Koud of warm beslag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-01 13:10

De Haflinger waar ik op rijd wordt altijd koud beslagen. Nu heb ik daar nooit problemen aan ondervonden, en weet daarom zelf ook niet of ik warm fijner zou vinden en waarom eigenlijk? Ben dus heel benieuwd wat jullie hebben en waarom juist dat? En waarom zou warm beter zijn dan koud of andersom? Verward

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 16:52

Koud beslag valt er eerder af dan warm beslag en bij warm beslag is de pasvorm beter. *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 17:17

Ik heb gehoord dat het geen donder uitmaakt hoe er beslagen wordt.
Mijn paard wordt koud beslagen en het blijft even goed zitten als toen hij warm werd beslagen.
Het ligt gewoon aan het vak manschap van je hoefsmid. er heeft ook een heel stuk over in de BIT gestaan weet alleen niet meer welk nummer.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 17:19

ben ik het dus bij ............................lange na niet mee eens.

Ik heb zelf ( mijn pony dan) al jaren koud beslag,
En dat bevalt me prima, de ijzers gaan net zolang is het al niet langer mee dan met warm beslag.
En met warm beslag wordt de hoef op het ijzer aangepast, en kleinde steentjes die achterblijven worden er in gebrand.

Met koud beslag wordt het ijzer op de hoef gemaakt, dus de pas vorm daarvan is beter, en je hebt niet dat je paard last heeft vaningebrande steentjes.


groetjes Lara

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 17:29

euh lara een koud ijzer word niet aan de hoef aangepast. vandaar dat speciale ijzers ookaltijd met warmbeslag worden gesmeden.
Ikzelf ga persoonlijk voor warm beslag volgens bit zat er evenveel nadelen als voordelen aan beide soorten.
Het voordeel wat voor mij telt is wanneer je een paard met geen doorsnee voeten hebt je met warmbeslag altijd passende ijzers hebt.
Koud beslag heeft alleen de standaart maten of je moet naar de smit zelf om het aan te passen

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 17:45

Sun had hele rechte voetjes dus was warm beslag niet nodig Verward Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 18:07

Volgens mij maakt het geen donder uit, en het maakt mij ook niets uit. Ze hebben allebei voor en nadelen

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 18:19

Maakt ook geen donder uit... *ALS* je een goede smid hebt. Ik heb diverse smeden "versleten" en de een doet het koud de ander warm. Ik merk er weinig van dat ijzers er sneller of langzamer afvallen bij een bepaald soort beslag... klinklare onzin. Slimme smid die je dat probeert wijs te maken!

Ik prefereer trouwens KOUD!

(Is dit niet een leuKe vraag voor de Moderator-Hoefsmid???)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sibold op 2001-08-15 07:38 ]</font>

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 18:58

Het maakt mij zelf eerlijk gezegd niet zo heel veel uit. Ironique wordt beslagen met warm beslag, ivm met speciale ijzers.Naar mijn mening kunnen de ijzers op die manier wat beter passend gemaakt worden.
Toen ze nog op normale ijzers liep, en ook een andere hoefsmid had, werd ze met koud beslag beslagen en was ze met 6 weken de ijzers kwijt.
Nu loopt ze er zonder problemen zeker 8 weken op.
Maar goed, dat hoeft niet te liggen aan warm of koud beslag. Ik ben in ieder geval heel erg tevreden over mijn hoefsmid, en da's het belangrijkste!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 19:43

Is warm beslag niet duurder dan koud?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 19:50

Nope, is even duur...sommige hoefsmeden (die ik ken) beslaan liever warm omdat ze het ijzer dan makkelijker kunnen vormen...mij persoonlijk maakt het niks uit, het blijft bij Escala allebei goed zitten. Haha! Nu staat ze zonder ijzers, dat vind ik wel het allerprettigst maar als ik weer de harde weg op ga helaas niet mogelijk... Huilen Zonder ijzers heeft ze trouwens wel minder last van hoefzweertjes naar mijn idee...maar ik laat mijn hoefsmid kiezen wat hij het liefst doet...nadeel van warm beslaan vind ik misschien dat als je paard erg gevoelig op de hoeven is, dan kan hij na het kappem nog goed lopen, maar door dat "smelten" kan de hoef soms net iets te kort worden waardoor zo'n paard niet lekker meer loopt...ik spreek uit ervaring... Schijnheilig

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 20:49

Evita werd vroeger altijd koud beslagen, nu word ze gedaan door de hoefsmid hierzo op stal en die doet het warm.. ze blijven nu wel veel beter eronder zitten dan vroeger maar ik weet niet of dat komt doordat ze nu warm wordt beslagen of doordat het een andere hoefsmid is...

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 21:23

Het ligt inderdaad ook aan het vakmanschap van de smid. De een doet het nou eenmaal beter als de ander.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 00:22

bij warm beslag weet je zeker dat het ijzer volledig aan de hoef aansluit en er niet evt iets tussen kan komen(kleine steentjes tijdens rijden bijv.)bij koud beslag kan het zijn dat het ijzer niet helemaal goed aansluit.ik persoonlijk wil alleen warm beslag want dan weet ik zeker dat het ijzers exact op de hoeven van mijn pony zijn aangepast,en das een fijner gevoel.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 07:37

Citaat:
bij warm beslag weet je zeker dat het ijzer volledig aan de hoef aansluit en er niet evt iets tussen kan komen(kleine steentjes tijdens rijden bijv.)bij koud beslag kan het zijn dat het ijzer niet helemaal goed aansluit


Onzin hoor, als (inderdaad ALS) je smid "toevallig" wel goed kan bekappen (aha!) dan maakt het geen donder uit.
Als een smid er een ijzer ondertimmert wat niet goed aansluit op de hoef dan kan ie niet bekappen, klaar. En dat is natuurlijk makkelijker te verhelpen met warm beslag, wie houdt wie nu voor de gek?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 08:13

Een ijzer aanpassen aan de hoef kan wel (je hoefsmid kan daar een paar knallen met zijn hamer op geven) maar echt héél veel aanpassen...
Nee, als je paard koud beslagen is zit het ijzer pas echt goed een week na dat de hoefsmid geweest is.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 08:53

Citaat:
Op 2001-08-15 07:37, schreef Sibold:
Citaat:
bij warm beslag weet je zeker dat het ijzer volledig aan de hoef aansluit en er niet evt iets tussen kan komen(kleine steentjes tijdens rijden bijv.)bij koud beslag kan het zijn dat het ijzer niet helemaal goed aansluit


Onzin hoor, als (inderdaad ALS) je smid "toevallig" wel goed kan bekappen (aha!) dan maakt het geen donder uit.
Als een smid er een ijzer ondertimmert wat niet goed aansluit op de hoef dan kan ie niet bekappen, klaar. En dat is natuurlijk makkelijker te verhelpen met warm beslag, wie houdt wie nu voor de gek?


sorry hoor maar dit heeft niet met voor de gek houden te maken.........elke paardenhoef is anders en daar kun je gewoon weg geen -standaart-maat ijzers op zetten.als je smid niet warm kan beslaan is er i.m.o. meer fout met je smid dan als ie niet wil koud beslaan.warm beslaan is veel moeilijker want hij moet het ijzer exact naar de vorm vormen op dat moment!en koud beslag heeft niet met bekappen te maken maar puur omdat de VORM van edere hoef anders is en er daardoor met warm beslag precies naar de vorm word beslagen...................
bij mijn pony past niet eens een standaart ijzer eronder.
en og even ter reactie hierboven ergens.bij warm beslag woden er geen steentje ingebrand wat je smid heeft van te voren de hoeven bekapt en bijgevijld en als het goed is zou er dan niet meer in de hoef moeten zitten,dus iets mee branden???hij past het alleen warm en vervolgend beslaat ie het ijzers,als het afgekoeld is........neem aan dat er geen steentjes mee in branden als dat zo zou zijn dan zouden er wel heel veel paarden een hoefzweer moeten hebben en heel veel hoefsmeden werkeloos

_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-08-15 08:59 ]</font>

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 09:06

Mijn paarden worden allemaal koud beslagen. Dat is gekoemn omdat onze pony niet tegen het sissen kon, als je het ijzer (met warm beslag) erop legde. Vandaar koud beslag.
Het enige verschil tussen koud en warm beslag is dat een hoefsmid die koud beslaat, meer moeite moet doen om het ijzer in vorm te slaan.
*Nadelen aan warm beslaan (bij slecht beslaan):
-de vetten in de hoef kunnen er teveel worden uitgebrand
-het ijzer wordt warm gepast; als hij wordt afgekoeld dan krimpt het ijzer. Als een hoefsmid daar geen rekening mee houdt, dan ligt het ijzer niet goed.
*Nadelen van koud beslaan (bij slecht beslaan):
-Als het ijzer niet helemaal past, gaat het snel losliggen.
Zoals je ziet zitten er aan beide nadelen. Het is erg persoonlijk. Ik heb mijn hoefsmid nu bijna 13 jaar en dat bevalt super. Bij mijn paarden zitten de ijzers er vaak 3 maanden onder, voordat ze eronderuit moeten. Dan gaan nl. de hoeven eroverheen groeien, de ijzers zitten dan nog wel steeds vast. Maar dat is ook per paard wisseldn. Succes er verder mee. Groetjes wendy Pling

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 09:54

als je hoeven van je paard goed recht zijn dan maakt het niets uit of je warm of koud doet. ah zitten bij beide nadelen en voordelen aan

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 10:13

Prakkie heeft gelijk.

Mijn huidige smit maakt de ijzers passend door ze warm te maken, maar hij past ze niet warm op de hoef. Dit is dus een typisch geval van lauw beslaan? Haha!

Mijn eerste hoefsmid besloeg Soliste (met twee verschillende voeten) warm en dat beviel uitstekend, het ijzer wordt op deze manier precies pas gemaakt op de voet.
Daarna heb ik een hoefsmid gehad die alleen koud besloeg, beviel mij ook prima, mede omdat Kaminka geen moeilijke voeten heeft.

Persoonlijk denk ik dat als je een smid hebt die zijn vak goed verstaat er weinig verschil bestaat in het resultaat.

Ik heb dus alle varianten gehad, maar dus ook verschillende smeden bij ook nog eens drie verschillende paarden en kan dus niet zo heel goed vergelijken.

Groetjes Mieke

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 13:50

Nimber,de ezel van mij heeft dus orthopedisch beslag en dat wordt dus koud gedaan.


groetjes lara

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 17:02

Hey!
Morgen komt hier voor het eerst een andere smid, de vorige deed enkel koud beslag, maar deze doet warm beslag.

We vinden dat de andere hoefsmid veel te hard op de ijzers klopte, hebben dat bij andere smeden gezien en die doen dat belange niet zo hard.

Ben dus benieuwd!!! ik hou jullie op de hoogte Knipoog


groetjes!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 02:47

nou vanmiddag kwam bij mijn de hoefsmid langs en ik heb het hem toevallig gevraagt.
Chriss wordt altijd bij mij koud beslagen en nu vroeg ik dus wat het verschil/voordeel nou was tussen warm en koud.

bij warm wordt de ijzer er dus opgebrand om het zo maar te zeggen, je ziet er dan rook vanaf komen, dat komt omdat het gebrande hoefijzer vocht uit de hoef ontrekt en daar komt de rook dus van, ze branden dan trouwens de hoef dicht.
dus dan kan de hoef erg droog worden.

bij koud moeten ze de hoef en ijzer vlak hebben, het lijkt mij dan dat het secuurder gedaan wordt.

ik zei trouwens dat het mij leek dat de hoef van Chriss droog was, hij vond van niet, ik zei dat ik al een tijdje hoefolie gebruik om dat tegen te gaan, dat werkte dus blijkbaar.
was toevallig hetzelfde spul als de hoefsmid had.
hoevaak je het er dan op moest smeren?
het was nooit verkeerd zei hij, een paar keer per week was zelfs goed.

dit doe ik dus niet, als ik haar benen heb afgespoten of haar heb gewassen, doe ik het vaak wel of anders wanneer het mij nodig lijkt, dus dan de voetjes maar extra onder de kraan en dan smeren.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 10:00

Ik vind dit een mooie vraag voor de hoefsmid op medish ??

Mijn paard wordt warm beslagen omdat hij brokkelhoeven heeft. Door het warme krijgt hij een betere ondergrond.
Maakt mij verder niets uit wat de hoefsmif doet als hij er maar geen last van heeft. Ik vertrouw dat mijn hoefsmid goed werk doet en anders ligt hij eruit. *LOL*

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 12:49

Citaat:
bij koud moeten ze de hoef en ijzer vlak hebben, het lijkt mij dan dat het secuurder gedaan wordt.


Klopt, en daarom prefereer ik koud beslag.
(dat heeft er dus niks mee te maken dat koud beter zou zijn... maar kl*te-bekappen is er niet meer bij... dat merk je nl. meteen)