[AR] Galoperen voor de kar nou wel of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

[AR] Galoperen voor de kar nou wel of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 19:18

Hallo,
Ik heb wel gehoort dat sommige hun paard laten galoperen voor de kar, maar is dat wel goed? En kan dat met beide karren, zowel 4 al 2 wielig? Verward


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:59

Waarom zou je je paard niet leren om te galoperen voor de kar?

In de aangespannen dressuur proeven wordt op een bepaald nivo ook gewoon galop gevraagd en in de marathon wordt ook gewoon gegalopeerd.

Alleen zou ik niet met een 2 wieler galoperen dat zit niet echt comfortabel.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 22:28

Zolang je maar op een goede ondergrond galopeert, zie ik het probleem niet.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 22:30

Galop voor een tweewieler is niet echt handig, dan gaat de boel nogal deinen. Voor een vierwieler; geen enkel bezwaar, mits het beheersbaar blijft.
Zelf ben ik met Glanys, een Welshcobmerrie, galopwissels aan het oefenen, dat is heel handig voor de wendbaarheid in de hindernissen.
Ook laat ik haar gerust voluit galopperen op een breed pad, even alle spanning eraf rennen en daarna pak ik de dressuur weer op.
Het ultieme tandemgevoel: met je eigen paarden(Geldersen) in volle galop over de hei. Daar word ik heel gelukkig van!!

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 08:47

Ik galoppeer met mijn shetje ook gewoon voor de kar, op het gras.

We hebben hier een pad en dat is heel mooi vlak en helemaal niet zwaar.
In het begin zit een bocht dus dan moet ze een beetje verzamelen en na de bocht mag ze lekker strekken, machtig is dat joh, als ze zo geniet, oortjes erop en gaan met die banaan.
Maar voor mij is het het belangrijkste dat ze zaak onder controle blijft dus op een dag dat ze erg fris is zal ik haar daar zekers niet voluit laten gaan.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 08:48

Ik galoppeer met mijn shetje ook gewoon voor de kar, op het gras.

We hebben hier een pad en dat is heel mooi vlak en helemaal niet zwaar.
In het begin zit een bocht dus dan moet ze een beetje verzamelen en na de bocht mag ze lekker strekken, machtig is dat joh, als ze zo geniet, oortjes erop en gaan met die banaan.
Maar voor mij is het het belangrijkste dat ze zaak onder controle blijft dus op een dag dat ze erg fris is zal ik haar daar zekers niet voluit laten gaan.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 08:48

Ik galoppeer met mijn shetje ook gewoon voor de kar, op het gras.

We hebben hier een pad en dat is heel mooi vlak en helemaal niet zwaar.
In het begin zit een bocht dus dan moet ze een beetje verzamelen en na de bocht mag ze lekker strekken, machtig is dat joh, als ze zo geniet, oortjes erop en gaan met die banaan.
Maar voor mij is het het belangrijkste dat ze zaak onder controle blijft dus op een dag dat ze erg fris is zal ik haar daar zekers niet voluit laten gaan.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:28

Wij gaan met een vierwieler in het bos ook in galop. Over een poosje zullen we het ook in de bak gaan doen. Als je eenmaal ZZ rijd moet je in galop in de proef. We starten nu M.
Maar waarom niet in galop voor de kar?

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:32

Ik heb een sulky(2 wielig dus) af en toe moet oscar van mij galoperen, en beroerd zit het niet hoor Verward
Maar hij galoppeert wel Lachen

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:45

Met Tammy deed ik het vaker dan met Dennis. Tammy galopeerde nu een maal liever en makkelijker dan Dennis. Maar voor ons ongeluk van vorig weekeind pakte ik het almeer op. Om ook af en toe een volte te galoperen. Dat ging echt prima en hij had er lol in.
De komende paar maanden(tot misschien weleen jaar) zal ik het niet zo snel meer met hem doen door dat ongeluk. In galop bokken ze nu eenmaal wat makkelijker dan in draf.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:54

Albert schreef:
Galop voor een tweewieler is niet echt handig, dan gaat de boel nogal deinen.

Dat is juist 1 van de weinige momenten dat ik aangespannen rijden wèl leuk vind! Party!!
Lekker in galop met een dresseer of africhtingskarretje door het bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:15

Eh, ik heb vroeger met een soort sulky regelmatig over een stoppelland met mijn pony gegaloppeerd, vond ik juist wel fijn rijden, helemaal niet oncomfortabel. Met een vierwieler, merk ik niet zoveel verschil, dat hangt van de putten en bulten in het bos af Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:09

Ja hoor, wij galopperen ook regelmatig een stukje met Jur voor de wagen, ze vind het alleen maar geweldig, onze tuiger.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 01:12

Op zichzelf is galop voor de kar geen enkel probleem zolang er maar 100 % controle is en op ieder gewenst moment teruggenomen kan worden. Om dit te bereiken is tijd nodig, zowel voor een (beginnende) menner als voor het paard of pony.
Bedenk wel dat galop ook de natuurlijke gang van een paard is om aan de kletter te gaan !
Ik ben van mening dat binnen een redelijk lange periode na het beleren galop het beste vermeden kan worden zodat het paard begrijpt dat het niet kan doen wat het wil. Hangt trouwens ook erg van karakter van het paard af.
De menner moet in elk geval heel stevig in zijn/haar schoenen staan en heel goed weten waar hij of zij mee bezig is.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 06:03

Ik laat Bill ook wel eens een stukje galoppren voor de wagen.
Vaak om de spanning eraf te halen als we bijv. hindernissen aan het oefenen zijn of serieus dressuur gaan oefenen.
Hij is wel heel goed in de hand en prima terug te nemen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:54

lageveld schreef:
Op zichzelf is galop voor de kar geen enkel probleem zolang er maar 100 % controle is en op ieder gewenst moment teruggenomen kan worden. Om dit te bereiken is tijd nodig, zowel voor een (beginnende) menner als voor het paard of pony.
Bedenk wel dat galop ook de natuurlijke gang van een paard is om aan de kletter te gaan !
Ik ben van mening dat binnen een redelijk lange periode na het beleren galop het beste vermeden kan worden zodat het paard begrijpt dat het niet kan doen wat het wil. Hangt trouwens ook erg van karakter van het paard af.
De menner moet in elk geval heel stevig in zijn/haar schoenen staan en heel goed weten waar hij of zij mee bezig is.


Ik ben het hier niet helemaal mee eens hoor. Onder het zadel vormt galoperen over het algemeen toch ook geen probleem, waarom voor de wagen dan wel? Het lijkt me logisch dat je als menner je paard in de hand moet hebben, maar dat is bij iedere gang noodzakelijk.
Soms vormt het galoperen voor een licht wagentje op een wat hobbelige ondergrond wel een problemen, het wagentje zal snel gaan stuiteren, waardoor het paard weer kan schrikken en harder gaat galoperen, waardoor het wagentje nog harder zal gaan stuiteren.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 15:37

Tessebes"]
[quote="lageveld schreef:
Op zichzelf is galop voor de kar geen enkel probleem zolang er maar 100 % controle is en op ieder gewenst etc..


Ik ben het hier niet helemaal mee eens hoor. Onder het zadel vormt galoperen over het algemeen toch ook geen probleem, waarom voor de wagen dan wel etc.
[/quote]

Idd Tes. Soms is galop (ook bij een jong paard) juist gewenst. In een zwaardere ondergrond zal een paard in de gallop toch veel minder belast worden dan in draf.


JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:47

Hump= shetje, daar heb ik een 2wielerTJE Haha! voor en die galopeerd de benen onder zn lijf vandaan als ie mag!!
Ik zie geen reden om het niet te doen,,,,,naja niet te scherpe bochten maken!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:28

Snow galoppeert ook gewoon voor de kar en hij is nog snel ook... houdt Laica van littleroosie nog bij....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:35

waarom niet galopperen voor de kar ???

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:11

In de marathon hindernissen galoppeer je ook, toch?
Dus waarom zou je het niet doen?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers