Bijrijdster ja of nee

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Bijrijdster ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 09:19

Even een vraagje voorleggen:

ik werk 40 uur en doe nog een avondopleiding HBO en heb een paard. Druk druk druk.
Tot nog toe kon ik steeds een beroep doen op een stalgenootje van mij maar die raakt nu ook overvol in de paarden enze geeft aan minders voor Mabel te willen zorgen. Helaas voor mij maar goed voor haar dat ze het aangeeft!

Nu denk ik erover om een advertentie te zetten om een vaste bijrijdster te zoeken voor 2 dagen per week. Maar dan heb je dus geen idee wie je krijgt....
Tot nog toe hebben vriendinnen van mij het opgevangen niet voor vaste dagen dus het is altijd een hoop geregel met schuldgevoel aan mijn kant omdat ik steeds maar iemand anders met mijn paard "opzadel".

Wat zal ik doen....????en hoe kom ik aan een goeie bijrijdtster?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:33

Ik ben altijd een voorstander van het bijrijdsijsteem. Geweldig als je een paard met zn tweeen kan doen. Zet wat advertenties, misschien hier op bokt. Zoek er eentje uit die uit de luiers is en op een redelijk niveau rijd.

Kan je alleen maar plezier van hebben denk ik..........

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:39

Ik ken het gevoel van "Wie komt er dan op je paard".

Ik werk ook 40 uur in de week en heb mijn vriend in Amersfoort wonen, dus als ik hem wil zien dan ben ik daar meteen een paar dagen (Meestal van vrijdag t/m zondag). Dus voor die dagen zou ik ook iemand moeten vinden. Maar mijn paard is:
1.) Pas net onder het zadel
2.) Een engels volbloed (lees karaktervol)

Vind daar maar iemand voor die je kan vertrouwen, en die er mee om kan gaan. Nu doet mijn vader hem in het weekend, longeren en hij heeft een dagje vrij. Vrijdag middag rij ik hem nog zelf voordat ik naar Amersfoort vertrek. Maar het makkelijkste zou zijn als er gewoon iemand op zou kunnen rijden.

Lestria

Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:49

Als ik dit zo lees zou ik zeggen: "Meid, lekker doen!"

Juist omdat het nu allemaal zo'n geregel en heen en weer ge-ren is houd je er nu steeds een schuldgevoel aan over. Je hebt overal net te weinig tijd voor waardoor je je tegenover iedereen schuldig gaat voelen. Ach gut

Als je een bijrijdster vindt waar je vertrouwen in hebt en waar je met een beetje geluk ook nog goed mee op kan schieten dan is dat toch super!?
Jij maakt iemand anders blij omdat die lekker een band op kan bouwen met een paardje zonder zelf alle verantwoordelijkheid op zich te nemen.
En jij bent geholpen omdat je wat meer rust in je leven krijgt waardoor je, op de dagen dat je je paardje zelf doet, meer plezier aan het verzorgen en rijden beleefd.

Laat je weten wat je besloten hebt?

Beter een einde met pijn dan pijn zonder einde....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:06

Gewoon proberen.
Je hoeft immers niet meteen met de eerste de beste in zee te gaan, het is jouw paard dus jij bepaalt uiteindelijk wie eropgaat en wie niet.
Gewoon wat mensen laten proefrijden, doorspreken wat jouw manier van omgaan met je paard is, wat haar verwachtingen zijn, een paar keer meegaan als ze komt, en dan beslissen of je het wat vindt.
Succes!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:10

