Hengstigheid merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Hengstigheid merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 14:11

Als je de merrie hebt laten insemineren, hoe lang duurt de hengstigheid normaal dan nog?

Als je bijvoorbeeld je merrie laat insemineren op de 9e dag na het veuligen, hoelang duurt de hengstigheid van de merrie dan nog verder?

Dient de hengstigheid best zo snel mogelijk afgelopen te zijn, of mag zij nog enige dagen duren?

Ik heb reeds de ervaring gehad dat dit bij vele merrie's toch wel eens durft te verschillen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat denken jullie dat het te betekenen heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 14:26

goede vragen, aangezien mijn merrie gisteren ook geinsemineerd is.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:06

Mijn merrie is natuurlijk gedekt dus ik kan er weinig over zeggen Ze is nog een week lang hengstig geweest(en dus gedekt), maar achteraf bleek de eerste dekking al raak geweest te zijn

Mijn merrie is na 'inseminatie' dus nog een week hengstig geweest.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 15:18

gomir schreef:
Mijn merrie is natuurlijk gedekt dus ik kan er weinig over zeggen Ze is nog een week lang hengstig geweest(en dus gedekt), maar achteraf bleek de eerste dekking al raak geweest te zijn

Mijn merrie is na 'inseminatie' dus nog een week hengstig geweest.


Het is dus nog perfect mogelijk dat ze een tijdje hengstig blijven?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:27

Ik ben geen veearts, maar ze hebben mijn merrie niet voor niets nog een week lang gedekt Knipoog
Die bleef echt een week hengstig en dat we 15 dagen na de laatste dekking gingen scannen zat ze al op 22 dagen.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:53

ja hoor, het is vrij normaal dat de merrie nog een aantal dagen hengstig blijft, er zijn er ook genoeg die na inseminatie totaal niet meer hengstig zijn
Mijn eigen merrie was een dag na de inseminatie niet meer hengstig.
Het heeft ook in een keer gepakt!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:02

Normaal is een merrie tot max. 48 uren na de eisprong hengstig. Ze kan natuurlijk wat vroeger geïnsemineerd zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:29

Wat wel zo is, is dat ze zo LAAT mogelijk in de hengstigheid willen insemineren omdat de eisprong pas laat gedurende die periode plaatsvindt.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:58

MIjn merrie had juist een hele vroege eisprong, waarschijnlijk is dat het verschil
Er zat al een joekel van een ei, terwijl ze zich nog nauwelijks hengstig toonde. Toen we haar naar de hengstenhouder brachten was ze wel hengstig, maar zat er geen ei (meer). Ze heeft daar dus een week of drie gestaan.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:21

Lisenka is vorige week maandag gescand en 's middags geinsimineerd. De volgende dag was ze niet meer hengstig. Ze was alleen maar dromerig om haar heen aan het kijken Gaaaap . Ze is 2 dagen na de insiminatie weer gescand en was meteen raak Party!! Party!! Party!! .
Ze is niet meer hengstig geweest of tekenen van hengstigheid laten zien.
Nu maar afwachten of het gehouden heeft. Verward

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:14

informatief: de hormonen die de hengstigheid veroorzaken komen van een rijpend/rijp eitje. Eénmaal gesprongen produceren de resten (het geel lichaam) progesteron, en geen oestrogeen meer dat de hengstigheid geeft. Vandaar....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:53

In de praktijk worden alle regels overtreden. Ik heb drachtige merries op andere zien springen zoals koeien doen. Gedekte en bevruchtte merries schaamteloos hengstig gezien en hengstige merries zich als een bedeesde non zien gedragen.
Dus laat de DA maar gewoon scannen dan weet je wat er binnen gebeurt of al gebeurt is Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 01:01

