Kosten DA hoger dan aanschafprijs van je paard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Kosten DA hoger dan aanschafprijs van je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 18:52

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden! Ik kwam hierop na een gesprekje met de dierenarts, zij kwam onze shetten castreren en vroeg hoe we het wilden, staand (plaatselijke verdoving) of liggend (algehele verdoving). Gevraagd wat daar de voor en nadelen van waren........
Arts uitgelegd dat liggend veel prettiger is voor het beest (en ook voor haarzelf) je kunt dan rustig "werken "en het beest is niet paniekerig of bang. Maar......algehele verdoving was wel een stuk duurder!
Voor mij geen probleem omdat ik altijd probeer uit te gaan van de meest diervriendelijke methode *LOL*
Toen vertelde zij mij dat er nog genoeg mensen zijn die voor de goedkoopste manier kiezen omdat ze dan meer kosten kwijt zijn voor castratie en chippen b.v. dan dat ze voor een shetlander betaald hebben.
Toch heb ik hier veel moeite mee.....ik weet wel je kunt niet in ieders portemonnee kijken, maar als je een paard(je) koopt, moet je toch wel de consequenties aanvaarden daarvan!

Ze vertelde ook dat ze toch ook mensen tegenkomt die zeggen helemaal geen verdoving te willen voor het paard, omdat het dan te duur wordt!
Kun je je voorstellen....castreren zonder verdoving!!!....
De dierenarts heeft toen ook gezegd, dat hij dan maar een andere arts moest zoeken, want zij deed het niet zonder verdoving!! (mooi zo!!)
op zijn minst moet je een dier een plaatselijke verdoving geven, ze zei ook...tenslotteben ik een dokter voor dieren, dus wil ik ze ook zo eerlijk mogelijk behandelen!!! *LOL*
Toch wel bizar dat sommige mensen zo kunnen reageren...het dier heeft niet veel gekost dus mag de behandeling niet veel kosten, moet het arme dier blijkbaar maar pijnlijden........En het ergste is nog dat het blijkbaar meer voorkomt dan wij denken! (volgens de da)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:11

Ik moet eerlijk zeggen dat toen onze twee enterhengsten gecastreerd zijn (eentje algeheel en eentje plaatselijk) plaatselijk me verreweg veel prettiger voor het paard leek, rustig in zijn eigen wei. Onder algehele verdoving moest in de kliniek, hij klapt aan de grond, wordt aan zijn poten opgetakeld en na afloop is het wakkerworden ook best een traumatische ervaring. Nee als het paard het toestaat vind ik plaatselijk veeeel prettiger en dit heeft niets met kosten te maken!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 19:25

oke, als het paard naar de kliniek moet, is misschien een ander verhaal, maar toch.... de shetten werden op het weiland gecastreerd, naast de stal.
Ik ging ook af op de verhalen van de DA, tenslotte hebben zij daar de meeste ervaring in/mee.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:02

Isabeau (shet) heeft mij in aanschaf welgeteld 500 piek gekost. Inmiddels (3 jaar verder) wil ik niet weten wat ze me verder gekost heeft aan stalling, hoefsmid, eten, DA, chippen, etc etc

Ik vind het onzin en denk ook dat er weinig mensen als eerste aan hun portomonee denken als er een paard ziek wordt. Tuurlijk komt het altijd op de ongelegen momenten, zo was er bij ons van alles kapot gegaan (eerst de auto, toen de stofzuiger, vervolgens de magnetron) en toen begon ook Mander nog eens te hoesten. Ik ben dan niet zo gek dat ik uit financiele overwegingen geen DA laat komen. Had ik maar geen paard moeten kopen!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:09

Mijn haflingerhengstje is gewoon staant gecastreerd en hij heeft er weinig van gemerkt. Hij krijgt een spuitje waar hij lekker rustig van wordt en hij heeft de hele "operatie" appelig voor zich uit staan kijken. Naderhand is hij naar de wei gesloft en heeft ie troost gezocht bij zijn vriendinnetje. Na een uur liep ie alweer vrolijk rond te hollen. Het hele verhaal kostte nog geen 100 euro.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 00:42

Ik vind dat jouw dierenarts zich niet zo mag uitlaten over klanten.
Een paard staand castreren kan zeker zo goed zijn als liggend.
En natuurlijk wordt er ten aller tijden een goede verdoving gebruikt.
Simpel al omdat de veearts anders niet KAN castreren!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 07:56

.Ik stelde de vraag/opmerking in eerste instantie omdat er blijkbaar nog steeds mensen zijn die wel een dier aanschaffen, maar niet echt bereid zijn om er voor te betalen als het op bijkomende kosten aankomt.....
En de dierenarts noemt verder geen namen, of zo, ze vertelt gewoon wat ze soms meemaakt,en dat doen we hier op BOKT toch ook vaak..... en vergis je niet, dierenartsen maken best rare dingen met mensen mee, zeker als je aan hun portemonnee komt!

En geloof me of niet, jaren geleden werd er vaak zonder verdoving gecastreerd (zeker bij de paarden van boeren).
En als zij vertelt dat ze de vraag om zonder verdoving te castreren, omdat het dan goedkoper is, soms gesteld krijgt, dan geloof ik haar!!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:10

stephany welke dierenarts heb je in Dordrecht?
Heb je toevallig meeuws van Ridderkerk?
Die vertelde mij namelijk hetzelfde.

Ik heb mijn haflinger vorig jaar liggend laten castreren..eerlijk gezegt maakt het mij echt niets uit wat t kost.
Is t mega hoog kun je een regeling treffen met de praktijk het opo afbetaling te doen.
Wanneer 1 van mijn beesten ziek is wordt er onmiddelijk een arts bij geroepen.
Tja zo doen wij dat maar ik kan niet in de knip van iemand anders kijken..

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:20

Mijn vorige paard heeft mij het dubbele aan veeartsen kosten gekost in verhouding tot zijn aanschaf. Toch is het dubbel en dwars waard geweest, ondanks hij het niet heeft gered. Ook ik kreeg van buitenstaanders vaak te horen dat zij al veel eerder waren gestopt, met kosten als hoofdredenen. Zelf heb ik een wat zwart-wit instelling, als je niet bereidt ben geld uit te geven voor je paard voor de dierenarts, dan ben je geen paard waard!! Begin er dan niet aan en koop een goudvis. Maar ja, zo denk ik, maar heb genoeg voorbeelden dat als het meer dan een paar honder euro zou gaan kosten het paard met dope wordt verkocht!!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:30

Ik heb Jumper vorig jaar mei gekocht voor een (voor mij) heel leuk bedrag. Vond dat ik niet te veel betaald had. In september werd hij ziek, koliek, zoals ondertussen hier bekend. Al met al heeft het mij aan dierenartskosten ruim 4000 euro gekost om hem weer gezond te krijgen. En tijdens de behandelingen zijn er vele momenten geweest dat het er helemaal niet naar uitzag dat hij beter zou worden. Maar ik vond dat het waard, ook al had Jumper in aanschaf ruim minder gekost dan wat ik er aan DA kosten voor heb uitgegeven. Als je paard geopereerd moet worden in de kliniek moet je van tevoren een papier tekenen dat je bereid bent voor de kosten op te draaien, anders beginnen ze er niet eens aan. Voor mij was dat niet eens een vraag. Als je een paard (of ander dier) hebt, dan ben je ook verantwoordelijk voor hem/haar en moet je de consequenties daarvan aanvaarden. Bovendien heb ik zelf al die tijd het vertrouwen gehad dat het goed zou komen en gelukkig is dat ook uitgekomen. Jumper is weer helemaal gezond.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:37

Wel eens uitgerekend wat een auto kost om te rijden? Toch blijft heel NL stug in de auto zitten.
Kosten zijn voor mij wel een overweging, maar dan wel in een totaalbeeld. Ik zou voor mijn huidige paard geen torenhoge DA-rekeningen meer genereren, ze is 29 en mankeert van alles aan alle kanten. Zolang ze geen last heeft OK, maar als de DA er elke week bij moet zijn, dan is dat voor mij de grens, mijn DA weet dat ook.
We hebben indertijd ook besloten om ons Fjordenveulen in Utrecht te laten castreren. Op de stal waar hij stond zijn kort ervoor twee hengsten gecastreerd en dat heeft bij beide torenhoge dierenartskosten opgeleverd. Voor mij was dat een overweging om een duurdere, klinische, operatie te laten doen. Ik heb toen geen enkel probleem gehad. Dat kostte overigens fl495,-- in 1992.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:03

Ik heb mijn paard pas gekocht en heb al veel geld uitgegeven aan hem maar dat weetje toch als je er aan begint DOE HET DAN NIET!!

het is niet eerlijk tegenover je paard die moet je ten allertijden de beste verzorging kunnen geven want dat ben je verplicht als je een dier koopt/krijgt! Hoeveel die je ook gekost heeft!!!

Ik kreeg trouwens een rekening vd dierenarts voor een kleine ingreep en die viel 100% mee en de keuring en enten valt ook absoluut mee!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:13

ik vind ook wel dat als een dierenarst nodig is moet ie ook komen maar er zijn grensen. er zijn mensen die om elke wissewasje een DA laten komen en dat gaat net weer wat te ver........

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:42

castreren zonder verdoving? ach gossie....

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:52

mango schreef:
Ik heb mijn paard pas gekocht en heb al veel geld uitgegeven aan hem maar dat weetje toch als je er aan begint DOE HET DAN NIET!!

het is niet eerlijk tegenover je paard die moet je ten allertijden de beste verzorging kunnen geven want dat ben je verplicht als je een dier koopt/krijgt! Hoeveel die je ook gekost heeft!!!

Ik kreeg trouwens een rekening vd dierenarts voor een kleine ingreep en die viel 100% mee en de keuring en enten valt ook absoluut mee!


Castreren onder plaatselijke verdoving is NIET zielig, zelfs veel fijner voor het paard!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:52

Sorry maar castreren zonder verdoving vind ik wel erg raar. Als je een paard/pony koopt neem dan ook de verantwoording op je. Dat vind ik dit dus niet

Magic heeft qua dierenartskosten ondertussen wel meer gekost dan dr aanschafprijs, denk ik. Ach de aanschafprijs was niet verschrikkelijk hoog. Toen is ze flink gestegen ( Bloos ), maar met alle blessures ook weer gedaald

Maar wij hebben het altijd voor haar over gehad. Rare mensen heb je toch Scheve mond