Zijn er eisen aan een westernhoed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Zijn er eisen aan een westernhoed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 18:14

Bij het rijden van wedstrijden ben je volgens mij verplicht om een hoed te dragen. Nu vraag ik me af of daar speciale eisen aan zitten, dus bv kleur, vorm, grootte, wel of geen kintouwtje etc etc.

28 Juni doe ik met Mander mee met de keuring in de rubriek bestgaand onder het zadel en we gaan western rijden. Ik wil wel dat het plaatje totaal is, dus MET hoed.

Ik was vandaag op een braderie en zag daar hele gave hoeden, maar voordat ik iets koop waar ik vervolgens geen wedstrijden mee mag rijden....dacht ik.... BOKT....

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:06

Dit vind ik:
Het is mooi als ie zwart bruin of licht is de lichte en zwarte hoeden vind ik het mooist.
Grootte dat ie gewoon lekker zit.
Vorm niet echt maar het is wel mooi als ie een beetje dat western model heeft.

Afbeelding

En een kintouwtje mag volgens mij niet.
Ik vind het professioneler staan als ie er niet aan zit.

Maar leuk dat je dat gaat doen wat voor keuring ja best gaand rijpaard maar welk ras enzo.

Succes en dit vind ik ervan.

Groetjes Trin

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:13

Als je hoed goed op je hoofd past, heb je ook geen kintouwtje nodig. Cool

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:25

nee das waar maar sommige mensen vinden het dan toch mooi als versiering.

Groetjes Trin

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:39

Ik heb hem voor het "mooie" gekocht, een paardenharen Stampede.
Ik heb trouwens een model hoofd waar alles van af waait, ook al denk ik dat hij lekker stevig zit... Verward

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:50

ik doe dan altijd haarlak op mijn hoofd spuiten en echt helemaal vol en dan gelijk echt zo snel mogelijk mijnhoed op mijn hoofd en dan effies laten zitten en dan zit ie bij mij vast of de binnen kant opvullen met bierviltjes en dan haarlak werkt ook heel goed maar haarlak is zeker een aanrader.

Groetjes Trin

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 23:41

Trinity schreef:
Maar leuk dat je dat gaat doen wat voor keuring ja best gaand rijpaard maar welk ras enzo.


28 Juni is de haflinger en trekpaarden keuring van afdeling Zeeland.
Ik doe mee met de haflinger keuring en rij ook western bij bestgaand onder het zadel met mijn haflinger.

Op zich zijn er dus geen specifieke eisen bij een hoed? Behalve dan evt het kintouwtje.
Mijn zadel is zwart met bruin, laarzen bruin, hoofdstel zwart, spijkerbroek moet ik nog kopen (mag dat ook een zwarte zijn????) en een witte blouse. Ik zit nog te denken om iets van een ketting om te doen, zo'n aansnoer ding met zwarte veters en een westernachtige afbeelding, begrijpen jullie wat ik bedoel? Mag dat?
En dan dnek ik dat een zwarte hoed het mooiste is bij het geheel.

Ik wil er (nog) niet teveel geld vooruigeven, omdat ik eigenlijk ook een bruin zadel wil, en dan dus ook een bruine hoed Haha!

Enig idee waar ikd at kan kopen?

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 23:46

Trinity schreef:
nee das waar maar sommige mensen vinden het dan toch mooi als versiering.

Groetjes Trin


Dan ben ik een van de mensen die dat niet vind. Ik vind dat best wel mutserig staan *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 23:51

Buitenzorg, in de western mag haast alles. En als je een "niet-AQHA" show rijdt denk ik dat er minder kritisch naar je outfit gekeken wordt.

Om te beginnen moet je een bloes aan met een gesloten kraag (type overhemdbloes) dus niet teveel bloot. Of een rolkraaltruitje met giletje erover (maakt niet uit welke print) . Lange mouwen MOET.

De echte hoed is meestal een Stetson, maar die heeft zijn prijs. Je ziet weleen mensen met een hoed van stro, die zijn goedkoper, maar mogen officieel alleen maar gedurende een bepaalde periode in de zomermaanden gedragen worden. Doe jezelf een plezier en koop geen waxhoed of een leren australische hoed, want dat is geen potje. En voor de rest mag alles wat je leuk vindt....ook die bolo-tie dragen die je leuk vindt (wat jij als aansnoerding bestempeld) ...

Ik ga even kijken of ik wat kan vinden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-05-03 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 23:59

Afbeelding

Afbeelding

http://www.stetsonhat.com/wstrn.htm

Of van stro (voor in de zomer)

Afbeelding

Zelfs van stro zijn ze nog niet goedkoop.

Dit vind ik dusniet mooi, wel handig bij buitenritten, maar niet mooi voor een wedstrijd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-05-03 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 00:01

En je staat ervan te kijken wat voor verschillende vormen hoed er bestaan:

Afbeelding

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 00:10

Een goede westernhoed kun je bij iedere beter gesorteerde westernwinkel vinden. Of als je goed kijkt bij een winkel waar ze attributen verkopen voor Linedancen. Maar laat je niet verleiden tot de aankoop van andere dingen dan alleen de hoed. De linedancekleding is niet altijd wat we voor de westernsport zouden uitkiezen (om het zo tactisch uit te drukken)
Een zwarte spijkerbroek mag. En om helemaal in het zwart te gaan, met alleen wat accenten op je gilet of je bloes is helemaal af!

Als je een leuke website wilt hebben om je kleding op maat af te stemmen (zelfs op de kleur van je paard Haha!) , kijk dan eens op de site van de Hobby Horse inc. http://www.hobbyhorseinc.com

En dan specifiek hier: http://www.hobbyhorseinc.com/03_dress_f ... ndex.shtml

(dit is meer kleding voor Western Pleasure)

Staat nog een vragenlijst op de site wat je wanneer moet dragen:

http://www.hobbyhorseinc.com/03_dress_f ... main.shtml

(Edit: links toegevoegd)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-05-03 00:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 00:12

Wow dat er zoveel modellen bestaan had ik echt niet in de gaten! Ik kan echt uren naar mooie hoeden kijken op sites.

Ik vind wel dat je een mooie hoed moet kopen Cool . Een mooie hoed maakt meteen een mooier plaatje vind ik. Dat maakt het geheel mooi af. De duurdere hoeden hebben zoiezo ook meer kwaliteit.. en ook al gebruik je hem misschien straks niet meer voor te rijden, dan is hij altijd nog leuk om gewoon te dragen. Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 00:14

En Esther, als je goed gaat kijken naar wat anderen op wedstrijden aanhebben, of even op het internet gaat neuzen, kun je, als je handig bent, ook iets zelf in elkaar zetten (Jasje of giletje) Rolkraagtruitje eronder en je bent klaar!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 10:16

Cassidy schreef:
Een zwarte spijkerbroek mag. En om helemaal in het zwart te gaan, met alleen wat accenten op je gilet of je bloes is helemaal af!


OKe, dan ga ik voor een zwarte spijkerbroek, alleen zijn mijn nieuw aangeschafte laarzen dan bruin met gebroken wit. Het gebroken wit zie je niet aangezien dat onder mijn broek valt.

Dan heb ik dus bruine laarzen, zwarte broek, witte blouse (heb een mooie overhemdblouse), een frutsel of giletje erover en een zwarte westernhoed.
Misstaan die bruine laarzen dan weer niet? Haha!

En een lamsvel over de zitting van mijn zadel, mag dat met wedstrijden?

Ik heb al je links geopend en ga zo ff kijken, THANX!
Hoofdstel en laarzen zie je trouwens de 31e wel Cass, ze liggen nu bij Sterre en zij neemt ze mee naar de meeting!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:53

Die site...Cassidy! Ik lig nog steeds in een deuk! Zeker de grote maten afdeling!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:00

Bedoel je die van Hobby Horse? Dat is de Amerikaanse Western Wedstijdkleding...kan ook niet alles even mooi vinden. Maar als je het IRL ziet, dan toont heel veel toch echt "af", helemaal als de outfit van je paard is aangepast (en de kleur van de kleding is afgestemd op het paard)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:18

Persoonlijk vind ik een hoed een afmaker! Als je een lelijke hoed hebt of je rijdt met een recreatieve hoed dan is het plaatje een stuk minder serieus.
Omdat Stetson gewoon de mooiste hoeden zijn maar ook de duurste, kun je ook voor een alternatief gaan. Ik heb een nep Stetson, helemaal hetzelfde model maar een stuk goedkoper Haha! Natuurlijk niet zo soepel en zo prettig dragend als een Stetson maar je hebt hem toch weinig op.
Afbeelding
Niet zo'n hele duidelijke foto maar je kunt het een beetje zien. Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:22

Oh en Buitenzorg, dat Lamsvel is wel een storende factor in het totaalplaatje. Ik zou hem voor de wedstrijd niet gebruiken.

En die bruine laarzen onder je zwarte broek valt ook niet op hoor...

Vera, mooie hoed...waar had je die vandaan?

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:24

Goeie foto Vera! en ik ben het helemaal met je eens. Het maakt 't plaatje compleet. Je aanbod om 'm te mogen lenen bij de komende wedstrijd neem ik graag aan Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:29

Cassidy schreef:
Oh en Buitenzorg, dat Lamsvel is wel een storende factor in het totaalplaatje. Ik zou hem voor de wedstrijd niet gebruiken.

En die bruine laarzen onder je zwarte broek valt ook niet op hoor...

Vera, mooie hoed...waar had je die vandaan?

Steco Haha! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:31

Hmmm...en die bestaan niet meer...jammer.
Moet namelijk ook nog een hoed...maar wil ook geen Stetson omdat ik nauwlijks (lees geen) wedstrijden rij. En voor de enkele keer halter (als dat ooit gaat gebeuren) koop ik geen Stetson.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:35

Het grappige is, dat als je in Amerika naar een hoedenmaker gaat (bijv. Shorty's), je een 100% beverhaar hoed hebt voor de helft van de prijs van een 100% beverhaar Stetson. Je moet gewoon even weten waar je moet zijn Haha!

Groetjes, Gisela

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:35

Cassidy schreef:
Hmmm...en die bestaan niet meer...jammer.
Moet namelijk ook nog een hoed...maar wil ook geen Stetson omdat ik nauwlijks (lees geen) wedstrijden rij. En voor de enkele keer halter (als dat ooit gaat gebeuren) koop ik geen Stetson.

Ik was net al even aan het kijken maar ik kan hem niet zo snel vinden. We zijn namelijk de zolder aan het schilderen en alles is opgeborgen dus ik kan het merk niet achterhalen. Ik zal nog wel even kijken of ik hem uit de opgeborgen spullen kan toveren Knipoog
Maar echt een prima hoed, mooi van kwaliteit alleen iets harder op je hoofd dan een Stetson.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:05

Iedereen heeft het over een mooie hoed, maar je moet ook zeker kijken of hij je goed staat!.

Ik heb ook bruine laarzen onder mijn zwarte broek hoor, en dat ziet er best netjes uit.