Rubiquil en z'n nakomelingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Rubiquil en z'n nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 22:29

Kan iemand mij meer vertellen over Rubiquil en z'n nakomelingen?
O.a fokt hij wel of niet groot door,karakter(heel belangrijk),beweging enz.
Kortom alle info is zeer welkom.
Misschien kan iemand mij dan ook vertellen of hij een goede keuze is voor mijn Ulft x Nassau keurmerrie van 1.65m ,zeer loperig en met een super karakter.
Ik ben helaas niet in staat om foto's van haar te plaatsen, dus dat maakt het voor jullie niet makkelijker,maar toch.....

Bij deze vast mijn dank


MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:48

Info uit Het Complete Hengstenboek (RBI)

Rubiquil NRA 980012.92 Stb (ex 41.26813.92 Westf)
Rijpaardtype NRPS/KWPN
Geboren: 10-06-1992
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.67 m
Pijpomvang: 22 cm

Verrichting 2002
Stap..................6.5
Draf...................8
Galop.................8.5
Aanleg dressuur...8.5
Dressuur 31.5 punten

Fokker: M. van Lieren, Schore

Rubinstein I x Aquila Keur van Roemer Pref x Marion van Homerus x Ingrid van Eros Keur x Cobi van Vario x Sophia van Graaf van Wittenstein Pref x Jomina van Eugenius x Comina van Wodanus x Pomina van Wilson x onbekend

x = 22.85 %, waarvan < 5 % ox

Andere goedgekeurde KWPN hengsten uit fokfam 113
*geen

Andere goedgekeurde KWPN en/of NRPS zonen van Rubinstein I
*Iglesias 90.10486 Stb, 28-04-1990, zwart, 1.70 m, 21.5 cm
*OO Seven 96.09740 Stb, 17-05-1996, zwartbruin, 1.68 m, 22.5 cm
*Rafürstinels NRA 980010.91 Stb (Prest Sport), 21-03-1991, bruin, 22 cm
*Respect NRA 960007.92 Stb (Prest Sport), 15-06-1992, vos, 1.67 m, 22 cm
*Rohdiamant 33.01114.90 Old, 19-03-1990, donkerbruin, 1.67 m
*Ronaldo 33.04503.95 Stb, 18-03-1995, zwart, 1.69 m, 21 cm

Rubiquil is een ruim voldoende ontwikkelde, voldoende rijtypische hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat. De hals is goed van lengte en vorm. De bovenlijn is goed gevormd. Het voorbeen is iets onderstandig, frans gesteld en zou meer lengte moeten hebben.

Goedkeuring NRPS 1998 (bij extra keuring, datum niet gepubliceerd)
Alweer enige tijd geleden heeft de hengstenkeuringscommissie een advieskeuring gedaan voor de Oldenburger hengst Rubiquil. Rubiquil is een zoon van de befaamde Duitse dressuurhengst Rubinstein I. Rubinstein I is een zoon van Rosenkavalier uit de merrie Antine (v. Angelo xx). Fokker van Rubinstein I is H. de Baey, uit wiens stal ook de bekende Ahlerich van Reiner Klimke en Amon van Annemarie Sanders zijn gekomen. Zijn zijn dus zeer nauw verwant aan Rubinstein. Momenteel wordt Rubinstein op Grand Prix-niveau uitgebracht. De moeder van Rubiquil is een dochter van de Westfaals gefokte Roemer (v. Pilatus) die in Nederland jarenlang hoog op de dressuurindex heeft gestaand door zijn goede vererving van dressuurkwaliteiten. Verder in de moederlijn treffen we via de lijn Homerus-Cadet het bloed van de Engelse volbloed Anblick xx aan.
Rubiquil is een 6-jarige zwartbruine hengst met een stokmaat van 1.67 m. Hij heeft een heel sprekend hoofd met zeer veel uitstraling. De bewegingen zijn ruim en krachtig, waarbij het goede gebruik van het achterbeen extra opvalt. Onder het zadel heeft de hengst een mooi silhouet en laat hij zich heel makkelijk sluiten. Dit laatste is voor een goed dressuurpaard essentieel. Inmiddels is Rubiquil uitgebracht op Z-niveau en onder meer geselecteerd voor de halve finale van de AMEV-Hippo dressuurcup onder zijn nog jonge ruiter Laurens van Lieren uit het Zeeuwse plaatsje Schore. Op Champion Arnhem werd de combinatie voor het eerst gepresenteerd voor een internationale jury en direct als tweede geplaatst achter Marlies van Baalen.
De veterinaire onderzoeken zijn inmiddels met goed resultaat verlopen en de hengst zal dan ook 02-09 aanstaande aanwezig zijn op de eerste dag van het verrichtingsonderzoek. (NRPS nieuws, aug 1998)

Verrichting NRPS Ermelo 1999 (16-10)
Stap.....................Matig
Draf.....................Zeer Goed
Galop...................Zeer Goed
Dressuurproef.......Zeer Goed
Springen ohz.........Goed
Springen vrij.........Zeer Goed
Steeple.................Voldoende
Karakter/Werklust..Zeer Goed
Gedrag..................Goed
Algemene indruk....Goed

Aangewezen HK KWPN Den Bosch 2002 (01-02) voor verkort verrichtingsonderzoek
Rubiquil is met succes uitgebracht in de Grand Prix dressuur. Hij heeft bij de Young Riders in 2000 en 2001 teamgoud op het EK gewonnen en behaalde individueel meerdere topklasseringen. Het bloed van de Grand Prix-hengst Rubinstein I, die naam heeft gemaakt vanwege de Rittigkeit en dressuuraanleg van zijn nakomelingen, is bij Rubiquil gecombineerd met Roemer, Homerus (v. Cadet-Anblick xx), en Eros (v. Amor). Deze opeenvolgende hengsten uit de moederlijn staan stuk voor stuk garant voor kracht en kwaliteit in de beweging en staan aan de basis van menig Grand Prix-dressuurpaard. Rubiquil, die eerder is goedgekeurd bij het NRPS, komt uit een moederlijn, die meerdere dressuurpaarden voortbracht.
Moeder Aquila Keur bracht 7 hengstveulens en 3 merrieveulens waaronder Honneur (nationaal springpaard, van Concorde) en Rubiquil (ggk NRPS-hengst, tevens Grand Prix dressuur, van Rubinstein I). Marion is ook de grootmoeder van Gandi (ZZlicht, van Apollonius xx) en van Florence (Z1 dressuurpaard, van Zaire), en zij is overgrootmoeder van Ikarus (Z2 dressuurpaard, van Katell xx). Overgrootmoeder Ingrid is grootmoeder van Etoile (Z1 dressuurpaard/Z springen, van Zevenster) en van Eros (Z1 dressuurpaard, van Wagenaar); zij is overgrootmoeder van Dalanta (Z1 dressuurpaard, van Ultimaat).

Verwachtingswaarde springen: 88 (betrouwbaarheid 12 Ziek; stamboomindex dressuur: 215 (betrouwbaarheid 30 Ziek.

Moederrapport 2002
De merrie Aquila is gestorven.
Stokmaat: 1.69 m. Kleur: Vos
IBOP; stap 14, draf 16, galop 14, houding 8; karakter 15, geschiktheid als springpaard 15; totaal 82 punten.

Verrichting Ermelo 2002 (verkort onderzoek, 11-03 t/m 30-03)
Rubiquil is een eerlijke, betrouwbare hengst. Hij heeft veel bereidheid om te werken en laat zich goed bewerken. De stap is kort, actief en zuiver. In draf heeft Rubiquil ruim voldoende ruimte. De hengst heeft een goede afdruk en ruim voldoende houding en souplesse. Rubiquil heeft een goede lengtebuiging en laat zich goed sluiten. In galop heeft Rubiquil ruim voldoende ruimte. Hij galoppeert met veel afdruk en ruim voldoende houding. Hij kan goed schakelen. Rubiquil heeft veel aanleg voor de zwaardere dressuuroefeningen.
Als dressuurpaard heeft Rubiquil veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een goed gevoel.
Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Predikaten
NRPS 1999 Prestatie Sport

Sportgegevens
2002 Grand Prix dressuur


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:52

Ik heb er eentje, van 31 maart: [naam verwijderd] [naam verwijderd]:
Voor fotos zie dit topic: [KS] [naam verwijderd] op 3 weken
Uit een Balzflug x Zeoliet x Pele x Le Val Blanc xx merrie, een bloederig heet kreng van 6 jaar.

Rubinstein zonen doen het eigenlijk alleen echt goed op bloedpaarden. Het is beter niet een Rubinstein te gebruiken als je een wat zware laag in het bloed staande merrie hebt.

Rubiquil staat er om bekend mooie koppies te geven, met een heel fijn aanhankelijk karakter. Soms geeft ie een wat korter voorbeen, maar daar is bij mijn veulen bepaald geen sprake van...
soms wat lang in de rug. en dus wat gewoontjes als er met een wat eenvoudigere merrie wordt gefokt.

Mijn veulen is echt mooi om te zien (zegt ze zelf, ja ik weet hoe het klinkt Misselijk ) Ze staat hoog op de benen, en heeft echt een hele fraaie hals. ze ziet achter de oren gewoon een buiging in de nek, en daaronder hangt een heel fraai koppie met een deukje in de neusrug. En ze is mooi getekent, Rubiquil schijnt een abonnement te hebben op witte voetjes; en [naam verwijderd] heeft er dus 4.
[naam verwijderd] is kwa karakter absoluut een verbetering op haar moeder. Of ze wat groter wordt dan haar moeder is de vraag, maar ze komt dus uit een zeer sterke merrielijn die gewoon bij merrieveulens klein fokt. Hengst veulens halen uiteindelijk wel hoger dan 1.66m....maar merries veelal dus niet. Ben benieuwd, daarvoor zal ik echt nog moeten wachten.

De gangen van mijn veulen zijn minstens zo goed als die van haar moeder. [naam verwijderd] toont heel veel galop, ze is er erg handig in. De stap kon idd wel wat typisch worden, neigt toch sterk naar telgang, zeker als ze wat overhaast stapt. Maar dat kan ook debet zijn aan die bijna-belachelijk lange pootjes....
Ik zou zo weer met Rubiquil fokken, bij mijn merrie past hij goed.
Laatst bijgewerkt door Dees op 16-05-03 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 23:02

Ik heb twee nakomelingen van Rubiquil.
De een is nu 11 maanden en is mooi aan de maat.Heeft 3 witte voetjes en een klein blesje.Heeft een aardige stokmaat(nu zo rond de 150 uit een moeder van 1.54)Ze heeft in haar korte leventje nog nooit iets verkeerd gedaan.Is zeer aanhankelijk en erg rustig.Is echt de vriendelijkheid zelfe en erg mensgericht.De ander komt uit de zuster van de jaarling.Hij is nu 3 weken.Is een heel mooi compact veulen met zeer goede bewegingen.Heeft een heel mooi koppie en heeft nu al hengstenuitstraling(hij lag achter zijn moeder en het eerste wat ik zei was dat het een hengst was alleen door zijn koppie te bekijken)In tegenstelling tot zijn zus,denk ik dat dit niet zo'n hele grote gaat worden.Hij is het eerste veulen van deze merrie.Hij heeft alleen een wit voetje achter en verder geen wit,maar ook weer dat vreselijk lieve karakter.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 23:10


Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 23:16

Dank je wel Dees(heb nog steeds niet uitgevonden hoe dit moet!)

Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 07:56


Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:27

Vorig jaar ook een Rubiquil geboren uit Lena:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is behoorlijk aan de maat nu..

[edit] Waren kruisjes [/edit]

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:45

Hexagon's Roumanda, Rubiquil x Matador II is onder Thamar Zweistra is kampioen Z dressuur geworden dit jaar. Roumanda en mijn paard Lisenka, Matador II x Belisar x Doruto komen uit dezelfde merrie lijn.

Hexagon's Ollright was op 5jarige leeftijd al Z1 kampioen op de Levade onder Laurens van Lieren.

Ik hoor nix anders dan lovende woorden over Rubiquil.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 15:52

Tot zover bedankt allemaal,meer reacties zijn uiteraard welkom Haha!

Ik heb besloten om nog een jaartje te wachten met Ishana te laten dekken, maar zoals de zaken er nu voor staan wordt het dan i.i.g. wel Rubiquil.
Naar mijn idee moet er uit die twee toch wel een heel leuk veulentje komen

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:54

Pipi schreef:
Tot zover bedankt allemaal,meer reacties zijn uiteraard welkom Haha!

Ik heb besloten om nog een jaartje te wachten met Ishana te laten dekken, maar zoals de zaken er nu voor staan wordt het dan i.i.g. wel Rubiquil.
Naar mijn idee moet er uit die twee toch wel een heel leuk veulentje komen



We zijn nu al benieuwd! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers