Lerares basisschool

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Lerares basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 21:43

Ik zit al een tijdje te denken over mijn toekomst, en wat mij nu wel leuk lijkt is dus lerares, maar ik dacht misschien zitten er hier op bokt wel leraressen (laat ik het zo zeggen dat weet ik zeker Knipoog )
Maar dus gevraagd ervaringen, positieve kanten en natuurlijk negatieve.
En hoe is de opleiding?



Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:51

Hier dus een lerares! Haha, wat klinkt dat ineens 'oud'!
Ik werk al jaren met veel plezier op een basischool. Heb de opleiding in deeltijd gedaan, de opleiding was absoluut NIET zwaar, het was gewoon VEEL. Veel werk doen, veel voorbereiden enzo.
Maar ik heb er geen seconde spijt van gehad.
De negatieve kant van het werk vind ik de velevergaeringen, maar ik werk dan ook op een grote school. Het kan ook anders.
Positief? te veel om op te noemen. je ggeft natuurlijk veel energie enzo, maar krijgt van de kinderen veeeeel meer terug dan je geeft!
Als je meer wilt weten pb me maar ofzo!


DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 04:51

Ik weet nog niet precies wat ik zal doen maar ik wil studeren voor dierenarts of lerares. Lijkt me trouwens ontzettend gaaf werken als een lerares hoor!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 14:23

Mickey toch ook?!
Ik ga hierna de Pabo doen, het lijkt me onwijs leuk

22 Januari verwachten we ons kleintje

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 14:51

Klopt, Mickey is juf op een basisschool en Joyce B ook. En ik ken ook drie Pabo-studenten hier op Bokt: Lautje (mijn zusje), Yootha en Iris. Mijn mams is ook juf op een basisschool, ik krijg er thuis dan ook veel over te horen.

Het lijkt mij een hartstikke leuk beroep, maar ook heel intensief. Je moet er IMO veel geduld voor hebben en dat heb ik niet altijd. Wel lijkt het me leuk omdat je met mensen bezig bent, jonge mensen die nog veel moeten leren - zowel qua leerstof als qua sociale en emotionele ontwikkeling.

Alleen ben ik niet zo goed met groepen, maakt niet uit welke leeftijd. Ik houd het dus voorlopig maar bij mijn eigen vak: het maken van lesmateriaal. Maar wie weet ga ik ooit nog eens de Pabo in deeltijd doen (kan in 2 jaar), ik zal het iig niet uitsluiten. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:59

Ik ben idd ook pabo studente. Ben dit jaar begonnen en de opleiding bevalt mij heel goed. De lessen kunnen af en toe wat droog zijn maar doordat wij iig 8 weken stage lopen verspreid over het jaar krijg je daardoor een fijne combinatie. Hierdoor kan je dingen die je op school leert in de praktijk toepassen. De opleiding is idd niet super moeilijk ofzo maar gewoon heel veel maak werk.
Als je nog meer dingen wilt weten moet je me maar een pb-tje sturen! Lachen

Ik heb mijn verstand niet verloren. Ik heb het zelf weggegeven ~~~ Quote R.W.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:00

Ik ben idd een leerkracht op een basisschool.

Mijn allereerste tip:
ga naar een basisschool in de buurt leg uit dat je er over denkt om de pabo te gaan doen. Vraag dan of je een dagje mee mag lopen in een groep om eens te zien hoe een dag er nu uit kan zien.
Ik heb al eens iemand in de klas gehad die er ook over dacht om de pabo te gaan doen. Ik heb haar toen uitgenodig om eens een dagje mee te lopen. Op die manier zie je eens hoe het is om als een volwassene binnen een school rond te lopen.


Ik kan me geen ander beroep bedenken wat ik zou willen doen. Maar je moet wel weten wat je wil en stevig in je schoenen staan. Ik heb de gewone voltijdopleiding gevolgd en ben binnen vier jaar afgestudeerd. (De eerste afstudeermogelijkheid voor mijn jaar was mijn afstudeerfase)

Ik heb geen moment spijt gehad dat ik de opleiding heb gekozen en in het onderwijs ben gaan werken.

Ik heb nu ook stagiaires die ik begeleid in het worden van een leerkracht. En dan zie je dus mensen die het echt in hun vingers hebben en er wel komen, maar je ziet ook mensen die het wel willen maar bij wie het heel moeizaam gaat.

Je moet er rekening mee houden dat je buiten het lesgeven aan kinderen ook te maken krijgt met hun ouders (En dat is niet altijd even gezellig Knipoog, buitenschoolse activiteiten, vergaderingen, ouderavonden, rapporten schrijven, nakijken, voorbereidingen.

Je hebt veel vakantie, maar houd er wel rekening mee dat je tijdens een werkweek wel meer uren maakt dan je 38 die in je contract staan. Als je in de vakanties niets voor school wil doen en ook tijdens je weekenden niet (wat haast onmogelijk is Knipoog ) maak je ongeveer weken van 45 uur of meer Knipoog .

Ik vind het heerlijk om met kinderen te werken. Vooral de basisschoolleeftijd vind ik heel leuk.

En weet je wat het is, je zit niet iedere dag aan een bureautje computerwerk te doen. Met die kinderen maak je iedere dag weer wat mee. (De ene keer leuker dan de andere, maar je beleeft altijd wel weer wat.)

Als je de opleiding gaat doen bekijk dan wel diverse pabo's in de buurt de kwaliteit verschilt onderling nogal. Zo ook de manier van lesgeven. Bekijk wat jou aanspreekt en wat haalbaar is.

Als je nog meer wilt horen pb je maar Knipoog
Laatst bijgewerkt door Mickey op 19-05-03 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:30

Ik wil het uiteindelijk ook gaan doen, dus leuk om ervaringen van de leraren zelf te lezen Knipoog

Ik geef nu ponylessen op een manege, en ik merk al dat je heel veel geduld nodig hebt als je met kinderen wilt werken, en dan het vooral niet kwaad worden als er 1 stronteigenwijs is. Ik werk grotendeels met de basisschoolleeftijd hier, op 2 lessen na, daar zitten wat oudere kinderen in. Op het voortgezet onderwijs zou ik nooit willen!

28-09-2007
Nothing compares too you...

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:36

Ik ben in 1999 afgestudeerd aan de PABO, heb dik een half jaar les gegeven en sta nu niet meer voor de klas.
De school was leuk, de stages waren leuk, maar ik heb geen lol in het lesgeven aan onderbouwgroepen.

Van mij dus een negatieve ervaring.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:38

Ik sta dus inderdaad voor de klas, de bovenbouw van het basisonderwijs (groep 6,7,8 en 's middags ook groep 5)
Het is een erg leuk en afwisselend vak, maar ik vind het wel erg zwaar (ik werk 4 dagen in de week, maar je bent er 6 dagen per week mee bezig als je het goed wil doen)
Ook kun je erg moeilijke kinderen tegen komen. Ik heb nu een voor mij erg moeilijk groepje jongens in de groep, en zo'n groepje is erg sfeerbepalend en maakt het mij erg moeilijk. Het trekt ook de andere kinderen mee.
Je moet dus erg sterk in je schoenen staan, creatief zijn, van mensen houden en weten waar je aan begint! Sommigen hebben een erg rooskleurig beeld van die "lieve kindertjes"... Maar ook lieve kindertjes kunnen in bepaalde situatie of omgeving grote monsters zijn.

Ik zou ook proberen van te voren stages te lopen, om te kijken of het echt iets voor je is. En vergis je niet in die vakanties... Een flink aantal dagen ben je toch weer aan het vergaderen, opruimen en voorbereiden...

Ik probeer nu voor volgend jaar minder uren te krijgen, zodat ik wat meer energie heb om thuis ook iets meer te doen...

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:06

Ik ben ook tweede jaars pabo student aan pabo arnhem. Ik heb altijd al geweten dat ik voor de klas wilde dus voor mij was het een hele logische keuze. Ik heb eerst trouwens wel dierhouderij en bloemsierkunst gedaan. Hierna zou ik naar Deurne maar wegens omstandigheden heb ik hier toch vanaf gezien. Toen ben ik naar de spw- onderwijsassistent opleiding gegaan en nu dus op de pabo. Ik zou echt niets anders willen.

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:41

Ik begin volgend jaar aan de Pabo in Utrecht. Ben heel erg benieuwd hoe het is, de school lijkt me in ieder geval heel gezellig.
Mijn moeder is ook lerares, dus ik weet wel zo'n beetje wat het beroep inhoud.

17 mensen vinden dit leuk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: colinneke, ComscoreBot, lastig, twinducklin en 7 bezoekers