Is de moederlijn van een hengst Belangrijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Is de moederlijn van een hengst Belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 13:06

Nu het fokseizoen volop bezig is, is waarschijnlijk iedereen druk aan het zoeken naar een geschikte hengst, vele mensen zullen reeds een keuze hebben gemaakt.

Maar als jullie die keuze maken, houden jullie dan veel rekening met het aantal predikaten dat je kan terugvinden in de moederlijn van een hengst.

Ik geef even een voorbeeld (=louter illustrerend):

Als je een hengst al Junior STV bekijkt, zie je dat zijn moederlijn zeer predikaatrijk is. Vele merrie's zijn Keur Preferent, zelfs Keur Preferent Prestatie, bijna alle merrie's hebben meegelopen op de UTV, en daar zelfs gewonnen. Bewijst toch dat er een sterke beweging zit in de moederlijn.

Als je dan de moederlijn bekijkt van een hengst als Redford, daar zie je dat de predikaten toch enigzins minder zijn. Moeder is ster, grootmoeder is ster, daarachter wel Keur Preferent. Als je eerlijk mag zijn, toch een iets minder bewezen moederstam dan die van Junior STV (zou ook perfect een andere hengst kunnen zijn).

Ik heb over dit onderwerp al eens gesproken met enkele gereputeerde fokkers. Vele van hen stelden zeer vaak:"Die hengst x zou ik niet nemen, zijn moederstam is te zwak, te weinig predikaten, moeder is 'maar' ster,..."

Wat denken jullie hierover? Haha!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:27

Ik kijk uiteindelijk toch liever naar of de hengst bij mijn merrie past qua kwaliteiten en exterieur dan naar de merrielijn. en als er nakomelingen van zijn, ga ik toch het liefste daar op af omdat dat tastbaarder is.

De hond is de betere mens

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:30

Ik vind een goede merriestam wel van hele grote waarde bij de hengstenkeuze. Dit heeft met name te maken met de vererving van de hengst. Bij een goede merriestam zijn bepaalde eigenschappen verankerd in de stam en generatie op generatie doorgegeven. De hengst zal dan sterker zijn kwaliteiten vererven.

Passie voor paarden blijft een levenlang!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:34

De echte fokkers(die hun brood daarmee verdienen) kijken inderdaad naar alles wat er bij deze hengst zit.Ouders,talent,prestaties.Soms is dat belangrijker dan karakter.Ze willen en zo goed mogelijk veulen zodat het aardig wat binnenbrengt.Geef ze eens ongelijk.
Aan de andere kant wordt er door iemand die graag eens een veulentje van zijn merrie zou willen heel anders gekeken.De hengst moet gaaf zijn,dat de ouders erg goed zijn is leuk maar geen must.Wel wordt er vaker gekeken naar karakter dan bij de fokker.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:44

Ik kijk wel naar de moederlijn, maar een hele goede hengst met een moederlijn met 'alleen maar' ster en keur gebruik ik liever dan een hengst die me totaal niet aanspreekt of niet bij de merrie past met een moederlijn met heel veel predikaten
Maar misschien komt dat omdat ik maar een hobbyfokker ben *LOL* (karakter en een goede galop waren mijn belangrijkste criteria, samen met maat en front Knipoog )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:59

Voor een hobbyfokker is het inderdaad anders, want die fokt een veulentje voor eigen gebruik en dan gaat het alleen maar of de hengst en merrie bij elkaar passen en of er een bruikbaar paard uitkomt. De echte fokkers denken verder en willen een merrie fokken waar ze hun stam mee kunnen voortzetten of anders misschien een goedgekeurde hengst of een goed sportpaard.

De meeste goede (sport)paarden komen wel uit goede stammen, dat valt mij wel op als je kritisch naar de afstamming gaat kijken. Denk maar aan de Niki-stam, de Cara-stam, de Rite-stam en ga zo maar door.

Daar zijn goedgekeurde hengsten, goede sportpaarden en goede fokmerries uit gekomen.

Ik zou bij aanschaf van een fokmerrie altijd een merrie uit een hele goede stam willen en niet 1 van onbekende komaf. Dan neemt niet weg dat paarden van mindere merriestammen niet goed of leuk kunnen zijn.

Passie voor paarden blijft een levenlang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 14:00

Heel moeilijk, aangezien ik vele merries ken die super keuringspaarden zijn, maar helemaal geen goede sportpaarden. En het verschil tussen een goed keuringspaard en een goed sportpaard is gewoon nog te groot!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 14:12

holly schreef:
De echte fokkers(die hun brood daarmee verdienen) kijken inderdaad naar alles wat er bij deze hengst zit.Ouders,talent,prestaties.Soms is dat belangrijker dan karakter.Ze willen en zo goed mogelijk veulen zodat het aardig wat binnenbrengt.Geef ze eens ongelijk.
Aan de andere kant wordt er door iemand die graag eens een veulentje van zijn merrie zou willen heel anders gekeken.De hengst moet gaaf zijn,dat de ouders erg goed zijn is leuk maar geen must.Wel wordt er vaker gekeken naar karakter dan bij de fokker.


Tja dat is wel waar, hoewel ik denk dat je als hobbyfokker toch ook tracht een goed, en als het even kan een zeer goed paard te fokken;

Ook het uitbouwen van een eigen goede merrie stam is toch belangrijk niet? Tenminste als je van plan bent om jaarlijks een veulentje te fokken, als je, en ik denk dat jij dat bedoelt, slechts een enkele keer een veulentje wil fokken, zal al hetgene dat ik hierboven stelde inderdaad niet zo belangrijk zijn.

Zelf zou ik het ook niet zo erg vinden moest de moeder van de hengst 'maar' ster zijn. Als de hengst uit een bewezen vaderlijn komt maakt dat al veel goed, als daarbij de moeder van de hengst goed bloed voert (en dit kan toch ook zonder dat er een predikaat bij staat) vind ik het OK. Daarbij komt dan toch ook dat het KWPN zelf alvorens het keuren van een hengst grondig de moederlijn gaat nagaan, en daar heb ik toch ook vertrouwen in! Of vinden jullie dat je daar best enigzins mee oppast?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 14:15

Pipo schreef:
Heel moeilijk, aangezien ik vele merries ken die super keuringspaarden zijn, maar helemaal geen goede sportpaarden. En het verschil tussen een goed keuringspaard en een goed sportpaard is gewoon nog te groot!


Zeer zeker Pipo, daar heb je een sterk punt.

Andersom is het vaak ook zo. Ik kende vroeger een merrie die zelf een predikaatrijke stam had, en goede keuringspaarden heeft gegeven. Eén van haar nakomelingen was sterk als keuringspaard, maar slaagde er niet in één sterwaardige nakomeling te geven.

Zo zie je maar!!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:31

wat ik bedoelde?
Ik heb jaren voor een fokker gereden en die kies echt de hengsten uit waarvan er gedacht word alleen de beste veulens te wereld te brengen dus echt alles word bekeken.
Mocht ik nu zelf een veulen willen kijk ik daar ook naar maar omdat ik dan zou fokken om het te houden ga ik meer voor dingen als karakter en uiterlijk dan wat de ouders allemaal hebben gedaan.In beide gevallen word ook zeker rekeing gehouden met hoe de ouders liepen en hoe de nakomelingen het doen.Alleen het een gaat om echt voor de kost en de ander niet.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:59

Ja, ik vind dat het belangrijk is maar wat is bewezen? Het is maar net wat je zoekt. Dat wat voor iemand bewezen is kan voor een ander weer flauwekul zijn. Ik vind dat je naar alles moet kijken en dat zodra je een puntje mist je toch niet correct fokt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:21

