Welke hengst geeft wel een goed karakter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
boemel

Berichten: 8267
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Welke hengst geeft wel een goed karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 19:17

Je hoort altijd zoveel over "slechte" eigenschappen, die een hengst zou doorgeven aan zijn nakomelingen. Ik ben benieuwd welke hengsten wel bekend staan om het doorgeven van een goed karakter?

Ik heb zelf een paar paarden gereden met een echt geweldig karakter.
Dat was een hengst v. Able Albert en een merrie v. Dublin en een ruin van Nurzeus.



Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:19

Rubiquil staat bekend om het doorgeven van een braaf karakter, zo ook Samber en Chronos.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:36

Ik vind het flauwekul dat gezeur over hengsten met een slecht karakter. Paarden met een slecht karakter worden ook gemaakt. De fokker kiest, dat is de eerste selectie, vervolgens worden ze opgefokt, daar gaat veel fout. Mijn hoefsmid (Jan Bocken) vertelde van de week dat de profs hun veulens niet meer naar bedrijven met loopstallen sturen omdat veel karakters van jonge paarden daar ten onder gaan in het dagelijkse gevecht om het leven.
Veel toppaarden hebben een wat heter karakter, dat hebben ze nodig om te winnen.
Als fokker heb je het in de hand om dat toe te voegen of af te zwakken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

boemel

Berichten: 8267
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 20:53

Ja, daarom staat 'slechte' eigenschappen ook op deze manier aangegeven. Ik zie altijd dat er over bijna elke hengst wel het nodige afgekraakt wordt m.b.t karaktertrekjes. Dat zal misschien in enkele gevallen ook best zo zijn, maar ik denk dat het in veel gevallen aan ons zelf ligt dat een paard moeilijk is.

Maar goed, ik blijf wel benieuwd welke hengsten er volgens jullie bekend staan om het doorgeven van een goed karakter.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:56

Nog een keer:Rubiquil! Lovers Haha!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:01

De Zwaarwarmbloedhengsten geven ook goede karakters door.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:13

Krack is ook een lieverd, maar als je paarden goed opvoedt kun je ook goede karakters maken..

She's my lady Lovers

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:19

Kingston geeft makke brutale veulens. Wij hebben 1 onhandelbare merrie en haar veulen van vorig jaar was ook zo. Niks mee te doen. Nu heeft ze een veulen van Kingston en die komt gelijk op je af en laat alles met zich doen.
Alle veulens zijn heel mak, gelijk al vanaf de geboorte.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:45

Rubinstein bloed is over het algemeen gewoon heel fijn om mee te werken.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:01

Ik vind dit dus ook altijd een hoop gezever!!! Je mag hier geen hengst aanraden, of hij zou een slecht karakter doorgeven??? Ik heb daar ook grote vraagtekens bij???

Dit is toch net waar het KWPN naar streefde, paarden met een voldoende bloedvoering, die KARAKTER genoeg hebben om het te kunnen maken in de sport. Met een kermispaard ga je heus geen Grand Prix rijden.

Ik vind het nogal sterk dat zulk zogezegd 'slecht' gedrag van een paard onmiddellijk op de vader wordt gestoken, hij zou dat dan zogezegd vererven. Het valt mij op dat als je de forums bekijkt, er hier in Nederland weinig hengsten zijn die een goed karakter doorvererven. Pas op, dat is niet mijn mening, maar als je vele topic's leest valt het wel op. Ik heb het al ergens anders gezegd ook, mensen kennen vaak van een hengst een nakomeling die niet zo goed is van karakter, en pats ze komen dat hier dan rondstrooien, met als gevolg dat de hengst de naam krijgt opgeplakt een slecht karakter door te vererven.

Hoewel we hier toch zoals reeds gezegd de opvoeding, maar ook de verervingsfactor van de merrie moeten aan toe voegen.

Daarom ga ik ook geen hengst noemen die een goed karakter doorfokt, want ik ben van mening dat ze dat normaal allemaal wel doen. En ja hoor, er zullen wel uitzonderingen zijn, maar die zijn er altijd!!! Haha! Haha! Haha!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:07

Genialiteit en insaniteit liggen heel dicht bij elkaar, Bonfire had bij ieder ander doorgedraaid maar bij Anky niet dus was het in 1 keer een topper...

Braaf heeft voor iedereen weer een andere betekenis, als je daarvoor moet fokken kan je beter gaan dammen, en je niet wagen aan de sportpaardenfokkerij

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:15

Als op F&A wordt gepraat over een slecht karakter wordt vaak ook een heet karakter bedoeld.
Ik zie toch duidelijk verschil tussen een heet en een slecht karakter.
Paarden met een slecht karakter zijn er niet veel, en dan bedoel ik eentje die je moedwillig wat aan wil doen.
Paarden met een heet karakter wel, omdat men graag een bloedpaard wil die hoog in de sport kan presteren. Tegenwoordig worden er meer van dit soort paarden gefokt maar omdat niet iedereen er mee om kan gaan worden ze bestempeld als slecht karakter.
En dat vind ik niet terecht.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:18

Wat is een slecht karakter?? Dat moeten we dan eerst maar eens vaststellen. Een paard wat geen fouten van de ruiter accepteert, heeft die een slecht karakter? Denk het niet. Een heel heethoofdig dier die bij teveel druk uit frustratie omhoog gaat heeft die een slecht karakter? Denk het niet....

Wel is het denk ik heel goed om je eigen kwaliteiten als ruiter niet te hoog in te schatten, je kunt wel indruk willen maken met een fantastisch sportpaard, maar als je er vervolgens niet op durft omdat hij zo tekeer gaat heb je er ook niets aan. Koop dan een wat koeler en braver exemplaar die jouw fouten accepteert en er niet van over de zeik raakt. Ga daar leuk een paar jaar op rijden en jezelf verbeteren voordat je een wat feller paard koopt.

Rubinstein stond inderdaad bekend om zijn fijne, werkwillige karakter, iets wat hij in sterke mate doorgeeft aan al zijn kinderen. En toch zijn het geen dooie dienders, er lopen behoorlijk wat Rubinsteinkinderen in de sport en hij heeft meer dan 60 goedgekeurde zonen....

Samber staat ook bekend om zijn koele karakter, wat hij ook door schijnt te geven, dit geldt ook voor Formateur.

Een paard waar veel bloed in zit is kwalijknemender, en dus kan niet iedereen daar mee omgaan, maar heeft zo'n dier dan een slecht karakter??

* Essie79 was me voor... ben het helemaal met haar eens! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:21

essie79 schreef:
Paarden met een slecht karakter zijn er niet veel, en dan bedoel ik eentje die je moedwillig wat aan wil doen.
.


idd die zijn er niet veel MEER. Toen ik begon met werken in de paarden 17 jaar geleden werd er niet zoveel naar karakter gekeken meer naar de prestatie. Dit resulteerde er wel in dat je gewoon moordenaars ertussen had zitten. Mylord van Nadine Capellman (toen haar topper 1995) die heeft mij echt naar mijn leven gestaan en geloof me ik ben echt wel handig hoor maar voor die bok was ik altijd een beetje terughoudender. Naar paard. De laatste 15 jaar word er veel meer op karakter gelet wat resulteerd in misschien wel moeilijke paarden maar de moordenaars kom je niet meer tegen zeker niet in de paarden jonger dan 10 jaar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:51

Naturel stond er ook om bekend, en ook Recruut staat bekend als een hengst die fijne karakters doorgeeft.

De hond is de betere mens

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:56

gijsenkim"]
[quote="essie79 schreef:
Paarden met een slecht karakter zijn er niet veel, en dan bedoel ik eentje die je moedwillig wat aan wil doen.
.


idd die zijn er niet veel MEER. Toen ik begon met werken in de paarden 17 jaar geleden werd er niet zoveel naar karakter gekeken meer naar de prestatie. Dit resulteerde er wel in dat je gewoon moordenaars ertussen had zitten. Mylord van Nadine Capellman (toen haar topper 1995) die heeft mij echt naar mijn leven gestaan en geloof me ik ben echt wel handig hoor maar voor die bok was ik altijd een beetje terughoudender. Naar paard. De laatste 15 jaar word er veel meer op karakter gelet wat resulteerd in misschien wel moeilijke paarden maar de moordenaars kom je niet meer tegen zeker niet in de paarden jonger dan 10 jaar.
[/quote]

Hoe is dat te verklaren dan? Zijn die moordenaars eruit gefokt?
Of zijn ze beter opgevoed? Of kun je echt in 15 jaar paarden met betere karakters fokken. Vind dat niet zo'm hele lange tijd namelijk, maar het zou kunnen natuurlijk.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:00

[quote="essie79]Hoe is dat te verklaren dan? Zijn die moordenaars eruit gefokt?
Of zijn ze beter opgevoed? Of kun je echt in 15 jaar paarden met betere karakters fokken. Vind dat niet zo'm hele lange tijd namelijk, maar het zou kunnen natuurlijk.[/quote]

Wat dacht je van verrichtingsonderzoeken, merriestesten andere fokdoel etc. Dat heet nou fokken

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:12

Ja die zijn er wel zeker uitgefokt. In die zin dat dekkende hengsten pas sinds 15 jaar ook op karakter geselecteerd worden. Een hengst die nu 20 is komt uit een hengst die minimaal 26 jaar is. ga maar eens kijken bij de hengsten van 26 jaar geleden wat een etterbakken dat waren, Je ziet nu ook dat de jongere generatie hengsten niet meer moordenaars zijn terwijl er bij de oudere generatie (20 jaar en ouder) er nog steeds paarden zijn waar je vreselijk mee op moet passen. Een hengst kan volgens mij tegenwoordig zelfs afgekeurd worden op zijn karakter.........

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:35

gijsenkim schreef:
Ja die zijn er wel zeker uitgefokt. In die zin dat dekkende hengsten pas sinds 15 jaar ook op karakter geselecteerd worden. Een hengst die nu 20 is komt uit een hengst die minimaal 26 jaar is. ga maar eens kijken bij de hengsten van 26 jaar geleden wat een etterbakken dat waren, Je ziet nu ook dat de jongere generatie hengsten niet meer moordenaars zijn terwijl er bij de oudere generatie (20 jaar en ouder) er nog steeds paarden zijn waar je vreselijk mee op moet passen. Een hengst kan volgens mij tegenwoordig zelfs afgekeurd worden op zijn karakter.........


Ik nam eigenlijk aan dat ze wel langer ook op karakter letten, maar dat is dus sinds 15 jaar.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:36

Ik ben van mening dat je naar de merrie en de hengst moet kijken om tot een goed resultaat te kunnen komen(of in ieder geval eens proberen)
Ik heb jarenlang voor een fokker gereden en die hadden daar een geweldige merrie die zowat een mens leek.Als je tegen haar praate leek het of ze je begreep.Als je met haar bezig was,deed ze enorm lief en liet zien dat ze graag bij je was.Echt de grootste schat van allemaal(allemaal waren ze familie van elkaar de merries en hadden eigenlijk allemaal dus zo'n karakter,maar deze sprong er uit)Baby's vond ze ook geweldig.Die moest ze even bekijken.Neusje in de maxikosi,oortjes naar voren,koppie scheef en heel lief snuffelen.Kortom een geweldig paard.Zij was een merrie van Purioso.
Zij was fokmerrie en heeft 2 x een veulen van concorde gehad maar die veulens waren echt gevaarlijk.Dat had niks met opvoeden te maken.Mee toen ze geboren waren begon het gezeik al met slaan,bijten en rotzakkerij.Eentje daarvan was echt een monster.Srpong in mijn nek met opzadelen en poetsen van de merrie.Was hij in een prut bui sloeg hij je de stal uit en de eigenaresse heeft door dit veulen een paar gekneusde ribben opgelopen.Geen concorde meer voor haar.
De rest van de veulens waren standaard en makkelijk mee te werken.
Zo is er een kigali geboren en die is aangehouden want zo vreselijk lief als zoeen vind je niet zo ontzettend vlug.
Hiermee wil ik dus niet zeggen dat een concorde slecht is een bv een kigali niet.Dit was hier zo en dus niet meteen overal.
Ik vind ook dat het belangrijk is om een zo lief mogelijk veulen te fokken maar zoiets is niet te voorspellen.De veulens van de concorde zijn later goed bij gedraaid.Zijn nu wel lief en doen het ook nog eens lekker in de sport.De kigali is nog steeds heel lief en is begonnen in de sport en doet dat ook nu al heel goed.
Dan heb ik nog mogen werken met een jonge Julio marinier en daar kon ik ook niet mee overweg.Echt een slecht karakter had deze niet maar de echte liefheid had hij ook niet.Een middenweg dus.
(gut een heel verhaal)
Op deze stal is voor een bepaalde moederlijn gekozen vanwegen het karakter.Twee hebben er dezelfde moeder(waar het karakter van komt) en eentje is de dochter van een van de merrie's.Die ook weer het karakter van de moeder heeft.Dus het is niet altijd makkelijk om de juiste hengst te vinden.Al is een goed karakter en een goed karakter vaak wel een goede mix.Dit heeft wel een aantal jaren geduurd voor het deze lijn werd.Dus fokken is echt een sport.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:37

sarabande schreef:
[quote="essie79]Hoe is dat te verklaren dan? Zijn die moordenaars eruit gefokt?
Of zijn ze beter opgevoed? Of kun je echt in 15 jaar paarden met betere karakters fokken. Vind dat niet zo'm hele lange tijd namelijk, maar het zou kunnen natuurlijk.


Wat dacht je van verrichtingsonderzoeken, merriestesten andere fokdoel etc. Dat heet nou fokken
[/quote]

Dus hier probeer je mij mee duidelijk te maken dat ze sinds 15 jaar dmv testen dus ook het karakter meenemen en dat daardoor dus de karakters sterk zijn verbeterd?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:46

Dat staat er, dat is een onderdeel van selektie om aan de vraag en het gestelde doel, in dit geval een sportpaard, te kunnen voldoen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:59

Ik ken toevallig een moordlustig paard. Hij doet 't er om. Heeft de eerste dag bij dat meisje op stal meteen een bok in d'r gezicht gegeven. (Gevolg Mooi blauwe hoefafdruk in gezicht en een gebroken neus)
Jaartje later had ik op 10 cm na een bok tegen m'n hoofd. En vorige week was mijn zusje aan de beurt. Maar verder is dat beest ook zo onhandelbaar als wat. Maar of het door z'n afstamming (v. Hattrick) komt of door de opvoeding??? Ik weet het niet......

Eduard staat er om bekend dat hij goed karakter door geeft.....[/quote]

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:15

Nou, Emeraldo..welke idioot houdt zo'n paard nog op zijn erf? Naar de slacht dat ding, zonder omkijken!

De vraag was welke hengsten verbeteren op karakter.
Ik geloof niet dat het OF moeilijk en talentvol OF mak en verder niets is. Dat vind ik eigenlijk te zwart-wit gedacht; alleen een echt moeilijk paard zou talentvol kunnen zijn. Dat komt bij mij over als doelredenering: "ja, hij is wel erg moeilijk te hanteren, maar dus is hij wel heel erg goed...".
Nou geef mij maar eentje die goed kan lopen maar ook goed in de kop is. Als Tineke B. c.s. wil verongelukken, moet zij weten...maar ik wil graag een goede brave!

Terug naar de vraag: je mag van Rubiquil een bravere verwachten (eigenlijk de meeste Rubinstein-zonen trouwens), van Farrington, van Samber, van Recruut... Hengsten die ook goede sportpaarden geven overigens!

grappig detail: je schreef in de vraagstellign over Able Albert...hihi, laat die nou hier in de omgeving net bekend staan om de ongelooflijke rotzakken die hij gegeven heeft...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:20

Voor zover ik weet staat Hattrick toch niet bekend om een slecht gevend karakter. Zelfs van Naturel heb ik ooit een paard gezien dat niet te vertrouwen was.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cheytjuh, Ubermetrics, Umeo en 55 bezoekers