Halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-01 11:38

Deze week mag ik op Olly, een Fjord wiens basje een weekje weg is, rijden. Olly is een lief en rustig paardje en als ze een keer stil staat dan blijft ze wel staan maar de overgang van stap naar halthouden... dan gaat ze echt tegen het bit inhangen! Ik dacht eerst dat ze misschien veel in haar mond getreokken was en dat ze daardoor een beetje angstig is geworden voor getrek en gewoon gaat tegenhangen als ik een ophouding maak. Bij het halthouden maak ik mezelf lang, ga diep in het zadel zitten en maak een klein ophoudingkje -geen reactie- hardere ophouding -weer niks- serie harde ophoudingen -alweer niets- dan denk ik: verdorie ze moet toch luisteren en ga zowat zagen om haar stil te krijgen. Dat lukt dan uiteindelijk wel maar goed is het natuurlijk niet. Wat moet ik hiermee???
De andere overgangen van galop naar draf en draf naar stap gaan trouwens wel goed.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 13:05

Een paard/pony snapt dat soort dingen niet als hem dat niet geleerd is.

Je kunt een paard iets leren door hem te belonen als hij het juiste gedrag vertoond. Belonen is iets 'geven' wat hij als prettig ervaard, dit kan een strijk over zijn hals zijn of een brokje.

Je kunt het hem het gemakkelijkst leren als je ernaast staat. Als je dan het commando ho of halt erbij gebruikt zal hij na een paar keer door hebben hoe hij die beloning kan verdienen.
Als je het dan onder het zadel gaat doen laat je hem op je stem halthoude, de 'echte' halthoudhulpen kun je er dan langzaamaan bij gaan geven, totdat je uiteindelijk op een kleine hulp kunt halthouden. Je hoeft dan natuurlijk niet meer iedere keer met een brokje/ stem of aai te belonen.

Denk er in ieder geval om dat je niet aan de teugels gaat/blijft trekken dit is heel verwarrend voor hem en hij zal onder die druk/pijn uitwillen.

Heel verhaal geworden Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 13:13

Okee, het kan inderdaad zijn dat paarden het niet snappen. Maar Fjordjes zijn over het algemeen heel intelligent dus HO is HO begrijpen ze wel hoor.
Pak je zweep eens zo vast dat je haar van voren tegen de borst kan tikken op het moment dat je wilt halthouden. (ook netjes je zit- en teugelhulp gebruiken!)
Desnoods laat je iemand anders even meehelpen zodat die de pony tegen de borst tikt als jij wilt halthouden. Paar keer consequent achter elkaar doen, dan helpt het vast wel!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-01 17:03

Bedankt voor de tips! Als iemand naast haar meeloopt als ik er op zit en diegene gaat stilstaan dan kan ze het wel heel netjes. Ik beloon haar ook altijd (braaf, en kriebeltje op de hals) als ze eenmaal stilstaat. Misschien maar even aan de hand met stemhulpen proberen dan.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 22:19

Erop met stemhulp werkt ook wel, heel duidelijk &consequent zijn, de hulp geven zoals je al deed en dan mét stemhulp. Als ze staat, enorm belonen, stukje verder stappen en weer het zelfde verhaal. Net zolang tot je verbetering merkt.
Dit kun je een paar keer per 'trainingssessie' herhalen.
Ik en mijn paardje hebben ook een broertje dood aan het halthouden, maar als we gewoon veel oefenen moet het ooit lukken! Dit werkt in elk geval om verbetering te krijgen.