Rijden met trailer zonder rijbewijs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Rijden met trailer zonder rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 22:49

Waarbij ik op stal sta zijn hele makkelijke mensen, voor mij iig wel. Mag echt alles en nu moest ik samen met een vriendin het doodgeboren veulen uit de wei halen. Dus wij de trailer gepakt en aangekoppeld en ik weg gereden. Gelukkig had ik al veel vaker in die auto van hun gereden dus die kon ik al en de trailer was niet veel breder. Het ging heel goed. Is wel raar zo'n ding achter je maar ik heb niks geraakt.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 07:27

Begrijp ik nou goed dat je zonder rijbewijs in die auto met trailer hebt gereden? Toch niet op de openbare weg mag ik hopen?

* To Belg, or not to Belg *

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:17

wow, hoever heb je gereden? Als mijn vader aanbied om eens te rijden durf ik dat niet, ben bang dat onze auto mol Haha!
Maar hoe voelt dat? Zo'n trailer achter je?

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:00

Sorry maar lekker onverantwoordlijk of was het maar een klein stukkie want ik zou dus nooi met trailer gaan rijden zonder rijbewijs E ik heb B wel maar het is toch een levend dier wat je in de trailer hebt staan en je bent dus niet verzekerd als je een ongeluk maakt!!

dus lijkt me niet verstandig om dit nog eens te doen!!!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:03

mango schreef:
maar het is toch een levend dier wat je in de trailer hebt staan

Het was een doodgeboren veulen, dus ik denk niet dat die er erg last van had..
Bovendien mag je op eigen terrein (wat ik aan neem wat het land is) zonder rijbewijs rijden, dus ze is ook nog eens nergens verkeerd geweest.

Buiten dat zou ik het niet durven, maar goed Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:19

O dat wist ik neit inderdaad buiten zou ik het ook echt niet durven ik zou hem wel willen halen een x-tje mijn rijbewijs E

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:06

mango schreef:
Sorry maar lekker onverantwoordlijk of was het maar een klein stukkie want ik zou dus nooi met trailer gaan rijden zonder rijbewijs E ik heb B wel maar het is toch een levend dier wat je in de trailer hebt staan en je bent dus niet verzekerd als je een ongeluk maakt!!



ff om het een en ander op te helderen... want wat zijn er toch veel misverstanden hierover.
Je bent zeker wel verzekerd als je zonder je E rijbewijs met een trailer rijdt. Ik heb bij alle instanties navraag gedaan (politie, anwb, verzekeringsmaatschappij) en het volgende regeltje geldt:

De totale combinatie van auto en ledig gewicht +laadvermogen trailer mag niet meer dan 3500 kg zijn.
Verder mag het ledig gewicht + laadvermogen van de trailer niet meer zijn dan het gewicht van de auto.
Het ledig gewicht + laadmogen staat op het plaatje op je trailer. Het is namelijk gewicht van de trailer met daarbij opgeteld het maximale gewicht dat je erin mag vervoeren. Bij mijn trailer is dat 1300 kg (de trailer zelf weeg 550 kg en ik mag er 750 kg in vervoeren).
Of je nu de trailer helemaal vol hebt of dat hij leeg is maakt niet uit. Je gaat altijd uit van het ledig gewicht + laadvermogen (bij mij dus 1300 kg).
Mijn auto weeg 1660 kg (Jeep) en de trailer 1300 kg
Dit is samen 2960 kg en is dus minder dan 3500 kg en de auto weegt zwaarder dan de trailer. (Op het kentekenbewijs van je auto staat ook het "maximum massa aanhangwagen/oplegger" mocht je niet zeker weten hoeveel hij maximaal kan trekken)
Verder moet je kijken op je trekhaak, daar zit een plaatje op met hoeveel hij maximaal kan trekken. Maar ik neem aan dat de auto in dit geval wel vaker trailers trok, en dat de eigenaar daar zeker wel rekening mee heeft gehouden toen hij de auto kocht.
Je mag dus gewoon met de trailer rijden zonder je E, mits je aan bovenstaande regeltjes voldoet en je zelf denkt dat je het aankan. En oefen met een lege trailer, daar heb je altijd profijt van.

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:16

Dank je Mursey,

Ik wilde net even inhaken. Want er wordt alweer snel veroordeeld terwijl mensen niet van de feiten op de hoogte zijn. Schijnheilig

Onze auto weegt 2000 kilo en we hebben uitgerekend dat wij dus ook zonder E rijbewijs de weg op mogen.
Ga echt geen € 500,- uitgeven voor een rijbewijs als ik hem geen eens nodig heb

Dus, rij voorzichtig, dat altijd, maar mag best zonder E hoor Haha!

