nog een vraagje over bloedwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseshopin

Berichten: 260
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Capelle ad IJssel

nog een vraagje over bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 15:43

Door omstandigheden kregen wij een pony in ons bezit van 1 jaar die direkt ontwormt is. Wij verkochten haar in maart jl en op 8 maart heb ik haar hier de laatste wormenkuur gegeven. We hebben haar ontwormd met Ivermectine wat toch tegen een breed spectum wormen en aanverwante vervelende diertjes is.
De nieuwe eigenaar constateerde op 15 april een zware wormbesmetting en wil ons de kosten van het ontwormen en ontsmetten laten betalen plus het vervangen van het equoliet bij al haar pony's.
Nu ben ik niets te beroerd om schuld te bekennen als ik iets fout heb gedaan maar ik zou niet weten wat ik nu fout heb gedaan. We hebben tijdig ontwormd en toen ze hier wegging was er niets te zien. Anders had ik ze niet eens verkocht zelfs.
Het gekke is dat de rest van onze pony's (6 stuks) helemaal geen last hebben. Wat denken jullie: ben ik aansprakelijk en hoe is het mogelijk dat dit gebeurd? Naar het laatste ben ik nog meer benieuwd eigenlijk omdat ik zoiets in de toekomst wil voorkomen. Zijn er die hier ervaring mee hebben?

groet
Ineke

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 16:21

Dat is niet fijn, een nieuwe eigenaar die jou nalatigheid verwijt.

In dit soort gevallen (wie is aansprakelijk waarvoor) gaat het erom dat je een poging kan doen te herleiden wanneer een infectie/aandoening is ontstaan. Voor dit soort antedateringen bestaan regels.

Wanneer een worminfectie ervoor zorgt dat een paard niet meer voor het gebruiksdoel geschikt is dat bij de koop is afgesproken moet eerst worden vastgesteld (door een DA) dat de symptomen door een worminfectie komen.
Daarna moet er vastgesteld worden welke soort (soorten) de infectie/problemen veroorzaken, zodat je dan kan afleiden wanneer de besmetting is opgetreden. Dat gebeurt aan de hand van de prepatentperiode (PPP). Dit is de periode van infectie tot volwassen worm.

Maar de nieuwe eigenaar heeft hier dus wel een DA voor nodig, om het te onderzoeken en te herleiden. Hij kan niet zomaar zelf stellen: dat beest heeft een zware infectie waarvoor de verkoper moet opdraaien.

Horseshopin

Berichten: 260
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Capelle ad IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 17:03

Jantien,

Nu was het in dit geval niet zo moeilijk omdat de wormen zelfs in de ontlasting zatten. Heel raar dat dat binnen 5 weken na de wormenkuur gebeurd. Snap ik nog steeds niets van.
Ik vind het wel vervelend voor haar, maar het feit is ook dat het contact via de mail moeten lopen terwijl ik een persoonlijk gesprek prefereer. Ik wordt dan ook nog ontboden om tijdens voertijd naar de drollen te komen kijken waar ik natuurlijk voor pas. Ik vind niet dat je zo met elkaar om moet gaan nadat de koop/verkoop gewoon goed is verlopen. 't Is gewoon jammer dat de manier van communiceren niet loopt.

Ineke