Eiwitbultjes vs wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Eiwitbultjes vs wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 20:08

Kasmier heeft sinds 2 dagen flink veel eiwitbultjes. Het lijkt wel een explosie van bultjes onderhand. Nu is hij sinds vandaag op half kuil gezet om het wat te onderdrukken en te kijken of het idd het kuil is waar het aan ligt.

Nu mijn vraag. In het gras zit natuurlijk eiwit. Het land word al een aantal weken bijna dagelijks overdag begraast. Kasmier heeft net weer 2 weken op stal gestaan i.v.m. kreupelheid, maar hij kan nu het land weer op.

Zou het kwaad kunnen betreft de eiwitbultjes? Of is het land nu zodanig gewend aan de begrazing dat het eiwitgehalte wel mee zal vallen? Ik hoop namelijk niet dat wanneer hij op half kuil staat dat hij alsnog extreem verder onder komt te zitten met bultjes doordat hij overdag (meestal van 10.00 tot 17.00 uur ongeveer) op 't land zou staan.

Wat is jullie idee?

Alvast bedankt!!!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...



Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 23:05

Het gras groet volgens mij heel 'raar'dit jaar ofzo, de beide paarden die ik rijd krijgen dit jaar problemen als we ze de hele dag in het land laten staan. Miga wordt zo gek als een deur en Lady wordt moddervet en stijf (waarschijnlijk ook een reactie op teveel eiwit).
Ik krijg een beetje het idee dat de veodingswaarde van het gras nogal fluctueert. Als het een paar dagen warm is geweest, en daarna regent het, dan spuit het gras de grond uit en bevat dus heel veel. Tijdens die warme dagen weer wat minder.

Kan het niet zijn dat hij nu kuil krijgt dat van een andere snede komt als voorheen?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 01:42

Dat kan absoluut, het kuil word namelijk aangeleverd en is dus niet van eigen productie. Ik heb het vermoeden dat het een nieuwe lading is, want vorig weekend was er volgens mij even geen kuil.

Maar ik vraag me dus af nu hij zo schijnt (ik weet het niet zeker of het daar aan ligt) te reageren op de eiwitten met die bultjes, of het dan wel zo slim is om hem op 't land te laten nu. En mocht het wel kunnen of ik hem dan opnieuw moet aanwennen met eerst een paar uurtjes aangezien hij 2 weken niet op het land heeft gestaan...

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 09:05

Pas er mee op! Met Iwaldo bouwen we elk jaar rustig op en af qua weidegang...
Die hebben ze voorheen een keer pardoes een halve dag in een wei gegooid en die had dus bijna eiwitvergiftiging... Ik zou het inderdaad rustig opbouwen!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 09:09

Gras krijgt tot nu toe steeds een overdosis aan zon en geen regen. Dan een overdosis aan regen en geen zon.
Het gras groeit hard en is flink eiwitrijk.

Heb al heel wat mensen gehoord over dikkere klieren, eiwitbultjes en hoefbevangen.

Ik zou dus echt opbouwen met een paar uurtjes op het land zodat je de bultjes even goed onder controle kan houden. Want je wil toch niet dat 1 dag gelijk teveel is en dat er weer problemen optreden.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 11:51

Nee idd, dat zou ik echt niet willen, vandaar dat ik maar even jullie mening vroeg.

Maar goed, ik ga Kasje gewoon weer rustig laten wennen met eerst 2 uurtjes en zo verder opbouwen.

Thanx voor jullie adviezen!!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:14

Op de dierenkliniek Emmeloord zijn ontzettend veel koliekgevallen de laatste weken. Paarden vanuit de box, vol het gras is gaan, en waarbij het mis gaat...

Ik zou dus erg voorzichtig opbouwen, en hopen dat de bultjes snel verdwijnen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:58

Mayo schreef:
Maar goed, ik ga Kasje gewoon weer rustig laten wennen met eerst 2 uurtjes en zo verder opbouwen.


Beginnen met 2 uur vind ik wel wat veel. Zelf ben ik nogal voorzichig, dus ik begin echt met 20 minuten a half uur en dat steeds stapje voor stapje. Soms eerst even in de bak en dan in de wei, andersom ook wel eens trouwens. Tegen de tijd dat ik aan 2 uur zit, ben ik wel eventjes bezig. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik de rest van zijn voer nauwelijks aanpas, hij krijgt gewoon al zijn voerbeurten en slaat niks over.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:14

Nic heeft sinds kort en voor het eerst ook eiwitbultjes. Hij is er wel aan gewend om hele dagen naar buiten te gaan (ook in de winter) en heeft het gras kunnen eten vanaf het moment dat het is gaan groeien. Dat scheelt wel, maar als ik de weide zie en de hoeveelheid eiwitgras mag ik blij wezen dat hij er nu alleen in de middag een paar uur opgaat.

Tevens hebben ze bij ons ook een nieuwe hooileverancier die veel eitwitrijker hooi levert. Wellicht dat Kas daar idd ook last van heeft.

Gelukkig ben je heel voorzichtig. Zal vast wel goed gaan Hij zal ook wel blij wezen dat hij weer naar buiten mag he!

En ik denk persoonlijk dat een uurtje of 1 a 2 best kan.

Succes!

Op zoek naar de zon!!!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 18:49

Lov, hij was gisteren een half uurtje geweest en vandaag toch ongeveer een uurtje, dus morgen weer wat langer. De bultjes lijken nu wel minder te worden weer gelukkig. Z'n voer blijft verder wel hetzelfde alleen wat minder kuil.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 18:50

Dimple, ik ben idd voorzichtig, het komst wel goed neem ik aan Haha! Thanx!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 39 bezoekers