'natuurlijke' manier van bekapping

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

'natuurlijke' manier van bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 13:12

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met het bekappen van paarden door een hoefsmid die volgens de 'natuurlijke' manier bekapt. Ik heb even niet de naam, maar het heeft te maken met bekapping/of juist niet bekappen volgens de wijze waarop wilde paarden hun hoeven onderhouden/vanzelf slijten. hebben jullie hier ervaring mee, wat zijn de kosten en hoe vinden jullie dit?

Groetjes van pepcel Pling


VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:15

natuurlijk bekappen is net als gewoon bekappen alleen worden de straal en zool niet bijgesneden. op zich heel logisch. een paard hoort ook op zijn hele zool en straal te lopen voor het hoefmechanisme. tegenwoordig word de straal en zool wel bekapt omdat het er dan netter uit ziet maar de hoefmechanisme wordt zo wel bemoeilijkt. volgens mij moeten de kosten daarvan niet duurder zijn dan normaal bekappen.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 13:17

Bedankt voor je antwoord, ken jij een 'natural' hoefsmid waarvan je weet dat ie een goede is en dit op deze manier uitvoert?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:09

Volgens mijn hoefsmid heb je geen natuurlijke en onnatuurlijke manieren van bekappen, alleen maar goede en minder goede hoefsmeden....

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:19


Niets zo charmant als een paard in her land.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:16

ben het met kendra eens dat er goede en geen goede zijn maar er is een verschil tussen natuurlijke slijtage en daarop kappen en een moderne bekapstijl...
neej ik ken er geen in mijn buurt helaas


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:26

Vraag me nu gelijk af waar deze (moderne) bekappingsmethode dan vandaan komt.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:29

ik weet wel dat ie van amerika komt, het zal best wel een goede methode zijn omdat het is afgekeken van paarden in het wild, hoe bij hun de hoeven sleten, maar ik zou zelf nooit met dit soort dingen voorop lopen, helemaal niet als je paard op de 'gewone' manier geen problemen met zn hoeven heeft. hij moet er namelijk wel zn hele leven mee doen

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

porsche
Berichten: 68
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:23

Ons paard is behandeld bij dierenkliniek Hofland in Bodegraven, ( wel eens waar niet voor z'n hoeven of de stand daar van) daar is erg veel studie gedaan naar deze manier van beslaan en bekappen. Zij hebben er daar ook uitgebreidde documentatie over, misschien dat je dat eens kunt opvragen. Ook worden er hoefsmeden opgeleid vanuit heel nederland, misschien is er wel iemand bij jullie in de buurt die deze applicatie heeft gedaan.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 23:05

In Hemel op Paarden van deze maand staat een heel artikel over natuurlijk bekappen. Ook op de website trouwens.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 23:13


Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 23:19


Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 23:23

En een overzicht over de barefoot trim:

http://www.barefoothorse.com/

Als je op de link "trim" kijkt, zie je schema's hoe je moet bekappen.

Een advies alleen: don't try this at home without proper instructions...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 23:29

En dan nog even dit: ik ben persoonlijk een groot voorstander van het blootvoets laten lopen van paarden, maar dan op een verantwoordde manier. De ondergrond in Nederland is in de meeste gevallen te zacht en te drassig, om dezelfde manier van bekappen door te voeren als hij in Amerika wordt toegepast. Voor iedereen die sceptisch staat tegenover deze manier van bekappen: een heleboel mensen die ten einde raad waren en op het punt stonden om een paard met hoefkatrolontsteking of zelfd zwaar hoefbevangen paarden weg te brengen, hebben bij de methode Strasser heel veel baat gehad. Dus, ik ben het er helemaal mee eens dat er op het gebied van hoefsmederij genoeg beunhazen rondlopen. Gezond scepticisme is dan ook zeer zeker te adviseren . Maar dieren en dan met name paarden kunnen niet acteren, als ze zich er beter door gaan voelen, dan helpt het ook.

