1 of 2 keer per jaar paardentandarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

1 of 2 keer per jaar paardentandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 10:11

Hoe vaak gaan jullie paarden naar de tandarts?
Ik dacht zelf aan 1 keer per jaar maar wil het toch ff checkuh Knipoog

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty



Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:13

Dennis gaat woendsdag voor het eerst. Ik zal dan overleggen hoe vaak hij moet. Volgens mij is 1x per jaar normaal.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:14

Ligt eraan welk paard,
de ene elk jaar de ander laat ik ook gerust een jaartje overslaan.
Over het algemeen kan je zeggen dat die van mijn ouders een scheve bek hebben want die hebben na een jaar echt wel stevige haken, terwijl mijn paarden nog nauwelijks iets hebben.

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:16

Gaija werd bij de enting altijd door de DA nagekeken.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:43

bel is nog nooit geweest, toen we haar kochten, 9 mnd geleden heeft de da haar wel onderzicht, en dus ook haar tanden. Het zag er allemaal goed uit.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:50

meestal 1 keer in de 2 jaar, ben een beejte van mening dat veel dingen een trend beginnen te worden, dus ook de tandarts.

een paar jaar terug gingen er heel weining paarden naar de tandarts en toen ging het ook goed, en nu worden ze om de weet ik hoeveel tijd gecontroleerd. ik wil ook het beste voor mijn paard maar je kan ook overdrijven.

daarnaast laat ik hem wel minstens 1 keer per jaar nakijken door de DA als hij er toch is.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 11:04

Mabel had enrome haken toen ik haar kocht die zijn verwijderd door mijn dierenarts op 16 oktober. Nu zijn we 7 maanden verder en dus dacht ik dat het misschien wel weer tijd werd.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:15

marloezzke schreef:
meestal 1 keer in de 2 jaar, ben een beejte van mening dat veel dingen een trend beginnen te worden, dus ook de tandarts.

een paar jaar terug gingen er heel weining paarden naar de tandarts en toen ging het ook goed, en nu worden ze om de weet ik hoeveel tijd gecontroleerd. ik wil ook het beste voor mijn paard maar je kan ook overdrijven.

daarnaast laat ik hem wel minstens 1 keer per jaar nakijken door de DA als hij er toch is.

Denk dat het geen kwestie van overdrijven is. Ik denk dat het een kwestie van controle is.
Vroeger kregen de paarden harder voer. Er zit nu veel meer water in het voer waardoor het voer minder lang gekauwt hoeft te worden en de tanden dus niet meer zoveel slijten. Paarden staan tegenwoordig meer op stal dan in de wei, dus kauwen ook niet de hele dag op gras.
Hierdoor is er eerder kans op haken, niet recht afslijten, vergroeiïngen e.d.

Je kan het overdreven vinden, maar heb jij weleens een kies gehad die in je wang stak?
En dan een bit in je mond doen, stevig een neusriem eroverheen (en het liefst een aansnoerneusriem, zo'n brede waar veel druk op staat).

Heb 1 keer op een paard gezeten wat kapot ging van de pijn in zijn mond en ik heb gemerkt dat je dan je leven niet veilig bent. Vroeger waren dat de probleempaarden, nu zoeken we de oplossing van het probleem op!

Of ga je zelf ook maar 1 keer in de zoveel jaar omdat het overdreven is???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:14

Ik heb zelf het idee dat Ivanka ook naar de tandarts moet, maar hoeveel betalen jullie er nou voor?

1x per jaar deden ze ook altijd op de stal waar ik heb gewerkt...

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:19

die van mij gaat nooit naar de tandarts..... ik denk dat als er iets niet goed is met het gebit, je dit wel merkt aan je paard (slecht eten... met rijden) en dan kan de DA er eerst wel naar kijken.. dan kan er altijd nog een tandarts bij komen...