Ik heb nu al een paar keer een slechte ervaing gehad, maar ook een paar hele goede en heb nu 2 meiden die er al dik een jaar 2of 3 keer per week voor me zijn! En ik hoop dat ze nog heel lang plezier hebben met de paarden en dat ik nog veel plezier aan ze heb! Ze zij echt tof voor de paarden en dan heb ik er rust mee!
Het is dus twee keer extreem fout gegaan....eentje resulteerde in een hoogzwanger paard met koliek..omdat ze het blijkbaar normaal vonden om met zijn tweetjes erop te gaan zitten en een rengalop te maken over het strand Paard is uiteindelijk wel bevallen (Brechje kwam daaruit), maar is wel overleden achteraf) Huilen Dan nu begin dit jaar is het me nog een keer gebeurd.....twee meisjes van al volwassen leeftijd (ze waren iets ouder dan ik...dus ik dacht gelukkig...eindelijk iemand die verstandig is...niet...). Ze waren gekomen voor een begingesprek en ik vond het wel klikken, dus heb ze uitgenodigd om me voor 3 dagen in de week te komen helpen. Heb er duidelijk bijgezegd dat ik de eerste paar keer wat dingen wou uitleggen, ook over de paarden, voordat ze konden gaan rijden! Maar dat ze daarna gewoon konden rijden.... Ze kwamen dus een tweede keer en had de eerste keer al lichtelijk wat dingen verteld en dachten ze dus: Ooo dat kunnen we zelf ook wel, daar hebben we Caroline niet voor nodig' en ze hadden dus gewoon twee paarden gepakt...waren 4 uur gaan rijden met Truus (artrose), die daarna stokkreupel stond en met Brechje (2 keer onder het zadel geweest) en stond daarna te hyperventileren in de stal en was sindsdien dus zadelschuw en vreselijk bang om te rijden....al mijn werk voor niks. Gelukkig maken Brech en ik nu weer vorderingen en accepteerd ze het zadel weer voor 99,9%
Maar ik wil er wel bijzeggen dat dit gebeurd is door enkele factoren bij 1: Ik heb me te oppervlakkig gehouden wat betreft regels...had ze meteen alles duidelijk moeten stellen. Die meisjes zijn veel te bijdehand en denken dat ze alles al weten, want dus niet zo is. Want blijkbaar snappen ze niet dat je sommige dingen niet kan uitvoeren bij elk paard.
Heb wel geleerd dat het stellen van een leeftijdsgrens in sommige gevallen dus niet uitmaaakt..want ik heb een meisje van 26 gehad (met ervaring zei ze zelf)...maar met paarden omgaan kon ze dus echt werkelijk niet en kreeg het voor elkaar om Marion (nooit voor uit te branden) ervandoor te laten gaan Lips are sealed en heb nu een meisje van net 15, die echt werkelijk gewoon bij de paarden past. Goed rijd en met paarden om kan gaan.

Maar als je goede afspraken maakt, ze een proefperiode laat doorlopen....dan zou ik het gewoon doen!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 10:25

Gaat een paard zich dan niet teveel aan de bijrijdtster hechten?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:32

Ik heb er zelf geen problemen mee op dit moment dat het paard zich gaat hechten.
Vinessa vind iedereen wel leuk, maar ik klik zelf niet zo goed met dit paard en Suzan juist wel. Maar als ik haar zelf rijd of mijn zusje kan je niet merken dat dit paard het minder leuk vind.
Brechje wel...die wil alleen met mij mee, maar dat is begrijpelijk..is mijn flessenkindje en na die laatste ervaring heeft ze helemaal geen vertrouwen in andere mensen. Truus weet uitstekend wie haar baasje is en zal bij mij niet zo klooien....ze word nu door anderen gereden en zelf rijd ik haar maar 2 keer in de week, maar paarden weten dat goed hoor bij wie is wel en niet horen. En natuurlijk hechten ze wel een beetje aan een bijrijdster, maar zolang jij er ben en vaker ben dan je bijrijdster zie ik weinig problemen! Denk wel dat het goed gaat komen. Wel kunnen ze zich misschien iets anders gedragen, omdat ze op een andere manier gereden worden. Maar dan zou ik proberen een bijrijdster te zoeken met zelfde aanpak en rijstyle! gewoon proberen, je kunt altijd nog zien wat je verder doet...nooit beloften maken voor langere perioden.

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 10:55

Ik heb 2 adevertenties geplaatst eens kijken wie zich aanbied Als ik geen geschikte bijrijdster vind blijf ik het gewoon zelf doen. Als ik er wel 1 vind dan kan ik inderdaad duidelijke afspraken maken en een proefperiode spreekt me ook wel aan.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:01

Diana_Mabel schreef:
Gaat een paard zich dan niet teveel aan de bijrijdtster hechten?


