Hebben jullie dat ook wel eens?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:01

Dat je denkt: de pot op met die lessen enzo, bekijk 't maar, ik ga alleen nog maar voor de lol hobbelen?

De laatste weken ben ik weer eens echt aan het vechten met Milena. Niet dat het echt niet goed gaat ofzo hoor, maar sommige dingen wil ze dan gewoon niet, omdat ze het te moeilijk vindt, of ze heeft er stomweg geen zin in en dan doet ze ook echt alles om het ook maar echt niet te doen... Overal van schrikken, er van door gaan, steigeren, echt afschuwelijk.

Gisteren ging onze les niet door omdat onze instructrice het hartstikke druk had. Ik had me al weer twee dagen op lopen vreten, want in de les wilde ik per se de "spin" (wending om de achterhand, maar dan zo dat het binnenachterbeen blijft staan en zich het zand in boort zeg maar) weer oefenen, want ik ben nog verder terug dan bij af; ik krijg er geen fatsoenlijke pas meer uit.
De laatste weken zijn we erg druk bezig geweest met de vliegende galopwissels en de speedcontrols (schakelen in galop) en die gaan ook de helft van de tijd voor geen meter: bit vast tussen de kiezen (of als ik met hackemore rijdt neus omhoog, dan heb je ook niks meer te vertellen) en als een komeet door die bak heen....

Afijn, dus geen les. Toch opgezadeld om effe te gaan rijden. Losrijden in stap en jog (langzame draf) en ik galoppeer aan: fantastisch laag tempo, keurig door de hals... Klein stukje reining geprobeerd: grote snelle cirkel, kleine langzame, grote snelle, rundown en stop..... Perfect. Galoppeer weer aan, en rijd een achtje, met KEURIGE galopwissels....... Ik ben acuut gestopt, eraf gesprongen en heb haar half doodgeknuffeld..... Wist van gekkigheid niet waar ik het moest zoeken.

Vandaag geen hoogdravende plannen, zin in een beetje hobbelen, en wat denk je: SUPERGALOP! Dus weer de hele buurt bij elkaar geblerd: Braaaaaaaf, geweeeeldig, knapste paard van de wereld..... gauw naar stal en volgepropt met worteltjes....

Moet ik maar gewoon stoppen met lessen en alle ambitieuze plannen uit m'n hoofd houden? Blijkbaar gaat het dan veel lekkerder en hebben Mileen en ik er dan allebei veel meer plezier in....
Hebben jullie dat nou ook wel eens, dat je gewoon niet meer weet wat je doen moet????

Sonja.


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:08

ja ken het gevoel heel goed!maar niet alleen met lessen,soms denk ik bij mezelf;ik bak er niets van,ik klim nooit meer op een paard.maar dat houd ik niet langer vol dan een paar daagjes.........

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:13

Hoi Sonja

Het lijkt mij juist heerlijk om met Oliva te gaan lessen en niet meer in mijn eentje te gaan lopen klungelen......tis namelijk voor mij nogal lang geleden dat ik les heb gehad,en nu ik mijn eigen paardje heb wil ik toch graag een beetje verder komen.....voorheen heb ik dat nooit zo gehad.
Maar ik sta nu nog aan het begin met Oliva en jij bent natuurlijk al een eind op weg met Milena......en misschien dat je dan toch op een gegeven moment een beetje hebt gehad....maar helaas kan ik daar nog niet over mee praten!!!
Maar bij mij is het dus de bedoeling dat ik 1 keer in de week op clubles ga rijden en daarnaast wil ik ook nog heel graag priveles en dan als het allemaal een beetje beter gaat natuurlijk lekker de bossen in.

Jacqueline

astrid

Berichten: 245
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:21

ik heb dat gevoel ook gehad en ik denk de meeste wel iedereen heeft zo zijn dip ik heb het een paar weken geledsen gehad en stond toen ook te twijfelen om lucy te verkopen omdat elke keer als ik wou gaan rijden ze wel drie of vaker er tussenuit peesde vierkant omhoog ging en ook nog eens bokte nu gaat het al weer wat beter ik begin nu te galopperen en dat gaat nu ook redelijk ik denk ook als de druk niet zo hoog is en je zet je verstand op nul(dat je aldenkt ik ga maar wat aanhobbelen)je veel rustiger op je paard zit en dat geef je ook door aan je paard onbewust zodat je paard er ook rustiger op wordt
als je in een les meerijdt dan ga je de druk automatisch verhogen en ga je onbewust "gestresst rijden"dit is heel moeilijk te regelen .of dit ook bij jou de oorzaak is dat weet ik natuurlijk niet dit is mijn mening omdat ik het zo zelf heb ervaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:22

Jacq, weet je wat het "probleem" is? Ik heb dit met dressuur ook gehad.... Ik heb 25 jaar fanatiek dressuur gereden, en toen ik Milena kocht ben ik dus ook lekker gaan dressuren. Ze kon nog helemaal niks, maar in een jaar tijd liep ze oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers, appuyementen, contragalop en eenvoudige wissels. Hartstikke knap van haar, ikke apetrots. Maar door al dat harde geoefen werd zij hartstikke zuur en ik echt zo'n zeiktrut (sorry) die al over de rooie kon raken als iemand m'n lijntje in de bak doorkruiste omdat die lekker relaxt uit zat te stappen en niet oplette ofzo....
Toen ontdekte ik het westernrijden, en we gingen een totaal nieuwe weg in. Hartstikke leuk, en Milena genoot duidelijk met volle teugen... ik kon haar ineens "op gedachten" sturen, leek het wel.
Dus ik ben hartstikke bang dat ik nu WEER te fanatiek aan het worden ben, waardoor ik WEER het plezier in het rijden voor ons allebei aan het vergallen ben....
Ik hoop dat dit maar een tijdelijke dip is, we zijn er al een hele tijd niet uit geweest naar het strand etc, dus misschien zijn we allebei wel een beetje "bak-moe" ofzo. Ik probeer voldoende variatie aan te brengen: longeren, los springen, gewoon lekker los dollen, freestylen, zonder zadel hobbelen etc, maar het helpt niet....
En begrijp me niet verkeerd hoor, ik zou haar echt voor geen goud willen missen, maar ik heb gewoon het gevoel dat we van het goede paadje af zijn.....
Sonja.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:26

Ik weet niet maar is er bij jullie geen mogelijkheid dan om af en toe eens lekker het bos in te gaan........?
Anders nog een paar weekjes en dan ga je lekker op het boktweekend......en misschien is dat juist wel heel erg goed voor Milena en jou!!!!
Lekker door de bossen heen!!!

Groetjes van Jacqueline

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:32

hoi
ik merk ook vaak dat als ik me teveel focus op een wedstrijd die gaat komen of een les waar ik het te goed in wil doen dat dat juist averrechts werkt.
Ik rij dan toch (blijkbaar) net wat meer gespannen en Kawa is heel gevoelig dus daar krijg ik dan meteen reactie op.Hij loopt dan ook meteen te zeiken dat dingen eng zijn in galop doordrammen en niet op de zit terug willen komen en vorige week nog in de les met keertwending niet willen wenden en als ik dan men buitenbeen er meer in por krijg ik dus die spin, die ik juist weer niet wil (zal ik ook western gaan rijden Lachen ) zo zie je maar dat bijna iedereen dit heeft want nu deze week ging ie super lekker de achterhand eronder, in draf lekkere swung, deed ie het altijd maar zo, maar nu heb ik dus ook geen wedstrijden en lessen dus daar zal het nu ook wel weer aanliggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:33

Normaal gesproken proberen we zo vaak mogelijk in het weekeinde buiten te gaan rijden, maar eerst hebben we hartstikke vaak sneeuw gehad, toen gingen we van stal veranderen, toen weer sneeuw, toen MKZ dus het afgelopen weekeinde (we zouden met mijn verjaardag lekker een lang weekeinde met de paarden naar de Veluwe gaan) ging ook niet door, snik....
Normaal gesproken proberen we 1x per week naar het Amsterdamse Bos te gaan, of naar Noordwijkerhout. Maar ja, het komt er de laatste maanden steeds niet van...
Ik kijk ook echt enorm uit naar het Boktweekeinde, effe lekker eruit en allemaal leuke mensen ontmoeten.... Lekker!


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 22:49

Tja het weer heeft inderdaad ook niet meegezeten deze winter.....en dan inderdaad al dat andere gedoe er nog bij dat maakt het allemaal nog ingewikkelder......maar we moeten maar hopen dat het allemaal zeer snel achter de rug is en dat het gauw weer mooi weer word en dan kun je weer heerlijk buitenrijden met Milena...en dan natuurlijk aftellen voor het bok weekend......heb je in iedergeval iets om naar uit te kijken!!!

Groetjes van Jacqueline

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 23:19

Ik ken dat... En ik heb het opgegeven. Ik doe geen dressuur meer onder het zadel. De belangrijkste reden daarvoor was eigelijk omdat ik geen mogelijkheid tot lessen had en ik toch geen steek verder zou komen.
Dus lang leve de lol en gaan met die banaan. Raggen door de duinen, racen op het strand, aan de lange teugel pootje baden en genieten van de natuur...
En heel af en toe doe ik een beetje dressuur onderweg, omdat ik toch wel een beetje wil dat ze blijft luisteren. Ik wil niet dat ze Berber nr. 2 wordt namelijk!

Heb wel besloten om, als het veulen geboren is, weer op les te gaan. Alle dingetjes weer leren vooral ik. Ik denk dat Isolda het nog wel kan, maar ook ik ben alles verleerd.
Mede komt dat een beetje door jullie. Ik lees vaak over jullie dressuur en dan denk ik, Is en ik zouden dat ook best wel willen.... Dus van de zomer ga ik op zoek naar een plekje waar ik les kan krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 01:35

of ik dat ken??? Haha, reken maar. Mijn paard en ik werden zo sjachrijnig tijdens de les. Hij omdat bepaalde oefeningen steeds weer gedaan moesten worden en ik omdat ik daar altijd weer protest op krijg. De lessen werden ook erg voorspelbaar trouwens. Uiteindelijk werd het woorden met instructrice en zij raakte beledigd en stopte accuut. Ergens wel een opluchting eerlijk gezegd.
Het werd wat langdradig allemaal. Eerst paard een rothumeur bezorgen waardoor hij de kont tegen de krib gooide. Bijvoorbeeld in galop, dan deed hij er alles aan om mij dwars te zitten middels scheef gaan en hangen op mijn buitenhand. Daarna werd om een schouderbinnenwaarts gevraagd!! Yeah right alsof dat dan ergens op gaat lijken. Volgens mij is dat niet de manier om iets op te lossen. Dat soort situaties vragen om behoorlijk wat 'oploswerk' voor je een oefening als sbw erbij kan gaan pakken. Enfin ik nog kwaaier en paard ook natuurlijk, fijn hoor dat lessen.
Nu rij ik dus al een tijdje zonder instructeur. bepaalde problemen ken ik en daar werk ik gewoon heel hard aan. Daarbij rij ik nu nog weer lekkerder omdat ik niet op maandag op 'examen' hoef.
Er komt wel weer een instructeur, maar wanneer weet ik nog niet. Het wordt er wel een die mij mijn paard laat rijden zoals IK hem wil rijden. Het is al 4 en een half jaar mijn paard en ik ken hem vrij goed; het vergt wat creativiteit om hem goed geconcentreerd en ontspannen zijn werk te laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 11:00

Hoi Sonja, dat gevoel heb ik erg lang gehad dus het is zeker heel herkenbaar voor mij. Maar sinds ik les bij mijn huidige instructrice gaat het rijden in de les veel en veel beter dan wanneer ik voor mezelf rij.
Ze weet me dingen over mijn paard te vertellen waar ik echt van sta te kijken. Ik heb Lois nu al dik 4 jaar, vanaf dat hij net zadelmak was dus ik ken hem goed. Zij is er zelf nog nooit op gestapt en dat is ze ook niet van plan om te doen ook. 'Je moet de problemen zelf leren oplossen' zegt ze, en met haar hulp kom ik er altijd uit. En toch kent ze mijn paard beter dan ik zelf!
Basis regel is dat we niet gaan vechten met het paard, we proberen alles slim op te lossen en ik sta vaak versteld van haar invalshoeken.
Ik denk dus echt dat het vaak een kwestie is van het vinden van goede instructie. Ik heb al tientallen instructeurs versleten, waaronder grote namen en minder grote namen maar met mijn huidige instructrice, mij en mijn paard klikt het helemaal.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 11:08

Ik denk dat het ook wel goed is om af en toe een andere instructrice/teur te hebben. Die kijkt toch weer anders tegen de dingen aan, laat je op een andere manier oefenningen doen. Dan hou je de lol er mischien zelf ook een beetje in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 11:16

Ik heb deze instructrice pas een klein half jaartje (sinds ik met western bezig ben, dus een maandje of vier) en op zich vind ik de lessen hartstikke leuk, dus daar ligt het niet echt aan. Ik denk dat ik te 'streverig' ben ofzo....
Want alles is op zich nog hartstikke nieuw, totaal nieuwe rijstijl (na 25 jaar dressuur nu western), nieuwe instructrice, dus "vers" genoeg allemaal....

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 11:28

Hai Sonja,
Ik denk inderdaad dat het een vorm van gespannenheid is. Je hebt in je hoofd dat je een paar bepaalde oefeningen wilt gaan oefenen en daarbij ben je waarschijnlijk erg perfectionistisch. (ik vergelijk even met mezelf) Doordat je precies weet wat je wilt, ben je daar erg gefocusd op en daardoor erg gespannen. Je wilt graag presteren en dat voelt Milena. Juist de dagen dat je gewoon even lekker wilt rijden en er eigenlijk niet veel van verwacht, gaat het erg goed (en ontspannen!!!)

Ik denk dat we allemaal wel eens zo'n down gevoel hebben wat betreft paardrijden. Vorige week had Muzefee een beetje een dik been en toen dacht ik: "toch maar even rijden". Ik ben gaan rijden, heel veel stap, een heel normaal drafje en tijdens die kleine dingetjes liep ze zo ontzettend ontspannen. De dag erna weer gaan rijden met het idee: nog even rustig aan. Het been was al niet echt dik meer (een beetje nog). Ik ben weer eerst een hele tijd gaan stappen en veel voltes, beetje wijken, stukjes schouderbinnenwaarts gevraagd, paar pasjes achterwaarts en mevrouw deed precies wat ik vroeg. In de draf dezelfde oefeningen en een klein stukje in galop: grote volte, gebroken lijntje, gewoon rustig aan. En ik kan er maar één ding over zeggen: ze was zo ontzettend ontspannen, heerlijk gewoon!

Op het moment dat je er niet veel van verwacht gaat het gewoon ontzettend goed!

En Sonja, anders ga je toch een tijdje (paar weekjes) niet lessen. Dan ga je het toch missen en kun je er dan weer mee verder gaan. Geef jezelf en Mileentje ook de tijd om tot rust te komen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 14:04

Dat ken ik heel goed heb zelfs al jankend op het paard gezeten omdat het echt niet wou en ik door moest gaan totdat het lukte en zodra ik dus in tranen uitbarste en de spanning dus kwijt raakte liep het paard weer super.
Ik heb gelukkig een super instructeur als het niet wil gaan we alleen maar basis doen voorwaarts neerwaarts.
en als het niet wil dan wil ook de basis dus maar moeilijk bij mij Boos!

Waarom niet tijdelijk iets minder lessen?
meer lol maken verplicht jezelf tot meer buitenritten of tot zonderzadel hobbelen dat ben ik nu ook aan het doen zaterdag 3.5 uur naar het bosgeweest en toen kwam ik er achter dat het eigenlijk veel te lange geleden is dat ik alleen maar een beetje door het bos het gehobbeld.
Ik reed wel buiten maar dan ff wat ronder vragen ff een paar passen verzamelen of een pasje wijken over een lang pad nu heb ik echt helemaal niets gedaan wat op dressuur leek en echt waar HEERLIJK!!!! op Ameland wil ik ook geen bak zien hoor!
groetjes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 14:44

Sonja maak er een rollingstumpinggetdownjumpinghonkytonkygoodtime van als je op je paard stapt.
stukje van een linedance liedje trouwens.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avelienvd, Charmaine, Esther_r20, har166, jaap_2005, Nienke1979, Pantykous, Utixo, vera_pino, vilo, xmirax en 95 bezoekers