navelbreukje of iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

navelbreukje of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 20:33

Wizkid heeft bij zijn navel een soort bult zitten. Eerst is er een stukje los vel vanaf de buik (navelplek) en dan een soort bultje in het uiteinde. Is dit een navelbreuk? En zoja, moet je daarvoor de veearts laten komen of is het normaal dit een tijdje aan te zien?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:02

eerlijk gezegd heb ik daar niet veel verstand van,maar het klinkt idd als een navelbreuk.
ik zou even paar dagen kijken,gebeurt er niets en blijft het toch een da halen.
word het groter of "enger" dan zou ik eerder een da laten komen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 00:36

Volgens mij is het gewoon de genezende navelwond

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:12

Sorry, maar ik kan van je omschrijving niet zoveel maken.

Bij een navelbreuk is de buikhuid iets uitgezakt, vormt een zoort zakje dat onder z'n buik hangt.
Paarden hebben er over het algemeen weinig last van. Omdat de navel niet op het laagste punt van de buikt zit kunnen er niet zo makkellijk organen in bekneld raken. Het trekt dan meestal ook weer weg binnen 3-6 maanden.

Wanneer het niet pijnlijk is wanneer je eraan komt en het veulen is niet ziek/koliekerig, dan kan je het gewoon even aankijken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 19:29

Jantien schreef:
Sorry, maar ik kan van je omschrijving niet zoveel maken.

Bij een navelbreuk is de buikhuid iets uitgezakt, vormt een zoort zakje dat onder z'n buik hangt.
Paarden hebben er over het algemeen weinig last van. Omdat de navel niet op het laagste punt van de buikt zit kunnen er niet zo makkellijk organen in bekneld raken. Het trekt dan meestal ook weer weg binnen 3-6 maanden.

Wanneer het niet pijnlijk is wanneer je eraan komt en het veulen is niet ziek/koliekerig, dan kan je het gewoon even aankijken.


Jantien, jou omschrijving klopt wel met zoals het eruit ziet. Het lijkt dus een (klein) navelbreukje. Hij heeft er tot nu toe geen last van, dus ik kijk het inderdaad maar even aan. Bedankt!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:44

Jammer dat navelverbandjes bij veulens niet werken Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 23:30

Nou vandaag is de veearts bij een ander paard geweest en heeft ook even naar de navel van Wizkid gekeken...Het is in ieder geval geen navelbreuk... Maar degene die erbij was, heeft niet goed onthouden wat het dan wel precies was... Er zat een gaatje, ze heeft het woord piepnavel onthouden...En dat het absoluut geen kwaad kon en vanzelf goed kwam.

Zegt iemand te term "piepnavel" iets? Anders moet ik morgen toch maar eens bellen wat hij nu eigenlijk echt heeft gezegd Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 10:18

de toevoeging: veearts gebeld...het is gewoon een lang stukje navel (dat vormt een pijpje (Piep op zijn Twents). Dus een piepnavel. Gaat vanzelf weg, absoluut geen navelbreuk.