Drachtige merries hebben vaak nogal een hoog gehalte aan bepaalde hormonen die lijken op testosteron. Vandaar dat sommige merries zich eigenaardig, hengstachtig gaan gedragen. Andere hebben daar veel minder last van.
Hengstigheid komt inderdaad voor (zeer zelden weliswaar) aangezien merries gewoon wel rijpe eitjes kunnen hebben als ze al drachtig zijn. Normaal onderdrukt de hoeveelheid progesteron de hengstigheidssymptomen maar niet alle merries denken daar zo over. Hormonaal zijn er regels, net als mensen reageert niet elk paard hetzelfde op al die hormonen....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 01:38

Heelijk om te lezen hoe Zannekin telkens weer al die "bakerpraatjes"naar het hiernamaals weet te verwijzen. Knipoog

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:25

Als mijn merrie geinsemineerd wordt, komt de DA eerst langs om het ei te scannen, als het ei groot genoeg is (van mijn merrie s bekend hoe groot het ei wordt vlak voor de eisprong) dan pas vind inseminatie plaats.
Ze blijft tot een dag na de ei sprong hengstig, daarna niet meer.

Mijn andere merrie wordt natuurlijk gedekt en die blijft rustig nog een wek hengstig terwijl ze de ei sprong heeft aan het begin van de hengstigheid.
het verschilt gewoon per merrie.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:56

Als je die laatste merrie ook zou scannen zou je zien dat ze haar eisprong ook op het einde van de hengstigheid krijgt. Bij natuurlijke dekking kan het sperma tot enkele dagen goed blijven in de merrie.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 16:40

Hoe verklaar je het dan dat mijn merrie een ei heeft zitten voor ze hengstig wordt en als ze hengstig is geen ei meer heeft Verward (of kon de veearts er niets van Verward Knipoog )

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 16:48

Is het niet zo dat ze haar hengstigheid thuis niet goed toonde en tussen vreemde paarden wel? Ze kan net haar eisprong gehad hebben, dan nog 2 dagen hengstig geweest zijn. Waarschijnlijk is ze dan na 3 weken geïnsemineerd? en ook nog een dag of 2 daarna hengstig?

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:25

[. Ze is 2 dagen na de insiminatie weer gescand en was meteen raak Party!! Party!! Party!! .

na 2 dagen kijken ze meestal of het "ei weg is" maar ze kunnen niet zien of er daadwerkelijk bevruchting heeft plaatsgevonden. Daar kijken ze pas naar als er op 18 dagen na inseminatie gescanned wordt. Dan weet je pas of ze drachtig is of niet.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:28

sarabande schreef:
In de praktijk worden alle regels overtreden. Ik heb drachtige merries op andere zien springen zoals koeien doen. Gedekte en bevruchtte merries schaamteloos hengstig gezien en hengstige merries zich als een bedeesde non zien gedragen.
Dus laat de DA maar gewoon scannen dan weet je wat er binnen gebeurt of al gebeurt is Knipoog



hmm wij hebben op stal allemaal ruinen en 1 merrie. Die merrie staat bijna constant hengstig, en ze wordt steeds dikker en dikker. Dus nu denken we dat ze drachtig is, maar ze heeft toch niet bij een hengst gestaan dat we weten Scheve mond tenzij er een hengst losgelopen heeft *LOL*
xxx

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:22

Zannekin schreef:
Is het niet zo dat ze haar hengstigheid thuis niet goed toonde en tussen vreemde paarden wel? Ze kan net haar eisprong gehad hebben, dan nog 2 dagen hengstig geweest zijn. Waarschijnlijk is ze dan na 3 weken geïnsemineerd? en ook nog een dag of 2 daarna hengstig?


Ze is thuis juist altijd superhengstig(reageert altijd heel sterk op mijn ruin) en zat pas op de tweede dag van de hengstigheid.
Ze is 16 dagen later voor het eerst gedekt, omdat er al een heel groot ei zat(maar ze was nog steeds niet hengstig ). Twee dagen later was ze hengstig en ze hebben om de dag gedekt totdat ze niet meer hengstig was. Maar de eerste dekking was achteraf geslaagd Verward

Veearts vond het ook vreemd, maar het was toch echt zo...Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 00:09

Strange Knipoog