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:23

mn pony en t paard van mn moeder 1x per jaar ongeveer, mn andere paard ieder halfjaar(extreme haken heeft ie altijd) soms 9 mnd ertussen, soms 5 mnd, net wanneer ik weer bij de DA ben he!

maar je kan t ook makkelijk zelf ff controleren! mond open doen, tong vastpakken en eruit treken aan de zijkant, dan met je hand langs zn kiezen gaan, kan je ff voelen of ze scherp zijn, ff iemand met lampje laten schijnen wil ook weleens helpen, dan zie je ook wat je doet
gewoon aan je da/tandarts vragen of ie t je ff voor wil doen, dan weet je zelf wanneer het weer tijd voor de tandarts is Haha!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:23

Nijntje schreef:
ik denk dat als er iets niet goed is met het gebit, je dit wel merkt aan je paard (slecht eten... met rijden) en dan kan de DA er eerst wel naar kijken.. dan kan er altijd nog een tandarts bij komen...


Je hoeft het niet altijd te merken, toen ik Darmorah een paar maanden had kwam er voor het eerst een paarden tandarts bij ons stal, voor de zekerheid keek hij Darmorah ook even na, Darmorah had ernorm lange haken, de tandarts zei dat ze mazzel had, want als ik een paar maanden had gewacht had het wel eens heel ernstig kunnen wezen terwijl ik nooit wat aan haar had gemerkt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:27

Nijntje schreef:
die van mij gaat nooit naar de tandarts..... ik denk dat als er iets niet goed is met het gebit, je dit wel merkt aan je paard (slecht eten... met rijden) en dan kan de DA er eerst wel naar kijken.. dan kan er altijd nog een tandarts bij komen...

dat is dus niet waar!!!

mn paard wel die steigerde en ging moeilijk eten

mn pony was superbraaf iedereen reed er zo een L of M proef mee, altijd lief, ook met t eten niet chagie
de tandarts bekeek haar mond en zei dat t lang geleden was dat ie zo'n slecht geit had gezien! zelfs de neusriem moest haar pijn doen(gecombineerde neusriem, bovenste drukte dr wang in een haak) en dr tong was kapot, en dr wangen warenecht kapot, en die heeft 2 behandelingen nodig gehad om alles te vijlen, en kiezen eruit te trekken

dus vergis je niet als je denkt hij eet braaf en is lief met rijden, want das dus geen garantie dat het gebit oke is! die mond van mn pony zag er zo erg uit!ik heb zelf mogen kijken&voelen en ik schrok er echt van!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:29

Ja die van mij had een gebroken wolfskies in haar kaak, echt zielig, terwijl ze gewoon normaal at, maar dit deed wel degelijk pijn!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:30

oeps cp

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:04

Mijn paard gaat 1 keer per jaar.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:12

Kleintje schreef:
Denk dat het geen kwestie van overdrijven is. Ik denk dat het een kwestie van controle is.
Vroeger kregen de paarden harder voer. Er zit nu veel meer water in het voer waardoor het voer minder lang gekauwt hoeft te worden en de tanden dus niet meer zoveel slijten. Paarden staan tegenwoordig meer op stal dan in de wei, dus kauwen ook niet de hele dag op gras.
Hierdoor is er eerder kans op haken, niet recht afslijten, vergroeiïngen e.d.


Amen.

Op de dressuurstal waar ik in Australie werkte, kregen de paarden nauwelijks brokken (dus de staafjes die wij 'biks' noemen). Ieder paard had een ton waarin allerlei soorten ruwvoer werden gemengd. De paarden waren daar een uur bezig met hun ontbijt en avondeten, terwijl paarden hier in NL hun bak vaak binnen 10 minuten leeg hebben. Het gebit hoeft weinig meer te werken met die hapklare brokken, met tandproblemen als gevolg.

Hoeft natuurlijk ook niet bij ieder paard zo te zijn, kijk maar eens naar de mens: de ene mens is ook gevoeliger voor tandbederf dan de andere. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen. En als dat niet gaat, dan is controle door een tandarts echt geen overbodige luxe.

Onze Ameretto heeft een gebit dat 'trapsgewijs' groeit (kan het niet navertellen zoals de tandarts het vertelde) en hij moet daarom minstens 1 x per jaar behandeld worden, soms 2 x. Afgelopen donderdag is de tandarts toevallig weer geweest (laatste keer was in oktober) maar het zag er allemaal prima uit, dat was dus gunstig.

Overigens hebben wij al jaren Meijer uit Markelo. Hij behandelt bij ons de hele stal en we zijn allemaal erg tevreden over hem.


[Edit] hele suffe typo's [/edit]
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-05-03 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:13

voor Belle en Bonnie komt de tandarts nooit, niet nodig, dus ook onzin. (ze hebben nergens lats van en ik controleer zelf regelmatig op haken en zere tanden enzo, en daar heeft nog geen tandarts voor hoeven komen.)
Voor Appie laten we hem komen als het nodig is, dus als ze weer haken begint te krijgen. dat is meestal zo 1 keer in 1,5 jaar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:15

De tandarts komt bij ons tweemaal per jaar op stal. En tweemaal per jaar komt mijn merrie op de lijst te staan. Nu heb ik ook vertrouwen in hem dat hij niets doet als het niet nodig is. Het gevolg is dat er meestal maar een keer per jaar wat gedaan word en tweemaal per jaar word gecontroleerd.

Je stuurt je paard regelmatig naar de smid. Je laat hem regelmatig inenten en hij krijgt regelmatig zijn wormenkuur. Waarom vinden zoveel mensen de paardentandarts dan overdreven?

Je suis Charlie.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:21

Cassidy schreef:
De tandarts komt bij ons tweemaal per jaar op stal. En tweemaal per jaar komt mijn merrie op de lijst te staan. Nu heb ik ook vertrouwen in hem dat hij niets doet als het niet nodig is. Het gevolg is dat er meestal maar een keer per jaar wat gedaan word en tweemaal per jaar word gecontroleerd.

Je stuurt je paard regelmatig naar de smid. Je laat hem regelmatig inenten en hij krijgt regelmatig zijn wormenkuur. Waarom vinden zoveel mensen de paardentandarts dan overdreven?


Ik vind het niet overdreven. Als je de mogelijkheid hebt om je paard 2 keer per jaar te laten controleren moet je dat ook doen! maar bij ons is dat onzin. de 2 kleinsten hebben nergens last van en de grootste laat het wel merken, dan laten we de tandarts ook meteen komen, niet dat ze dan 2 weken met haken moet staan ofzo.
Maar ik ben het wel met je eens dat het geen overbodige luxe is. Knipoog

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:22

Wat je vaak hoort, is: 'Vroeger hoefden paarden ook niet naar de tandarts'.

Nee, vroeger hoefden mensen ook niet naar de tandarts. Toen werd er nog allemaal natuurlijk en gevarieerd gegeten. Maar met dat fabrieksvoedsel van tegenwoordig waar veel suiker in zit, is regelmatige controle echt niet zo verkeerd. En hetzelfde geldt IMO voor je paard, maar daar ben ik hierboven al uitgebreid op ingegaan.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:07

Mijn pony gaat nooit, maar mn hoefsmid heeft wel veel verstand van gebit en als er iets is stuurt hij ons wel door.
Maar dingen als tong kapot en wang kapot, daar kun je zelf toch ook naar kijken? Teminste ik kijk wel regelmatig in mijn pony zn mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:14

Mijn paard zijn gebit wordt door mijn veearts nagekeken en eventueel behandeld. Een aparte tandarts heb ik er niet voor en dat heb ik ook uitgebreid besproken met mijn veearts. Er lopen trouwens ook wat tandartsen rond die er een potje van maken en het is voor ons leken heel erg moeilijk om te bepalen wie nu wel en wie nu geen goed werk doet.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:44

Baduh word morgen uitgebreid behandelt. 3 Tanden trekken en 2 afkorten. Hij heeft een extreem slecht gebit. Minstens 1 keer per jaar dus.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:54

Nijntje schreef:
die van mij gaat nooit naar de tandarts..... ik denk dat als er iets niet goed is met het gebit, je dit wel merkt aan je paard (slecht eten... met rijden) en dan kan de DA er eerst wel naar kijken.. dan kan er altijd nog een tandarts bij komen...

Dus pas als je paard iets laat merken ga je ingrijpen?
Heb je enig idee hoeveel last zo'n beest dan al kan hebben?
Dat is hetzelfde als je pas een hoefsmid laat komen wanneer hij kreupel loopt Frusty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evilou, GrapeshotBot, Sintara, YandexBot en 49 bezoekers