Wit 'poeder' uit de hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Wit 'poeder' uit de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 19:05

Mijn verzorgpony is hoefbevangen, al een tijd.
En als ik nu zijn hoeven krab, dan komt er altijd een soort wit 'poeder' los van de hoef, en je zit het ook echt in/op de hoef liggen.

Is dat van de hoefbevangenheid?
En is het erg dat dat met hoevenkrabben wat loskomt, of kan ik maar beter alleen het hoognodige uit de hoef 'krabben' ?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:33

volgens mij is dit normaal hoor, ik ken meer paarden die het wel eens hebben waaronder mijn eigen.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:42

Pellie dit is niet normaal hoor. Dit is een teken dat de hoef aan het rotten is. Dit gebeurt vaak als de hoef veelst te nat is, dan wordt die zacht en als je er niks aan doet gaat het langzaam maar zeker rotten.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:44

Ik heb bij Fleur ook wel eens het witte poederachtige spul dat los komt. Je kan voor de zekerheid even de hoefsmid bellen, maar in kleine mate kan het geen kwaad hoor..

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:02

Is gewoon de oude hoorn laag. Tegen de tijd dat je paard weer naar de smid moet dat komt dat wel vaker voor.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:05

Het poeder is niet zo erg als dat loskomt. Vaak als je paard weer naar de smid moet om bekapt te worden zit er ook een zogenaamde dubbele zool op, waartussen dat witte poeder zit. Dat hoort bij het groeien van de hoef.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:22

mmm..als de pony hoefbevangen is wil dat zeggen dat de witte rand zichtbaar wordt en dan kan dat idd loskomen. Dit lijkt me niet helemaal goed. Persoonlijk vind ik dat er niet teveel gekrabdt moet worden in een hoef, steentjes eruit en de rest met het borsteltje. Als er dan nog wit `poeder`loskomt zou ik de hoefsmid erbij halen ( als die er niet al; bij is geweest i.v.m hoefbevangen..Da?)

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:17

dapperdier schreef:
mmm..als de pony hoefbevangen is wil dat zeggen dat de witte rand zichtbaar wordt en dan kan dat idd loskomen. Dit lijkt me niet helemaal goed. Persoonlijk vind ik dat er niet teveel gekrabdt moet worden in een hoef, steentjes eruit en de rest met het borsteltje. Als er dan nog wit `poeder`loskomt zou ik de hoefsmid erbij halen ( als die er niet al; bij is geweest i.v.m hoefbevangen..Da?)


Er komt geen wit poeder los in de hoef als de pony bevangen is geweest. Dan wordt het hoorn van de "witte" lijn draderig.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:29

nou mijn fjord heeft het ook wel eens en de hoefsmid zegt er niks van

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 16:20

Bedankt voor alle reacties
Het is niet veel poeder, maar toch komt er duidelijk wit spul mee bij het hoevenkrabben, ookal haal je alleen de steentjes eruit.
Het is alleen bij zijn voorhoeven, en in de linkerhoef meer dan in de rechter..........en aan zijn voorhoefjes is ie ook hoefbevangen....