Durf niet in galop....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Durf niet in galop....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 17:46

Ik rij op een manege en daar hebben ze een paard wat nou niet bepaald mijn favoriet is. Ik heb er hier op bokt al eerder over geschreven, ben een jaar geleden er vanaf gevallen en sindsdien ben ik bang van hem. Nou ben ik eindelijk zover dat ik zonder hartkloppingen op stap, en stappen en draven gaan nu goed. Maar die galop!!!! Lips are sealed
Als andere paarden gaan galloperen dan wil hij ook heel graag. Ik heb het gevoel dat ik op dat moment de controle over hem kwijt raak. Ook als ik hem dan met opzet in galop probeer te krijgen, loopt hij 'weg'. Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen. Tot de galop loopt hij netjes de hoeken door en loopt hij goeie voltes. Maar bij het in galop gaan valt hij naar binnen en luistert hij voor mijn gevoel niet meer naar me. Nou is het een paard dat twee soorten 'buien' heeft: of hij doet gewoon braaf wat hij denkt wat er van hem verwacht wordt. Of hij doet echt letterlijk wat je van hem vraagt. Dus als je iets fout aangeeft, doet hij het ook fout. Goeie leerschool, maar soms ook lastig. Vooral als ik al amper in galop durf.

O nog een dingetje: in galop gooit ie keihard zijn hoofd naar beneden, zodat de teugels uit je handen getrokken worden. En dát vind ik dus ook eng...

Wie kan me helpen???

groetjes!

fjordentinker
Berichten: 1447
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:48

Nou als het op een manege is kan je het toch gewoon aan je instructeur/trice vragen??? Lijkt mij wel zo makkelijk als je les krijgt Knipoog Haha!

Verder zou ik proberen eerst eens rustig in een volte in de galop aan te springen... Lachen

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:53

Probeer het eens op een ander paard. Eentje die rustig aanspringt en niet de teugels uit je handen trekt. En als het dan goed gaat, ben je denk ik ook niet meer zo bang op dat andere paard om te galopperen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:02

ja je moet je vertrouwen weer terugwinnen, waarom pak je dan dit paard?

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:22

Zoals hierboven al staat is het een idee om een ander paard te kiezen. Maar als je niet kan kiezen en erop gezet wordt, dan kun je misschien gewoon gaan stappen op het midden (als dat toegestaan is) en anders op een volte blijven galopperen. Dit is moeilijk en hij zal misschien wel uit de galop vallen, maar dat is altijd nog beter dan een race-eend!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 21:12

Op een ander paard durf ik wel te galopperen. Dus het is niet de oplossing om eerst op een ander paard te gaan om het dan op dit paard te gaan durven. Vage zin... Verward
En ik heb er een jaar niet op gereden, dus eens moet ik er toch weer op! Niet dat het persé moet van de instructeur, maar ik wil gewoon dat paard durven rijden. Inderdaad heb ik niks te kiezen, behalve als ik ergens écht niet op durf, dat is ook de reden dat ik er zo lang niet op gereden heb. ik heb zelf aangegeven dat ik het weer wil proberen.

Ik vraag het ook aan de instructeur, en die zegt dat ik de teugels op het moment dat ie zijn hoofd omlaag gooit, met een rukje naar me toe moet trekken. ik had gehoopt op nog meer tips van jullie.

Doei!

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:29

Als hij z'n teugels uit je handen trekt, geef je een beetje been en tegelijk een rukje aan de teugels. Verder, probeer eens te oefenen met galopperen als je alleen rijdt, dus in jou geval in een prive les ofzo?

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:46

Misschien moet je het inderdaad eens proberen in een priveles Verward Je hebt dan de volle aandacht, zorg dat je een instructeur hebt waar je vertrouwen in hebt en vraag desnoods of hij aan de longe kan. Dan heb je misschien iets meer controle en je zal zien dat als dat goed gaat, je veel meer zal durven! Cool Succes

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:05

probeer het op andere rustige paarden daar krijg je veel vertrouwen van.
zo heb ik ook mijn angst overwonnen en nu durf ik weer op van alles te rijden