Ik ga even terug naar jouw voorbeeld van Junior. Die is geboren op een bedrijf, waar het uitbrengen en keuringsklaar maken van paarden al generaties zeer professioneel tot op het hoogste niveau gebeurt. De hengsten worden door toptalenten uitgebracht. Ik wil niets afdoen aan het verankerd liggen van de beweging, want ook daarop worden de hengsten en merries bij het Vierspan geselecteerd, maar de paarden hebben ook alle kansen gekregen er zijn er altijd heel veel en wie het niet haalde daar hoorde je ook nooit wat van. Junior maakt zowel in de sport als in zijn fokkerij de verwachtingen niet waar ondanks al deze voordelen, predicaten en talenten die in hem samengebracht zijn.

Maar een gedegen stam achter de hengst is een pre. Voorbeelden te over de Molga stam, de Karla stam etc.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 19:31

sarabande schreef:
Ik ga even terug naar jouw voorbeeld van Junior. Die is geboren op een bedrijf, waar het uitbrengen en keuringsklaar maken van paarden al generaties zeer professioneel tot op het hoogste niveau gebeurt. De hengsten worden door toptalenten uitgebracht. Ik wil niets afdoen aan het verankerd liggen van de beweging, want ook daarop worden de hengsten en merries bij het Vierspan geselecteerd, maar de paarden hebben ook alle kansen gekregen er zijn er altijd heel veel en wie het niet haalde daar hoorde je ook nooit wat van. Junior maakt zowel in de sport als in zijn fokkerij de verwachtingen niet waar ondanks al deze voordelen, predicaten en talenten die in hem samengebracht zijn.

Maar een gedegen stam achter de hengst is een pre. Voorbeelden te over de Molga stam, de Karla stam etc.


Mmm, ik volg je redenering wel, hoewel ik je visie over Junior STV niet echt beaam. De hengst heeft toch reeds een mooi palmares:

* Als vier - en vijfjarige was hij winnaar van de pavo cup
* In 1996 winnaar van de hengstencompetitie
* In 1997 coming stallion op de Zwolse Paardendagen
* In 2001 topper in de dressuurindex
* Anky rijdt hem naar de Grand Prix, behaalde successen met hem in Mechelen
*....

Ook zijn nakomelingen doen het toch niet slecht, je ziet er dit jaar veel opduiken in de top 250 van de merrieindexen,...

Je zou toch zeggen dat dit een palmares is waar veel hengsten niet tegen op kunnen.

Maar goed ik weet dat dit wel erg ver weg is van mijn eigen topic.

Een goede stam in een hengst is, net zoals je zegt toch wel belangrijk, ik denk dat iedereen dat hier wel vindt. Maar gaan jullie ook een hengst niet gebruiken als zijn stam niet predikaatrijk genoeg is, of, je kan het ook anders stellen, wantt het hoeft niet altijd over een hengst te gaan. Gaan jullie fokken met een merrie die niet echt een predikaatrijke achtergrond heeft?

Want binnen het KWPN is het dragen van een predikaat in de stam toch wel belangrijk. Op de hengstenkeuring bijvoorbeeld houdt de jury er rekening mee, maar ook op keuringen zal het wel meespelen. In België bijvoorbeeld is men helemaal niet zo vertrouwd met predikaten.

Het is natuurlijk een beleid waarvoor een stamboek kiest, maar misschien is het net dit beleid dat het KWPN van bv. het BWP anderscheidt???

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:37

MIjn merrie is sterwaardig(maar door een fout van het stamboek geen ster Verdrietig ). In de moederlijn zitten verder nauwelijk predikaten, ze zijn simpelweg bijna niet op de keuringen geweest en hebben ook maar weinig nakomelingen die wel op de stamboekkeuringen zijn geweest...De meeste zijn de sport ingegaan en uit het oog verloren. Het zou best kunnen dat de moeder van mijn merrie inmiddels in aanmerking komt voor preferent(ik dacht dat er nog 1 ster bij moest) en/of prestatie fok(ofzo).
Ik wil gewoon heel graag een veulen bij mijn merrie en denk dat er ook best een goed product uit kan komen (anders kocht ik wel wat) En ik hoop dat de merrie er ook iets 'zwaarder' door wordt.

Al heb ik het idee dat het NRPS ook minder op predikaten let dan het KWPN Verward In het NRPS-hengstenboek kom ik in ieder geval ook heel veel hengsten tegen waarvan beide ouders nauwelijks predikaten in de lijn hebben.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:47

sarabande schreef:
Junior maakt zowel in de sport als in zijn fokkerij de verwachtingen niet waar ondanks al deze voordelen, predicaten en talenten die in hem samengebracht zijn.

Maar een gedegen stam achter de hengst is een pre. Voorbeelden te over de Molga stam, de Karla stam etc.


Junior staat in de lijst van fokwaarden op een 3e plaats! Alleen Jazz en Havel gaan hem voor. Lijkt me toch niet echt een slechte prestatie!

Ik vind een goede moederlijn achter een hengst zeker belangrijk. En dan bedoel ik meer dan de predikaten. Ik zoek allereerst een hengst die goed past bij mijn merrie. Daarna ga ik uitzoeken (als ik het nog niet wist) wat voor moederlijn er achter de hengst zit. Het moederrapport kan ook al meer informatie geven. Als de moeder van de hengst, voor mij, ongewenste eigenschappen heeft dan begin ik al te twijfelen. De kans bestaat natuurlijk dat dat op je veulen wordt doorgegeven. Je kunt dus eigenlijk nooit teveel weten over de moederlijn.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 19:49

gomir schreef:
MIjn merrie is sterwaardig(maar door een fout van het stamboek geen ster Verdrietig ). In de moederlijn zitten verder nauwelijk predikaten, ze zijn simpelweg bijna niet op de keuringen geweest en hebben ook maar weinig nakomelingen die wel op de stamboekkeuringen zijn geweest...De meeste zijn de sport ingegaan en uit het oog verloren. Het zou best kunnen dat de moeder van mijn merrie inmiddels in aanmerking komt voor preferent(ik dacht dat er nog 1 ster bij moest) en/of prestatie fok(ofzo).
Ik wil gewoon heel graag een veulen bij mijn merrie en denk dat er ook best een goed product uit kan komen (anders kocht ik wel wat) En ik hoop dat de merrie er ook iets 'zwaarder' door wordt.

Al heb ik het idee dat het NRPS ook minder op predikaten let dan het KWPN Verward In het NRPS-hengstenboek kom ik in ieder geval ook heel veel hengsten tegen waarvan beide ouders nauwelijks predikaten in de lijn hebben.


Dat is idd een nadeel van het systeem, de merrie's moeten eerst zelf op de keuringen komen, en de nakomelingen ook.

Als men dat niet doet, komen er ook geen predikaten!!! Als ze er staan dan is het zoals Sarabande zegt een pré, zijn ze er niet, dan kijk je gewoon naar je merrie, vaak is dat nog het beste, of is dat toch het belangrijkste feit waarop je gaat letten in je hengstenkeuze!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 19:52

gomir schreef:
MIjn merrie is sterwaardig(maar door een fout van het stamboek geen ster Verdrietig ). In de moederlijn zitten verder nauwelijk predikaten, ze zijn simpelweg bijna niet op de keuringen geweest en hebben ook maar weinig nakomelingen die wel op de stamboekkeuringen zijn geweest...De meeste zijn de sport ingegaan en uit het oog verloren. Het zou best kunnen dat de moeder van mijn merrie inmiddels in aanmerking komt voor preferent(ik dacht dat er nog 1 ster bij moest) en/of prestatie fok(ofzo).
Ik wil gewoon heel graag een veulen bij mijn merrie en denk dat er ook best een goed product uit kan komen (anders kocht ik wel wat) En ik hoop dat de merrie er ook iets 'zwaarder' door wordt.

Al heb ik het idee dat het NRPS ook minder op predikaten let dan het KWPN Verward In het NRPS-hengstenboek kom ik in ieder geval ook heel veel hengsten tegen waarvan beide ouders nauwelijks predikaten in de lijn hebben.


Dat is idd een nadeel van het systeem, de merrie's moeten eerst zelf op de keuringen komen, en de nakomelingen ook.

Als men dat niet doet, komen er ook geen predikaten!!! Als ze er staan dan is het zoals Sarabande zegt een pré, zijn ze er niet, dan kijk je gewoon naar je merrie, vaak is dat nog het beste, of is dat toch het belangrijkste feit waarop je gaat letten in je hengstenkeuze!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 19:54

Oeps die laatste kwam even dubbel! sorry!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:12

Al in een ander topic werd aangestipt dat het KWPN begonnen is met het inventariseren van merriestammen. Dat zijn voornamelijk stammen waar sportpaarden uit voortgekomen zijn. Dat heeft ook de meeste waarde voor de nafok van een stam want sportprestaties behaal je niet in een dag. Het zegt meer over karakter, gezondheid en fok in de stam dan een exterieur predicaat. Wat dat betreft is het een goed streven. Maar ook hier bepaalt de fokker veel. Nummer 1 van de springpaarden Martien Liefhebber, is eigenlijk een eigenwijze dwarsligger binnen het KWPN en hij heeft zijn eigen hengsten ingezet. Maar iedere merrie bij hem wordt tot nationaal uitgebracht en ingezet in de fokkerij. Dat brengt zijn stam dus ver boven het maaiveld.
Nog even over Junior het gaat hier om 40 nakomelingen tegen Jazz 151 en Havel 41. Bij de iets lager geplaatste Havidof en Contango worden de cijfers over resp. 102 en 143 nakomelingen berekend. Is een beetje appels met peren. De echt belangrijke sportcijfers worden pas uit oudere nakomelingen gehaald.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:28

Citaat:
Heel moeilijk, aangezien ik vele merries ken die super keuringspaarden zijn, maar helemaal geen goede sportpaarden. En het verschil tussen een goed keuringspaard en een goed sportpaard is gewoon nog te groot!


Mee eens, maar deze splitsing kunnen veel fokkers en 'keuringsmensen' nog niet trekken, dat lineair hoog scorende paarden niet altijd (zelfs vaak) niet de beste zijn.

Ik kijk wel naar de moederlijn, maar is niet doorslaggevend. Ster zegt me helemaal niets. Ik vind prest. in de moederlijn erg belangrijk. Dus hoe een stam fokt, hoe zijn halfbroer/zussen lopen/springen.

.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:37

Vroeger werd er natuurlijk ook veel gefokt met keuringstoppers die nooit in de sport uitgebracht werden. Gelukkig is dat nu anders geworden, want paarden die ongeschikt zijn voor de sport brengen ook geen sportpaarden voort. Als een paard alleen op de keuring een rondje aan een touwtje hoeft te lopen, weet je ook niet of het de belasting van de sport geestelijk en lichamelijk aankan.

Vroeger werden ook veel merries die ongeschikt waren als sportpaard maar de voor de fokkerij ingezet. Gelukkig worden tegenwoordig veel merries met een succesvolle sportcarriere in de sport ingezet. Je moet het exterieur natuurlijk niet uit het oog verliezen bij de selectie voor fokpaarden, want er zijn hele goede sportpaarden, die niet geschikt zijn voor de fokkerij. Bonfire had nooit een goedgekeurde hengst kunnen worden, maar is wel een super dressuurpaard geworden

Passie voor paarden blijft een levenlang!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:44

Ach Crissie ik kende juist veel fokkers die zeiden als ze niet goed genoeg voor de fok is kan ie altijd nog de sport in Haha! .
Dus het is maar van welke kant je het bekijkt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:36

Ik heb op stal een merrie staan uit een hele sterke merrielijn. Een merrielijn waarin eigenlijk geen predikaten zitten, of ze zitten wel behoorlijk ver naar achteren. En ook mijn merrie heeft het KWPN niet willen zien, en die is dus stamboek geworden zonder predikaat. Doet dat het paard eer aan? Nee absoluut niet. Ik ben niet blind op eigen paarden, maar deze merrie is kwa sporteigenschappen en exterieur het KWPN gewoon een paar jaar vooruit. Paard heeft heel veel rek en elasticiteit in de beweging, maar ziet er niet uit als type Nimmerdor. Ze is een stuk ranker en bloederiger. En dus vind het KWPN er niets aan.
Komt bij, de types die ze wel ster en keur maken bij het KWPN...slechts een enkeling kan me bekoren, de meesten vind ik eigenlijk gewoon saaie paarden zonder randje....plomp liijf met zo'n echte nietszeggende merriehals en een neutraal hoofd. Wel leuk bewegen, maar verder, niet echt spannend.

Mijn merrie [naam verwijderd] komt uit de lijn waar ook de in Duitsland dekkende KWPNhengst Chopin (Tannenhof's) komt. De hengsten uit die lijn hebben wel behoorlijk maat, maar de merries blijven eigenlijk allemaal zo rond de 1.60m. hangen. Paulas moeder was te klein voor een ster, [naam verwijderd]'s oma was de volle zus van Chopin, die is nooit voor stamboekopname aangeboden (lelijke draadwond).

Waar ik met het lange verhaal naar toe wil. Ik vind dat het KWPN wel eens een steekje laat vallen....
Wat ik wel fijn vind aan een sterke merrielijn bij het KWON zijnd e sportprestaties. En de term Elite spraakt me goed aan omdat die paarden PROK gekeurd zijn. Een goedlopende merrie met spat in beide achterbenen kan heus nog keur worden, maar niet elite. Elite sport, dat is het summum. Alleen ster of keur, zegt me verder weinig.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:46

Dees schreef:
Paard heeft heel veel rek en elasticiteit in de beweging, maar ziet er niet uit als type Nimmerdor. Ze is een stuk ranker en bloederiger. En dus vind het KWPN er niets aan.
Komt bij, de types die ze wel ster en keur maken bij het KWPN...slechts een enkeling kan me bekoren, de meesten vind ik eigenlijk gewoon saaie paarden zonder randje....plomp liijf met zo'n echte nietszeggende merriehals en een neutraal hoofd. Wel leuk bewegen, maar verder, niet echt spannend.


Waar ik met het lange verhaal naar toe wil. Ik vind dat het KWPN wel eens een steekje laat vallen....

Ben het in grote lijnen wel eens met Dees, wat ik hierboven ook al zei: er is een groot verschil tussen een keuringspaard en een sportpaard!!!

Verder heb ik het idee nog weleens dat het kwpn op naam van eigenaar keurt. Daarom ben ik ook een groot voorstander van op nr gaan keuren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:51

Ja Dees dat zijn ook de predicaten waar de handel naar kijkt. Als je die generaties hebt dan kan je met een goede keuze sportpaarden fokken.

Overigens is een paar jaar geleden de discussie al geweest om het hele keuringssysteem aam de hand maar af te schaffen. Er dreigde toen revolutie want voor veel fokkers is dat het enige platform waar ze zich met elkaar kunnen meten, dubbel gezien.

Maar eigenlijk is het keuren aan een touwtje folkore en staat in geen verhouding tot de huidige markt. Ook de predikaten die daar gegeven worden hebben hun glans verloren, maar er zijn nog hele volkstammen die daar aan vast houden.

Dus voor mij PROK en prestaties en dan pas fokken (daar hadden we het al eens over gehad, weet je nog?)

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers