Hoefkatrol medisch behandelen, of "eruit" trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hoefkatrol medisch behandelen, of "eruit" trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 20:31

Gisteren heb ik op internet informatie gezocht over hoefkatrolontsteking. Als ik het goed begrepen heb, ontstaan er op een gegeven moment ruwe plekken op het stuk bot waar de pees overheen gaat bij elke stap. Op Bokt heb ik ook op dat onderwerp gezocht, en toen kwam ik bij AdB terecht, die zegt dat hoefkatrolontsteking eruit te trainen is.
Ik trek de man niet in twijfel, maar ik snap niet hoe je een botvergroeiing door anders te rijden kunt wegkrijgen. Kan iemand me dat vertellen? Of heeft iemand ervaring hiermee?


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:07

Medeer de Bodt hangt de theorie aan dat het probleem ontstaat door overbelasting. Wanneer je je paard traint om zich anders te dragen (oftewel, rechtrichten en het gewicht meer op de achterhand) neem je de overbelasting weg en daarmee het probleem.

Dat is, zo heb ik zijn methode gesnapt. Als ik het verkeerd heb gesnapt moet iemand me dat even vertellen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:03

Elles, bij Van Uum aan de Vergert in Bemmel worden (tenminste, iig tot een paar maanden geleden, ben er al een poosje niet geweest) clinics gegeven door A. de Bodt. Misschien interessant om eens te gaan kijken. Je zou ze eens kunnen bellen voor de volgende datum. Als ik het zo hoor geeft het hele goede resultaten. Misschien niet bij iedereen, maar ik zou een paard met HKO niet direkt afschrijven en toch dit eerst proberen. Baat het niet, schaadt het ook niet!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:41

De manege-eigenaar kocht vroeger vaak een stuk of tien hoefkatrolpaarden op. Hij zette ze dan de hele zomer in het land en keek er niet naar om, nou ja, hij deed er niets mee, controleerde uiteraard wel en haalde af en toe een vijltje langs de hoeven tegen al te erg rafelen. Na een heel seizoen weide haalde hij ze op en liet de dieren bekappen in de stand die ze dan hadden. En 8 van de 10 paarden kon hij dan weer gebruiken of als recreatiepaard doorverkopen, om gewoon 100 jaar te worden (bij wijze van spreken).
In feite pleit dit er ook voor, dat HKO onstaat door overbelasting.
Hij doet dit tegenwoordig niet meer, oa omdat hij dat land niet meer heeft.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

ChristelSla
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:58

Hoefkatrol is er niet uit te trainen!!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:31

veek en dan dus ook gewoon heel veel beweging, het liefst dag en nacht op de wei of een uitloopstal of iets dergelijks. door het vele lopen kan het goed genezen en worden de spieren en dergelijke weer sterker.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:37

ChristelSla schreef:
Hoefkatrol is er niet uit te trainen!!


goed beargumenteerd, hebben we wat aan. Ik ben van mening dat je door anders te rijden je paard kan ontlasten, maar als jij het er niet mee eens bent dan wil ik graag weten waarom niet zodat ik misschien mijn mening bij moet draaien

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:54

Hoefkatrol is een aantasting van het straalbeentje als gevolg van een ontsteking. De ontsteking is weer het gevolg van een overbelasting en dus een verkeerde belasting van het hoefgebied. Door die overbelasting ontaard dit in een ontsteking waarbij stoffen vrij komen die het bot aantasten en die aantasting is op de foto te zien als kanaaltjes.

Principe van AdB is dat als je je paard recht gericht laat rijden de overbelasting in het hoefgebied weg gaat. Als er geen overbelasting is, is er geen voedingsbron meer voor de ontsteking, die dus ook stopt. Wanneer de ontsteking weg is kan het bot herstellen en in sommige gevallen zelfs verbeteren zodat op de foto de hoefkatrol niet meer te zien is.

Overbelasting wordt vaak veroorzaakt door de conformatie (bouw) van het paard in combinatie met de ruiter. Waarbij ik durf te stellen dat de factor ruiter vele malen groter is dan de bouw. Als je niet in staat bent om een paard recht te richten, dus de benen recht te belasten zal het paard scheeft zijn benen belasten en bij paarden uit zich dat voornamelijk als eerste op de ondervoet. Een bijgevolg is vaak een overbelasting van de knie wanneer het paard enige tijd zijn ondervoet verkeerd belast. Door de pijn in de ondervoet gaat hij zijn been anders neerzetten en verdraait hij zijn knie waardoor bij de knie problemen ontstaan. Wat ook vaak wordt gezien zijn rugklachten door het verkeerd belasten van de voorhand.

Een paard op land zetten met hoefkatrol is zeker een goede optie. De overbelasting door verkeerde beweging wordt weggenomen en zo kan de ontsteking verdwijnen en het hoefkatrol gebied herstellen. Echter, wanneer daarna weer verkeerd wordt bereden zullen de problemen terugkeren.

AdB is een zeer groot voorstander van rechtrichten van paarden tijdens de training, met longeren en rijden. Door het recht belasten van de benen worden zo overbelastingen voorkomen die o.a. hoefkatrol tot gevolg kunnen hebben. Een goede instructeur zou je dat moeten aanleren (je hoeft daarvoor niet perce naar AdB). Alleen denken vele instructeurs dat ze wel weten hoe het moet en maar roepen dat ze het kunnen, ik ben er nog maar weinig tegen gekomen die daadwerkelijk de paarden recht kunnen laten lopen. Hoe je recht richt is van het paard afhankelijk. Eerst wordt gekeken wat zijn bolle en holle kant is en van daaruit wordt er verder gewerkt. Wil je weten hoe dat in zijn werk gaat zou je een clinic van AdB moeten bijwonen (al is het niet altijd even duidelijk, beste is om dat aan te voelen met je eigen paard).

Zelf heb ik gelukkig nu een instructeur die mij wel kan aanleren hoe je moet rechtrichten. Resultaat is dat sinds ik bij hem les mijn paard niet meer kreupel is geweest en alleen maar beter wordt. Ik ben ook een voorstander om met rijden de hoefkatrolproblemen te verminderen.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is geworden en dat ik verder niemand tegen het verkeerde been heb aangeschopt, ben benieuwd.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 17:19

En hoe zit dat dan met een paard dat op driejarige leeftijd al HKO heeft, voordat er gereden of gelongeerd is? Of een tienjarige die alleen maar voor de fokkerij ingezet is en vervolgens HKO blijkt te hebben?????

Ik ben benieuwd hoe de heer de Bodt een veulen/eenjarige/tweejarige dan wil rechtrichten??????????

Het zal best zijn dat AdB in SOMMIGE gevallen kan helpen, maar ik vrees dat in veel gevallen HKO gewoon erfelijk bepaald is en er met training niets aan gedaan kan worden.


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 18:43

fabienne schreef:
En hoe zit dat dan met een paard dat op driejarige leeftijd al HKO heeft, voordat er gereden of gelongeerd is? Of een tienjarige die alleen maar voor de fokkerij ingezet is en vervolgens HKO blijkt te hebben?????



Voor de duidelijkheid fabienne, bedoel je hiermee paarden die op de foto een bemerking krijgen op het straalbeen en (nog) niet kreupel lopen, of paarden waarbij klinisch HKO vastgesteld wordt of heb je het over paarden die zowel bemerkingen op de foto hebben als kreupel lopen? Dit even om de discussie (die al zo vele keren is gevoerd overigens) helder te houden.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:03

Dan heb ik het over paarden die kreupel lopen en op de foto's afwijkingen aan het straalbeentje vertonen. Dus echte HKO paarden.

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:20

HKO is niet alleen het straalbeentje!!!!!!. Er zitten ook weke delen in een hoef die problemen in het HK gebied kunnen veroorzaken. Ook dit wordt als HKO aangeduidt!!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:21

waarom zijn mensen niet blij dat er voor bepaalde vormen van deze aandoening oplossingen zijn........

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:29

Eleonoor schreef:
Een paard op land zetten met hoefkatrol is zeker een goede optie. De overbelasting door verkeerde beweging wordt weggenomen en zo kan de ontsteking verdwijnen en het hoefkatrol gebied herstellen. Echter, wanneer daarna weer verkeerd wordt bereden zullen de problemen terugkeren.

Zelf heb ik gelukkig nu een instructeur die mij wel kan aanleren hoe je moet rechtrichten. Resultaat is dat sinds ik bij hem les mijn paard niet meer kreupel is geweest en alleen maar beter wordt. Ik ben ook een voorstander om met rijden de hoefkatrolproblemen te verminderen.


