goed idee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 11:10

Toen wij Sharif kochten was hij 4 maanden oud, we konden toen geen weiland vinden in de buurt waar hij kon staan, hij is toen ziek geworden en we hebben hem moeten scheren (jullie allen wel bekend neem ik aan).
Hij hoest nu in principe niet meer maar als hij eens een nacht op stal staat (ivm Polly) dan hoest hij de volgende dag weer even. Hij heeft verder helemaal geen last van hoesten als hij buiten heeft gestaan.

Ik heb er eens over zitten nadenken en ik denk dat het voor hem het prettigste is als we hem komende winter ergens op een weiland neerzetten, dat zal dan vermoedelijk niet in de buurt zijn, of in ieder geval zal er 1x per dag iemand komen.

Ik hoop dat hij op het weiland kan waar de jaarling van mijn vriendin stond, maar dan staat hij tussen allemaal andere hengsten, IJslanders, Welsh cob's etc. Is dit wel zo'n goed idee? Sharif is natuurlijk maar klein en zou hij zich wel kunnen handhaven in zo'n groep?

Weet iemand misschien een land, of heb je er zelf een, waar Sharif komende winter eventueel op het land zou mogen (moet het nog overleggen met mijn vriend, dus nog onder voorbehoud).
Ik wil er best een redelijke vergoeding voor geven.
Wel moet hij samen staan met andere pony's en er moet minimaal 1x per dag iemand komen kijken en indien nodig moet hij bijgevoerd worden.

Graag jullie meningen of dit een goed idee is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:13

dat noemen ze opfok en onder de fokkers een normale manier van met hengstenveulens om te gaan Gaaaap

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 11:18

gijsenkim schreef:
dat noemen ze opfok en onder de fokkers een normale manier van met hengstenveulens om te gaan Gaaaap


Dat weet ik dat dat opfok heet Frusty En ik weet ook dat fokkers dat regelmatig doen.
Mijn VRAAG was of het een goed idee is om dat voor Sharif te doen, hij is nu bijna een jaar onder de mensen, is gewend om lekker dagelijks te lopen, 2x per dag voer etc.

Bovendien vroeg ik ook of het kwaad kan om een shet met IJslander en cob hengsten neer te zetten en of iemand misschien iets weet.

Ik vroeg NIET of mensen weten hoe dit heet want dat weet ik zelf ook wel.

Gaaaap Gaaaap

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:23

Natuuuuuurlijk moet je dat doen. Dat is het enige wat je met jonge hengsten kan doen. Onze hengsten lopen in koppels van 10 en van shetjes tot belgen en alles wat er tussen is. Ze handhaven zich wel, Echt wel.

enuh oliebol zijn altijd de baas Haha!

Bedoelde het net niet zo rot als het mn strot uit kwam. Sorrie, kword er soms wel eens een beetje verdrietig van dat mensen jonge paarden in een stal houden en dat ze dagelijks een uurtje of zo buiten komen. Vooral bij hengsten als er dan later geklaagd word dat ie zich zo gaat misdragen. Breng het jonge spul gewoon naar de opfok en haal ze in de winter nov-maart terug en breng ze weer weg tot ze drie zijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 11:54

maakt niet uit dat het er een beetje rot uitkwam.
Maar geloof me, in deze omgeving is het echt niet eenvoudig om een weiland te vinden in de winter.
Hij heeft wel in een buitenbox gestaan, maar lekker met andere paardjes is gewoon beter.
Daarom plaats ik dit ook, misschien zijn er mensen met een goede ervaring met een opfokstal. Overigens staat hij nu wel de hele zomer buiten samen met Polly en strakjes met het veulen, maar ik wil hem juist graag in de winter samen met andere paardjes buiten hebben.