Hoe kan ik het beste een jaarling henst aanpakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Hoe kan ik het beste een jaarling henst aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 12:27

Bugs de jaarling van Bunny is nu weer bij Bunny om een aantal dingen te leren. Zelf heb ik niet wel ervaring met die jonkie's.

Ik ga vandaag met hem lopen en test of hij mij wel als leider ziet. Dus ik me groot maken en hem aanstaren, hij hapte naar mij. Hij wil dus de confrontie aan. Hij kan ik hem nou op een eerlijke manier duidelijk maken dat ik toch wel echt de baas ben.
Hij volgt me verder wel goed als hij iets eng vind er ik raak het aan of loop erover doet hij dat ook.
ALs ik hem uit zijn persoonlijke ruimte duw accepteerd hij dat trouwens wel.


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:40

Dat happen is zijn hormonen die hem parten spelen. Voor de rest als hij uit je persoonlijke ruimte gaat zoals je omschrijft en hij je volgt zit het echt wel goed hoor! Ik zou gewoon het bijten afstraffen en verder héél gewoon ermee omgaan. Ik doe met mijn jaarlinghengst af en toe een wandeling aan de hand en laat hem ook 's grazen dan op een stuk weiland. Zo leert hij auto's en andere vervoers-monsters kennen. Voor de rest is het poetsen af en toe (ook niet te veel), hem wennen aangeraakt te worden overal o.a. buik, oren, kont ... en tuurlijk, Lovers knuffelen!!! Respect verdien je door met hem bezig te zijn en z'n fouten te verbeteren op een duidelijke manier!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 12:44

Van ik graas elke dag met hem, en wandelingen langs de weg, zal nog wel een hele tijd duren voordat hij niet meer gek gaat doen als hij er 1tje hoort.

Bedankt voor je andwoord! Hij kan je happen het beste afstraffen ik heb verschillende methode's gelezen in boeken.
Methode 1; Hem van je weg draaien geen aandacht geven weer naar je toe ddraaien en aaien.
Methode 2: Een grote mond geven en een tik.


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:56

Grote mond opzetten maakt indruk bij die jonge gasten, en een knoert van een mep geven. Als hij het vaak doet sla dan niet met je handen, maar wees op je goede en laat 'm tegen je elleboog aanlopen. Het waarom hiervan is dat je met die zelfde hand hem moet belonen, voeren, aaien, borstelen ... en als je vaak moet ingrijpen (lees slaan) hij dus schrik zal krijgen van je handen!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 14:32

Okee again thx Sonja Haha!!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:11

Ik zou hem lekker een paar jaartjes bij soortgenoten zetten,die voeden hem dan wel op.
Ik heb mijn fjordenhengst lekker voor een paar jaar in de begrazing staan,worden ze trouwens ook veel mooier van,omdat ze dan de tijd krijgen om uit te groeien.

Ik weet niet of dat een optie voor je is?

Paardentaxi Zeeland

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 19:57

Ja, wat Viking zegt lijkt me idd een beter idee.
Verder zou ik niet op die manier wat jij beschreef "testen" of hij jou als leider ziet.
Alleen roofdieren staren dus...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 20:07

feetje dat stond zelf in een paarden boek dat je hem recht niet aankijken. Dus dat doe ik gewoon.
Tuurlijk hij gaat hierna de wei op, maar hij moet toch bekapt worden, leren meelopen voetje's geven langs het verkeer kopen, dat doe ik veel liever nu dan pas als hij al harstikke sterk enzo is. Verder kan het echt geen kwaad om hem even op te voeden.
Als hij gewoon een beetje de basis dingen kent gaat hij de wei weer op.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:14

Avanti schreef:
feetje dat stond zelf in een paarden boek dat je hem recht niet aankijken.


Die zin vat ik niet helemaal. niet alles wat in paardenboeken staat is waar

Maargoed, daar verder niks meer over.