In sommige gevallen helpt op het land zetten niet. Denk aan een langdurige ontsteking aan een bandje met als gevolg verbening van dit bandje.

Mijn ervaring met rechtrichten is dat na verloop van tijd de problemen dubbel zo snel terug komen. Rechtrichten is alleen verplaatsen van het gewicht die neerkomt op de voet. Indien je een klinische HKO hebt kan het een oplossing zijn. Indien door foto's duidelijk problemen zijn aangetoond dan helpt rechtrichten niet.

Verder zijn er zat paarden die met HK problemen nog heel lang een goed leven kunnen hebben. Zelfs een kreupel paard kan nog plezier hebben in een rit.
[/quote]

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:30

zou hko te vergelijken zijn met RSI?

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:33

gijsenkim schreef:
waarom zijn mensen niet blij dat er voor bepaalde vormen van deze aandoening oplossingen zijn........


Omdat ik me afvraag hoe lang deze oplossing werkt. Hoe lang duurt het tot de problemen weer naar boven komen.

Ik ben blij voor die mensen waarbij het werkt. Maar de vraag voor hoelang blijf ik houden.

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:33

gijsenkim schreef:
zou hko te vergelijken zijn met RSI?


Dat is een hele goede. Nog neit aan gedacht. Maar dat zou voor een deel best kunnen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:36

nou precies ik heb daar nou nog nooit over nagedacht en nu denk ik ineens dat zoiets misschien dicht bij elkaar zou kunnen liggen. Het heeft beide te maken met overbelasting van een bepaald deel van je lijf

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:55

Belker"]
[quote="gijsenkim schreef:
zou hko te vergelijken zijn met RSI?


Dat is een hele goede. Nog neit aan gedacht. Maar dat zou voor een deel best kunnen.
[/quote]

Repetitive strain injury..........
Nee, dat is een ander soort ziekteproces.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:57

ik zit ook maar met een biertje na te denken over dit probleem en aangezien ik personeelsfunctionaris ben heb ik daar wel wat mee te maken Haha! Scheve mond

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 09:35

Ik denk zelf ook dat je het probleem alleen maar verlegt door de methode van AdB. Net als dat je bv pijn in je rug hebt van het zitten, ga even anders zitten en de pijn is weg maar blijf je lang zo zitten dan komt het weer net zo hard terug. Mij ervaring met paarden niet heel zuiver lopen en die bij mij in de les komen is dat ze eerst even beter gaan lopen (eerste paar lessen) en vervolgens enorm kreupel worden. Mijn dierenarts verklaarde dat doordat je eerst door het rechtrichten de secundaire problemen wegneemt maar vervolgens het primaire probleem duidelijk naar boven komt.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 11:36

Ik heb dit topic met stijgende irritatie gelezen....

Mijn Lorenzo heeft hoefkatrol fase 4. Een dergelijk slecht straalbeen heb ik van mijn leven nog niet gezien, hele stukken van het gewricht zijn gewoon "weg" en de "kleine groefjes" waar over gesproken wordt, zijn dikke lijnen, duidelijk te zien op de foto.

Lorenzo loopt nu al ruim 10 weken ernstig kreupel en sinds de eerste tekenen van kreupelheid heb ik niet meer op hem gereden. Hij begint echter steeds slechter te lopen en ik heb zelfs al een paar keer gezien dat hij in de wei gevallen is door zijn toch nog zeer uitbundige karakter.

Wie ben ik om Meneer De Bodt zijn theorie in twijfel te trekken zul je denken? Nou, ik heb er ernstig mijn twijfels over, te meer omdat ik mijn instructeur meerdere keren gevraagd heb of Lorenzo rechtgericht was. Dit bleek zo te zijn. Verder claimt AdB dat hij een paard binnen een kwartier rad heeft lopen. Tja, kunst, dat lukt mij ook wel. Zodra ik Lorenzo aan het werk zet, veel overgangen rij en hem goed bezig zou houden, is de kreupelheid na een kwartier ook verdwenen. Ben ik dan zo'n goede ruiter? Welnee, er is een duidelijke (medische) verklaring voor te geven: de gewrichtsvloeistof die zich in het gewricht bevindt, wordt door het werk warmer en soepeler, met als gevolg een duidelijk betere scharniering van het gewricht. Probleem opgelost.

