veranderen van bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

veranderen van bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 12:32

Sinds ik op Tryntje rijdt, loopt ze al met een dubbelgebroken watertrens met een min of meer plat tussenstukje.
Uit meerdere discussies hier heb ik de mening verkregen, dat deze bitten niet echt superzacht inwerken (ok, ligt ook aan ruiter, maar dat is bij elk bit).
Alle andere friezen op stal worden op een enkelgebroken trens gereden, Nou wil ik eigenlijk ook weer met een enkelgebroken bit gaan rijden, alleen zijn er dan dingen waar ik op moet letten als ik daar de eerste keer mee ga rijden?
Tryntje is nu 5 en ze is op 3 jarige leeftijd ingereden met dit bit. Ik rijd haar nu sinds vorig jaar februari. Ze is gewoon normaal te rijden en nageeflijk te krijgen enzo.
Of zal ik het gewoon een keer proberen en wel zien hoe ze reageert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:35

Als je paard lekker loopt, dan zou ik niet veranderen van bit.

En zover ik weet is een dubbelgebroken bit met rond tussen stukje het zachtste
dan de dubbel gebroken met plat tussenstukje
En dan pas de enkel gebroken.

Dus zit je er mooi tussen in Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:36

If it ain't broke, don't fix it!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:41

Ik sluit me aan bij runningkawa, waarom van bit veranderen als ze goed op het bitje loopt dat ze nu in heeft?
De meningen over een dubbelgebroken bit verschillen inderdaad heb ik al vele jaren gemerkt. Toch heb ik zelf de ervaring dat een dubbelgebroken bit een van de zachtere bitjes is voor een paardenmond. Dus lekker laten zitten zou ik zeggen!

Vlugger

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Reo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:51

Hoi,
Hoe hard/zacht een bit is, hangt van de ruiter af. Als je paard niet tegensputtert, niet veranderen! Een dik bit is niet lekker voor een paard, zo'n mond vol. Zoek anders naar een Mylerbit. Die verkopen ze o.a. bij BuitenZinnig in Bergschenhoek. www.buitenzinnig.nl

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:02

Als je geen enkel probleem heb zou ik het ook niet veranderen.