Wat valt bij jullie onder de basis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Wat valt bij jullie onder de basis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 17:39

Ik lees heel vaak hier dat bij paarden onder de basis wordt verstaan dat het paard goed aan het been is (en soms wordt ook de nageeflijkheid bij de basis gerekend). Bij ruiters wordt er minder vaak over de basis gesproken, maar ik neem aan dat er ook een aantal basisvaardigheden moet hebben als ruiter (bijvoorbeeld een goede houding, stil been en hand, een paard nageeflijk kunnen rijden enz.)
Ik vraag me dus af wat jullie, bij zowel paard als ruiter, onder de basis verstaan?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:02

De ruiter netjes zitten en het paard niet hinderen en natuurlijk het paard in de basis rijden
Het paard goed aan het been, op eigen benen lopen, niet op de voorhand, nageeflijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:33

Paard: onvoorwaardelijk voorwaarts en nageeflijk

Ruiter: onafhankelijke zit

En dat zijn nu net dingen die nooit af zijn dus voor het paard mag dat ovoorwaardelijke tussen ' ... ' en voor de ruiter idem met de onafhankelijk zit.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 19:40

voeg me bij jippie toe Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 20:20

Jippie (ik zeur niet hoor Schijnheilig ) Wat versta je onder een onafhankelijke zit? Dat je op een paard kan blijven zitten zonder hem te storen, of dat je er ook daadwerkelijk iets uit moet kunnen rijden en als je dat laatste bedoelt, wat moet je er dan uit kunnen rijden?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:45

Onafhankelijk is volgens mij vooral dat je je benen onafhankelijk van elkaar kunt verplaatsen en aandrukken. En dat als je je linkerbeen aandrukt je rechterbeen niet per ongeluk ook verkrampt. Ik vind de zit toch wel een "basis-ding". Als je geen goede zit hebt zie je dat in alle facetten van het rijden terug.

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:02

Onder basis versta ik dat je paard op eigen benen loopt, los van de hand, stille aanleuning, gigantisch goed voor het been.
De ruiter moet een goede hand-been coordinatie hebben en dus ook een onafhankelijke zit hebben.
In de dressuur vind ik de Z de basis.
*LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:05

Je basis heb je nooit genoeg voor elkaar en is iets waar je altijd weer op terug grijpt hoe ver je ook bent.
Je paard is onvoorwaardelijk aan de hulpen, zelf heb je een volledig onafhankelijke zit.
Ik denk dat de term onafhankelijk al genoeg voor zich spreekt.

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:09

Ja das waar misschien heeft meer dan 90% van de Z-prikkers de basis ook nog wel lang niet in orde :s

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 21:17

Maar dan vraag ik me af... Met alleen maar een onafhankelijke zit kan je toch niet rijden... Je moet toch ook wat hulpen enzo beheersen, zou ik zeggen. Vallen die hulpen dan niet meer binnen de basis?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:24

Met een onafhankelijke zit kan je onzichtbare minieme hulpen geven.
Als de basis voor elkaar is hoef je niet meer zo moeilijk te doen over een volte:
binnenhand van de hals,
gedragen op buitenteugel,
buitenbeen achter de singel,
binnenbeen op de singel etc.
Met nauwelijks gewichtshulpen kan je dan een volte inzetten en het paard houdt zelf de juiste lengtebuiging aan.
Naarmate de basis beter bevestigd is hoe je minder hulpen te geven en de hulpen die je geeft worden kleiner.

