Zucht....die lentekriebels zijn niet zo heel fijn

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Zucht....die lentekriebels zijn niet zo heel fijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 09:42

Eergisteren ging Piropo dus weer zalig uit zijn dak, lekker laten gaan, wij hebben een dubbele buitenbak dus ruimte genoeg, heerlijk aan de gang met de Herder van de stal, achter elkaar aan sjezen, hoge bokken en grote sprongen.
Uurtje later haal ik hem uit de bak, ga poesten en ik zie wat roods op zijn achterbeen... bloed dus, gelijk afgespoten en er zaten 2 wondjes, even goed nagekeken en schoongemaakt, hmm toch wel rottige sneetjes eigenlijk, maar goed hij liep goed dus lekker even gereden.
Gisteren kom ik op stal, gelijk even kijken, nee he been op gelopen. Meneer uit zijn stal gehaald en ja hoor niet goed lopen..
even rondgestapt en het werd wel wat beter maar nog niet naar mijn genoegen, weer goed afspuiten en verzorgd, de zwelling zit dus niet bij de wondjes maar meer aan de binnenkant, ik vermoed ook dat hij zichzelf in een hoge bok flink heeft aangetikt...
Vanmorgen weer even gekeken enz, maar het was toch nog wat dikker dus gelijk de d.a. maar gebeld, die gaat straks komen, ben heel benieuwd, want meneertje staat op rust en hij wil er niet echt graag wat mee doen

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:50

Ik ken het fenomeen. Piropo is toch ook nog hengst?
Mijn hengst gaat ook helemaal uit zijn dak als ie lekker in de wei mag. Mijn enige advies om zulke dingen grotendeels te voorkomen is inpakken die hap! Mijn hengst staan vierkant in de bandages, kogels en sprongen ingepakt en vierkant springschoenen om. En als ik hem dan hoor weggassen dan ben ik altijd blij dat ik hem weer heb ingepakt anders had hij zich al 3 keer een peesklap geslagen.
Ik zou inderdaad even de DA laten komen om te kijken wat er aan de hand is maar waarschijnlijk een fikse klap en nu een ontsteking met een dik been tot gevolg. Gaat wel weer over. Is het mogelijk om hem wat beenbescherming om te doen als je hem losgooit? Het hoeft natuurlijk niet zo overdreven als bij mijn hengst Knipoog

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 13:00

Ja voor krijgt hij altijd al peesbeschermers om als hij los gaat, juist omdat hij zich voor erg makkelijk aantikt met alle gevolgen van dien, maar nu ga ik dat achter ook doen.
Bandages vind ik zelf niet zo heel prettig aangezien hij ook door andere losgegooid wordt overdag en dan zijn die peesbeschermers makkelijker.
Die kan iedereen gewoon omdoen, goed bandageren is nog een vak apart en doe ik liever zelf dan dat anderen dat moeten doen.
Maar goed, nu maar even wachten, de d.a. zou rond 16.00 uur komen dus.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Barb

Berichten: 12078
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:11

Oh oh klinkt niet zo lekker Hopelijk is het niets ernstigs.
Ilet heeft van de week ook een wondje aan de binnekant van
zijn kogel opgelopen maar gelukkig loopt hij nog gewoon
goed en is er ook niks dik

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:35

Potverdrie dat klinkt niet fijn. Sterkte ermee Ik hoop dat het allemaal meevalt.

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:08

Mango heeft ook wel eens een wondje maar ik ga niet gelijk allemaal smeerseltjes enz enz erop doen want naar mijn weten als je dat allemaal doet word het alleen maar erger.

Wij mensen hebben toch ook wel eens een wondje en ik ga daar echt geen dingen op zitten smeren ik laat dat gewoon vanzelf overgaan!!

Oke als het errug heftig is doe ik gelijk de DA bellen (nog niet gehad gelukkig behalve een operatie aan een granoloom bij zijn schoft).

Maar al die peesbeschermers etc etc ik vind het allemaal wat overdreven hoor in het wild gebeuren de meest bizarre dingen en dan heelt het toch ook vanzelf..??

ok dit is een mening en geen attack!!

groetjes dunja

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 18:27

mango schreef:
Mango heeft ook wel eens een wondje maar ik ga niet gelijk allemaal smeerseltjes enz enz erop doen want naar mijn weten als je dat allemaal doet word het alleen maar erger.

Wij mensen hebben toch ook wel eens een wondje en ik ga daar echt geen dingen op zitten smeren ik laat dat gewoon vanzelf overgaan!!

Oke als het errug heftig is doe ik gelijk de DA bellen (nog niet gehad gelukkig behalve een operatie aan een granoloom bij zijn schoft).

Maar al die peesbeschermers etc etc ik vind het allemaal wat overdreven hoor in het wild gebeuren de meest bizarre dingen en dan heelt het toch ook vanzelf..??

ok dit is een mening en geen attack!!

groetjes dunja


Als het alleen een "wondje" zou zijn kan het mij ook niet echt veel schelen, paard loopt stokkreupel.... en over smeersels hebben wij het geloof ik niet gehad Verward
Enne peesbeschermers onzin? tja wat jij wilt, ik heb al eens een jaar met een paard moeten sukkelen omdat hij zijn eigen pees kapot getrapt had, gebeurd me geen 2e keer meer, maar dat moet je denk ik eerst een keer overkomen eer je daar wat voorzichtiger in wordt, en in "het wild" gaan ze idd gewoon dood als er een infectie bij een wond komt, dus ja het lost vanzelf op.

Maar goed, d.a. is geweest, onstekingsremmers gehad, antibiotica achter gelaten en dat moet hij 2 dagen krijgen.
Er zit een ontsteking en een fikse kneuzing die op zijn pees drukt en daarom loopt hij zo mank, hij kon niets aan zijn pees zelf voelen (gelukkig)
Veel wandelen en afspuiten en het moet dit weekend verminderen.....
En zielig dat hij zichzelf voelt Haha!

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:26

Aww gedver, Annemieke zei al dat ik even moest kijken naar je topic. Ik hoop dat het snel beter met hem gaat. Ik hoopte dat je online zou zijn maar anders bel ik je van de week wel even!

*hugs*

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 22:08

Oef, dit klinkt mij erg bekend!
3 weken geleden exact het zelfde meegemaakt met mijn hengstje.....
DA dacht eerst dat hij een breuk had maar een dag later kon hij er alweer op staan, toen was het dus een kneuzing en een ontsteking.....
Antibiotica en pijnstillers, even een paar dagen op rust en kijken wat er dan gebeurde...het wondje ging pussen en dat is pas na 1.5 week minder geworden.
Nu 3 weken later liep het been weer op en ging het wondje weer pussen, DA er weer bijgehaald en hij heeft dus een beenvlies ontsteking......gaat weer een paar weken duren en nu maar hopen dat hij er geen schiefels aan over houdt of een blijvend dik been......

Ook ik ben een voorstander van beenbescherming, alleen de dag dat het bij mijn hengstje is gebeurd had hij ze dus niet om.
Tuurlijk is het in de natuur zo dat ze zonder bescherming wel genezen maar hebben wij onze paarden dan puur natuur staan? Mag je ze eerst wel eens uit de stal halen en er vooral NIET meer op gaan zitten, dan kan je het misschien gaan hebben over wat er in de natuur normaal is.
Een wondje zal op stal eerder ontsteken dan waneer een paard 24/7 buiten staat, maar niet iedereen heeft een paard dat 24/7 buiten kan staan en niet iedereen heeft daar land voor. Dus bijvoorbeeld ontsmetten is zeker geen overbodige luxe en dat zou ik ook niet als allerlei "smeerseltjes" willen betitelen, en het is niet eens gebruikt in het geval van Piropo.

Cloris, blijf het alsjeblieft goed in de gaten houden want een ontsteking kan zo ontzettend veel oorzaken hebben, ik wist het op een gegeven moment ook niet meer hoor, het ging maar niet over.
Gelukkig weet ik nu eindelijk wat het is (denk ik, ik moet de DA maar geloven) en nu maar schietgebedjes doen dat het goed blijft gaan......

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 08:49

T@nj@ schreef:
Oef, dit klinkt mij erg bekend!
3 weken geleden exact het zelfde meegemaakt met mijn hengstje.....
DA dacht eerst dat hij een breuk had maar een dag later kon hij er alweer op staan, toen was het dus een kneuzing en een ontsteking.....
Antibiotica en pijnstillers, even een paar dagen op rust en kijken wat er dan gebeurde...het wondje ging pussen en dat is pas na 1.5 week minder geworden.
Nu 3 weken later liep het been weer op en ging het wondje weer pussen, DA er weer bijgehaald en hij heeft dus een beenvlies ontsteking......gaat weer een paar weken duren en nu maar hopen dat hij er geen schiefels aan over houdt of een blijvend dik been......

Ook ik ben een voorstander van beenbescherming, alleen de dag dat het bij mijn hengstje is gebeurd had hij ze dus niet om.
Tuurlijk is het in de natuur zo dat ze zonder bescherming wel genezen maar hebben wij onze paarden dan puur natuur staan? Mag je ze eerst wel eens uit de stal halen en er vooral NIET meer op gaan zitten, dan kan je het misschien gaan hebben over wat er in de natuur normaal is.
Een wondje zal op stal eerder ontsteken dan waneer een paard 24/7 buiten staat, maar niet iedereen heeft een paard dat 24/7 buiten kan staan en niet iedereen heeft daar land voor. Dus bijvoorbeeld ontsmetten is zeker geen overbodige luxe en dat zou ik ook niet als allerlei "smeerseltjes" willen betitelen, en het is niet eens gebruikt in het geval van Piropo.

Cloris, blijf het alsjeblieft goed in de gaten houden want een ontsteking kan zo ontzettend veel oorzaken hebben, ik wist het op een gegeven moment ook niet meer hoor, het ging maar niet over.
Gelukkig weet ik nu eindelijk wat het is (denk ik, ik moet de DA maar geloven) en nu maar schietgebedjes doen dat het goed blijft gaan......


Ai, dat klinkt idd ook niet heel erg fijn, ik hoop dat het goed blijft hoor..

Met Piropo is het beter gegaan dit weekend, al was het been gisteravond weer wat aan het oplopen, ben benieuwd hoe het er straks uitziet, hij liep iig wel weer vlot en het kreupele was er uit, nog wel heel pijnlijk als ik eraan kom..
Ik heb hem ook lekker even los gelaten, dan is hij constant in beweging maar zonder veel drukte.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:56

hopelijk gaat het snel wir beter met m!

Toen ik zaterdag op doris reed had ik er ook even last van dat het een hengst is. Overal staan merries en zelfs in galop hinnikt ie minstens 3keer naar elk paard dat ie ziet. Wel grappig eigelijk. Zie je een hopeloze tinker langsgalloperen die maar blijft hinikken.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 20:33

xtostarlight schreef:
hopelijk gaat het snel wir beter met m!

Toen ik zaterdag op doris reed had ik er ook even last van dat het een hengst is. Overal staan merries en zelfs in galop hinnikt ie minstens 3keer naar elk paard dat ie ziet. Wel grappig eigelijk. Zie je een hopeloze tinker langsgalloperen die maar blijft hinikken.


Ow maar dat was niet zijn "probleem" hoor, hij speelt altijd met de stalhond en die racen dan achter elkaar aan, Piep maakt dan megasprongen en daarbij heeft hij zichzelf gewoon aangetikt... tis gewoon een pittig paard Knipoog Haha!

Hij ging vandaag weer wat beter, al is zijn been nog steeds erg gevoelig.. maar was al minder dik.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:07

oke, succes ermee dan!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:01

Hoi, lees dit topic nu pas! Gelukkig gaat het nu al wat beter met Piropo! Wat een ellende kan dat altijd veroorzaken he, dat uit hun dak gaan van die dieren! Ik heb Odin altijd helemaal rondom in de beschermers staan (voor en achter helemaal rond, dat zijn van die neopreen soort bandage-achtige pijpkousen die tot onder de kogel doorlopen) en dat heeft hij wel nodig ook! Er zitten al meerdere scheuren in de beschermers, anders waren hoogstwaarschijnlijk zijn benen de sigaar geweest. Ik ben er dus enorm blij mee!
Nou, sterkte er verder mee en hopelijk gaat het snel weer helemaal ok met Piep.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, AnnetteFlame, Trendiction en 8 bezoekers