Kat enten?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Kat enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 08:24

Sinds afgelopen weekend woont mijn poes bij ons op stal. Voorheen woonde ze bij mijn ouders.
Mijn moeder vertelde gisteren dat mijn poes niet ge-ent is. De andere stalkat wel. Is het raadzaam om haar alsnog te laten enten? Wie heeft hier ervaring mee?

* To Belg, or not to Belg *


Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:53

Ik denk dat als jou kat veel in aanraking komt met andere katten en ongedierte het toch wel verstandig is als ze geent is. Onze oude kat was ook niet geent maar die bleef vaak binnen dus die liep niet echt het risico besmet te worden met iets.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:07

Het is zo i zo beter voor de kat te enten ondanks dat het later pas gebeud.
Als een andere kat ziek is is een grote kans dat hij het ook krijgt.
Gewoon enten dus.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:10

Ik ga ook voor gewoon enten. Kan helemaal geen kwaad en het zijn toch de antistoffen die ze meekrijgt. De huiskatten zijn toch al wat vatbaarder dan katten die dag en nacht buiten rondscheumen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 13:23

Mijn poes liep bij mijn ouders wel altijd buiten. Maar ik denk dat ik deze week idd maar even laat enten...

* To Belg, or not to Belg *

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:07

ik werk bij dierenarts en wij zeggen toch dat het aan te raden is om te enten,sterker immuunssysteem,is maar 1 maal per jaar,sommige iets vaker.
Als je ent heeft het alleen wel veel meer zin om ze allebei te enten anders kan de ander het evengoed nog krijgen,succes!

Z1+4

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:08

Het risico van niet enten is trouwens ook dat ze chtonische niesziekte kunnen krijgen en daar ben je echt niet blij mee en kat voelt zich voortaan beroerd.

Z1+4

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:22

Let wel...enten is zeker geen garantie dat ze bepaalde ziektes niet kunnen krijgen!!!! Mijn katten ent ik tegenwoordig omdat zij in pension gaan en omdat die dat eisen. Nu heb ik regelmatig 2 niesende katten in huis. Voorheen liet ik ze nooit enten, hadden ze hun eigen afweerstoffen opgebouwd en....je raad het al...toen hadden ze nooit niks!


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:28

Enten kan geen kwaad in elk geval. In de meeste gevallen wordt er geent met materiaal dat dusdanig is verandert dat de kat er niet ziek van kan worden. Behalve dan als het dier al ziek is of een verlaagde weerstand heeft. Bovendien bestaat er ook dood materiaal waarmee je kunt enten, wat dus bij katten met bv chronische niesziekte (die je liever niet zo enten omdat bij hun de niesziekte tijdelijk kan verergeren) het meest veilig is.
Ook op onze praktijk wordt aangeraden om ten minste 1x per jaar te enten. Natuurlijl blijft het een advies, en is het aan de eigenaar zelf om de beslissing te nemen!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 18:39

paulanda schreef:
Als je ent heeft het alleen wel veel meer zin om ze allebei te enten anders kan de ander het evengoed nog krijgen,succes!


De andere kat is wel ge-ent, dus het gaat alleen om mijn poes. Maar ik zal haar deze week even laten enten... Het kan iig geen kwaad.

* To Belg, or not to Belg *

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 19:41

persoonlijk heb ik slechte ervaring met het enten van mijn katten.
ik heb 3 katten die nooit geent worden,alle 3 hebben ze niesziekte gehad toen ze klein waren en heb ik ze behandeld met bisolvon en echinaforse.
nu moest er pas geleden 1 gecastreerd worden en onze dierenarts (die toch al niet zo makkelijk is),vond het een geweldige kater,waar niks mis mee is.
onze andere 2 zijn ook nooit ziek en glimmen als een spiegeltje.
de katten die ik voor deze had waren wel geent,en 1 is daarvan zo ziek geworden dat ze is overleden(dit is onderzocht en kwam van de enting).
en 1 heeft zelfs na enting regelmatig niesziekte gehad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: corinec, desi92, GrapeshotBot, ievie, MaiMai, Patriesje, PLK, Sjokki, Varekaj, xPearl, xxxmh en 60 bezoekers