Je suis Charlie.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 19:03

mijn hoefsmid doet het ook,
is geloof ik wel duurder.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 19:55

Pling Bedankt allemaal (ik ben effe niet op het forum geweest en zag ineens een heleboel reacties), ik ga eens verder zoeken op de links die jullie erbij gezet hebben. Ik had inderdaad ook het artikel gelezen van hemel op paarden. Persoonlijk denk ik dat het een heel goede methode is, maar ja iedereen heeft een eigen prettige methode. Mijn pony had vroeger een goed smid, maar hij had mijn pony een keer laten bekappen door een 'hulpje' (zo noem ik het maar, want ik was/ben er zeker niet te tevreden mee) en sindsdien heeft mijn pony veel te korte hoefjes (had altijd erg sterke hoeven). Ik ben van mening dat deze nieuwe manier van bekappen voor mijn pony erg goed zou zijn en ik denk dat deze mensen ook vooral veel meer vanuit het paard zelf kijken.

Bedankt en groetjes van Celeste

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 19:55

op de waiboerhoeve in leleystad hebben ze hier ook onderzoekk naar gedaan en kwam er dus op uit dat natuurlijke bekapping om het zo te noemen veel beter is voor je paard
daarnaast kwam er ook uit voort dat je een jong paard nog kunt corrigeren in beenstand maar als je dat met een volgroeid paard pas doet je juist de problemen opzoekt omdat de gewrichten zich al hebben aangepast aan de afwijking. als je ze dan corrigeerd krijg je problemen met de gewrichten van het paard.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 19:58

Oja, ik woon in Oosterhout. Als iemand een tip heeft voor een dergelijke hoefsmid zie ik hem graag! Groetjes

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 20:07

Mijn pony is al flink ouder, maar ik denk dat een natural balancehoefsmid bepaalde standen niet perse rigoreus hoeft te corrigeren asl het er allemaal vrij goed uitziet. En als het al zou moeten dan wordt dat langzaam gedaan. maar ik kan er zeker wel inkomen, dat je daar wel mee moet uitkijken.

KC

Berichten: 917
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Abcoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:11

ik heb alle paarden op NB ( ntural balance ) bloot en soms ook op ijzers ( verschillt per paard) is niet duurder dan gewoon ( tenminste niet bij mijn hoefsmid ) ben er erg blij mee kijk even op de site van joke nibbelink
http://www.home.zonnet.nl/joke_nibbelink/ zij is echt super...
groetjes lc

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 00:36

www.naturalhorses.com

Lynn Apple is ook "natural Hoefsmid"...... Lynn en Marjan geven me al les in NH... en ik zit ook te denken over Banjer en natuurlijk bekappen.... Lachen


Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 13:03

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:48

Ik snap iets niet: met de Naturale Balance is het toch de bedoeling dat het paard zijn gehele hoef belast?? (dus ook gewicht op de straal e.d.)
Maar asl je paard nu op de 'gewone' manier beslagen is en je rijd een keer door de modder dan wordt toch door de modder ook het draagvlak vergroot???
Ook als je altijd in de bak rijd staat je paard op zn gehele hoef, het zand vormt zich immers naar de hoef. (Of heb ik het nou helemaal mis)

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:03

doordat in de de moderne bekapping alles weggesneden word is het grootste druk op de rand aan de voorkant omdat de hoef zich als het ware hol wordt gedwongen maar bij natuurlijke bekapping word alleen de rand bijgewerkt waardoor het paard op de gehele voet en voornamelijk op de straal en achterkant van de voet draagt. in losse grond zakt het wel maar de druk is toch anders. vergelijk het maar met een glas op zijn kop in de modder drukken en gewoon rechtop. als je hem op de kop in de modder drukt zal je zien dat de rand in de modder zakt en het lang duurt voordat je de platte onderkant hebt bereikt. de boel trekt vacuum en het word dus zwaarder om het eruit te trekken.
als je het glas gewoon rechtop erin drukt zak je niet ver weg en is de vacuum ook minder.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:28

ik zie dat je in Oosterhut woont. Oosterhout NB of Oosterhout GLD. Ikzelf woon in Oosterhout NB en ken helaas geen hoefsmit die natuurlijk bekapt. Ik heb wel mijn eigen hoefsmit het artikel van de site van Frans Veldman gegeven en hij was er goed over te spreken. Hij zei dat hij met veel van die dingen zelf al rekening houdt. Ik heb een semi-natural hoefsmit dus Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jussem, SentiBot en 82 bezoekers