Merrie valt haar veulen aan ! wie ook meegemaakt ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Merrie valt haar veulen aan ! wie ook meegemaakt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 10:57

Hallo,

Gisteren werd ik gebeld door een vriendin. Ik hoopte op een prettige mededeling omdat hun merrie namelijk op springen stond. En inderdaad is er een totaal gezond, leuk hengstveulen geboren, alleen....
De merrie greep hem zodra ze kon staan; probeerde hem echt af te maken waarbij ze over hem heen is gelopen en hem in de hoek heeft geschopt. Zij en wij hebben zoiets (afschúwelijks) nog nooit meegmaakt.
De merrie heeft nu eerst gekluisterd en vastgebonden gestaan zodat het veulen kon drinken. Dat accepteert ze; ze lijkt het ook prettig te vinden dat hij de druk van de uier afhaalt. Maar zodra ze hem in haar ooghoeken ziet wil ze hem weer grijpen.
De merrie heeft ook inderdaad naar andere paarden en dieren als bijv. schapen een dominantieprobleem. D.w.z. dat ze daar ook naar uithaalt en grijpt als ze zich sterker voelt. Maar dit is niet iets wat echt een probleem is in de groep omdat het andere paard gewoon sterker is en het schaapje zich wel uit de voeten maakt.

Het is nu net Jekkyll and Hyde. Ze hinnikt soms op een zachte moederlijke manier en vervolgens ziet ze hem in haar ooghoek en haalt met de oren in de nek uit.......

Zijn hier misschien mensen die ooit ook zoiets hebben meegemaakt en tips hebben ?

(het is dus niet zo dat dit 'gewoon' even moet wennen zoals sommige merries wel even tijd nodig hebben omdat ze er niks van snappen)
Wat ze in elk geval vandaag gaan doen is de merrie oogkleppen op te doen zodat ze het veulen niet kan zien. Je probeert wat......
Oh ja, het gaat hier om een friese merrie en veulen en het is woensdagavond geboren.

Bedankt voor het lezen....

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:02

Is dit haar eerste veulen, ik zou toch maar met een dierenarts praten.
Want een merrie kan vreemd reageren, en vat het niet te licht op, want laatst is er een merrie in de buurt afgemaakt omdat ze helemaal doordraaide.
En ik heb nog een merrie gekend die de veulens uit de box trapte.
Dus wees hier heel erg voorzichtig mee!!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:22

Vaak krijgt de merrie een verdovend middel dan de eerste dagen en dan hopen dat het beter gaat, en anders ben ik bang dat je een flessenveulen zal krijgen.... Maar idd dierenarts bellen die zal je kunnen helpen.
Succes!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:23

mm vreemd geval....tja ze laat m wel drinken maar das okvan eigen belang...misschein even overleggen met de dierenarts misschien heeft hij dit vaker gezien

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:31

Ik denk dat je hier heel voorzichtig mee moet zijn.....misschien overwegen een zoogmoeder te zoeken (een merrie wiens veulen overleden is)........

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:28

Ik heb er ook 1 gehad.Het veulen mocht ook niet drinken en ze sloeg hem zowat dood.Ik heb de merrie eerst goed vast gehouden zodat het veulen kon drinken.Maar ja dat hou je niet lang vol.Ik heb de merrie en veulen in het land gezet bij een andere merrie met veulen en wat er toen gebeurde was een wonder.Het veulen ging en mocht bij de andere merrie drinken, en 2 a 3 dagen later zag ik het veulen bij zijn eigen moeder drinken.En ik had het idee dat die moeder een zeer uier had vanwege spanning en daarom het veulen toch maar liet drinken.Gelukkig maar.Dat was mijn ervaring. Groetjes Zauber.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 12:09

Hai,

Bedankt voor jullie reacties.
Het is inderdaad het eerste (levende) veulen van haar en dus ook haar laatste Scheve mond .

Het komt dus toch nog wel eens wat vaker voor als ik het zo lees.
Het is afschuwelijk zowel voor zo'n veulen als voor moeder.
Ik hoop dat het veulen het allemaal gaat doorstaan/overleeft en misschien wel net zo'n postief einde krijgt als bij Zauber......

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:08

Wat je ook kunt doen (als je de mogelijkheid hebt, zowel qua tijd als ruimte): je maakt in de box een apart hokje voor het veulen. Het kan van stropakjes, maar het liefst gewoon van hekjes. Daar doe je het veulen is. Het paard kan dan wel bij het veulen komen, maar ze kan 'em niet slaan. Je moet dan dus wel ieder uur de merrie vastzetten en het veulen laten drinken. Als je dit twee dagen doet, wordt het soms al een stuk beter.
Maar succes is zeker niet gegarandeerd, als het niet gaat moet je gewoon een pleegmoeder zoeken, want ze slaan zomaar een keer raak en dan is het dus echt mis.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:31

Mijn merrie deed dit ook. Ik heb haar vastgezet in de stal zodat het veulen kon drinken. Verder heb ik haar in een aparte stal gezet waar geen andere paarden waren en waar weinig mensen komen. Na een paar dagen ging het beter en na een week was alles goed.

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:36

Ik ken het verhaal dat ze 2 zulke merries ergens hadden en de veulens opgedraaid en ze het andere veulen (beide) wel accepteren. Of het waar is weet ik niet, zelf niet gezien namelijk

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 14:30

ik ken een merrie die dit ook doet, maar ze doet dit alleen als er mensen komen kijken naar het veulentje, dan stapt ze er echt op bijt ze erin, shot ze ernaar... Dus elk jaar is haar stal zo afgebakend dat niemand er naar kan gaan kijken.. en dan is er geen enkel probleem.
Hoe is het ondertussen met het veulentje??

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 20:39

Titsia schreef:
Hoe is het ondertussen met het veulentje??


Het veulen overleeft zijn moeder nog steeds maar de situatie is niet veranderd....moeders grijpt hem als ze de kans zou krijgen en staat dus nog steeds vast in de box.
Als hij wist hoe gevaarlijk zijn melk-moeder voor hem is, zou hij nooit meer één voetje bij haar in de stal willen zetten en wel willen leven op water en brood ipv moedermelk!!
Verder is hij gezond en levendig.

Bedankt voor je meedenken -en leven.
Het wordt nog een zware kraamtijd voor paarden en baasjes.