voorwaarts-neerwaarts in tegenstelling tot laag-rond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-01 18:52

Ik krijg het idee dat de termen voorwaarts-neerwaarts en laag-rond nog wel eens door elkaar gehaald worden en dat lijkt me geen goede zaak. Natuurlijk zijn al die termen ingewikkeld maar om te voorkomen dat mensen maar wat gaan uitproberen is de betekenis van die termen wel van belang.

Bij Voorwaarts neerwaarts (hals strekken) brengt het paard hals en hoofd naar voren (!) en naar beneden. De nek wordt hierbij geopend en de neus is voor de loodlijn, aan de teugel (lichte aanleuning). Bij een goed bijgereden achterhand worden de belangrijkste spiergroepen aangesproken en gegymnastiseerd. De nadruk ligt hierbij overigens op ontspanning. Volgens mij is het niet mogelijk om dit vw-nw geforceerd uit te voeren / af te dwingen.

Een paard laag-rond rijden betekent meer nageeflijkheid en de neus achter de loodlijn (‘Anky/Sjef-methode'). Hierbij heeft de ruiter meer controle over het paard en worden de rugspieren extra getraind echter….. dit kan gevaarlijk zijn voor ruiters die niet weten waar ze precies mee bezig zijn en het niet op de juiste manier uitvoeren. In feite moet de ruiter het paard op ieder gewenst moment de hals op lengte kunnen maken waarbij de neus weer voor de loodlijn komt. Als dit niet mogelijk is dan is het laag-rond rijden niet anders dan in de krul trekken.

Met voorwaarts-neerwaarts zijn we overigens bij de basis van de africhting aanbeland. Eerst een paard voorwaarts-neerwaarts kunnen rijden en pas van daaruit/daarna naar oprichting.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: astridh op 2001-08-13 19:53 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 20:56

Inderdaad erg goed van je om hier een topic van te maken. Het voorwaartsneerwaarts wordt zo vaak fout gereden met neuzen die ver achter de loodlijn zijn dat ik er ook wel ens moe van wordt om uit te leggen dat dat geen vwnw is. Bovendien wordt je dan ook nog nauwelijks geloofd.

Zelf ben ik absoluut niet voor het rond en diep rijden alleen al omdat het paard zo plotseling achter de loodlijn moet lopen terwijl hij dat nooit uit zichzelf zou doen. En het wordt zooooo ontzettend vaak misbruikt door het paard met hulpteugels in de ronde en diepe houding te zetten etcetera... Bovendien resulteert het maar al te vaak in paarden die vrolijk achter de loodlijn lopen, zelfs in de hoogste verzameling. ik hoef geen lineaal langs de tv te houden om te zien dat Bonfire meer dan de helft van de tijd achter de loodlijn loopt. Maar dat mag dan weer wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 21:59

Ik wil hier toch graag even m'n eigen rijmethode verdedigen/uitleggen. Ik rijd mijn paard namelijk "rond&diep" ik rijd hem niet laag overigens, de halshouding is op het diepste punt meer horizontaal waarbij de neus dan idd wel (ver) achter de loodlijn komt.

Allereerst: de mate van rond en diep rijden verschilt per paard. Je past het aan aan de lichaamsbouw en het africhtingsniveau van het paard.

ten tweede: je kunt een paard alleen zo rond rijden als je hem impulsief naar voor gereden hebt. Impulsief is wat anders dan in een hoog tempo!!

Het gáát niet om de hoofd-halshouding, het gaat om de aanleuning. Als je aanleuning in orde is boeit het verder niet waar daar hoofd zit, je kunt het dan namelijk naar alle gewenste posities toewerken.

Ik ben zelf fel tegen de mensen die hun paarden altijd in één en dezelfde houding werken. Die vergeten meestal waar het werkelijk om gaat namelijk: impuls & aanleuning (en de hele rest van het rijtje, zie topic verzameling)


prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 09:37

Ik denk dat je naast impuls en aanleuning een groot ding vergeet: de ontspanning. Als een paard ontspannen loopt is er nl. wel aanleuning, maar andersom hoeft het niet persé. Aanleuning kan ik ook hebben als mijn paard met zijn hoofd omhoog loopt. Ik denk wel dat het voor iedereen logisch is, dat je ook ontspanning erbij oet hebben, maar vaak wordt het in de praktijk vergeten, dan willen we de paarden alleen nog maar met zijn hoofd naar beneden. Verder ben ik het er helemaal mee eens... Pling

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 11:14

Oeps, dit topic drukt me even me de neus op het feit dat ik me de laatste tijd teveel bezig hou met de hals/hoofdhouding. Bloos
Feitelijk kan het me natuurlijk helemaal niks schelen hoe ze haar hoofd houdt: het gaat erom dat ik een attent, ontspannen paard wil!

Maar hoe krijg je nu zo'n 'swingende' paardenrug (voor mij het beste teken dat ze ontspannen en attent is); met voorwaarts/neerwaarts of met diep en rond? Of heeft dit helemaal NIETS met elkaar te maken??? Verward

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-01 17:27

Zep, ik heb niets tegen een goed gereden laag& rond hoor ik wil er alleen voor waken dat men vergeet een paard vw-nw te rijden en dat laag&rond een stap verder is.

Een swingende rug ontstaat bij beide als er maar voldoende impuls is, ervan uitgaande dat het paard het bit met vertrouwen aanneemt. Ik zou een ieder die nog twijfelt adviseren om een paard vw-neerwaarts te rijden met voldoende impuls. Ik denk dat laag-rond toch meer voor gevorderden en/of met goede instructie aan te raden is.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 18:05

Ik rijd mijn paard rond en diep en vrij laag...vanuit zijn schoft zeg maar.
Maar ik kan hem wel op ieder moment hoger in, of met zijn neus voor de loodlijn, of wat dan ook rijden.
Af en toe rijd ik hem wat meer opgericht en zodra ik merk dat hij zich vastzet in kaak of rug, rijd ik hem weer wat meer naar beneden, zodat hij weer loslaat.
Voorwaarts Neerwaarts doe ik vooral aan het einde. Dan heb ik wel een probleempje: dan is ie ook letterlijk voorwaarts...hij wil dan over zijn tempo gaan en daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-01 08:52

suzanne, ik denk dat je paard dan niet goed genoeg geleerd heeft dat een ophouding betekent dat hij terug moet komen in tempo. Als je in oprichting draaft in arbeidsdraf en je sluit je hand, dan komt hij terug in tempo. Als je dan vervolgens je hand weer opent moet hij niet weer harder gaan. Als dat wel lukt 'bovenin' dan zou het ook vw-nw moeten lukken, gewoon steeds terugzetten in tempo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 9 bezoekers