Uitrazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Uitrazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 16:27

Ehm, ik wist eigenlijk niet zo goed waar ik dit neer moest zetten want zo'n heel erg rijtechnisch probleem is het niet maar ik weet ook niet wat anders. Haha!

Maar goed, ik rijd een pony (heethoofd) die, nu ze wat meer conditie krijgt gewoon ontzettend hard kan galloperen, en dat houdt ze dan, als het mag van mij, rustig 10 minuten vol. (niet dat ik dat doe, want dan rent ze zich dood Lips are sealed ) In het bos durf ik haar eigenlijk niet helemaal te laten gaan, als je net een stronkje of weetikveelwat tegenkomt vlieg je mooi heel hard over de kop.
Op de zandverstuiving kan ik haar wel laten rennen, maar dan moet ik gelijk een dagtocht maken omdat die niet direct zo in de buurt is.
Nu vroeg ik me af, zijn er ook renbanen waar je je pony eens voor de lol uit kunt laten leven? Haha! Hoeveel kost zoiets en zijn die er ook ergens in Gelderland?
Ze krijgt btw niet teveel of energierijk voer....


Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 16:52

Hmm, dit had beter bij VMR gekund, zie ik zo.
Maar goed, het staat nu hier.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:05

hooiiii

Een renbaan in gelderland weet ik niet, maar ik wilde wel even reageren op de zandverstuiving als dat mag Party!!
Mij is namelijk verteld dat het droge losse hoge zand op de zandverstuivingen snel blessures opleveren als je er door heen gaat galopperen.
NIet dat ik het ooit heb gedaan, maar ze zeiden tegen mij: ga er zelf eens een stuk doorheen rennen, dan weet je wat het is....
Als ze opgelaten zijn dan hollen de paarden toch wel, maar dan kunnen ze wel hun benen kapot rennen Lips are sealed
Ik bedoel dit niet aanvallend hoor, maar gewoon als tip, misschien had je dat nog nooit gehoord ofzo....
Op het strand kan je ze beter ook alleen op het natte zand voluit laten gaan en vooral niet op het droge mulle zand...

Nou veel plezier met je heethoofd Haha!
Een keer voluit gaan is echt hastikke leuk als je er eens de kans voor hebt, hier in de buurt doe ik het maar niet, want het heefthoofd hier heeft een nogal lange remweg als hij eenmaal op z'n hardst gaat Tong uitsteken

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 17:58

Ja, ik heb dat eens in de bit gelezen, maar het zand hier op de zandverstuiving is niet zo mul. Lachen En het zand is meestal nat Haha! dus dan valt het nog wat meer mee. Maar ik let er wel altijd op hoor, ik neem ook altijd de beste stukken op de zandverstuiving.

Lijkt me heerlijk op een renbaan gewoon voluit te gaan. En idd, die remweg he... *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:00

Waarom uit laten razen op de renbaan? Zet je pony na het rijden lekker op het land.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 18:48

Ze staat al elke dag op het land. Tong uitsteken Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:57

Dan kun je er vanuit gaan dat je pony geen overtollige energie heeft. In dat geval zou ik dat probleem enkel rijtechnisch oplossen. Jij moet leren meer controle over je pony te krijgen en je pony moet leren te gehoorzamen. Misschien wat extra dressuurlesjes nemen!

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:56

Jippie schreef:
Dan kun je er vanuit gaan dat je pony geen overtollige energie heeft. In dat geval zou ik dat probleem enkel rijtechnisch oplossen. Jij moet leren meer controle over je pony te krijgen en je pony moet leren te gehoorzamen. Misschien wat extra dressuurlesjes nemen!


Dit vind ik nergens op slaan. Die "Heethoofd" is gewoon druk en dat heeft niks met dresuurlessen of meer controle over je pony hebben te maken hoor....

Verder heb ik niet egt tips voor je.. Misschien meer dingen doen waardoor je "Heethoofd" moe word???

Groetjes Liesjeuhhh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:03

Ik ben het dan toch wel met Jippie eens

die pony weet gewoon dat hij in galop mag crossen.
Hij moet dus leren dat er met rijden opgelt en geluisterd moet worden.
Jij bent als ruiter degene die het tempo beplaad.
Als je een keer op een zandpad wilt crossen, leuk, maar alleen als jij dat wil en je moet ook kunnen stoppen wanneer jij wilt.

Als hij de hele dag op het land staat, moet hij daar zijn energie maar kwijt.

Zelf heb ik ook een heethoofd en ook meerdere heethoofden gereden, maar die hebben allemaal moeten leren dat ik het tempo bepaal.
Wat ze in hun eigen tijd doen moeten ze zelf weten Lachen

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:13

jij bent ook zow goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:20

Dank je voor het compliment Haha!
blij dat je het ook inziet

Nu jij nog Tong uitsteken
En zal ik je wat verklappen, dat leer je niet door een paard rond te laten crossen.
Maar veel plezier

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 03:24

je pony loopt waarschijnlijk alleen onder je uit.

longeren voor het rijden is een optie. maar dan wel rustig en ontspannen laten lopen. bij longeren moet je het zelfde na streven als met het rijden in mijn ogen.

als je gelongeert hebt en er is ontspanninge dan beginnen met rijden. neem overal de tijd voor.

begin met veel terugwaartse overgangen maken. dus stapt ze te hard, halthouden. niet gaan trekken om haar halt te laten houden. blijf tussen twee handen en benen in rijden mét ontspanning. zodra jij je aanspant (in je schouders bijvoorbeeld) of vast blijft houden zonder te geven drukt je pony haar rug weg. maak dus ophoudingen, geven nemen. maar blijf dan wel op je kont zitten. dus benen lang maken ontspannen en dan geven nemen geven nemen. vanuit je ellebogen met twee handen gelijk. stapt ze rustig draaf dan aan. draaft ze te snel meteen terug nemen op dezelfde manier. blijf ontspannen en geduldig. fouten worden immers door de ruiter erin gereden, bewust of onbewust. en moeten ook door de ruiter opgelost worden. blijf dus geduldig. niet teveel voorwaarts gaan rijden in draf. liever even onder het tempo dan erboven. zodra de stap en draf goed zijn, naar mijn mening de basis van galop kun je aangaloperen. maak ook in de galop overgangen en voltes. galopeert ze te hard sluit de volte maar houd hem wel rond en stuur met je benen. dus niet aan de binnenteugel gaan hangen om de volte te sluiten. leg je buitenteugel tegen de hals binnenteugel wat van de hals maar wel op gelijke hoogte en evenveel gewicht in beide teugels en op gelijke maat. houd je binnenbeen eraan zodat ze niet naar binnen valt (door het binnenbeen heen vallen) en je buitenbeen iets achter de singel om te zorgen dat ze der kont niet naar buiten laat gaan. galopeert ze weer rustig open de volte dan weer door je haar met je binnenbeen als het ware naar buiten te drukken. blijf recht in het zadel zitten en blijf weer gelijk op twee teugels rijden. maak dan een overgang naar de draf. in die overgang moet ze wel voorwaarts blijven dus er niet "uitvallen" maar ook niet onder je weglopen. waarschijnlijk zal ze vanuit de overgang te hard gaan. neem haar meteen terug en maak anders een overgang naar stap. stap 4 passen en draaf weer weg. loopt ze te snel, weer naar stap en weer wegdraven. tot ze rustig gaat. blijf al die tijd heel veel wendingen rijden. de ene na de andere. en blijf geduld en ontspanning houden.

heel veel succes!!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:40

Ze heeft toch ook gezegd in haar verhaal dat als ze het mag 10 min doorloopt dus mischien is het wel helemaal niet zo,aleen als de pony het mag dat ze dan zo hard gaat.Je moet niet zo redeneren als je het paard niet kent.De meeste paarden zijn buiten sneller en als een paard nou lekker wilt razen probeer hem dan los te laten in de bak of voor dat je naar buiten gaat maar als je zlelf wilt dat hij lekker raast,nou zoek een leuk plekje (dat was de vraag wie er nog een plekje wist haha) verder kan ik je ook niet helpen veel succes met je pony groetjes laura

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 14:10

het is in mijn ogen een duidelijk geval van onder de man uitlopen en ik wil haar daarbij helpen. dit forum is immers om te helpen. wilt ze mijn advies nou dan leest ze er toch gewoon over heen?!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 15:06

Hoi, bedankt voor jullie advies hoor. Tong uitsteken
Aan de dingen die jullie noemen werken we al in de les , en in het bos wil ze idd onder me weg lopen. Vooral aan het begin, dan begint ze te huppelen en te bokken maar ze MOET dan van mij stappen en rustig draven. Het is dus niet zo dat, als ze zin heeft om te rennen, dat ook van mij mag. In het bos doen we verder ook normale galopjes, en luistert ze dan goed, dan doen we vaak een keer een rengalopje. Lachen Maar goed, omdat er in het bos ook nog andere mensen lopen en rijden kan je dan niet voluit gaan, en dat is wat Trix nu geweldig vindt.. Maar, alleen als ik de hulpen geef.
Pas liep ze trouwens wel onder me uit, en toen kreeg ik haar moeilijk terug, dus wel heel erg bedankt voor jullie tips en als jullie er nog meer weten, ze zijn allemaal welkom.
Wat ik trouwens vervelend vind, is dat sommige mensen hier op bokt (ik heb het niet over jullie want in dit topic gebeurt het heel netjes) meteen met schreeuwerige letters gaan typen als ze vermoeden dat iemand iets heel erg fouts doet. Scheve mond Omdat ze er waarschijnlijk al vanuit gaan dat ze ruzie willen maken, of tegen de tips in gaan en ze niet aannemen of er zelfs niet over nadenken. Jammer vind ik dat... Verdrietig

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:44

Alleen even over het uitrazen (verder zijn er al hele goede tips gegeven) ik heb ook een heethoofd (nouja heethoofd, ze is flink aan de loperige kant) en als ik haar laat gaan (doe het wel af en toe in het bos) is ze daarna eigenlijk alleen maar nog drukker Haha!

Niet dat je nooit even lekker voluit moet gaan met je pony hoor, ik wil alleen maar aangeven dat ik niet weet of het helpt, het kan ook averechts werken.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 22:41

Ach, Sven Rothenberger ging vroeger ook altijd met zijn dressuurpaarden naar de renbaan om ze eens lekker de benen te laten strekken. Volgens mij is het wel een manier om een paard "goed tussen de oren"te houden. Overigens alleen als jij dat wil en zeker niet elke keer als je gaat galloperen. Staat er geen adres ofzo in de "goudengids"? Hippos Vadecuum ofzo heet dat ding....

Persoonlijk heb ik voor mijn paarden een vaste plaats waar ze zich lekker mogen uitleven. Op andere plaatsen moeten ze altijd naar me luisteren maar daar mogen ze zich lekker uitleven... Ideaal zo'n lang breed pad door de polder....

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:31

Een oplossing voor je probleem weet ik eigenlijk niet echt
Heb even voor je gezocht in dat Hippos Vademecum
En daar stonden de volgende renbanen in:

In Alkmaar, Wassenaar, Emmeloord,Groningen,Joure,Wolvega
Meer staan er niet in...

Het is wel eng als ze over een wortel ea. struikeld, maar zo snel zal dat niet gebeuren, mijn pony springt er iig overheen als er zoiets in het bos ligt. Paarden kunnen zelf ook wel een beetje opletten

Al gaat veiligheid natuurlijk voor alles

(L)

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 18:23

strandritje? Party!!

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:21

Ik heb een aantal jaar op een draver gereden en dat was ook een ontzettende heethoofd. Maar als ik met hem ging rijden dan moest hij wel altijd op mij letten. Als ik wilde draven dan moest hij van mij een normaal tempo aanhouden en als ik vond dat hij wat harder moest draven dan moet hij harder draven en dat geldt natuurlijk ook om langzamer te gaan en dat is voor de galop ook zo. Af en toe liet ik hem lekker uitrazen om dat hij echt gewoon even flink moest rennen maar daarna moet hij wel weer bij de les zijn. Dus af en toe laten uitrazen vind ik geen probleem
maar doe het wel ergens waar het zand niet te mul is, langs de zeekant van het het strand bijv. is het zand meestal wel goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers