Deze keer geen showbink ... en tevens een vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Deze keer geen showbink ... en tevens een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 15:04

Vandaag gelukkig geen showbink onder mijn kont. Maar om nu te zeggen dat ik nu super heb gereden nou nee.
Het ging redelijk. Ik heb ook geen winst gereden (bij de tweede proef op 1 puntje na ) Zie [ITP] Enkele foto's van de wedstrijd
Maar wel heb ik Zwelgje met haar hengst zien rijden. Leuk paardje hoor !


Verder kwam de ringmeester naar me toe dat ik niet met zweep zou mogen rijden Verward Ik heb hem toen verteld dat je tot en met de L2 met zweep mag rijden. Dat wist hij niet, vreemd dus... Ik ben thuis al wel regelmatig zonder zweep aan het rijden, maar vandaag has Laisertje het toch echt af en toe wel even nodig dat hij even bijgetikt kon worden.
Helaas had ik voor mijn wedstrijd geen les meer kunnen hebben. Wat logische is want mijn instructrice heeft een zware hersenschudding. En daardoor moest ik zelf een beetje gaan vogelen om een probleempje op te lossen. Maar goed Oscar (Supergroom) heeft wat tips gegeven waarmee ik aan de slag ben gegaan en dat werkte goed.

Na de prijsuitreiking hebben een stalgenootje en ik nog evn bij de Z1 zitten kijken. Maar wat was het niveau daar laag zeg. We hebben toch een hoop combinaties gezien maar er was er maar één die echt terrecht in de Z reed. De rest had hun paard niet goed voor elkaar. Het paard droeg zich niet tijdens het lopen. Er was zelf iemand van wie het paard zo scheef als ik weet niet wat liep.
Eén ding vond ik heel goed van een jury. Er reed een vrouwtje op een heel braaf ogend paard. Het paard werd alleen voortdurend met wielsporen in zijn zij gestampt. Na de proef is de jury uit het jury ho gekomen. Gooide de benen van de amazone naar voren en bekeek het paard ter hoogte van de sporen. Aan beide kanten. Aan heel de houding van de jury zag je dat hij zich echt ergerde aan haar manier van rijden. Maa het jurylid had het wel goed gezien. Het paard was wel degelijk kapotgereden. En dat vind ik zo jammer. Ik wil helemaal niet zeggen dat ik geweldig rijd, integendeel, maar als je je paard alleen maar op de sporen rijd en hem voor flink in zijn mond ligt te trekken, ben je volgens mij verkeerd bezig.
Verbasingwekkend hoe sommige mensen dan toch nog met een air kunnen rijden...
Tuurlijk kun je wel eens hebben dat je een keer je paard doorrijd op de sporen, maar hier zat volgens mij nog net geen eelt op die kale plek.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van zo'n situatie vinden. Vinden jullie het terecht dat zo'n jury uit het juryhok komt en een amazone/ruiter daar op aanspreekt. Of zijn jullie van mening dat dat jurylid zich nergens mee moet bemoeien, het is tenslotte zijn paard niet.
Laatst bijgewerkt door Mickey op 18-05-03 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131988
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:17

Om maar met je vraag te beginnen:
Ik vind dat de jury hier weldegelijk een taak in heeft en vind het een goede zaak dat hier op gelet wordt.
Afstraffen in de punten is voor sommige mensen helaas niet genoeg, erg triest dat het zo moet gebeuren, maar blijkbaar is dit de enige manier.
Je vraagt je op zo'n moment ook (terecht) af hoe zo iemand ooit in deze klasse terecht is gekomen, die hoort er imo. duidelijk niet thuis (sterker nog: zo iemand hoort helemaal niet op een paard te zitten).

Die ringmeester had duidelijk de klok horen luiden Knipoog
Maar het hoe en wat was hem ontgaan, jammer dat zulke mensen als ringmeester fungeren want ze zaaien alleen onrust bij de deelnemers.
Jij wist gelukkig dat hij maar wat raak l*lde, maar er zijn ook ruiters die de regels niet precies kennen en zich door zo iemand laten beinvloeden.

En over de proeven:
Jezelf niet onderschatten hoor Knipoog
Het zag er allemaal best goed uit hoor, bij beide proeven zat ik te twijfelen tussen net wel of geen winstpunt.
Dan doe je het toch niet verkeerd !
Je bent in elk geval weer een ervaring rijker, die pakt niemand je meer af.
En mocht je er een beetje depri van geworden zijn: lees je eigen stukje maar eens terug, jij weet in elk geval hoe je op een eerlijke en correcte manier met een paard om moet gaan.
Volgende keer beter !

We hebben trouwens Zwelgje ook nog mogen bewonderen, ze heeft idd. een erg leuk paardje !
Ben benieuwd wat haar score zal zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:19

Jammer dat je geen winst had, kan gebeuren, volgende keer weer beter.

Het reglement spreekt ook over de welzijn van het paard en sommige jury's maken daar meer een punt van dan een ander. Je ziet heel vaak een houding van "ik hoef dit maar een keer te zien, dus laat maar", maar ik vind het wel oke dat een jury iemand ook even aanspreekt op dat soort zaken, het is namelijk wel in tegenspraak met het doel van dressuur en dat mag een jury zich best aantrekken, denk ik. Soms is het zo erg dat er echt officieel ingegrepen wordt en dan komt het tuchtreglement in werking, goeie zaak als je het mij vraagt.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:41

Jammer dat je geen wp had, nou ja nu niet niet, volgende keer wel Knipoog

Ik vind het trouwens heel goed dat zo'n jury er wat van zegt als iemand z'n paard open heeft gereden door verkeerd beengebruik.

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld


haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:44

Ik vind het goed dat de jury zo optreed, het zou toch te gek zijn als de jury er niks over zou zeggen.
En goed dat je zodicht bij het winstpunt zat, helaas net niet, volgende keer beter!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:58

Ja hoor, ik heb er helemaal geen moeite mee als de jury ruiters en amazones aanspreekt op hun gedrag tegenover het paard. Zij zitten er IMO niet alleen om punten te geven. Als zij iets zien gebeuren wat volgens hen niet door de beugel kan, dan mogen zij daar best iets van zeggen. Het welzijn van het paard gaat IMO namelijk boven alles, en juist een jurylid lijkt me de aangesproken persoon op een wedstrijd om mensen bewust te maken van hun (rij)gedrag.

Daarom vind ik het eigenlijk ook wel goed dat de ringmeester jou aansprak op je zweep, ook al had hij ongelijk (jammer dat hij blijkbaar de regels niet kende Haha!). Ook hij heeft een taak als official en moet er op letten dat geschreven en ongeschreven regels worden nageleefd.

Jammer dat er geen puntje in zat, maar een volgende keer gaat dat vast wel weer lukken. Kan me voorstellen dat de voorbereiding ook niet ideaal was nu je instructrice even uit de running is. Maar op naar de volgende wedstrijd, wanneer heb je de volgende?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers