cavia: Nagelvraagje + "uitlaten" :D

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

cavia: Nagelvraagje + "uitlaten" :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 09:46

Sinds maart heb ik een heeeele lieve cavia, waarvan de nagels geknipt moeten worden. Hoe doen de cavia-eigenaars dat op Bokt, zelf knippen (lijkt me zo eng..) of laten jullie het door iemand anders doen, bijv bij de dierenwinkel oid?
En dan nog een vraagje Haha! Ik zie wel eens mensen "wandelen" met hun konijn of fret oid, vroeg me af of dat ook met een knaaf kan. Of ie zo'n tuigje zou passen Haha! Zou mn knaaf namelijk graag eens van t gras willen laten genieten, maar dat hebben wij niet in de tuin. Wel verderop een grasveld en dan zou een knaaf aan een lijntje wel een idee zijn
*LOL*

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:48

Dan moet je het tuigje wel heel erg verstellen en een cavia zit gewoon geen vorm aan waarachter dat ding blijft hangen.... Zo glad en rond overal. Maareuh nagels knippen doe ik gewoon zelf, geen probleem.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 09:50

Misschien even vertellen dat mijn knaaf niet echt glad is, ze heeft nl lang haar wat niet zo zacht/glad is als bij een korthaar. Maar idd ik zat te twijfelen omdat een cavia erg weinig vorm heeft
knip je dan met een "gewoon" nagelknipding, tot hoever??

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:51

Ik knipte ook altijd de nageltjes zelf, en idd ik heb ook wel eens met die van mij 'gewandeld' *LOL* zodat ze wat gras kon eten.
Zo'n tuigje past wel, moet je de kleinste nemen en nog wat gaatjes bijmaken.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:52

Idd, zo'n nagelknippertje nemen, in het pootje knijpen, dan komen de nagels eruit. Hoe de nagels van een knaaf eruit zien weet ik niet, maar bij een konijn/kat/ander beest kun je altijd heel duidelijk zien waar het leven zit (anders merk je het wel, maar da's zo zielig), daar moet je een mm vanaf knippen.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:09

Vaak hebben de cavia's toch witte nagels en daar zie je echt het leven wel zitten. Doe je je vogel ook nooit zelf? Anders is het gewoon hetzelfde principe...

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:27

Als ze donkere nageltjes hebben, kun je ze knippen in de kromming.
En anders kun je er ook even mee naar de dierearts die je het dan even uitlegt, kost een paar euro.


Ik denk niet dat het verstandig is om een cavia in een tuigje te doen, zeker niet eentje met lang haar.
Je kunt dan beter wat gras plukken en dat geven.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:56

Of een barricade bouwen en erbij blijven zitten.... }>

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 11:36


Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:40

Mijn broertje doet het, maar die heeft ook bij een dierenwinkel gewerkt dus dat is lekker handig Haha!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:49

Wij hebben wel zo'n schaartje, maar ik vind het best eng om te doen.
Het is laatst weer gedaan toen mijn arme knaafje logeerde bij de dierenarts.
Als je het niet durft, gewoon naar de dierenarts gaan!

En zo'n tuigje vind ik persoonlijk niks.
Als je hem 'beweging' wilt geven, gewoon los laten in je kamer. Dat mag die van mij elke dag. Maar pas op al je snoertjes Haha!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 12:01

om de beweging gaat t niet, ze loopt regelmatig los door de huiskamer. Het gaat mij juist meer om t lekker gras kunnen knabbelen.
Denk dat ik maar eens langs een dierenwinkel ga om te vragen of zij nageltjes knippen, vind t zelf toch best eng. straks knip ik te diep oid

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:34

Ik had altijd een hele gave Cavia. Hij liep als een hond achter me aan, overal naar toe. Hij is 1,5 jaar geleden dood gegaan, en mis hem af en toe best wel een beetje Verdrietig

Nagels knippen kan je zo doen, zorg dan wel, dat je niet in dat adertje (???) knip, anders zit alles onder het bloed.

:){

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 19:52

Inderdaad, nageltjes knippen kun je prima zelf.
Ik knip de hele kinderboerderij (caafs en knijnen) en het is pas 1 keer een beetje fout gegaan Lachen
Steeds kleine stukjes ervanaf halen tot de kromming inderdaad of tot het rode in de witte nagel.
En denk eraan, liever 1 keer per maand de nageltjes een stukje knippen dan ineen keer het pootje er helemaal af Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:02

Wij namen altijd de bovenkant van de traliekooi mee naar het park. Konden ze lekker gras eten en niet weg.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:08

roze nageltjes knip ik zelf (toevallig net nog gedaan) donkere mag pepper doen, durf ik niet omdat ik het leven niet kan zien.
Ik heb (ergens) een speciaal schaartje, maar die kon ik net niet vinden, dus heb net met een gewoon mensen nagel knippertje geknipt.
Optie van dimmelin doen wij ook weleens, maar alleen als je erbij bent en er geen honden loslopen

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:51

Ik knip ook altijd de nagels zelf, en hebben er ook speciaal spul voor als je te ver knipt.

Ik heb ook zo'n tuigje voor m'n konijn.. niet echt een succes met m'n cavia, die kan er zo uit.. Haha!

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:59

Toen ik nog een cavia had, had ik ook zo'n tuigje gekocht. Alleen hij floepte er altijd weer uit dus kon ik hard achter hem aan hollen. Haha! Bij konijnen kan het wel, want die hebben tenminste nog een nek, cavia is 1 grote worst. Tong uitsteken
En de nagels doen mijn ouders altijd.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:09

Ik knip altijd de nageltjes van de cavias zelf. Bij witte pootjes is dat heel makkelijk, gewoon niet door het rose knippen!
Ik hbe wel een speciaal tangetje gekocht, wat ook voor vogels te gebruiken is. Je stop een nageltje dan in het rondje, knijpt en de nagel gaat eraf. Omdat het ding rond is, word de nagel niet platgeperst en is er weinig kans dat de nagel zou gaan scheuren en de cavia heeft zo ook geen pijn.

Ik zou je cavia geen tuisje om doen om hem uit te laten.
Cvias kunnen niet zo ver wandelen en worden snel ziek. Op ander plaatsen eten ze ander voer, waar ze misschien niet tegen kunnen, misschien word hun buik nat en worden ze ziek. of hij floept uit het tuigje en dat is natuurlijk helemaal erg!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:17

Als je de nageltjes knipt moet je zorgen dat je wel een scherp schaartje/knippertje hebt.
Anders kan het gaan splinteren.
Zorg dat jeje caafje goed onder controle hebt anders kun je tever knippen.
Veel succes het is helemaal niet eng hoor.

Brabantse Fries ;)


SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:53

wij hebben de nagels van onze cavia's nog nooit geknipt Party!!
maar die cavia's van ons is een beetje een appart verhaal
Ze lopen namelijk los....
We voeren ze elke dag, maar ze eten natuurlijk ook veel andere dingen, we voeren ze zodat ze het idee houden dat ze bij ons horen.
Ik vind het zelf altijd een beetje onwaarschijnlijk klinken als ik het vertel maar ze gaan elke avond uit hun eigen de schuur in en sochtents komen ze er weer uit
ze lopen in onze tuin + die an onze buren + die van de buren ernaast. bij de buren aan de ander kant komen ze zelden.
de cavia van 2 huizen verder (waar ze dus ook komen)ontsnapt weleens en dan hobbelt die achter die 2 van ons aan Haha!
het is altijd érg leuk als er visite is en die opeens heel verbaasd zeggen: er lopen daar cavia's los!!!!! Tong uitsteken
dus tja zo laten wij onze cavia's uit

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:16

Ik had ooit zo'n soepel tuigje voor mijn konijn, ik zal eens kijken of ik het nog heb, kun je altijd lenen. De nageltjes van een cavia kan je gewoon zelf knippen, maar denk aan als je het rose ziet, das niet bevordelijk!

---CARPE DIEM---

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:17

Ik had er ook eentje voor een konijn, maar zoals Ilona al zei gaat dat op een cavia niet werken omdat de gewrichten veel kleiner zijn en het lijfje is te rond...

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 23:26

Op zich kun je nageltjes best zelf knippen, vooral bij witte nageltjes kun je het leven meestal goed zien. Bij zwarte nageltjes is het meer een gok. Eventueel laat je het even bij de dierenarts doen, kost meestal maar een paar euro. Mocht het dan gaan bloeden (als je in het leven knipt, kan het behoorlijk bloeden !!) dan kan het direkt dichtgeschroeid worden.
Wil je het toch zelf proberen en je knipt per ongeluk te ver, dan kun je het bloeden meestal stoppen door de achterkant van een theelepeltje heet te maken met een aansteker en de bolle kant van het lepeltje tegen de nagel aan te houden (wel eerst het bloed wat wegvegen en oppassen dat je je caaf niet raakt met dat gloeiend hete lepeltje !!!)

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 09:21

Een cavia aan een tuige werkt echt niet.Dan zou je het tuigje erg strak moeten vast maken,omdat een cavia zo tond is.Als hij z'n pootjes tegen de buik doet,is hij zo ongeveer helemaal rond.En die korte pootjes komen zo uit het tuigje.Je hebt dus grote kans dat je knaaf ontsnapt.Bovendien vindt een cavia zo'n tuigje meestal helemaal niet leuk.Mijn zusje had bij haar cavia eens mijn frettentuigje om gedaan,en die ging alleen maar springen en jammeren,en proberen uit dat ding te komen.Ik heb meerdere tuigjes voor m'n fret,oa ook een tuigje die ook voor cavia's zou zijn,maar ik zal het met mijn cavia's nooit doen!