Nee he weer een te vroeg geboren veulen en helaas

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Nee he weer een te vroeg geboren veulen en helaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 22:51

heeft hij of zij het niet overleefd.
We hebben 2 drachtige merries op de wei staan en die zijn over 1 en 2 maanden uitgerekend. Een van de merries had gore achterbenen en was iets dunner dus wij vreesden het ergste. En ja hoor. In de wei lag een mooi bruin veulentje met een smal blesje en 2 witte voetjes. Helemaal mooi en intact maar helaas dood.

Maar nu komt het, wij denken dat er een tweeling in zit. Dus misschien is er nog hoop dat er nog een 2e komt die wel voldragen word. Ze ziet er niet echt uit alsof ze bevallen is, en ze was wel heel erg aan de maat. Maandag komt de veearts dus laten we duimen voor goed nieuws.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2



Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:53

Ik zou er meteen als de sodemieter een dierenarts bijhalen en niet tot Maandag wachten. Als de placenta er nog inzit, en er geen twee veulens zijn, heb je straks een doodzieke merrie!

Je suis Charlie.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 23:01

Ik zou ook geen moment langer wachten en de DA erbij halen.
Zo iets gebeurt niet zomaar en ik zou zeker mijn merrie dan helemaal even na laten kijken.
Ik kan me niet voorstellen dat er eentje zomaar blijft zitten en zonder problemen over een maand ter wereld komt.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 23:04

Als er 1 uit is, dan is het vruchtwater weg en kan de ander ook niet overleven. Heel snel de DA erbij, ook om te kijken of het geen rhino is!

Extremely rare and Beyond Compare

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 23:40

Ja zei ik ook al maar het is mijn paard niet.
Vorig jaar heeft er wel Rhino geheerst daar rond die wei. OEPS.
Ik hou jullie op de hoogte hoor.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 23:56

oeps? Lips are sealed

Hoop dat de merrie dit overleefd..

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 09:02

en als t rhino is, zal die andere merrie ook in de gaten gehouden moeten worden.
dit zijnd e minder leuke dingen van het fokken.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 09:43

Maar waarom niet nu meteen een veearts erbij halen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:49

Picasso, het is niet haar paard, dus ze heeft er weinig over te zeggen (zeg maar: "niets")

Je suis Charlie.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 14:32

Ik zou het wel aankaarten, als ik bij mijn verzorgpaarden iets opmerk aan een veulen/merrie dan maak ik dat bespreekbaar met de eigenaar.
Altijd proberen!!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 20:54

Morgen komt de veearts dus dan moeten we het paard nog even zien te vangen. Persoonlijk denk ik niet dat het Rhino is omdat de andere merrie lijkt mij ook wel zou moeten verwerpen.
Ik heb vandaag het veulen uit de wei gehaald, bah word nog misselijk als ik er aan denk. Het was trouwens een mooi merrietje.

En Cassidy, volgens mij ben jij nog een van de weinige die ECHT leest.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 00:31

Cassidy schreef:
Picasso, het is niet haar paard, dus ze heeft er weinig over te zeggen (zeg maar: "niets")


Ja, maar zij plaatst het topic hier en weet misschien wel waarom er niet meteen een DA bijgehaald wordt? Ik vind het een beetje onverstandig, maar misschien ben ik wel overdreven bezorgd Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 08:00

Picasso, als je de rest van de berichten had gelezen, had je ook gezien dat iedereen, die op dit topic heeft gereageerd, er de DA bijgehaald zou hebben. Dus in dit geval denk ik niet dat je overdreven bezorgd bent.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:45

Cassidy schreef:
Picasso, als je de rest van de berichten had gelezen, had je ook gezien dat iedereen, die op dit topic heeft gereageerd, er de DA bijgehaald zou hebben. Dus in dit geval denk ik niet dat je overdreven bezorgd bent.


*kuch* neem me niet kwalijk.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het afloopt hoor!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 12:33

De merrie staat nu op stal en de veearts kan elk moment komen. Ben zelf ook erg benieuwd maar aangezien de nageboorte nog gewoon aan het veulen zat zal er niks mis met de merrie zijn. Hoop ik dan he.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:06

Hmmm, als de nageboorte aan het veulen zit is dat normaal wel een teken van rhino!
De nageboorte komt normaal later!
Maar goed, ben nieuwsgierig hoe t met haar is!
Weet je al iets?

a dirty mind is a joy forever

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:17

Wat ook nog kan, iedereen denk namelijk nu meteen aan rhino, is dat de placenta los heeft gelaten, en dan word het veulen dus ook meteen geboren en helaas als het te vroeg is vaak niet levensvatbaar. Sommige merries heb het soms zelfs altijd, en krijgen keer op keer een loslatende placenta, uiteraard is het dan niet echt slim om er nog eens mee te fokken. Heeft deze zelfde merrie al vaker een dood veulen op deze manier gehad?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:26

Ienemienie schreef:
De merrie staat nu op stal en de veearts kan elk moment komen. Ben zelf ook erg benieuwd maar aangezien de nageboorte nog gewoon aan het veulen zat zal er niks mis met de merrie zijn. Hoop ik dan he.


Zat de nageboorte nog aan het veulen of zaten de vliezen er nog omheen?

Intussen denk ik wel dat er met de merrie niets aan de hand is. Als er echt nog een stukje placenta in had gezeten, had de merrie intussen doodziek geweest. De DA had eigenlijk nu niet meer hoeven komen....Lips are sealed

Je suis Charlie.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:57

nee als er wat was blijven zitten had ze al lang met hoge korts gestaan en een baarmoeder ontsteking gehad.
meinke heeft dat al als de nageboorte er een uur op blijft zitten.

skatje schreef:

Hmmm, als de nageboorte aan het veulen zit is dat normaal wel een teken van rhino!
De nageboorte komt normaal later!


Dat hoeft niet persee hoor, toen onze pride werd geboren kwam de nageboorte dus 10 minuten daarna al, misschien nog wel eerder en de DA zei dat de nageboorte vaak zelfs nog aan het veulen vastzit dus dat hoeft dan niet meteen rhino te zijn.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 17:38

De nageboorte zat nog aan het veulen maar het veulen zat niet meer in het vlies.

De VA is geweest en gelukkig is er niks aan de hand. De merrie is kerngezond.
Het is nog niet eerder gebeurt, ze had vorig jaar nog een mooi hengstenveulen van Nassau.
Ze word eerdaags weer hengstig en dan word ze weer gedekt.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:58

fijn te horen dat alles goed is met die merrie. kon de DA ook een reden geven waarom het veulen eraf is gekomen?

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 22:42

Nee ze kon geen reden geven. Het is zonde maar ja dat gebeurt wel eens vooral als je meerdere paarden hebt is je kans groter. Erg spijtig want dit is de mooiste merrie die we hebben maar ja volgend jaar beter. Hoop ik.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:46

tsja de natuur regelt het toch allemaal weer zelf he.
Maar nu is het het belangrijkste dat die merrie gewoon weer drachtig word zonder problemen he.
en nu maar hopen dat het de volgende keer goed gaat.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 23:22

Ja dat hopen we zeker. Vorig jaar is het ook allemaal goed gegaan. Het is zo zonde. Maar ja dat gebeurt als je meerdere fokmerries heb. Als je er 1 hebt is de kans kleiner dan dat je er 9 hebt. Maar ja dat is het fokken he. Het blijft gokken. Nou ja volgend jaar beter.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:22

Wat vervelend dat de buurvrouw van Fjal haar veulentje is kwijt geraakt.. Verdrietig ....Heb ook toen drie keer toe dode veulentjes moeten vinden...maar wij hadden een behoorlijke fokgroep...en inderdaad wat je zegt..hoe meer..hoe groter de kans..

Nog even over de rhino. Mijn paarden hebben de hele zomer daar op 1 van die stukken gestaan. Er heeft vreselijke droes geheersd, maar rhino ben ik niet tegengekomen. ( dit even ter gerustelling voor de andere merrie)

Succes verder met de rest van de veulentjes, ik zal ze wel weer rond zien huppelen over een paar maanden..Lachen

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, ardanwan, AVdB96, Dnies90, Esther_r20, Gigixponys, Hanjan, ImkeTarek, Lukasje, Mauritzio, stefanie33, vilheide en 186 bezoekers