Soepel in de mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Soepel in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 21:59

Hoi,

Mijn paardje is nogal dood in zn mond, hij doet nooit wat mn zn bit. Kauwt niet, schuimt niet en heeft soms neiging tot hangen. Dit is de laatste tijd al stukken verbeterd, maar nog niet zoals ik het graag wil.

Hoe krijg ik m actiever in zn mond? Rij nu met gewoon enkelgebroken trens..

De groetjes!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:36

Suikerklontjes voeren tijdens het rijden.

Maar het belangrijkste is dat jij met je hand je paard moet uitnodigen het bit aan te nemen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 23:20

ja iets lekkers geven kan het op weg helpen. je kan het makkelijk in stap of draf oefenen door de hals meer te verlengen en weer te verkorten. op het moment dat het verlengt wordt, kan hij het bit zachtjes uit je hand gaan kauwen. als hij gaat hangen moet je misschien meer achter zijn broek zitten.

Amor Vincit Omnia

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 04:06

vertrouwen geven in de mond. dus een beetje spelen maar zorgen dat je met twee handen gelijk blijft rijden en niet vast blijft houden. licht in je handen blijven. en METEEN zodra je paard vraagt, geven. en weer oppakken. geven-nemen-geven enz.

veel succes.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:44

Dat met die snoepjes is echt het domste wat je kan doen denk eens logisch na,als je stopt met die snoepjes dan valt ze terug in oud gedrag of nog eger gaat ze drammen om snoepjes.Ik weet ook geen oplossing maar ik wou even daarop reageren. succes

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:06

nee dat klopt niet dola. zodra het paard het bit in heeft een suikerklontje geven bijvoorbeeld helpt echt. en heeft geen nare gevolgen als je het een keer niet doet. en anders bou je het weer af, een keer niet dan weer wel en dan langzaam stoppen. Knipoog


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:10

heeft misschien wel iets met opvoeden te maken Knipoog

Amor Vincit Omnia

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:07

Ken een paard die had dat ook. Ze hebben een beetje afgewisseld met bitjes. Gewone trens, Dubbelgebroken, D-trens en het werd wat beter. Ook voordat je het bit in doet kan je een beetje water eraan doen. Dan gaan ze kauwen op het bit, en worden ze meer ontspannen in de mond...

!Update profiel!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:09

Je hebt ook van die speciale bitjes voor paarden met een harde mond.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar iemand anders hier op bokt misschien wel

(L)

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:31

pinacolada, ik weet niet hoe jij rijdt, maar meestal is zoiets gewoon rijtechnisch. een ruiter met harde hand zorgt voor een paard met harde mond
daarom goed met been rijden, weinig met hand, hand echt goed ontspannen
een ander bit zal best helpen, maar op die manier blijf je bezig
ik hou daar niet zo van, steeds van bit wisselen

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:49

ik ben het met chrissie eens; ben je zelf wel soepel met je handen?? Blijf friemelen met je vingers. Suikerklontjes zijn wel een oplossing maar die van mij lust geen suiker en pepermuntjes dus voor haar zou het geen oplossing zijn, ik heb het probleem gelukkig ook niet.

She's my lady Lovers

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 23:48

Het is heel moeilijk om advies te geven, zonder het paard of de ruiter te hebben gezien. Het "los" maken van het paard is toch persoonsgebonden, afhankelijk van de hulpen die de ruiter geeft, of hoe het paard beleerd is/was.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 22:25

Hoi,

Ik zal ff reageren om het ff duidelijk te maken. Het paardje wat ik nu heb is van ver weg gekomen, als ik het zo mag zeggen. Je kon er echt niks mee en nou staat het misschien arrogant...dat ik er best wel wat mee kon als ik zag wat anderen er mee konden die meer ervaing hebben. Het is gewoon een moeilijke paard met rijden, maar het gaat al zoveel stukken beter en nu heb ik m gekocht. Hij is al op verschillende bitten gereden en op de een loopt ie gewoon stukken beter als op de ander. ik ebn dan weer van mening dat je m ook op een gewoon bit goed moet kunnen krijgen en ben dus aan het proberen. longeren (niet mogelijk volgens de vorige eigenaar), veel overgangen etc.. Het is al beter geworden, maar hij wordt niet echt soepel in de mond en dat is dus mijn streven.

Nou ja, weten jullie even hoe en wat,

De groetjes!!

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 22:26

Ho..beetje typfouten, maar ok.

Was aan het typen zonder op mn scherm aan t kijken, sorry..

De groetjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:29

Ik wil er nog wel aan toevoegen dat er volgens mij vaak een aanwijsbaar verband is tussen het makkeljk in de hals/mond zijn en het gebruik van een achterbeen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:11

Jippie schreef:
Ik wil er nog wel aan toevoegen dat er volgens mij vaak een aanwijsbaar verband is tussen het makkeljk in de hals/mond zijn en het gebruik van een achterbeen.


Daar ben ik het mee eens, mijn pny is ook redelijk stug maar als ik d'r mee van "achter naar voren*(snappie ) rijd gaat het altijd al een stuk beter. En met een zachte hand steeds vragen, dus niet door zagen!
als je vraagt haar ook steeds de ruimte geven om te ontspannen!

Succes er verder mee!

Dag lieve mama...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers