Jaar geen veulen en toch melk uit de tepels!!???..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barnels

Berichten: 32
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Assendelft

Jaar geen veulen en toch melk uit de tepels!!???..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 22:06

hey..
Ik heb een vraagje aan jullie...
Bij ons op stal staat een merrie en die heeft vorig jaar een veulen gekregen en daarna is ze de sport ingegaan maar nu heeft ze nog steeds dikke uiers en als we er aankomen dan komt er melk/vocht uit..
Weten jullie hoe dat komt, of wat dat is???.... en hoe we dat kunnen verhelpen...

see ya:wave:

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 00:04

Ik ben een merrie'tje te koop aangeboden die het zelfde fenomeen toont. t'Is dus niet iets alleenstaands ...

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:18

Op zich is dit niet "normaal". Een merrie zou met de melkproductie moeten stoppen op het moment dat er geen melk meer uit haar uiers wordt gehaald (op wat voor manier dan ook). Staat ze toevallig met andere paarden op de wei? Het zou kunnen zijn dat een van deze andere paarden haar melkt. Als dit niet het geval is en jij zit zelf ook niet aan haar uiers dan zou de melkproductie uit zichzelf moeten stoppen. En als dit niet gebeurt dan zou ik toch de dierenarts ff vragen of hij er iets voor heeft. Want dan is het waarschijnlijk een probleempje met haar hormonen. Want dat een merrie een jaar nadien nog melk in haar uiers heeft als niemand aan haar uiers zit is niet helemaal gezond.
Hoop dat je er wat aan hebt, en ik ben benieuwd wat het nu uiteindelijk was. Hou je me op de hoogte?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:50

Als een paard geen veulen meer heeft stopt de melkproductie altijd, ook als een ander paard haar zou melken. Ik weet dit doordat ik voor studie een keer onderzoek heb moeten doen naar paardenmelkerijen. En zij vertelden dat als het veulen niet meer bij de moeder staat de melkproductie stopt.
Het verhaal van die merrie die melk geeft heb ik wel s vaker gehoord. Bij deze merrie kwam het door te rijk voedsel.. Het schijnt wel vaker voor te komen.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:19

mijn merrie heeft het ook, het is geen melk het lijkt er alleen op. M'n merrie heeft in Utrecht gestaan en een prof heeft er naar gekeken, het is zeldzaam er is dus geen onderzoek naar gedaan omdat het zo zeldaam is. Wel komt het voornamelijk voor bij merries die zeer hoog in de sport lopen (wij niet hoor haha) Bij honden komt het veel voor en is er meer over bekend. Het kan nog weggaan, maar de mijne heeft het nu al 2 jaar. Het kan geen kwaad, maar het klopt niet. Ik hoefde me er geen zorgen om te maken zeiden ze...............o het heet iets van galacthoreu ofzo
Voer heeft er niets mee te maken zeiden ze bij deze afwijking en ons hele schema is doorgenomen, ze weten het gewoon niet. Haha!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:16

Ik heb geen idee Verward Is er niemand op stal die het weet Verward

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:01

Nou mijn shet had al 2 jaar geen veulen meer gehad en er kwam altijd melk uit of vocht, (het was niet meer wit), hoe je het wil noemen. Niet met dikke stralen maar je kon er aardig wat uitkrijgen. En ze kreeg geen rijk voedsel, kon geen kwaad volgends de DA. Ze heeft er zelf ook nooit last van gehad, en haar uier was ook nooit strak of warm.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:10

De moeder van Fayette heeft het eigenlijk ook nog steeds en dat na 2,5 jaar sinds Fayette bij haar weg is. Het is idd geen melk, maar meer vocht. Lowara heeft er verder ook geen last van. Geen dikke uier, niet gespannen en je mag er gewoon aan zitten. Wij weten ook niet wat het is of waardoor het komt. Hoog in de sport kan niet de reden zijn en te rijk voedsel ook niet.

Barnels

Berichten: 32
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 21:39

allemaal alvast bedankt...
*LOL* De merrie loopt trouwens Z springen...
de dierenarts hebben we ingelicht over de situatie..
Het kan ook temaken hebben met haar eierstokken maar dat horen we later van de DA, als ik meer weet zal ik het jullie laten weten...

Barnels

Berichten: 32
Geregistreerd: 24-02-03
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 20:11

Het heeft dus temaken met haar hormonen... zoals we al verwacht hadden..

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:18

Mijn merrie geeft afentoe ook weleens melk.
Het is nu bijna 2 jaar geleden dat ze haar veulen heeft gehad.
Wel raar, maar volgens mij heeft ze er geen last van.