Isabelkleurig hengstveulen van Krimh 0x

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
karadja
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-01

Isabelkleurig hengstveulen van Krimh 0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 21:46

7 mei werd hij dan eindelijk geboren (5 weken te laat) Een prachtig mooi isabelkleurig hengstveulen met 3 witte voetjes en een kolletje die uitloopt naar beneden.
Lady begon s`middags om 2 uur te bevallen en om 5 voor half 3 was hij er al. We hebben de hele bevalling kunnen filmen ,echt heel leuk. Moeders was ook dolgelukkig met haar zoon.
Wie heeft nog meer een isabelkleurig veulen gehad. Dit is mijn derder,ze zijn alledrie van dezelfde merrie en ook alle drie van Krimh ox. Het zijn alledrie plaatjes om te zien en heel lief van karakter.


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:21

Mja ... ja ... (ik heb "gewone" donkerbruine veulies) ... MAAR WIJ WILLEN FOTO'S!!!!!!! Haha! Haha! Haha! ...

Nog proficiat met je hengstje hoor Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:58

Als jouw merrie een verdunningsfactor heeft, dus palomino is of valk, kan je veulen isabel zijn.
Anders kan het niet, wat bij Arabieren komt het verdunningsgen niet voor.

Ik had vorig jaar een palomino merrie, van een palomino Quarter Horse. Mijn merrie is koffievos, ook een Quarter.

Dusse....wij zijn erg benieuwd naar foto's !

Je suis Charlie.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 07:21

Ben heel benieuwd naar fots ja~ Gefeliciteerd~!

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 08:30

nogmaals gefeliciteerd hoor!

Z1+4

Ross

Berichten: 1318
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 18:03

Gefeliciteerd!!!!!

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 20:51

Leuk hoor, weer een krimh(etje) erbij

Ben benieuwd hoevveels krimh-tjes er geboren worden dit jaar.

Zelf heb ik ook een krimh

27-11-2015 Welkom home Cruising
13-05-2011 Rust maar zacht lieve Dynamiek, eindelijk kan je nu gaan genieten van de groene weides.

karadja
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-03 21:15

Bedankt voor de felicitaties, mijn merrie is bruinschimmel van kleur,daar schijn je alle kleuren uit te kunnen krijgen . Bij mij werd dit dus 3 x isabel/palomino. Ben er super trots op !!! Kan helaas geen foto plaatsen heb de apparatuur er niet voor. Maar misschien kan ik het aan een kennis vragen. Alle bokkers veel succes met jullie veulens. P.S wij gaan ook naar de nrps keuring 11 juli in Assendelft dus wie weet tot ziens.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:17

Een lichte vos is heel wat anders dan een palomino en zit genetisch heel anders in elkaar. Het kan dus best zijn dat de veulens vos zijn, maar het cremegen komt bij Arabieren NIET voor. En als paarden het cremegen dragen, dan laten ze het ook zien. Als jij zegt dat je paard bruinschimmel is, en Krimh geen verdunningsfactor bezit, dan kan het veulen NOOIT palomino zijn.

Je suis Charlie.


karadja
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 20:08

Nou ik heb echt 3 palomino`s van krimh uit deze bruinschimmel merrie (nu al bijna wit) en Krimh als je het niet geloof kom je maar kijken !11 juli zijn wij ook op de nrps keuring in Assendelft . Misschien komen we daar meer bokkers tegen die het kunnen beamen dat het echt palomino`s zijn. P.S mijn zwager is nu aan het proberen om een foto van Kashmir te plaatsen,dus dan kan je het ook zien. heel veel groetjes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:10

Ik kijk uit naar de foto.

Ken je de Arabier Fire & Ice? Die wordt door de eigenaar ook als Palomino aangeprezen. Vervolgens zien we nakomelingen die Buckskin zijn. Wat de mensen vergeten is dat het een heel ander gen is dat aan het werk is geweest, en dat er met kruising met een paard met verdunningsfactor altijd wel een buckskin of palomino uit kan komen. Voor het oog mag het een palomino ogen (dat heet Fenotype) Maar in de genen is het GEEN palomino (dat heet genotype)

Dus dit is Fire N Ice. En hij is GEEN palomino!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-05-03 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:12

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

En een paar van zijn nakomelingen...ook geen palomino maar vos

Nu ik dit tik vraag ik me eigenlijk af: noem jij een vos met lichte manen isabel?

Je suis Charlie.

karadja
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 22:08

Daar waren we weer ,gezellig he ?
Die foto`s van hier boven noem ik dus ook echt geen palomino maar vos met blonde manen en staart. Onder isabel versta ik een kleurslag lichter dan palomino. Dat zit dus zo bij mijn zijn ze in de wintervacht altijd veel lichter van kleur ,dan lijken het net isabellen,zomers worden ze weer prachtig goud met blonde staart en manenen dan zijn het weer echte palomino`s. Nog even dit ik weet dus jammer genoeg niet wat voor ouders mijn merrie heeft ,had haar gekocht uit een faissament en zou later de papieren krijgen maar dus nooit gehad (12 jaar terug alweer).P.S we houden 21 en 22 juni een onderlingwedstrijdweekend kom anders gezellig mee doen dan,kan je ze zien. Alle bokkers mogen er aan meedoen hoor !!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:36

Gefeliciteerd!

