Hoe oud hengst castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Hoe oud hengst castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 15:36

misschien staat dit topic verkeerd maar TEM dan ajb

Ik dacht altijd niet eerder als een jaar, maar op marktplaats staat een haflingerruin te koop die in janauari van dit jaar is geboren en nu dus 5 maanden is, toen ik vroeg waarom zei ze dat dat om hengstenstreken tegen te gaan is en zodat hij groter zal worden.

Is dit zo? dit lijkt me toch niet gezond, hij moet toch eerst zelf wat groeien en ontwikkelen.
Ik weet dat na castreren de ruin vaak nog wat doorgroeit maar zo jong?

sjorsie

Re: Hoe oud hengst castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 18:44

Niemand die hier meer over weet?

Milaaahtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:56

als ze ballen zijn ingedaald kan al voor dat ze 1 jaar zijn

friesiszwart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:19

Zelf zou ik ervoor kiezen te ruinen in het eerste jaar en dan te wachten tot hij wat vervelender / lastiger begint te worden. Op deze leeftijd hebben zij er naar mijn idee het minste last van, groeitechnisch gezien. Maar om een hengst al met een half jaar te ruinen lijkt mij wat vroeg.
Ik zou het in ieder geval in het voorjaar laten doen vanwege de vliegen etc. zodat je de kans op ontstekingen verkleind.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:02

De mijne is 3 weken geleden gecastreerd en was toen precies 1 jaar. Hij heeft er erg weinig last van gehad. Ik heb hem zo vroeg laten castreren omdat hij al vervelend begon te worden. En volgens de dierenarts was zo vroeg mogelijk castreren het beste, dan heb je minder kans op complicaties en gaat de genezing sneller.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Hoe oud hengst castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 06:48

Vreemd dat ie al gecastreerd is, is inderdaad niet hoe het normaal gaat. Zeker niet omdat deze mensen hem verkopen.
Echt kwaad kan het niet. Veulens worden wel vaker gecastreerd, maar dat is dan vaak omdat ze een navelbreuk of iets hebben en het dan heel makkelijk is om meteen te castreren.