Wat voor straf en verjaring bij heling ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Wat voor straf en verjaring bij heling ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 10:09

Weet iemand wat de straf is voor heling?

Ik heb nl. mijn wetboeken niet meer en vraag me af wat de minimum en maximum straf ervoor is en of er ooit verjaring komt van het strafbare feit.

Op internet (Google) kan ik niets concreets vinden.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:41

Artikel 416
1.Als schuldig aan opzetheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie:
a.hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of een zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht wist dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b.hij die opzettelijk uit winstbejag een door misdrijf verkregen goed voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een door misdrijf verkregen goed overdraagt.
2.Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk uit de opbrengst van enig door misdrijf verkregen goed voordeel trekt.

En 417:
Hij die van het plegen van opzetheling een gewoonte maakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Verjaring in twaalf jaren voor de misdrijven waarop tijdelijke gevangenisstraf van meer dan drie jaren is gesteld.

Aanmerking voor HALT?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 10:47

Ik ben toch een klein beetje te oud voor HALT. Mijn zus werkt voor Halt in Utrecht (is criminologe) en ik ben ex-agentje, maar dat is zoooo lang geleden. Hoe kom jij aan je kennis?
Ben je een collega van lang geleden?

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:52

Geen ex collega nee! Heb nooit voor het rijk mogen werken Lachen Zeker niet als 'snor' Tong uitsteken
Maak zo nu en dan gebruik van wetten.overheid.nl. Superhandig in dit soort gevallen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 10:54

In ieder geval vreselijk bedankt!!!

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:54

St. Michielsgestel is volgens mij nie zo ver van Veghel dus had wel een collega van lang gelee kannen wezen idd Lachen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 10:57

Daarom dacht ik dat dus... Maar goed, ik zal de site onthouden!