De bruinschimmel merrie zou ook een valk-schimmel kunnen zijn, waardoor ze wel de palomino door geeft, of zelfs een smokeyblack-schimmel natuurlijk...

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:14

karadja schreef:
Nog even dit ik weet dus jammer genoeg niet wat voor ouders mijn merrie heeft ,had haar gekocht uit een faissament en zou later de papieren krijgen maar dus nooit gehad (12 jaar terug alweer


Als je geen papieren bij je merrie hebt zou het kunnen dat ze palomino is...
In dat geval is ze geen volbloed arabier, en zou het cremegen van moeders zijde uit mee kunnen worden gegeven.
Je zult dus nooit weten of je paard palomino is of niet, of je moet er een palomino of buckskin hengst opzetten en als resultaat een perlino of cremello krijgen... (dubbele verdunningsfactor)
Tot die tijd (tot ze een cremello of perlino voortbrengt) hoop ik dat je het met niet kwalijk neemt als ik eraan twijfel dat ze palomino is...

Trouwens, een heleboel mensen noemen een Dun (zoals een Fjord) een Isabel...Lips are sealed

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:15

jeddah schreef:
Gefeliciteerd!

De bruinschimmel merrie zou ook een valk-schimmel kunnen zijn, waardoor ze wel de palomino door geeft, of zelfs een smokeyblack-schimmel natuurlijk...


Zelfs Palomino-schimmel.... Lips are sealed

Je suis Charlie.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:19

Cassidy"]
[quote="jeddah schreef:
Gefeliciteerd!

De bruinschimmel merrie zou ook een valk-schimmel kunnen zijn, waardoor ze wel de palomino door geeft, of zelfs een smokeyblack-schimmel natuurlijk...


Zelfs Palomino-schimmel.... Lips are sealed
[/quote]

Tuurlijk, kan ook. Waarom twijfel je zo Cassidy? Als de moeder een welsh kruising is, zo ze heel goed de creme gen kunnen hebben.

En, je kan het prima te weten komen, je kunt er tegenwoordig gewoon op testen. (heb net de haren van Simply op de bus gedaan aangezien er een mogelijkheid is dat zij smokey is)

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 06:45

Omdat ook bij Welshjes palomino niet zo vaak voorkomt. En ik eerlijk gezegd een beetje gallisch word dat zoveel mensen een Haflinger (of een andere vos met lichte manen) een isabel noemen. Sommigen zeggen zelfs palomino tegen een Haflinger. Maak de kleur van een paard nou niet mooier dan het is. Een vos is een vos en een palomino een palomino.

Off my soapbox for now....Haha!

Je suis Charlie.

karadja
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-03 20:13

Waar kan je dat laten onderzoeken,schijnt dat je ook aan de hand van haren van de moeder erachter kan komen wie haar ouders zijn . Mits hun dna geregistreerd staat of zoiets. Zou wel dolgraag erachter komen wat haar ouders waren. Vooral omdat ze zulke mooie veulens geeft,zelf heeft ze ook prachtige gangen. Een paar jaar terug was ze Nederlandskampioen in de L dressuur. Dus best wel jammer dat ze nu in het hulpboek staat van het nrps. Zou je het adres kunnen terug schrijven waar je het laat onderzoeken.En als ik erachter kan komen wie mijn merrie haar ouders zijn kan mijn 2 jarige palominohengst toch naar een echte hengstenkeuring. Nu schijnt dat niet te kunnen omdat er onbekend in het stamboek voorkomt.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:13

DNA onderzoek doen ze bij het van haeringen laboratorium, maar ik geloof dat ze bij een ouderschaps onderzoek, wel een idee moeten hebben wat de ouders kunnen zijn, anders wordt het zo'n gezoek....

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:19

Waar blijven die foto's nou?

Je suis Charlie.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:37

ik ken de paarden waar het om gaat en dat zijn echt wel palomino's en geen vossen of andere kleuren.
En cassidy niet iedereen heeft de apparatuur om foto's eventjes neer te zetten hoor(waaronder ik niet)en je komt niet wekelijks bij al je kennisen dus heb geduld of ga even langs en maak zelf fotos zover rijden is niet.

Z1+4

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:09

Moet ik gaan bewijzen dat het palomino's zijn? Dacht het toch even niet! Heb beter met mijn schaarse vrije tijd te doen...Haha!
In ieder geval: succes ermee...

Je suis Charlie.

shampyX9
Berichten: 1108
Geregistreerd: 18-04-13
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:35

En nu een paar jaar later is de isabel Kashmir een schimmeltje :D en mijn leasepony <3

I love Carla & Yvonne & Jetske!!! <3
Huur een villa in Indonesië! http://www.farconn.com
http://www.bokt.nl/markt/ad/235852/vill ... g-indonesië


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bretsa, Dartel, Ilonaa1994, IngeK en 38 bezoekers