Whiplash -- auto ongeluk gehad!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Whiplash -- auto ongeluk gehad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 20:41

Wie oh wie.... kan mij ervaringen, tips, verhalen.... en raad en adviezen geven over een whiplash!

Ik heb afgelopen zaterdagavond een auto ongeluk gehad.... Mn zwager is achterop gereden doordat zijn wielen blokkeerden met remmen. Niet hard maar ik ben met mijn hoofd terug getikt tegen de hoofdsteun! Mijn vriend, zwager en schoonzusje mankeren niks behalve de schrik! Maar ik heb ontzettend veel last van mijn nek! De pijn is onstabiel, ik kan gewoon op bed liggen zonder pijn en 5 minuten later kan ik verkrampen van de pijn, trekkende spieren, ben in de war, kan weinig onthouden en vasthouden in mijn gedachten, overmoeidheid --> gister vielik om half 7 bijna in slaap.... terwijl ik om 9 uur opbed lag en niet kon slapen! Duizeligheid en misselijkheid van de pijn, vertragende ogen.....

Dat is zo'n beetje de opsomming van mijn klachten op het moment!
Morgen heb ik een afspraak met de dokter, en eens kijken wat die zegt! Misschien valt het wel mee, maar ik heb vanmiddag een vage kennis gesproken die al 6 jaar last heeft van haar whiplash en zij had vrijwel alle symptomen als die ik nu ook heb!

Iemand ervarin gmee?

....


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:46

Geen ervaring mee, maar wel veel sterkte gewenst! Knipoog

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:12

Allereerst heel veel sterkte gewenst.
Heb er helaas wel ervaring mee. Lees dat je morgen naar de dokter gaat, laat je alsjeblieft niet wegsturen met de mededeling dat het vast allemaal snel weer goed komt, maar laat je doorsturen naar een neuroloog (en foto's en eventueel een scan maken).
Een whiplash is het beste te behandelen als je er vroeg bij bent, dan is er een grote kans op genezing.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:15

Getver, dat zijn geen leuke dingen. Idd moet je dit soort dingen heel serieus nemen, als je het nu verwaarloost, kun je er je leven lang last van houden. Heel veel sterkte!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:30

Linusss toch, je laat me schrikken! Gatsie zeg, hoop dat het allemaal meevalt! Kusje!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:24

Ik vermoed dat je wel eens een halskraag zou kunnen krijgen, wel heel vervelend (zelf niet meegemaakt maar een goede vriendin wel) maar als het helpt... Beter een tijdje er belachelijk bijlopen met zo'n kraag dan voor de rest van je leven last van je hals eh !!!
Veel beterschap alleszins !!! Ach gut

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:39

Jeetje dat is niet zo mooi! Hoop dat er niet echt iets aan de hand is!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:49

Beste Esmee, helaas kan ik je mededelen dat ook in een Whiplash heb opgelopen toen een dronken iemand achter in onze stilstaande auto is gereden met 50 km per uur. Inmiddels is het ruim 3,5 jaar later en helaas maar waar heb ik er nog steeds last van Huilen ik hoor bij het kleine percentage die nooit meer van de klachten af zal komen. Als je wilt mag je me altijd pben, dan kan ik je meer vertellen over wat je beter wel en beter niet kan doen en kunnen we eventueel ervaringen uitwisselen

Allereerst wil ik je wel adviseren om eens te kijken op deze link:

http://www.whiplashcentrumned.nl/

Ik ben daar veels te laat terecht gekomen maar het heeft me uiteindelijk wel heel veel geholpen. Heel veel sterkte de aankomende dagen en laat je alsjeblieft niet met een kluitje in het riet sturen..................

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:15

ik heb ook een whiplash opgelopen, na een ernstig ongeluk met mn scooter

nu ruim 1,5 jaar later is mn geheugen weer 100% gelukkig! en ik ben een hele tijd de meest simpele woorden kwijtgeweest, midden in een zin wist ik dan niet meer hoe ik verder moest, dat was zo frustrerend

verder had ik last van mn ogen, als ik mn hoofd heen en weer bewoog, duurde het ff voor mn ogen op hetzelfde punt waren als mn hoofd, scherp stellen enz ging heel langzaam

en pijn in mn nek, en daardoor hoofdpijn heb ik de eerste 8 maanden heel erg gehad

als ik nu zwaar werk doe, heb ik eind van de dag weer knallende koppijn, en de dag erna ook nog, en dan ben ik weer doodmoe, kan ik echt heel lang slapen, en dan daarna alweer moe zijn als ik heb ontbeten...

maar ik was er gelukkig meteen bij, en ben er niet mee door blijven lopen, anders was het nu veel erger geweest!
een kennis van mn moeder, ligt al 6 jaar grotendeels op bed....ze kan inmiddels wel weer wat meer, maar die heeft er een halfjaar mee doorgelopen, en is nu altijd moe en heeft veel hoofdpijn en nekpijn....

doe rustig aan, laat je bij de dokter niet zomaar wegsturen!

ik heb heel lang fysiotherapie gehad, en dat heeft veel geholpen, ook ben ik zeker het eerste halfjaar echt heel erg moe geweest, na een stukje brommerrijden(is inspannend voor je ogen) van een kwartier, moest ik zeker 2 uur uitrusten en ff plat liggen!

inmiddels gaat dat allemaal weer hardstikke goed, alleen als ik echt zwaar werk doe, heb ik last van mn nek en weer hoofdpijn

die vermoeidheid is pas sinds kort voor het grootste deel verdwenen, dat heeft dus wel even geduurd, helaas!

maar ik mag niet klagen, want ik ben er nog heel goed vanaf gekomen!!

veel sterkte&beterschap!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 15:21

Ik ben inmiddels bij de dokter geweest, deze heeft een aantal nekspieren gecontroleerd en tot de conclusie gekomen dat ze behoorlijk verrekt zijn. Ook de bandjes in mijn polsen zijn verrekt, maar in mijn rechterpols is mijn spier ook behoorlijk goed verrekt. Veel rust en heel rustig aan doen, en volgende week verplicht terugkomen is het woord van de arts! Dan verder controleren en nakijken!

....

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:24

He bah wat poedersuiker voor je marlien. Sterkte ermee! Scheve mond

Hopelijk gaat het snel over! Lachen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:34

Bunbun schreef:
Ik vermoed dat je wel eens een halskraag zou kunnen krijgen, wel heel vervelend (zelf niet meegemaakt maar een goede vriendin wel) maar als het helpt... Beter een tijdje er belachelijk bijlopen met zo'n kraag dan voor de rest van je leven last van je hals eh !!!
Veel beterschap alleszins !!! Ach gut


Bij een eventuele wippless krijg je dus geen kraag, omdat je nekspieren dan gaan verslappen en je dan op een gegeven moment helemaal niks meer kan.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:03

Ik heb ook zo'n 7 jaar geleden een wiplash opgelopen toen iemand met zo'n 50km per uur achterop knalde. Heb de eerste 2 weken veel last van mijn nek en hoofd gehad en had van de dokter daarvoor pijnstillers met ontstekingsremmers. Heb in die periode niet gewerkt, en ben elke keer gaan slapen/liggen als het me teveel werd.
Gelukkig was de grootste pijn na die 2 weken wel weer verdwenen.

Na die tijd heb ik wel nog regelmatig gehad dat mijn hele nek weer een paar dagen tot een week "vast" sloeg. Precies dezelfde pijn en niet op of om kunnen kijken. Vaak als ik bijv. spierpijn in mijn schouders had ofzo. Met rust verdween dat dan dan weer en sinds 2 jaar kan ik zeggen dat het nu ook niet meer terug komt.

Immobiliseren schijnt bij een wiplash echt niet goed te zijn, maar mij werd wel aangeraden veel rust te nemen. Vond dat ook wel fijn, want je wordt er erg moe van om met die pijn je hoofd op je schouders te moeten houden Haha!

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:06

Ik heb 13 jaar geleden een whiplash opgelopen die nooit meer is weggegaan!!

Ik raad je dus aan om meteen actie te ondernemen dmv fysio of behandeling op een andere wijze.. Maar niet te lang mee wachten zoals ik..

Als je wat wilt weten dan kan je me altijd een PB sturen. Lachen

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:14

Nou eigenlijk is alles al gezegd.....laat je niet wegsturen met een vaag verhaal bij de huisarts en ga zsm naar een neuroloog. Dat heeft bij mij ook veel te lang geduurd voordat ik daar terecht kwam en ik ben nu 10 jaar verder na 7 jaar fysio en met klachten die nooit meer overgaan. Voor wat betreft concentratiestoornissen, vermoeiheid, hoofdpijn e.d. ben ik behandeld door een homeopaat waar ik erg veel baat bij heb. Sterkte ermee!!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:27

Je kan pas na een aantal maanden echt de conclusie trekken of het echt wiplash is of niet. Een wiplash is blijvend, de spierpijn die je de komende paar weken nog zult hebben hoeft niet blijvend te zijn.

(pas op EHBO een lezing van de Wiplash stichting oid aangehoord)

Ik hoop voor je dat het niet blijvend is! Heel veel sterkte.

:evaw:

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:30

Volgens mij is een wiplash ook niet op foto's te zien, dus is het erg moeilijk om een diagnose te stellen..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:51

youngster schreef:
Volgens mij is een wiplash ook niet op foto's te zien, dus is het erg moeilijk om een diagnose te stellen..


Is niet altijd waar, bij mij stond mijn nek niet meer recht op mijn romp maar schuin naar voren. Ook was er op de foto's te zien dat ik haarscheurtjes in mijn wervels had..... Neem contact op met het whiplash centrum, zij kunnen je echt helpen met allerlei zaken o.a. een stappenplan opzetten en de ernst van de zaak opnemen.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 22:11

waar ik inmiddels achter ben is dat de ene whiplash wel te zien is op foto's en de andere niet. Inmiddels hou ik me goed staande, maar net wat al eerder gezegd is de pijn op schouders is best pittig en erg vermoeiend. Ik ga optijd naar bed en heb mijn rust heel hard nodig! Ik baal er ontzettend van dat ik niks kan doen, tenminste inprincipe niet.... ik voel nu dat ik echt aan mijn bed toe ben, dat ik moet gaan liggen want ik voel een soort van irritatie gevoel in mijn nek gewoon van het dragen van een beetje pijnlijk hoofd en nekspieren daardoor inspannen. Dus ik ga mn bedje opzoeken!

Ik merk wel dat een whiplash serieuzer genomen moet worden dan je in eerste instantie denkt... dat doe ik ook!

Maar is er nou ook iemand die reacties van mensen uit de omgeving krijgt... zo van... 'je stelt je aan... het ongeval heeft al een x-aantal maanden/jaren geleden plaatsgevonden dus meot het haast wel over zijn.... het zal wel gewoon pure aandachtvragerij zijn'
Ik ben bang... nou ja bang... ik heb gewoon het idee dat ik die reacties ga krijgen als ik over een lange tijd nog steeds last heb.... En hoe ga je daarmee om?

....

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:42

Ja die zijn er, hele nare reacties van mensen waarvan je het niet verwacht Huilen Ik heb altijd gezegd:" had ik maar iets gebroken gehad, dan hadden mensen kunnen zien dat ik wat heb gehad........"

De eerste tijd zal je er niet heel veel van merken, de irritatie begint bij veel mensen pas na een tijdje. Ik heb een aantal vriendinnen nooit meer gesproken, die hebben me gewoon laten vallen. Ook vrienden waarmee wel altijd in de weekenden mee omgingen vinden me een zeur, dat vonden ze al na 2 maanden en dat vinden ze nog steeds, want ik moest en moet me niet aanstellen. Helemaal toen ik eindelijk na 3 maanden kraag dragen voor het eerst op een zaterdagavond een keer mee ging wat drinken in de stad was het commentaar niet van de lucht. Heel pijnlijk en frustrerend allemaal. Door dit alles heb ik me altijd willen bewijzen dat ik weer normaal was, maar ik ben er achter gekomen dat dat niet zo is, ik word niet meer zoals vroeger............ Lichamelijk niet, maar geestelijk ook niet. Ik heb helaas een slechter geheugen eraan over gehouden, kan niet alles meer onthouden en kan me slechter concentreren. Ook moet ik nog elke week minimaal 1 keer naar de Manueeltherapeut, soms kan ik een maand wegblijven, maar daarna gaat het weer mis, dit is al 3 jaar zo en zal niet echt beter worden (ik ben een dure voor mijn verzekering Knipoog ) Als ik niet ga heb ik pijn in mijn nek, gaat alles vast zitten en heb ik heel erge hoofdpijn..........

Ook ben ik tegen veel muren aangebotst toen ik eenmaal een paard had. Hoe kon ik in godsnaam een paard rijden als ik een whiplash had Verward Ik kan je vertellen dat dat paard mijn redding was, ik had eindelijk weer een doel, een bezigheid iets waar ik passie voor heb. Paardrijden is volgens alle fysiotherapeuten die ik heb gesproken zeer goed voor mijn nek, het sterkt mijn nek en rugspieren aan. Veel mensen bergijpen dit niet en vinden me een aansteller Huilen Ze weten niet hoeveel ontspanning mijn Nappie me geeft.....

Weet je, ik heb geleerd dat de mensen die je veroordelen niet de mensen zijn die toegevoegde waarde hebben voor mijn verdere leven. Als zij mij niet willen begrijpen zijn zij mijn aandacht niet eens waard.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:47

suzanne van Marillion en Imi heeft ook whiplash, ze reed op de snelweg in de Jeep toen een wasmachine/droger/vaatwasser (ik weet het even niet) uit een wagen viel zo midden op de weg, kon hem niet meer ontwijken. Heeft het ook al een hele poos... zij kan je ook meer informatie geven, prettig is anders!!!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-03 08:53

Ik heb de gedachte 'kan ik ooit wel weer goed gaan paardrijden' ook door mijn gedachten laten schieten... maar ik zie het wel, over het aansterken van de spieren... fdat kan kloppen ik heb het wel eerder gehoord! Ik verwacht die reacties niet van mijn vriend en familie en vriendin.... maar gewoon de verdere omgeving, collega's , werk, buurt, kennissen.... en daar ben ik ergens wel bang voor. Wat mijn vriend ookal zei, is dat ik me absoluut niet mag gaan bewijzen dat ik gezond ben omdat hun datzeggen.... maar hoe dat gaat weet ik nog niet, ik kan er nu niks overzeggen, voorlopig weet ik dat ik erg rustig aan moet doen en niks mag forceren. Ik ga voglendew eek terug naar de huisarts en vraag over hoe en wat met eventiuele therapie en hoe het met het paardrijden zit! Want als ik nooit meer mag rijden... is het doel van mijn leven grotendeels weg, ik denk dat ik een stuk passie en liefde kwijtraak.... en ik keer in mijzelf!

....

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:55

Linus, ik weet precies hoe het is dat andere mensen je niet snappen, heb het nu door die vermoeidheid van mij nu ook. Zelfs mijn ouders denken dat ik me aanstel. Moeilijk, heel moeilijk.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashleytjuhh, Benzz, Black_Moon, carina, DinaxUllie, EmptyWords, girlyggirl, Iloveiswan, Jessica_1998, Lestria, LilChar, Roosch, Stanleytje, Taartje en 216 bezoekers