The_man
Berichten: 394
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: vraag maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:26

Bij een paard zou ik het echt niet weten maar bij een ruiter:
- goede vaste zit (niet 1 bok en hopla daar ligt de ruiter)
- moet paard niet hinderen door zit (hoort ook bij goede zit, maar sommige mensen verstaan iets anders onder een goede zit)
- Alle gangen kunnen beheersen (stap draf en galop, met en zonder beugels)
- je moet je paard kunnen sturen (dus niet omtrekken, maar vragen of zze met je mee wilt (weet nie hoe ik het anders moet zeggen))
- paard in verschillende tempos laten gaan (paard kunnen beheersen: goed in toom kunnen houden buiten, met andere paarden in de buurt en zonder andere paarden in de buurt enz...)

verer weet ik het niet, dit is het wel zoon beetje dnek ik.

tssss

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 21:28

Sjuimpje schreef:
Met een onafhankelijke zit kan je onzichtbare minieme hulpen geven.
Als de basis voor elkaar is hoef je niet meer zo moeilijk te doen over een volte:
binnenhand van de hals,
gedragen op buitenteugel,
buitenbeen achter de singel,
binnenbeen op de singel etc.
Met nauwelijks gewichtshulpen kan je dan een volte inzetten en het paard houdt zelf de juiste lengtebuiging aan.
Naarmate de basis beter bevestigd is hoe je minder hulpen te geven en de hulpen die je geeft worden kleiner.

tnx, nu is het wat duidelijker voor me Haha! Dan zit ik toch nog een beetje in de goede richting Tong uitsteken

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:29

En paard goed kunnen opleiden...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:59

onder onafhankelijke zit versta ik iig: een zit waarbij je het paard niet stoort in zijn doen. maar toch consequente en duidelijke hulpen geeft Lachen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:57

Goh als ik dit zo hoor ben ik me helel even lang bezig met de basis.

Echt verschikkelijk hoe moeilijk paardrijden is. En een beetje goed kan ik het nou juist op 1tje waar ik bijna nooit meer les mee mag volgen Scheve mond
Hopeloos.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:05

Soesje schreef:
Ja das waar misschien heeft meer dan 90% van de Z-prikkers de basis ook nog wel lang niet in orde :s


Zeker niet!
Sterker nog: mijn instructrice traint o.a. een aantal GP combinaties. Ook daar wordt steeds maar weer gewerkt aan deze basis, dat houdt nooit op Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:07

Onafhankelijke zit: zowel arm- als beenhulpen kunnen geven, zonder dat je het paard hierbij stoort dmv verkramping van bepaalde ledematen en je hierdoor niet goed meer in het zadel kan plakken. Bovendien moet je goed in de beweging van het paard mee kunnen gaan, zonder dat je ledematen hier onrustig van worden. Het is dus een wisselwerking van houding én zit.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:39

Ik zelf versta onder de basis dat het paard inderdaad voorwaarst en nageeflijk is en dat ie op 2 teugels loopt. Daar hoor ik hierboven helemaal niemand over. Ik vind dat wel een heel belangrijk onderdeel van de basis. Als een paard niet op 2 teugel is heb je ook geen goede basis.. toch?

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:45

Sjuimpje schreef:
Je paard is onvoorwaardelijk aan de hulpen

Daar hoort voor mij ook het op 2 teugels lopen bij.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:36

Ik versta onder de basis:
- takt
- ontspanning
- aanleuning
- swung
- recht richten
- verzameling

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:55

Als ik lees wat jullie onder basis verstaan ben ik bang dat ik in dit leven de basis nooit onder de knie zal krijgen. Ach, in de hemel zijn er vast ook wel paarden om verder mee te oefenen.
Groetjes Desiree

Fitza von Westerau en Wikelina

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:31

gamble schreef:
Als ik lees wat jullie onder basis verstaan ben ik bang dat ik in dit leven de basis nooit onder de knie zal krijgen. Ach, in de hemel zijn er vast ook wel paarden om verder mee te oefenen.
Groetjes Desiree

Je moet ook stap voor stap het aanpakken. Elke keer in je hoofd houden wat je wilt bereiken en daarop verder gaan als je het bereikt hebt. Zinloos rondsturen heeft geen zin.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:13

ja en daarom is paardrijden nou juist zo leuk, je bent nooit klaar, het kan altijd beter en je kan altijd weer andere dingen leren.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:33

kim6815 schreef:
Ik versta onder de basis:
- takt
- ontspanning
- aanleuning
- swung
- recht richten
- verzameling


de eenvoud van dressuur?? Schijnheilig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers