Verbrande neuzen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Verbrande neuzen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 19:48

Balte en Tosca staan sinds één week op een nieuwe wei. Het is niet echt mooi weer geweest en toch zien hun neuzen er zo uit.

Afbeelding

Balte

Afbeelding

Tosca's lippen

We vermoeden dat het door één of ander plantje in het gras komt. Heeft iemand enig idee hoe dit komt en welk zalfje ik er kan aan smeren?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:53

jeetje dat ziet er niet lekker uit nee.
ik zou er denk ik toch eens een da bij halen,je weet maar nooit.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:02

het lijkt een heeeeel klein beetje op de neus van Mirage. Daar wilde ik ook al een foto van maken en hierop zetten. Bij Mirage zijn het echt een soort van kloofjes, bij jou ook?
Ik smeer het in met uiercreme om het een beetje soepel te houden maar het werkt niet. Hoe het komt??????? Stug gras, schuren over de stugge grond??? Ben ook benieuwd naar de antwoorden

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:06

Jeetje dat ziet er inderdaad niet lekker uit. Vethouden lijkt me (uiercreme of purol etc.) Doet het ze ook zeer? Het zal haast wel een plantje zijn o.i.d. omdat ze het allebei hebben. Of is er misschien recent kunst mest gestrooid??? daar schijnen ze ook verbrande neuzen van te kunnen krijgen...

Misschien ook uitkijken dat het niet gaat ontsteken, dan zou ik er een zalfje voor halen bij de DA. Misschien zowiezo even laten zien...

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 20:43

De DA had ik al gecontacteerd. Ik dacht ook aan een plantje. Er zijn recent meststoffen gesmeten maar de paarden zijn bijna drie weken van de wei gebleven na het strooien en het heeft dan ook nog veel geregend ondertussen.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:07

Als het zonnebrand is dan moet je ervooral geen uierzalf opdoen. Dit is vettig en zal nog meer inbranden in de felle zon. Volgens mij hebben ze bij de paardendrogist zonnebrand creme speciaal voor paarden.

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:31

dat ziet er niet echt leuk uit!! Ik heb de gewoonte om Nivea creme te gebruiken tegen zonnebrand. Maar volgens mij is dit geen zonnebrand. Zeker omdat tosca het aan haar onderlippen heeft. Een paard verbrandt niet gauw aan de onderlip! Als ik het goed zie, zitten er ook bobbeltjes op tosca's lippen. Dit wijst op een infectie of allergische reactie.
De neus van Balte ziet er dan weer wat beter uit. Dit lijkt meer op zonnebrand, maar een paard verbrand niet zo gauw. Er moet toch echt al veel zon zijn en mooi weer.
Ik zou er toch eens de DA bij halen!
Veel succes!!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:42

Teigetje schreef:
Er zijn recent meststoffen gesmeten maar de paarden zijn bijna drie weken van de wei gebleven na het strooien en het heeft dan ook nog veel geregend ondertussen.


Ja het heeft inderdaad veel geregend, maar misschien dat het er toch mee te maken kan hebben, zeker als ze het niet eerder hebben gehad. Misschien een andere meststof Verward Ik heb niet veel verstand van meststoffen, maar ik zou die optie toch ook niet uitsluiten.

Nog even verder brainstormen:
Misschien staat er een hek recent in de corboleum, zoiets zou ook nog kunnen. Of iets bij de drinkplaats?

Een plantje heb ik niet eerder van gehoord, maar het zou natuurlijk ook kunnen. Staat er veel distel? Ik weet wel dat paarden dat heel erg lekker vinden en ik kan me voorstellen dat dat fors gaat irriteren.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:19

Ik smeer altijd met factor 30..... en idd van corbloleum krijg je ook brandblaren.... maar niet smeren met uierzalf bij de drogist hebben ze nestausil en dat werkt ook super....

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 14:29

Sommige planten kunnen er voor zorgen dat je paard gevoeliger is voor de zon, dus eerder verbrand. Er heeft een tijdje terug een artikel over gestaan in de Western Horseman.
Ik zal kijken of ik het weer kan vinden, de planten die het veroorzaken staan er ook bij.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 18:33

Een pas geverfd hek is er niet in de buurt. Naar het schijnt kunnen ze van berenklauw brandwonden krijgen, ik ga straks kijken of die er staat. Vorig jaar hebben ze op dezelfde weide gestaan en waren er geen problemen. Een boer heeft dit jaar voor mij meststoffen gesmeten en ik vermoed dat het toch daar moet misgelopen zijn. De weide is een halve hectare groot en er is 200 kg op gesmeten. Het heeft daarna wel nog veel geregend.
Een andere optie zou nog kunnen zijn dat er op de velden rondom sproeistoffen gespoten zijn maar dan zou mij gras toch ook moeten verkleuren en dat is zeker niet het geval.
Bij Balte zit er al nieuwe huid onder de korstjes dus is het al aan het genezen denk ik.
De DA heeft de neusjes gezien en ik heb er een zalfje voor maar ik moet natuurlijk de oorzaak achterhalen anders gaan die zalfjes ook niet helpen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:55

Hmm dat lijkt niet echt op een verbrand neusje idd... Dan zou het toch echt van een plantje of iets dergelijks moeten komen!!!

Als de hekken geverfd zijn met carboleum (hoe schrijf je dat??) zou het daar ook nog van kunnen komen, maar dan is het weer zo raar dat de neus niet bruin/zwart is van de carboleum!
Ik hoop dat je snel de oorzaak vindt!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 22:51

Blijkbaar staat er in één of ander blaadje voor de boeren een artikel over een plantje dat op de weide staat en dergelijke neuzen geeft. Het moet haast van iets in het gras komen want het zit enkel daar waar ze contact hebben met het gras.
De mensen van de paardenmelkerij waar ik geregeld kom, gingen het artikel voor me opzoeken. Bij Balte is het al veel beter, bij Tosca komen er nu vellen af. We hebben er net nog een flinke dot zalf opgesmeerd dus nu maar hopen dat die aanslaat.

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:15

Hey!
Wij hebben bij ons hetzelfde probleem gehad, maar misschien iets minder uitgepsroken. Bij ons op de boerderij staan de 2 merries met een veulentje nu ook op de wei, en vanaf het begin hadden ze ook allebei zo'n neus. Verward Ik had er ook eerst uiercreme opgesmeerd, maar dat hielp idd. niet . toen heb ik het gewoon zo gelaten en ze zijn helemaal verveld aan hun neus, en zijn nu weer helemaal in orde na een paar weken. Wij vinden het ook een raadsel. Ik was ook nog aant denken dat het misschien door de zuring kwam die in de wei staat. Want daarbuiten groeit er alleen maar gras en boterbloemen... Het kwam ook alleen maar voor op het witte of roze gedeelte van de neus, maar gaat dus blijkbaar vanzelf weg Lachen .

Groetjes, Silvia

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 01:08

Wat ook vaak zonnebrand geeft is een combinatie van nat gras en zon.
De huid word nat en week door het vochtige gras en het water versterkt de zonnestralen. Die combinatie van factoren geeft op witte neusjes vaak zonnebrand.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 07:37

Primula schreef:
Hey!
Wij hebben bij ons hetzelfde probleem gehad, maar misschien iets minder uitgepsroken. Bij ons op de boerderij staan de 2 merries met een veulentje nu ook op de wei, en vanaf het begin hadden ze ook allebei zo'n neus. Verward Ik had er ook eerst uiercreme opgesmeerd, maar dat hielp idd. niet . toen heb ik het gewoon zo gelaten en ze zijn helemaal verveld aan hun neus, en zijn nu weer helemaal in orde na een paar weken. Wij vinden het ook een raadsel. Ik was ook nog aant denken dat het misschien door de zuring kwam die in de wei staat. Want daarbuiten groeit er alleen maar gras en boterbloemen... Het kwam ook alleen maar voor op het witte of roze gedeelte van de neus, maar gaat dus blijkbaar vanzelf weg Lachen .

Groetjes, Silvia


Dat geeft me al goeie hoop. En inderdaad enkel op het witte en roze gedeelte. Balte heeft nl zwarte lippen en zwarte neusgaten en daar is niks aan, Tosca heeft echter roze lippen...
De combinatie nat gras en prille zon, wat Shasta zegt, lijkt me ook een goeie suggestie.