problemen met veulen,hoe lang zonder melk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

problemen met veulen,hoe lang zonder melk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 18:54

Brooke (stage) heeft vanmorgen om ong 6 uur haar veulen gekregen.Het beestje was wat zwak na een zware bevalling,en hij heeft nog steeds geen melk kunnen drinken.(iig niet toen ik om vijf uur weg ging)
Hij kan de tepels niet vinden,en het probleem is dat wij niet in de bos kunnen komen,want de merrie trapt iedereen er hardhandig meteen weer uit.Als het veulen vanavond nog geen melk heeft gehad zouden ze maatregelen nemen,omdat de DA zei dat het veulen iig vanavond de biest moest hebben.Maar ik vind dat best lang.Hoe lang kan een veulen zonder de biest?


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:02

De beste opname is meteen na de geboorte. Na 12 uur is de werking al zeer sterk verminderd, 24 uur na de geboorte is deze vrijwel onbestaande en moet er naar een vervangmiddel gegrepen worden.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:56

Een veulen wordt geboren zonder antistoffen. Om deze te krijgen moet hij biest hebben, in elk geval binnen 8 uur, het liefst binnen 3 uur. Ook droogt een veulen heel snel uit, en zal sterven onder je handen als hij geen drinken krijgt. Desnoods vervangende veulen(poeder)melk, dan krijgt hij in elk geval vocht binnen. Het antistoffenniveau is nog op te halen met bloedtransfusies, maar ook dit zal niet te lang op zich moeten laten wachten ! Ik begrijp dat het veulen om 6 uur geboren is, en om 5 uur nog NIETS gedronken heeft ??? Als dat zo is, is het op zich al een godswonder dat het diertje nog leeft..... Als de sodemieter merrie en veulen vangen, en zorgen dat hij drinken mag, en biest krijgt, of een transfusie. Niet om je bang te maken, maar binnen de kortste keren is hij echt dood.....
En zelfs als het jullie lukt het veulen nog biest te geven, zul je zijn antistoffenlevel moeten laten testen, om te kijken of hij nog genoeg opgenomen heeft. Zo niet, dan zul je alsnog aan de transfusie moeten om te voorkomen dat hij dood gaat. (nogmaals, ik vind het al een wonder dat het dier uberhaubt nog leeft als hij al 11 uur niet gedronken heeft)
Succes !

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:58

Ik zie nu pas dat je bericht van gisteren was...... mijn adviezen zijn dan inmiddels allang niks meer waard..... Hoe is het afgelopen ?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 18:40

Waarschijnlijk heeft hij toch al eerder melk gehad(zonder dat wij hebben gemerkt),en daarna de tepels weer niet kunnen vinden,want anders was hij idd waarschijnlijk dood geweest.Met veel moeite is het gisteravond nog gelukt om de merrie te vangen.Waar het dus om ging was dat de merrie heel agressief was,en dan ook het veulen kon trappen.Maar ze hebben haar kunnen melken,en het veulen heeft daarna uit de fles gehad.Gisteravond om twaalf uur dronk hij zelf,en sindsdien drinkt hij steeds zelf bij de moeder. Lachen

Hij heet trouwens Oklahoma Sunrise,omdat de moeder,een mustang uit Oklahoma zijn.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 08:20

Hey Liny. Bloed laten nemen ter controle op antistoffen!!! De problemen met zulke zaken beginnen pas na een week en eindigen vaak heel slecht. Het veulen kan pas de eerste 18 uur antistoffen uit colostrum opnemen dus ik zou in dit geval geen risico nemen.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-03 09:27

Ik zal het wel even navragen dan.Het is nl niet mijn paard,en het verbaasd me eigenlijk ook wel dat ze dat niet doen.Ik zal het morgen even aankaarten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 987ZYX, Babootje, ChanelR, ikkedus, laura_estee, Marja, rover_ en 108 bezoekers