Dat er mensen zijn die het stom vinden dat ik besloten heb om mijn paard verder lijden te willen besparen en dat ik hem dus zeer binnenkort naar de slacht zal brengen, zal mij letterlijk aan m'n kont roesten.

Er is niemand die mij kan verwijten dat ik niets voor mijn paard wil doen. Ik heb diverse opties besproken (inspuiten van gewricht, zenuwsnede, AdB) en ik ben tot de conclusie gekomen, dat geen van deze opties voor mij iets is. Het inspuiten van het gewricht zal zowieso slechts voor enkele weken (!) resultaat hebben en ik ben van mening dat een zenuwsnede alleen iets is, om er zelf beter van te worden.

Mijn paard heeft pijn. zou dit niet zo zijn, dan had hij nog lange tijd in de wei mogen lopen en genieten van zijn leven. Nu ik merk dat dit niet meer mogelijk is en in ieder geval binnen zeer korte tijd niet meer ZAL zijn, heb ik besloten hem een verder lijden te besparen. hij HOEFT voor mij niet meer wedstrijden te lopen, hij HOEFT geen hindernissen te springen, hij HOEFT voor mij niets meer. Met en zenuwsnede zou ik ZELF heel blij kunnen zijn, want dan kan ik mijn paardje weer rijden. Maar doe ik Lorenzo daar uiteindelijk een plezier mee? Hou toch op!

Ik hou dusdanig veel van mijn dappere paardje, dat ik besloten heb dat het goed geweest is zo. Het is OOK dierenliefde om te besluiten om het lijden van je dier niet langer meer uit te stellen en de grens te stellen, dan door maar te blijven dokteren en proberen met als resultaat dat je jezelf gaat plezieren (want je kan tenminste rijden, toch?) en je je paard nog verder de vernieling in rijd.

dit is mijn mening.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:02

Ook mijn oude paardje had hoefkatrol in redelijk erge mate, in eerste instantie was de reactie van de dierenarts laten inslapen. In overleg met Emmeloord hebben we haar 6 weken op stal gezet en alleen aan de hand laten stappen in combinatie met ontstekingsremmers en speciaal beslag met siliconenrubber ertussen. Bij haar is het veroorzaakt door combinatie van te veel eten (hoefbevangenheid) en te onregelmatige beweging (weken niets en dan 3 uur springen) door de vorige eigenaar. Na 6 weken liep ze vrij goed alleen wat korter en stijver dan normaal. Ze heeft op deze manier door lekker veel in de wei te lopen en rustige beweging geven (niet springen of wilde bosritten) nog ruim 10 jaar reserve tijd gehad. SOms ging het slechter en dan gewoon weer rust gegeven met ontstekingsremmers. Maar op termijn verlies je de strijdt toch wel. Inmiddels hebben we haar 2 jaar geleden moeten laten inslapen op 26 jarige leeftijd.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:06

10 weken rust
ontstekingsremmers
pijnstillers
speciaal (zeeeeeer duurrrr) beslag met idd siliconenrubber, leren zooltjes, ijzer met belgische balk

Resultaat - niets, hooguit verslechtering.
Ik blijf mijn paard niet pesten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:20

Viel mee, we hebben de gok genomen en het dus eerst 6 weken aangekeken of het zou helpen, had dit niet geholpen of was het erger geworden dan waren we er ook niet mee door gegaan. Maar omdat het goed ging en mijn paardje duidelijk weer lekker in haar vel zat ga je wel door.
De ontstekingsremmers waren zakjes van 0,50 gulden centen waarvan ze er maximaal 2 per dag mocht hebben en niet langer dan 3 weken tenzij onder dierenartscontrole.

Het speciaal beslag waren eggbars die eens in de 10 tot 12 weken verlegd of vervangen moesten worden en onze hoefsmid vroeg daar 125 gulden voor voor rondom nieuw beslag dus dan is het wel te betalen gelukkig.

Wij hebben gewoon heel erg geluk gehad, dat is ons ook gezegd door de dierenarst. We hebben ook altijd voor ogen gehad, zolang ze nog met plezier naar de wei wil en goed blijft eten laten we haar gewoon lopen.

Je merkt het wel wanneer het je paardje teveel wordt, ze kunnen dat heel duidelijk aangeven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, Dee_Es, Pova, Ubermetrics en 28 bezoekers