gewichtshulpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

gewichtshulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 10:46

hoe geef je duidelijke gewichtshulpen?

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:47

Door je gewicht te verplaatsen, door jezelf zwaarder te maken of juist lichter...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:27

Kan je wat specifieker zijn, Miltonl.? Per onderdeel verschilt dit nogal eens.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 00:09

Ik heb pas voor het overgangen rijden op zit een heel stuk gehad per pb (op een andere site) ik wil als je dat graag hebt die tekst wel even copieren en naar jou doorsturen?

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:00

dr_jacksel schreef:
Ik heb pas voor het overgangen rijden op zit een heel stuk gehad per pb (op een andere site) ik wil als je dat graag hebt die tekst wel even copieren en naar jou doorsturen?


Als je wilt mag je het ook hier neerzetten Knipoog

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:37

Ik zal even aan degene die het mij gepbt had vragen of het goed is Haha!

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 13:27

jha, doe dat !
kopier het pleas!

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 17:25

alsjebliefd dr_jaksel, kopieer het!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:20

Sorry, moest even naar de winkels, ik heb ondertussen even gevraagd of degene die het had geschreven het ook goed vind Haha!

Citaat:
Je moet je eerst een vooral goed bewust zijn van het feit dat je uit twee helften bestaat. Je hebt een linkerbeen en een rechterbeen en die komen samen daar waar je "achterwerk" zit. Daar waar ze samenkomen, aan de onderkant kan je je zit een beetje openen en sluiten.
Bijvoorbeeld: je staat stil en je wil in stap. Je maakt je benen lang en je zit een beetje open, dan doe je alsof je op een schommel zit en harder wil gaan. (niet te wild ) je kantelt je bekken en je drijft je paard aan met heel je been. Dus niet met je hiel maar met de hele achter en zijkant van je been. Alsof je op een tube tandpasta zit en er vanvoor wat moet uitknijpen. Vanvoor is dan waar het hoofd van het paard zit.
Dit alles heel subtiel dus zachtjes bekken kantelen, been aanleggen en schommel in gang duwen.
Als je nu een overgang van bvb draf naar stap wil maken dan kan je je dat op twee manieren proberen voor te stellen. Je probeert als het ware je paard even tussen je benen op te zuigen (sorry voor deze ietwat onkuise uitleg ). Dus even zit sluiten, opzuigen en dan het paard weer als het ware neerzetten. Zo maak je een ophouding met je zit. Je kan in de beweging een ophouding maken, dus eventjes verzamelen met je zit en dan weer doorlaten om het paard bvb iets meer op z'n kont te zetten. Je kan ook een iets langere ophouding maken om zo van draf naar stap te geraken. Als je bvb naar een middendraf wil dan kan je eerst een lichte ophouding maken, paard even op z'n kont zetten en dat je zit weer meer open zetten en ietsje mee voorwaarts opwaarts stuwen en hop je bent vertrokken.
Een meisje waar ik les aan geef, vindt het duidelijker om voor de ophouding die een overgang naar een lager tempo aangeeft of naar halt het uit te leggen dat je diep inademt. Dat doe je ook echt. Dus terwijl je het paard opzuigt, adem je in, daardoor ga je ook strekken in je lichaam en komt die ophouding ook door jouw lichaam door.


Het is een flink stuk, maar ik vond het wel erg duidelijk Haha!

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:07

gewichtshulpen???

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 15:39

Beste dr_jacksel, ik vind het erg interessant wat je schrijft maar dit is toch echt wel heel erg ingewikkeld.
Opzuigen, neerzetten en doorlaten Verward Verward

Ik heb wel een paar voorbeelden die misschien iets simpeler zijn:
Als je een overgang maakt van de draf naar de stap, ga je dieper zitten. Als je vanuit het lichtrijden komt is dat het enige wat je doet: zitten gaan. Je werkt als het ware met je zit de drafbeweging tegen. Dat is eigenlijk dus een gewichtshulp.

Of: Je stapt met een lange teugel op de linkerhand. Je kijkt naar binnen en je draait je bovenlichaam ietsje mee in die richting. Daardoor verplaats je je gewicht iets meer naar de linkerkant. Als je paard normaal reageert op gewichtshulpen, zal hij naar binnen stappen om het gewicht van de ruiter weer in het midden te krijgen. Ook een gewichtshulp.

Je kunt gewichtshulpen eindeloos verfijnen en je hebt er ook veel verschillende. Het is mijn ervaring dat het ene paard er veel gevoeliger voor is - ik heb een merrie die stuur ik op m'n zit waar ik d'r hebben wil, terwijl m'n andere rijpaard er veel minder op reageert.

Wat dat betreft heb ik nog wel een aanvullende vraag: wie weet hoe je paarden gevoeliger kunt maken voor gewichtshulpen?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:23

gwichtshulpen, ja dat is niet zomaar iets, dat is iets wat je door veel trainen onder de knie kan krijgen. als eerste moet je goed kunnen voelen wat er onder je gebert en dat goed onder controle kan krijgen.
daarnaast gebruik je vaak je gewichtshulpen onbewust terwijl je een oefening uitvoert of een hulp geeft, je ontwikkeld ze dus onbewust.
gewichts hulpen gebruik je makkelijker door te kijken waar je heen gaat en tegelijkertijd te voelen wat er onder je gebeurt.

dus in eerste instantie ga je gewichtshulpen samen gebruiken met een andere hulp. door dit vaak te herhalen zul je je er na verloop van tijd achterkomen dat je hulpen steeds minimaler worden, bijvoorbeeld bij het wijken, in het begin moet je duidelijk stelling en buiging vragen en duidelijk been geven. op langer termijn ga je merken dat je steeds minder been hoeft te geven en dat je paard alleen op je gewicht gaat lopen, dat jij ontwikkeld hebt terwijl je deze oefening uitvoerden.

door dus duidelijk in het begin al je gewicht te gebruiken samen met een andere hulp wordt je paard hier gevoellig voor, steeds blijven herhalen van de hulp en dus ook je gewichthulpen maakt je paard attent op deze hulp.

maar het is niet iets wat je zomaar kan, het is een kwestie van gevoel en dossering waar je veel trainingsuren voor zult moeten maken.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 11:25

marloezzke schreef:
maar het is niet iets wat je zomaar kan, het is een kwestie van gevoel en dossering waar je veel trainingsuren voor zult moeten maken.


Klopt, maar het ene paard is ook veel gevoeliger dan het andere. Mijn 'oude' paard is super aan de gewichtshulpen, ook altijd geweest, ik weet me niet anders te herinneren dan dat ze altijd extreem op mijn gewicht reageerde - tot het lastige aan toe, als ik een beetje scheef zit valt ze acuut naar binnen. D'r zoon, die sowieso wat minder gevoelig is, reageert eigenlijk bijna niet: ik draai me zowat om in het zadel en hij doet er eigenlijk niks op. Ik zal dus inderdaad het hem moeten aanleren door de hulpen samen met been/teugelhulpen te oefenen.