Goed dat je hem opvoedt. Als je er niet uitkomt gewoon hulp van eens volwassene vragen. En als je toch bezig bent met "anti-schrik" maken kun je hem misschien ook al leren dat water (tuinslang enz.) niet eng is

Veel succes hè?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:16

Gewoon in de opfok is het beste, daar krijgt hij gewoon een slag voor zn harses als die zijn leider bijt.............Dus als je hem in handen hebt zal je ook paards moeten reageren naar hem. Onze hengsten komen 4 maanden per jaar naar huis november/maart daarna gaan ze gewoon weer terug.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 21:12

Feetje"]
[quote="Avanti schreef:
feetje dat stond zelf in een paarden boek dat je hem recht niet aankijken.


Die zin vat ik niet helemaal. niet alles wat in paardenboeken staat is waar

Maargoed, daar verder niks meer over.

Goed dat je hem opvoedt. Als je er niet uitkomt gewoon hulp van eens volwassene vragen. En als je toch bezig bent met "anti-schrik" maken kun je hem misschien ook al leren dat water (tuinslang enz.) niet eng is

Veel succes hè?
[/quote]

Ja ben ererst begonnen met een spons aan zijn benen, vond hij gelukkig niet zo eng. Als het wat warmer is word hij wat natter Haha!
Bedankt ik ga mijn best doen, wle leuk dat ik hem helemaal zie opgoeien over 2 jaar mischien ook nog inrijden Lachen

Gijsenkim Bugs gaat dan gewoon samen met een ander paardje de wei op en dan kan de eigenaar het zelf gewoon lekker in de gaten houden Lachen Kan ook best vind ik.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:44

Ik heb gewoon op de vraag gereageerd ... dat de opfok een "natuuropvoeding" is zijn de meningen ook verdeeld over, sommigen vinden het DE oplossing terwijl anderen zweren bij kleine groepen van gemengde leeftijd. Denk dat alle methodes hun voordeel hebben ...

Oh, en staren is "druk" zetten op je paard, hij zal zich ongemakkelijk voelen en plaats ruimen voor je ... omdat een roofdier dit inderdaad ook doet!!! De mens heeft de uiterlijke kenmerken van een roofdier, ogen voor in de kop o.a. Het is voor een paard een overwinning dit te "verdragen" en dus volledig onnatuurlijk.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:09

gijsenkim schreef:
Gewoon in de opfok is het beste, daar krijgt hij gewoon een slag voor zn harses als die zijn leider bijt.............Dus als je hem in handen hebt zal je ook paards moeten reageren naar hem. Onze hengsten komen 4 maanden per jaar naar huis november/maart daarna gaan ze gewoon weer terug.


Mijn jaarling hengst is dus die leider die de anderen bijt.. Dat is een beetje een probleem Haha!

Als hij zachtjes knabbelt dan duw ik gewoon rustig zijn neus weg, dit is volgens mij meer een veulentrekje, als hij echt bijt krijgt hij een knal terug. Op zijn borst is trouwens duidelijker voor hem dan zijn neus, in het wild worden ze ook niet op hun neus geslagen (meestal dan)

Ik vind het idd goed een jaarling het grootste gedeelte van het jaar in een kudde te zetten en een paar maanden thuis in handen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 06:41

Als jouw jaarling hengst de leider is van "zijn" kudde dan zou ik me nu alvast zorgen gaan maken over hoe je het over 2 jaar voor elkaar moet gaan krijgen Haha! . Hengsten die geen respect hebben voor elkaar hebben zeker geen respect voor een mensje, Maak je borst maar nat.. }> Extreme duivel ..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:12

gijsenkim schreef:
Als jouw jaarling hengst de leider is van "zijn" kudde dan zou ik me nu alvast zorgen gaan maken over hoe je het over 2 jaar voor elkaar moet gaan krijgen Haha! . Hengsten die geen respect hebben voor elkaar hebben zeker geen respect voor een mensje, Maak je borst maar nat.. }> Extreme duivel ..


Ja ik weet het... zucht heb er nu al zin in
Hij heeft ook al gedekt (niet gepland hoor) dus het word een echte.
Maar gelukkig is het een shet, en niet een groot type paard. Shetten zijn ook etters maar toch ff wat kleiner. Hij komt trouwens binnekort weer naar huis, hij moet gewoon extra opvoeding hebben.

Loopt trouwens goed mee, respecteert je ruimte enzo. Is tot zijn 1e jaar helemaal wild opgegroeid dus ik vind dat we al vooruitgang hebben gemaakt Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:16

Hou je trouwens rekening met het feit dat het dier al vruchtbaar is?

Mijn hengst heeft vorig jaar van mei tot november in de kudde gelopen, voordat hij ging beet en steigerde hij regelmatig.
Hij was echt de leider van de kudde, was de hele dag bezig met de anderen te grijpen maar hij is echt enorm zoet terug gekomen.
Steigeren heeft hij nooit meer gedaan (in de kudde deed hij niet anders) bijten nog maar heel zelden (sinds vorig jaar november nu drie keer en ik denk dat hij dat ook nog heeeel goed weet }> ) en hij heeft meer respect voor mensen èn andere paarden als ooit.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:30

Pff, nou onze tweejarige begon afgelopen maanden écht vervelend te worden! Blijven happen, ondanks de grote mond en aardig harde tikken op zijn neus. Hij was er totaal niet onder de indruk van.
Tót hij ingeschaard werd: hij werd meteen gegrepen door een grote fries en een ander deed er nog een schepje bovenop door in zijn benen te happen. Ik toen wel zoiets van : eindelijk! Toch werd het op een gegeven moment zielig...
Ik ben in ieder geval érg benieuwd of het überhaupt wel heeft geholpen!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:35

Vast wel. Vaak knappen ze er een hoop van op. Onze hengsten zijn allemaal even braaf zelfs nu dat ze dekken houden ze ernstig rekening met ons. Wij hebben groningers dus nou niet bepaald een klein, makkelijk hanteerbare pony maar echte kerels met een goed gewicht. Er is er niet een die bijt, slaat of andersinds onaangenaam gedrag vertonen. Ook kan er nu gewoon tussen de merries door gelopen en gereden worden. Natuurlijk gaat het nu gepaard met wat meer spanning als 3 maanden terug maar het gaat.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:38

Ik zet, als ik een jaarlinghengst heb, hem tussen de (drachtige) merries, die leren hem zijn plaats wel..
Ze zijn hard tegen die jonkies, maar wel heel eerlijk, als hij iets fout doet, straffen ze het onmiddelijk af, doet hij iets goed, dan laten ze dat ook merken.
Als ik met zo'n hengstje bezig ben probeer ik dan ook hetzelfde te doen..

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:28

Hai, even mijn reactie Als je jonge hengsten al vroeg een knal geeft heb je na een tijdje nix meer te vertellen, beloon liever zijn goede gedrag en negeer het slechte. Als je hem dan toch straft wapper met je jas, zeg een woord (NEE) wel met boze stem, stuur hem uit jou persoonlijke ruimte (=ongeveer 5 meter) en las je met hem loop zorg dat hij achter je blijf zo ben je in zijn ogen de leider. Hij zal altijd blijven proberen om de comfrontatie aan te gaan maar stuur hem dan weg (achter je als je loopt door bv met je touw rondjes te draaien) mijn vriendin heeft 2 hengsten en doet alles op deze manier (klaus ferdinnt hempfling) en haar beesjes zijn nu al 3 en 5 jaar en het gaat top en ze zien haar las DE leider! probeer het eens, slaan kan altijd nog en dan laat je juist je zwakte zien in de ogen van een paard, een leidende hengst hoeft alleen maar te kijken en de rest volgt! Dus probeer het makkelijk te houden!

~~

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:45

Nou, dat is het hem juist: ik beloon alle goede dingen, en geef hem een grote mond als hij stout is. Maar een snelle hap in je arm valt niet echt te negeren Haha!
Het is de enige hengst die dit gedrag bij mij vertoond. Zijn volle broer was ook wel stout, maar had zo door wat goed en fout was.
En het frappante was: bij andere paarden pieste hij van onderdanigheid...
Ik hou het er dan ook op dat het erge speelsheid is, omdat hij me ook nooit gemeen benaderd. Hij weet zich gewoon geen raad met zijn energie... En daar hield ik naderhand ook rekening mee. Het kon dan in stal ook een schat zijn Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Foreverkliek, Isab123 en 33 bezoekers