Schuldgevoel.................................!!!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Schuldgevoel.................................!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 12:53

Hee allemaal,

Ik zit waarschijnlijk gewoon in een dipje maar ik wil het toch even kwijt. De laatste tijd gaat het rijden niet zo lekker, dat heeft iedereen weleens natuurlijk. Maar ik heb af en toe echt het idee dat ik als een beginner op mijn paard zit, ik krijg er gewoon een schuldgevoel van, ik ben bang dat ik hem verpest. Het is erg moeilijk uit te leggen. Ik weet niet of een van jullie ook weleens zoiets heeft. Als iemand raad weet, alles is welkom.



Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:14

Schuld gevoel houd je gevangen in iets wat je niet bent. Schuldgevoel en angst zijn de grootste vijanden van de mens. Ik zou zeggen, als je niet blij bent met de manier waarop je rijd, dan moet je goeie instruktie gaan zoeken. Die zal er vast ook wel zijn op zierikee.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:18

Gewoon doorgaan. Als je instructie hebt zou ik daar op vertrouwen en de manier rijden waarop hij/zij zegt dat het goed is. Ik zou niet opeens allerlei andere dingen zelf proberen. Soms moet je over een dood punt heen. En een paard verpest je niet zo heel snel (of je moet hem allerlei vreselijke dingen aandoen, of overal aan toegeven maar daar ga ik niet van uit) , maar het kan altijd beter natuurlijk. Al doende leert men en iedereen heeft weleens dipjes. Straks gaat het weer beter en ben je de dip zo weer vergeten!

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 14:41

Het gevoel dat jij beschrijf, ken ik maar al te goed. Ik heb een aantal maanden -het leek nog veel langer- ook het gevoel gehad dat het helemaal nooit meer goed ging en dat ik nog niet eens een jaar les had. Maar geloof me, je komt er wel weer overheen! Misschien is het een goed idee om een beetje afwisseling in het werk te houden, door bijvoorbeeld een buitenritje te maken ofzo. Dan ben je niet zo gefokest (hoe schrijf je dat?) op dat het perce goed moet gaan en gaat het misschien juist wel beter. En natuurlijk is het nog leu kvoor je paard ook!

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:25

Kieffertje schreef:
Het gevoel dat jij beschrijf, ken ik maar al te goed. Ik heb een aantal maanden -het leek nog veel langer- ook het gevoel gehad dat het helemaal nooit meer goed ging en dat ik nog niet eens een jaar les had. Maar geloof me, je komt er wel weer overheen! Misschien is het een goed idee om een beetje afwisseling in het werk te houden, door bijvoorbeeld een buitenritje te maken ofzo. Dan ben je niet zo gefokest (hoe schrijf je dat?) op dat het perce goed moet gaan en gaat het misschien juist wel beter. En natuurlijk is het nog leu kvoor je paard ook!

cker

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]


daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:42

Schuldgevoel, daar weet ik alles van..Ik heb ook zo af en toe sterk het idee dat ik mijn paard naar de filistijnen rijdt...Heb vandaag nog besloten de wedstrijden de wedstrijden te laten voorlopig, en me vooral te richten op de lol met mijn paard in de omgang en zie..lange tijd niet zo lekker gereden als vandaag...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 00:13

Ik rij neit erg veel de laatste tijd en mocht laatst een keertje op Lodewijk, van Nimber. Op moment dat ik dan op zo'n paard stap ben ik heel erg bang dat ik m verpest, hoe beter het paard is, hoe banger ik ben dat ik m verpest...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 00:54

ik ken het ik heb een beetje een schuldgevoel omdat ik mijn paard zelf niet meer ken rijden
en hij pas 4 jaar is en dan heb ik een verzorgster die hem doet dat vind ik eigenlijk allemaal maar niks maar ik wil hem absoluut niet verkopen ik heb hem al vanaf veulen afs aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:36

Gut je lijkt mij wel, ik doe niet anders dan me afvragen of ik wel door moet gaan met rijden. Vaak en dan bedoel ik ook echt vaak, denk ik: ik leer het helemaal nooit. Maar als het dan een dag meezit en je stuurt wel echt lekker je rondje, weet je weer dat je het rijden toch niet op wilt geven Lachen Dus gewoon blijven doen hoor en vooral blijven lessen! Succes!

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:05

Goh Nina, ik had dat niet van jouw verwacht... Jij haalt zulke mooie punten in de proeven! Ik heb ook geregeld last van twijfels over mijn rijden, of het ooit wel wat wordt, maar als je dan een paar jaar terug kijkt, dan zie ik wel hoe we vooruit zijn gegaan... (toch denk ik regelmatig stiekem aan een ander paardje om te rijden, 1 die lekker voorwaarts is en gezond!)

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:00

Ook ik heb hier heel lang last van gehad. Mijn vorige paardje was echt een ramp. Ze was ontzettend lief in de omgang, maar in de wintermaanden was ze echt niet te rijden. Ze wilde alleen maar scheuren en was ontzettend aan het bokken. Ik leek ook wel of dat ik er voor het eerst opstapte. Ik ben gelukkig altijd blijven zitten, maar kreeg op een gegeven moment een schuldgevoel tegenover haar. Misschien vond ze het wel helemaal niet leuk. Na veel pijn en verdriet heb ik besloten om haar te verkopen. Nu word ze gebruikt als fokmerrie en zit ze lekker in haar vel. Ik kan haar altijd opzoeken. Ik ben blij dat ik deze beslissing toen genomen hebt.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:31

Bij ons in de westernsport is het best gebruikelijk dat het paard af en toe in training gaat. Gewoon om weer eens 'scherp' te zetten voor de wedstrijden of omdat een probleem 'eruit' gereden moet worden door een deskundige.

Nu hebben wij vorig jaar een Europees Kampioen gekocht en gedacht: oh jee, die gaan we dus verknallen...... we kunnen hem als amateurtjes nooit op dat niveau houden.
Zal ik je heel eerlijk iets zeggen????? Wij hadden zoveel lol om zelf te rijden en het zelf te doen dat we al die tijd dachten: ach, en als we het verprutsen, dan hebben we er in ieder geval zelf de lol van gehad. (dus in plaats van dat een trainer erop rond rijdt en jij langs de kant staat te kijken.)
En juist als je dat denkt, kom je na een jaar erachter dat je het helemaal niet hebt verprutst en dat het paard nog steeds goed loopt.

Meer vertrouwen in jezelf hebben en gewoon genieten om elke dag je paardje te rijden, omdat het leuk is!!!!!

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:33

heeeeeel bekend gevoel hoor
het was bij mij inderdaad toendertijd een dipje, maar het is heel herkenbaar............sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:22

owat herkenbaar!!!!

les nemen?

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:52

Heel herkenbaar!!!
Nu ik weer op mijn paard mag beginnen, na vanaf half januari door een rugblessure ernaast te hebben gestaan, vraag ik me ook steeds af: kan ze het wel aan? Vraag ik niet teveel? Oh ze is weer stram, ik heb vast teveel gedaan... en ga maar door zo. Maar mevrouw is net als vele andere paarden best uitgekookt en zal haar spieren niet uit zichzelf trainen...Maar daarnaast wil ik graag te snel. We reden M1 en ik wil zo graag weer wedstrijdjes rijden. We zijn nu weer lager dan B. Ze kan niet eens langer dan een volte galoperen voordat ze uit slapheid eruit valt of erg slordig met haar benen wordt, dusdanig dat ik bang ben dat ze zich verdraaid en dergelijken...
Verder heb ik vlak voor haar blessure een trailer gekocht en die staat nu steeds niets te doen. Man ik sta te trappelen, maar ik wil ook mijn paard niet overbelasten...en ook niet lekker laten hobbelen... Die constante spanning tussen ongeduld en schuldgevoel. -zucht- Gelukkig heb ik hulp, maar daarmee gaat de 'revalidatietijd' niet sneller...

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Laj1, YandexBot en 135 bezoekers