Paracetamol

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Paracetamol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 09:30

De laatste tijd heb ik nogal eens last van hoofdpijn, nu slik ik daar regelmatig een paracetamol voor, dit helpt een paar uur en dan moet ik de volgende alweer slikken. Zo gebeurt het dat ik soms er 3 op een dag slik van 500 mg. Is dit schadelijk voor mijn lijf?

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:34

In principe is een dergelijke hoeveelheid niet schadelijk als het voor korte duur is. Als je het weken achter elkaar slikt (3 per dag) kun je soms nog wel eens last van je maag krijgen.

Belker

Berichten: 15301
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:35

Nee, alleen oppassen met wondjes. Paracetamol is ook een bloedverdunner. Je mag geloof ik tot 2500 mg per dag slikken. Daarboven alleen in overleg met huisarts. Missschien moet je je ogen laten meten. Soms komt hoofdpijn van slechte ogen af. Wat ook wil helpen is een zonnebril. Dat filtert het licht wat.
Laatst bijgewerkt door Belker op 19-05-03 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:35

Ik raad je pijnstillers met ibuprofen aan.
Vind ik zelf veel beter werken.

Geloof dat je 1200 miligram per dag mag, dus dan zou je teveel slikken.

Misschien slim om eens een hoofdpijndagboek bij te houden.
Hoe laat je op bent gestaan, hoe je hebt geslapen en hoelang. Wat je hebt gegeten en gedronken en wanneer de pijn begon. Dan kan je zien of je iets moet wijzigen in je levensstijl.

Bij mij hielp het toen ik alle citrusvruchten uit mijn voeding wegliet.

(edit: oeps, foutje. Had gram staan i.p.v. miligram)
Laatst bijgewerkt door Kleintje op 19-05-03 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:40

Paracetamol is niet bloedverdunnend, maar koortsverlagend. de bloedverdunner is aspirine.
Op zich is de hoeveelheid niet schadelijk, maar langdurige hoofdpijn moet je toch ff na laten checken. Het kan zijn dat het spanning oid is, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. Succes.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:41

Van paracetamol mag je er maximaal 6 per dag, en om de 4 uur. Je slikt dus niet te veel, en paracetamol kent de minste maag-darmbezwaren (zei ik uit ervaring Knipoog )

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 10:14

Ik noem nu alleen paracetamol maar ik gebruik ook Ibuprofin en ook nog Nurofen (?) Die waar je geen water bij hoeft te gebruiken.

De reden van de hoofdpijn weet ik wel, combinatie van verschillende factoren en ik ben bezig om dat te veranderen....

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:18

3x per dag een dosis van 1000 mg wordt zelfs langere tijd gegeven... Dit kan in principe geen kwaad. Je kan ook zetpillen nemen Haha! helpt bovendien sneller. Door regelmatige inname kan je een spiegel opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:49

Billy schreef:
Paracetamol is niet bloedverdunnend, maar koortsverlagend. de bloedverdunner is aspirine.
Op zich is de hoeveelheid niet schadelijk, maar langdurige hoofdpijn moet je toch ff na laten checken. Het kan zijn dat het spanning oid is, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. Succes.


Oh, mij is door de arts verteld dat Paracetamol wél bloedverdunnend is, maar bijv. Panadol niet. Bovendien neemt Pandadol veel makkelijker in, vanwege de vorm van het tablet.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:49

Paracetamol, mag je er geloof ik 4 op een dag van (de hoogste dosis die verkrijgbaar is in apotheek)

Ik slik tegenwoordig 4 a 5 ibuprofen per dag. Daarmee heb ik ook nergens last van... behalve dan de hoofdpijn die nog steeds niet over gaat.

Bij mij is het enige dat helpt: Slapen, maar aangezien er geen mogelijkheid is om elke dag te gaan slapen zodra je hoofdpijn krijgt...

Wat ook kan helpen, even naar de dokter, zorgen dat je fysio krijgt en je nek los laten masseren! Dat is een verlichting, aangezien jouw hoofdpijn waarschijnlijk ook uit je nek komt Knipoog

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:51

Panadol is hetzelfde als paracetamol, volgens mijn moeder (apothekersassistente) Alleen in een andere soort tablet.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:53

aspirine was volgens mij ook bloedverdunnend. Ik neem altijd 400mg Ibuprofen, soms 600mg. Vind ik beter werken dan Paracetamol...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:09

Ja is ook bloedverdunnend, je mag er 6 per dag (paracetamol), maar belangrijker is het dat de reden van de hoofdpijn aangepakt wordt!! En zie dat je daar mee bezig bent! Sterkte

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 14:44

Paracetamol is zeker wel bloedverdunnend maar niet in ernstige maten, maar pas op met vaak ibuprofen slikken want ibuprofen is troep (slaat op in je lever) en slik ook niet alles door elkaar want dan zou je weleens boven de aanbevolen hoeveelheid kunnen zetten, van paracetamol mag je er 8 van op een dag slikken (4x2 500mg) ibuprofen niet meer dan 4 (4x1 400mg) je kan bv. wel 2 ibuprofen en 4 paracetamol op een dag nemen. Als je meer neemt zou je hoofdpijn weleens in ernstigere maten kunnen terug komen. Afbeelding

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 14:52

en let erop dat je wat hebt gegeten als je überhaupt wat slikt, met name de ibuprofen

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 14:57

Tyrza schreef:
en let erop dat je wat hebt gegeten als je überhaupt wat slikt, met name de ibuprofen


en veel water na drinkt ivm met kans op een maagzweer.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:01

Wanneer je paracetamol en ibuprofen gebruikt, moet je goed op de dosering letten. De nurofen smelttablet is 200 mg. Daar zou je er 6 van op een dag mogen slikken (1200 mg per dag). Van paracetamol 500 mg mag je er ook 6 op een dag (3000 mg per dag). Je kunt dus bijvoorbeeld 3 keer een nurofen nemen en 3 keer een paracetamol. Let wel op dat Ibuprofen (werkzame stof in nurofen) maagklachten kan veroorzaken. Niet al te lang achter elkaar slikken dus!

Verder maakte iemand een opmerking over Panadol, dat is dus ook gewoon paracetamol (de groene). In de rode zit bovendien coffeine, maar dat kun je ook gewoon bij de drogist van het huismerk kopen, coffeine is dan de opwekkende stof, die moet je dus niet nemen voor het slapen gaan.

Verder is het inderdaad het meest verstandig om de oorzaak aan te pakken, maar daar ben je al mee bezig, heel goed!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:17

Ik heb Ludo, van de kaakchirurg destijds het advies gekregen om PANADOL te slikken ipv Paracetamol, omdat ik nogal lang nabloed na een ingreep. Hij vertelde mij dat er in Paracetamol wel bloedverdunner zat en Panadol niet! Verward

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:23

Op een gegeven moment heeft het geen zin meer om er een te nemen als je er regelmatig inneemt omdat je lichaam er helemaal aan gewend geraakt is..

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:31

Ik gebruik altijd de Nurofen 400 mg, en daarvan mag je er 3 op een dag. Er staat wel bij, in de bijsluiter, dat je het niet mag gebruiken als je al eens last hebt gehad van maagbloedingen of als je bloedverdunners slikt (trombosegevaar). Het helpt super goed, paracetamol doet bij mij namelijk helemaal niets - behalve dat ik de halve dag misselijk rond loop omdat ik ze niet wegkrijg (nee ook niet in 4-en).

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:38

Paracetamol helpt bij mij ook niets. Nerofen (ibuprofen) vind ik veel beter, maar mag je niet met alle medicijnen combineren. Ook uitkijken met cola, koffie en alcohol is mij verteld.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:44

Sypheron schreef:
Op een gegeven moment heeft het geen zin meer om er een te nemen als je er regelmatig inneemt omdat je lichaam er helemaal aan gewend geraakt is..


Precies dat wilde ik net zeggen!

peppertje

Berichten: 791
Geregistreerd: 01-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:47

Let wel op: Alles waar fen achter staat (ibuprofen, Nerofen, ed) is super schadelijk voor de maag. Mijn vader heeft vorig jaar een maagperforatie gehad en die slikte voor zijn rugpijn vaak Ibuprofen... deze pijnstiller heeft er volgens artsen wel aan bijgedragen dat zijn maag scheurde.
Paracetamol kan veel minder kwaad en werkt net zo goed. Het allerbeste is natuurlijk een zetpil... deze doet niets met je maag.
Toch zou ik het bij de oorzaak gaan zoeken Steef, slaap je wel voldoende? Ben je vaak gestresst?Weet je of je ogen niets mankeren? Drink je wel voldoende? (en dan bedoel ik geen bier ed...)
Ik ben ook geen arts, maar als dit aanhoudt, zoek dan wel even een echte arts op!

peppertje

Berichten: 791
Geregistreerd: 01-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:52

sorry ik lees net dat je de reden al weet... heb er een beetje overheen gelezen!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 16:02

De oorzaak weet ik precies, maar toch is het fijn om de hoofdpijn weg te kunnen halen door een pijnstiller.