Licht aan het paard denk ik, ikzelf ben ooit groom geweest van een military amazone en haar vader had een engels volbloed. Ik had wat met dat paard en knuffelde en troetelde hem altijd erg veel omdat het een onwijze kroel was. Op een gegeven moment werd mij gevraagd dat minder te doen omdat hij anders straks zonder mij de trailer niet meer op wilde. Hun brachten hun paarden altijd als ze op vakantie waren naar kennisen met een dressuurstal o.i.d. en moesten dus eerder terug komen van vakantie omdat het volbloedje niet meer at en helemaal weg kwijnde van heimwee.
Opzich denk ik dat menig KWPN'er niet zo heel erg overdreven zich zal hechten aan een bepaald persoon zoals het volbloed hierboven beschreven en zoiets bereik je zeker niet als je een paard 'maar' 2 dagen in de week verzorgt. Dus ik zou me daar zeker niet druk over maken.

Ik zou me eerder druk maken over het feit "Klikt het wel" tussen die twee, ook wanneer je er niet bij bent.

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:49

Er zijn een heleboel meisjes van een jaar of twaalf die je paard wel willen verzorgen. Het moelijke is denk ik om iemand te vinden die wat ouder is. Ik zou zeker iemand zoeken die minimaal 17 ofzo is. En echt ervaring heeft. Daarnaast kan je het beste de eerste tijd er altijd bijblijven. Ook als je denkt dat zit wel goed, niet gelijk aan haar overlaten. Goed kijken hoe ze ermee omgaat en vragen of ze les wil nemen op je paard ofzo.

Als het dan goed gaat is het een ideale uitkomst waar zowel jij als je paard als de bijrijdster wat aan hebben. Succes!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:04

Vooral dat les nemen is een goede, dan kan je altijd nog informeren bij de instructrice hoe het nou daad werkelijk gaat tussen die twee.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:43

In jouw situatie is een bijrijder absoluut een optie.
Ben gewoon selectief in wie je "aanneemt" en spreek een proefperiode af. Dan kun je van beide kanten kijken of het klikt.

* To Belg, or not to Belg *

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:51

Diana_Mabel schreef:
Gaat een paard zich dan niet teveel aan de bijrijdtster hechten?

Ben wel nieuwsgierig wat je hiermee precies bedoelt Lachen

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:08

hey,
ik denk inderdaad dat je een bijrijder kan proberen want zoals je vertelde heeft ze echt elke dag voldoende beweging nodig!
veel succes en denk ook dat een proefperiode erg handig is
groetjes marjolein

Groetjes, Marjolein

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:41

Diana_Mabel schreef:
Gaat een paard zich dan niet teveel aan de bijrijdtster hechten?


ik hoop het, toch alleen maar fijn.........


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:50

ik heb ook goede en slechte ervaringen met bijrijdsters.....

De slechte zijn dat ze op een gegeven moment niet meer op komen dagen zonder wat te laten weten....

Mijn laatste bijrijdster (Setje op Bokt) heeft helaas moeten stoppen omdat Banjer absoluut niet gemakkelijk is, en ze stress heeft van haar study... om dan nog eens op een moeilijk paardje te stappen... en daar komt bij dat het nogal aan de verre kant was.... heel jammer.... want ze is een van de weinige mensen die ik met Banjer vertrouw....

Nu heb ik besloten om geen bijrijdster meer te zoeken.... als ik eens echt niet kan, heb ik nog een heel lief vrouwtje op stal achter de hand.... Lachen

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:00

Hee Diana!

Nou mijn verhaal ken je! Ik rij al járen paarden van anderen en moet zeggen dat het mij heel goed bevalt. Vooral nu. Ik heb het echt getroffen, maar dat is de andere kant van het verhaal. Als jij twijfeld over of diegene goed is voor Mabel en ook voor jou, kan je natuurlijk afspreken om in het begin samen te komen, dat als ze alleen is ze NIET mag rijden bla bla, na een poosje kan je al sjij er genoeg vertrouwen in hebt aangeven dat dit wel kan. En 1 vaste verzorgster is wellicht beter voor Mabel dan elke keer iemand die inspringt (hoewel ik dat wel erg leuk vindt!).

Gewoon heel duidelijk zijn. Het is JOUW paardje, jij bepaald de regels en zolang die duidelijk zijn en leefbaar is het heel gezellig!!

Komt vast goed!!

Masja

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:02

Ik heb ook jaren alleen maar bijgereden. Gelukkig altijd goede paarden (op een na maar dat was toen niet erg omdat ik toch niet fanatiek was) de meeste paarden liepen op M niveau mee. Meestal reed ik zo een paard dan een jaar of twee/drie en dan ging ik weer eens verder kijken. Ik heb met alle mensen waar ik paarden van bijgereden heb nog steeds heel goed contact en ook val ik nog wel eens in als er iets is. Het kan dus ook gewoon goed gaan.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:51

Zoals hierboven al gezet is mag je zelf kiezen, en als ze mogen rijden reageren er meestal al een heleboel dus keuze zat toch?
En dan op zoek naar iemand die bij jou en je paard past.

Ik heb zelf ook een tijd geleden een advertentie geplaats maar dan voor een verzorg(ster) omdat mijn paard nog niet bereden wordt.
Daar reageren er dan meteen een stuk minder op maar wel hele serieuze mensen.
Ook een paar reacties van kan ik er echt niet op rijden?
Eh nee je hebt toch verstand van paarden? Dan weet je ook wel dat je op deze leeftijd neit mag rijden.

Als ik in een later tijdstip nog eens op zoek zou gaan naar een bijrijdster zou ik denk een advertentie plaatsen met daarin mag niet gereden worden.
Gewoon omdat je zoveel meiden ziet die alleen maar reageren en willen voor het rijden.
En dan heb ik zoiets van bewijs je dan eerst maar eens door te verzorgen.
Maar ok niet allemaal over 1 kam geschoren kan je natuurlijk ook een goede bijrijdster hebben die ook goed voor je paard zorgt.

Maar met je tijdgebrek zou ik het in ieder geval wel doen hoor.

Succes Syl

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:56

Als ik jou was zou het wel doen, maar als ik mezelf mag zijn zou ik het zelf niet doen. Gewoon omdat ik weet hoe bijrijders kunnen zijn. Ik heb zelf samen met een ander meisje een aantal Shetlanders bijgereden, en als dat meisje mijn paard had bijgereden had ik haar de laan uitgestuurt! Bosritten maken terwijl ze die dag alleen mocht longeren etc.. Scheve mond

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:35

als het voor jou geen probleem is...doen!
zelf ben ik erg moeilijk met dit soort dingen..geef niet graag dingen uit handen
dus al helemaal mijn paard niet. vind het wel leuk als er zo af en toe iemand op klimt als ik erbij ben..maar als ik op vakantie ben vind ik het ect moeilijk.
Opzich niks mis met een bijrijdtsre (we zijn zelf ook een van hen geweest)
er zitten dus genoeg leuke en eerlijke meiden tussen
succes!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:38

Doen gewoon een bijrijdster zoeken ik kon het zo goed met de mijne vinden dat we samen een paard hebben gekocht en we willen er zelf nog een bij zodat we samen kunnen rijden.

XANTHA

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 22:00

Mijn vriendin blijft het op dinsdag doen is het dan wel eerlijk tegenover een paard om er dan nog iemand bij te halen? Ze wordt dan 2 dagen bijgeren maar door 2 verschillende personen....

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:48

tja als ik zie hoe druk je het hebt had ik zeker een bijrijdster gehad.
Ik ben echter net als joy erg moeilijk daarin, vind het niet snel goed etc. Ik ben echt een muts daarin hoor!! En dan maak je het jezelf wel moeilijk.
Maar ja, het kan ook ERG handig zijn, je word wel 'ns ziek, je wilt 'ns met vakantie en daarbuiten kan het ook nog leuk zijn ook, gezellig als je 'ns een dagje samen doet.......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, schumiegirl, Vagabondo en 40 bezoekers