L.A.been onder de massa uit op rechtervolte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

L.A.been onder de massa uit op rechtervolte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 10:26

Ik heb sinds een week of 4 het gevoel dat mijn merrie in de rechtergalop (bijvoorbeeld op de volte) zijn LINKERachterbeen onder de massa uit wil zetten.
Als ik haar recht maak op de volte of linkerstelling vraag, wordt het minder maar zodra ik overdreven veel rechterstelling vraag, voelt het alsof het L.A. been onder de massa uit wordt gezet. (volgens mijn instrukteur wordt ze goed begrensd links..) Het voelt een beetje alsof ze in een 4takt gaat galopperen maar het ziet er niet zo uit. in de linkergalop is er niks aan de hand, daar springt ze mooi berg-op en ik kan zo een pirouette draaien.
Ik merk het ook in de wissel van rechts naar links. Ze heeft hier ook de neiging om een lekkere zwaai met haar kont te geven en ook hier komt het linkerachterbeen dus onder de massa uit. (Ik hoef in de wissel bijna geen been hulp te geven, alleen zit) Ze gooit in de wissel dus de schouder wat naar buiten. Van mijn instrukteur moet ik in de wissel stelling rechts vragen, de schouder naar links sturen en mijn rechterhand als het ware vastzetten op ht zadel om haar wat rechter te houden.

Dit gaat al stukken beter maar hebben jullie nog meer tips om de wissel rechter te krijgen of weten jullie nog een oefening voor het linkerachterbeentje in de rechtergalop???

Alle tips zijn welkom... alvast bedankt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:36

Je kan inderdaad je buitenhand begrenzen tijdens de wissel. Probeer eens op een kleine 8 je omstelling en wissel te maken om zo je paard als het ware te overvallen en dus geen tijd te geven om scheef te komen. Op de rechte lijn of diagonaal kan je eerst eens contra rijden, omstellen, doorrijden, terugstellen. Kijk hoe hij blijft. dan doe je hetzelfde (contra stelling), haalt mbv je buitenteugel (dus eigenlijk je binnenteugel, rechts) de schouders naar binnen. Nog even laten wachten. Het kan zijn dat de kont weer naar binnenkomt=> corrigeren en weer contrastelling. Is hij eenmaal recht in deze stelling, dan hulp voor wissel.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:37

Voor het linkerachterbeentje kan je op de volte in galop wat naar buiten laten wijken. Of desnoods op de 2 hoefslag naar de hoefslag toe wijken. Let erop dat de buitenschouder recht blijft! vanuit dit wijken naar de hoefslag toe, dan verzamelen, kwart pirouette, uit de pirouette weer voor je binnenbeen opzij zetten (dit trucje heb ik van Coby). Let echt bij het uit de pirouette rijden dat je de achterhand NIET voor laat komen. Liever de pirouette dan niet afmaken en achterhand corrigeren, dan te laat zijn en het binnenbeentje eruit laten schieten.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 19-05-03 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:39

Is het alleen als je sterk verzamelt?
Of ook als je iets naar voren rijdt?

(niet dat ik dan weet hoe je dit moet oplossen hoor *LOL*
Vroeg het me gewoon af Haha! )

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 21:45

Bedankt Tyrza, ik begrijjp wat je bedoelt, wat je zegt over dat 'overvallen' heb je gelijk in. Ik moet me altijd een paar passen voorbereiden en dan heeft ze me gelijk dor en kan zij zich ook voorbereiden! En dat trucje van coby is ook wel logisch, ik ga er gelijk mee aan de slag!!
Je hoort wel hoe het af liep of anders verdere vragen.