ijzer tekort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

ijzer tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 10:13

er is vorig week bloed getrokken van mijn paardje (omdat ze zo moeilijk verhaarde). Inmiddels is ze reeds bijna helemaal verhaard Verward .
Uit dat bloed resultaat bleek dat alles goed was enkel haar ijzer gehalte was te laag. Ze moet dus ijzer bijkrijgen.
Heeft er iemand daar ervaring mee? Wat merk je als er ijzer tekort is? Hoe weet je wanneer het terug goed is,...?
Wie kan mij hier mee helpen Haha!
alvast bedankt

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:48

Mijn pony had bloedarmoede, door een ijzertekort. Hij heeft hiervoor medicijnen van de veearts gekregen. Maar ook gewoon in de winkels zijn er supplementen te krijgen. Zoals Pavo FerroMax.
Ik heb bloed laten prikken, omdat mijn pny in ene sloom werd. Maar nu zijn we 2 maanden verder en het gaat weer goed met hem.

chantal20
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:15

Mijn pony heeft al een half jaar bloedarmoede en wil er maar niet echt vanaf komen.wel is hij een heel eind verbetert maar nog steeds is zijn ijzergehalte te laag.ik heb al 3 keer bloedonderzoek laten doen en diverse middelen van de dierenarts gehad.Hij werd erg sloom zat slecht in zijn vacht en had het alleen maar koud.Hij is nu op zicht wel goed alleen zijn bloed dus nog niet.ik geef nu nog maxh en ben gister met pavo FerroMax.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:48

Mijn paard heeft daar ook snel last van. Ik geef hem uit voorzorg elke dag een flinke hand brandnetel. Zit vol ijzer en is ook nog bloedzuiverend.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:48

Bij paarden heb ik het nog nooit megemaakt, maar zelf heb ik wel bloedarmoede gehad. Gewoon medicijnen, veel appelstroop eten (vindt mijn pony heel erg lekker) (Beetje slecht voor de tanden...).. Is niet leuk om te hebben, geef je paard maar een knuffel en een broodje met appelstroop!!!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:44

Mijn paard heeft vorig jaar lichte bloedarmoede gehad door een wormbesmetting.
z'n slijmvliezen waren bleek en hij was erg sloom en supersnel doodmoe.
hij heeft toen Pavo Ferromax gekregen. hielp super. moet je meestal wel een paar maanden gebruiken, duurt even voordat het ijzergehalte weer goed is. het is beter om hem speciaal spul te geven voor het ijzergehalte zoals Ferromax, dus geen vitaminen gaan geven als MAXH. dit gaf ik ook eerst, maar dit had volgens de dierenarts niet veel nut. in Ferromax zijn de ijzerconcentraties veel hoger, dus werkt het sneller.
ik zou dit gewoon gaan geven (of de dierenarts moet een ijzermiddeltje hebben) en even met de dierenarts overleggen hoelang je dit moet geven. bij PAVO adviseerde ze om hem i.i.g. 1 pot te geven. evt. door de dierenarts opnieuw bloed laten prikken om zeker te weten dat het weer goed is.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:17

Ik heb niet opnieuw bloed laten prikken, de arts heeft niet gezegd dat dit nodig was.
Ik had van medicijnen Haemolytan 400, gekregen van de veearts.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 17:52

Weet je ook wat de oorzaak van de bloedarmoede is?

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:39

kan vanalles zijn. van een tekort aan goede voeding tot een maagzweer.

Joplin heeft het ook een keer gehad. Hij heeft toen een witte pot met gele sticker gehad van de DA(als je het zegt dan weet ik vast wel weer hoe het heette Knipoog )
Maar eigenlijk is het gewoon een kwestie van goed voeren en goed in conditie houden.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 12:39

ja het tekort zal waarschijnlijk aan goede voeding liggen. Ik heb mijn paard gekocht en zo van de weide geplukt. Ze kreeg nooit iets bij. Dat was juist voor de winter bij ons kreeg ze wat krachtvoer en omdat ze nog steeds redelijk wat winterharen had hebben we bloed laten prikken. Dus waarschijnlijk wel omdat ze nooit iets anders heeft gehad dan wat gras dat ze kon eten uit de weide.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 13:04

silleke schreef:
ja het tekort zal waarschijnlijk aan goede voeding liggen. Ik heb mijn paard gekocht en zo van de weide geplukt. Ze kreeg nooit iets bij. Dat was juist voor de winter bij ons kreeg ze wat krachtvoer en omdat ze nog steeds redelijk wat winterharen had hebben we bloed laten prikken. Dus waarschijnlijk wel omdat ze nooit iets anders heeft gehad dan wat gras dat ze kon eten uit de weide.


Nou dat heeft er niet altijd wat mee te maken. Die van mij krijgt een zeer goede voeding maar die heeft er gewoon snel last van.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:35

Ik vroeg het namelijk omdat je veel beter de oorzaak aan kan pakken. Maar als hij zo van de wei komt en nooit goed bijgevoerd is is dit natuurlijk de ideale manier om het weer beter te maken, maar als het bijv een worminfectie is is het beter om die aan te pakken. Snap je?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 09:48

Ik weet bij mijn pony de oorzaak ook niet. En die aanpakken is dan natuurlijk onmogelijk. Niemand had het verwacht. Hij kreeg het heel snel, wordt altijd op tijd ontwormd.
Nu gaat het weer super met hem. En ik hoop dus dat het niet terugkomt.