Op zoek naar de zon!!!

Joycelyn
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:18

Moet je bij het ledig gewicht van de jeep niet het laadvermogen van de jeep ook nog bijtellen ? Dit was namelijk de reden dat ik niet verzekerd was. Ik heb inmiddels wel gewoon mijn e gehaald om van alle onduidelijke regelgeving af te zijn. (politie weet het ook niet altijd)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:26

Ik wil ook mijn E halen, nu is het nog niet nodig (wil eerst echt goed en zeker rijden met alle auto's waar ik in stap), paps heeft 'm en mams ook, maar ik doe wel eens een stukje met de trailer (leeg) om m klaar te zetten voor een wedstrijd oid. Achteruit rijden met zo'n ding is echt prut... Dat wil ik eerst goed oefenen voor ik echt mijn rijbewijs ga halen, vooruit rijden gaat nl. wel, das niet zo moeilijk, maar achteruit... pfff, zwéten!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:28


Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:33

Heb een klein trukje voor het achteruit rijden. Ik vind het erg makkelijk, misschien heb je er iets aan. Als ik met de trailer in een bochtje naar achter moet rijden, dan doe ik het volgende. Als ik een bochtje naar rechts moet maken (achteruit) dan leg ik mijn handen onder op het stuur en dan moeten mijn handen naar rechts. Als de trailer naar links had gemoeten had ik het stuur onder vastgepakt en mijn handen naar links moeten bewegen (met het stuur in mijn handen natuurlijk).
Als ik het niet zo duidelijk uitleg dan moet je me dat maar ff laten weten, dan zal ik het anders proberen uit te leggen. Maar het valt allemaal reuze mee! Echt, gewoon een kwestie van vaak doen.

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:34

Op www.overheid.nl kun je alle wettelijke regelingen terugvinden. Voor dit onderwerp is het volgende stukje uit het artikel dat gaat over de bevoegdheid van de verschillende rijbewijzen, uit het Reglement Rijbewijzen, van belang:

motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

Voor de discussie in dit topic gaat het om het onderstreepte gedeelte. Je moet dus het laadvermogen van het trekkend voertuig ook meetellen! Voor meer informatie kun je altijd bellen met de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer).

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:45

Volgensmij kan ik uit bovenstaande niet concluderen dat je ook het laadvermogen van de auto mee moet rekenen. Vind dit soort regeltjes altijd zo ondoorzichting..

mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg

Ze zetten hier ook niet nogmaals bij dat het laadvermogen van de trailer betreft, en met dat maximum , of ze nou duidelijk op de maximum massa totaal, of op de maximum massa van wat op je kentekenbewijs staat bedoelen.... I dunno

Zelfs in dit laatste geval zou ik zonder mij E mijn trailer mogen trekken overigens, maar net wat jij zegt, bij twijfel bel gewoon ff, dan weet je het zeker..

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:48

Ik mag mijn combinatie rijden zonder E. WAnt mijn auto is zo zwaar dat hij zwaarder is dan mijn trailer incl. max laadvermogen maar de combinatie SAMEN weegt zeker niet meer dan 3500 kg (want erboven moet je ook een E rijbewijs hebben).

De hond is de betere mens

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:54

Dimple schreef:
Dank je Mursey,

Ik wilde net even inhaken. Want er wordt alweer snel veroordeeld terwijl mensen niet van de feiten op de hoogte zijn. Schijnheilig

Onze auto weegt 2000 kilo en we hebben uitgerekend dat wij dus ook zonder E rijbewijs de weg op mogen.
Ga echt geen € 500,- uitgeven voor een rijbewijs als ik hem geen eens nodig heb

Dus, rij voorzichtig, dat altijd, maar mag best zonder E hoor Haha!


Dus als jou auto 200 kg weegt mag je maar maximaal 1500 kg trekken. Een paard weegt zo rond de 1.70 600 kg en een trailer ongeveer 700 kg (ja, ja, geloof me nou maar, het WERKELIJKE gewicht van de trailers is ALTIJD hoger dan op de papier staat), kom je op 1300 kg, dus dan kan het. Controleer het wel goed!! Plus dat op de papieren moet staan dat het Maximum Massa Voertuig dus NIET meer mag zijn dan 1500 kg, uiteraard uitgaan dat je auto ook 2000 kilo weegt incl passagiers en bagage!!!!! Als je gecontroleerd wordt ga je op een geijkte weegbrug en die zegt de waarheid en niet wat op je papieren staat.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:55

Ik heb nu 6 jaat mijn aanhanger rijbewijs. Ben nog nooit "gepakt"door de politie. Toch adviseer ik eens lessen te nemen. Er komt nog heel wat bij kijken met rijden met een aanhanger.

Om even duidelijkheid te scheppen: het is het ledig gewicht PLUS laadvermogen van de totale combinatie (dus auto & aanhanger). Dat is mij destijds verteld toen ik mijn C en C-E rijbewijs ging halen.

Het is trouwens te hopen dat je auto zwaarder is dan je trailer, anders loop je de kans dat je trailer gaat scharen bij hoge snelheid of afdalingen...
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 20-05-03 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:56

je hebt wel minstens 1 les nodig ja, anders raak je zo de kluts kwijt. vooral bij het achteruit rijden in een bepaalde richting. *LOL*

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:57

Ik heb nu zo'n 4/5 jaar mijn E en ben nu 2 keer aangehouden, beide keren was het afgelopen jaar...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:57

Mursey schreef:
Heb een klein trukje voor het achteruit rijden. Ik vind het erg makkelijk, misschien heb je er iets aan. Als ik met de trailer in een bochtje naar achter moet rijden, dan doe ik het volgende. Als ik een bochtje naar rechts moet maken (achteruit) dan leg ik mijn handen onder op het stuur en dan moeten mijn handen naar rechts. Als de trailer naar links had gemoeten had ik het stuur onder vastgepakt en mijn handen naar links moeten bewegen (met het stuur in mijn handen natuurlijk).
Als ik het niet zo duidelijk uitleg dan moet je me dat maar ff laten weten, dan zal ik het anders proberen uit te leggen. Maar het valt allemaal reuze mee! Echt, gewoon een kwestie van vaak doen.


Ik zie het zo: je trailer gaat bij het achteruit rijden dezelfde kant op als de onderkant van je stuur.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:05

Desiree schreef:
Ik mag mijn combinatie rijden zonder E. WAnt mijn auto is zo zwaar dat hij zwaarder is dan mijn trailer incl. max laadvermogen maar de combinatie SAMEN weegt zeker niet meer dan 3500 kg (want erboven moet je ook een E rijbewijs hebben).


Ja idd, zo is het bij ons ook, we rijden met een Patrol, dus aardig zwaar


Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:06

Het is een wijd verbreid misverstand om te denken dat het laadvermogen van de auto niet mee telt.
Dit telt dus ook mee, dus als ik jou was,Mursey, zou ik eerst maar eens kijjken naar het laadvermogen van je Jeep.
Met mijn Nissan Patrol kwam ik dik over de 3500 kg totaalgewicht heen.
Ben het alsnog gaan halen, omdat ik eerst in de veronderstelling was dat ik aan alle regels voldeed.
Niet dus!!

En zodra verzekeringsmaatschappijen onder uitbetaling van schade uit kunnen komen zullen ze dit zeker niet laten ...

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:30

Mursey schreef:
Zelfs in dit laatste geval zou ik zonder mij E mijn trailer mogen trekken overigens, maar net wat jij zegt, bij twijfel bel gewoon ff, dan weet je het zeker..


Citaat:
Dit telt dus ook mee, dus als ik jou was,Mursey, zou ik eerst maar eens kijjken naar het laadvermogen van je Jeep.


Eerst lezen, dan schrijven....... Knipoog

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:49

Er is geloof ik een regel in ontwikkeling dat je binnenkort mar 700 kilo achter de auto mag hangen zonder aanhangerrijbewijs.
Dit kreeg ik een jaar geleden te horen, dus kan ook niet zeggen wanneer zit ingaat, ze zijn er in iedergeval mee bezig.
Ik heb inmiddels een half jaar mijn E en moet zeggen dat ik het erg handig vind, het is ten eerste veiliger omdat je weet wat je wel en niet kan doen!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:49

O sorry ik dacht dat je absoluut een rijbewijs E moest halen om ermee te mogen rijden uberhaupt ik oordeel weer te snel mijn excuses hoor!!

Ik hoef hem dus niet te halen dat is wel fijn ! misschien wel een paar lessen voor de zekerheid!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dyphusion, gerlindie, Indy_Mouse_9, josien_m_, MiniTrex113, SusanH, ulaantje, Zidore en 149 bezoekers