Hoe kom ik van m'n angst af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Hoe kom ik van m'n angst af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 21:10

Ik heb een rare vraag. Ik heb nog niet zoveel rij ervaring, en heb nu al een tijdje een verzorgpaard. Met rijden gaat alles super, maar het hoofdstel omdoen Huilen ... Ik heb hier al meerdere topics over gestart, en vanalles geprobeerd maar niks helpt. Ik ben er nu samen met z'n baasje achter dat het aan mij ligt, hij voelt dat ik bang ben dus gaat hij zich misdragen als ik z'n hoofdstel om wil doen. En omdat ik al allerlei taferelen heb meegemaakt , zoals hangen en gek doen, ben ik eigenlijk bang geworden. Zodra ik nog maar aan het hoofdstel denk Frusty ... Dus kan ik het ook niet bij hem omdoen want hij reageert er dan meteen op. Maar nou is mijn vraag: Hoe kom ik van die angst af en hoe sta ik sterker in m'n schoenen? (Laarzen in dit geval)

sarahmoorman
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:14

Misschien eerst bij andere paarden hoofdstel omdoen die rustiger zijn.... en die je meer vertrouwt succes

Sofionna

Berichten: 7381
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:14

Ik had dat in het begin ook... mara nu gaat het al stukken beter... ik hoef alleen nog maar het bit voor hun neusjes te houden en het hoofdstel zit in...
Gewoon volhouden en niet laten merken dat je bang bent.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 21:23

Ja maar hoe laat je merken dat je niet bang bent als je dat toch bent? Dat lijkt me lastig! Heb t al geprobeerd maar de angst overwint...
Hmmm waar haal ik een rustig paard vandaan om te oefenen? Wel goed idee maar lastig uit te voeren.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 01:08

Het belangrijkste is rustig blijven. Je niet laten opfokken door je paard. Als je paard wid gaat doen en jij geeft daar weer reactie op blijf je elkaar opfokken.

Zorg ook dat je het hoofdstel in doet zoals het hoort, ik zie zoveel mensen het hoofdstel verkeerd in doen, echt ongelooflijk.

Zorg dat je paard vaststaat met een halster om zijn nek bijvoorbeeld. Wel aan een redelijk lange lijn, daarmee bedoel ik dat hij nog bij de grond moet kunnen. Als je hem korter vast zet krijg je meer trek-reactie terug.

Je doet de teugels om zijn nek en pakt daarna rustig het hoofdstel in je rechterhand. (je staat aan de linkerkant van je paard. Pak daarna de neusriem en pak die ook vast met je rechterhand, zodat de neusriem dus helemaal omhoog zit en niet in de weg kan zitten. Doe dan heel rustig het hoofdstel om zijn neus. Doe dit gedeelte rustig, niet snel dat bit erin kletteren en over zijn oren heen trekken. Als hij begint te draaien ofzo gewoon meelopen en niet van houding veranderen.
Dan met je linkerkant het bit vastpakken, deze houd ik altijd vast als mijn teugels. Duim en pink aan de andere kant. Dan houd ik het voor zijn mond en doe ik mijn duim en pink in zijn mondhoeken. Hierdoor doet het paard zijn mond open. Dus niet het bit tegen de tanden aanslaan en wachten tot die mond opengaat, ik zou mn mond ook dichthouden Haha!

Dan rustig het bit in de mond laten glijden, en dan heel langzaam hoofdstel om de oren. Klaar is kees.

Let op je ademhaling, ga niet je adem inhouden. En doe vooral rustig, als je bang bent, blijf gewoon staan. Doe helemaal niks en concentreer je op jezelf en kom tot rust. Daarna weer rustig beginnen. Misschien ben je wel 20 min bezig, dat geeft niet. Als je maar alles rustig aan doet en er de tijd voor neemt. Niet boos worden, niet schelden ofzo, en zeker geen mensen aan de kant hebben die wel even vertellen wat je moet doen.

Succes!

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 08:03

Ik ga helemaal met Esme_27 mee. Dit is idd de juiste manier en je ziet (helaas) maar al te vaak anders.

Om zelfverzekerheid uit te stralen kun je rustig tegen het dier praten. Hierdoor vergeet je dat je bang bent en stel je tevens het paard gerust. Om je houding aan te passen, haal een keer diep adem en laat je schouders ontspannen hangen (wanneer je spant, trek je je schouders op en dat merkt het paard) stap dan de stal in en begin tegen het dier te buurten. Hoe chagrijnig of boos hij ook kijkt. Begin onder het praten rustig met hetgeen Esme_27 boven omschreven heeft en je zult zien, het lukt. Succes ermee!!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 08:24

heel erg concentreren op je ademhaling . heel rustig in en uitademen , dan ontspan je zelf en het paard heeft dat ook door , bij mij hielp dit ,
succes

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:29

Centered riding van Sally Swift is een goed boek. Zij beschrijft heel duidelijk bovengenoemde ademhalingstechnieken, inkl. alle valkuilen waar je voor op moet letten.
Paarden registreren feilloos jou spanning en reageren daarop. Het is voor een paard als vluchtdier van het allergrootste belang om spanningen in een groep te registreren en erop te reageren, dus ook bij mensen, spanning is namelijk een universele reactie.
Gisteravond op stal nog een voorbeeld gehad. Vrouw heeft een jong paard, net ingereden, paard is heel bewegelijk, zit constant aan je, beetje zenuwachtig. Ze vroeg me een en ander over z'n gesteldheid, dus we kijken er even naar. Ik neem het paard over, maak hem duidelijk dat ik m'n ruimte wil hebben, hij slaakt een diepe zucht en blijft doodstil staan, laat zich helemaal nakijken.
Deze vrouw legt zichzelf een grote prestatiedruk op, met bijbehorende spanning. Het paard reageert hierop door zelf op z'n omgeving te letten, " dat mens is kennelijk in staat van paraatheid, opletten dus!"
In jou geval "dat mens is in staat van paraatheid, er is dus iets engs, ik let op, geen gefrot aan mijn lijf" Dit ontaard uiteindelijk in dat jij meer gespannen bent, het paard nog meer allert. Jij handeld vervolgens niet doortastend naar het paard en het paard trekt jou leidinggevende capaciteiten in twijfel.

Cleooo

Berichten: 98
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:15

helemaal mee eens! Succes ermee!
Als je de stal inkomt, nader het paard dan niet van voren, maar van de zijkant. Omdat het paard van voren niet kan zien, ervaart et alleen een beweging en kan schichtig worden. Als je gewoon rustig pratend naar hem toegaat en je gewoon alleen aan het paard denkt en niet aan jezelf, gaat het prima. Jij bent er voor het paard, het paard niet voor jou. Hij is bang dus moet jij hem geruststellen. Je hebt gewoon geen tijd om bang te zijn! Dat is een luxe die je je bij een rustig paard kan veroorloven, maarbij deze zeker niet!

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 12:38

Bedankt voor de duidelijke omschrijving esme 27, ik zal t zo proberen. Het probleem is ook dat zodra ik een moment van onzekerheid heb, ik dat meteen aan hem merk. Dan gaat hij draaien of vervelend doen. En dan is t eigenlijk al te laat om het nog goed om te krijgen. Ik zou denk ik eigenlijk eens moeten oefenen op een ouder rustig paard, wat geen stap opzij zet. Tot ik het hoofdstel op de juiste manier omkrijg. Iemand zo'n paard in de aanbieding??? Haha!
Bedankt voor de tip van dat boek ikke, ik zal eens kijken of ik het ergens kan vinden.
Met rijden deed hij in het begin ook lastig. Ging hij heel hard draven, gevolg, ik werd bang, hij merkte dat en ging nog harder, met als gevolg dat ik elke keer alleen maar heel hard aan het draven of galopperen was, eindeloos lang. Tot ik leerde hoe ik ontspande in die keiharde draf, nu krijgt hij het niet meer voor elkaar want ik ben niet meer bang als hij hard gaat. En dat moet ik nu dus ook voor elkaar krijgen met het hoofdstel.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:48

Een liedje zingen wil soms ook wel eens helpen om rustiger adem te halen.
Verder sluit ik mij aan bij esme_27.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:49

The story of my life ikke!
Het boek staat bovenaan mijn verlnag lijstje ik heb een pb gestuurd voor het isbn nummer.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:25

ik weet niet of het echt werkt, maar als je parfum/deo op spuit ruikt een paard niet als je bang bent.
maar ik weet niet zeker of het werkt hoor, ook alleen maar gehoord

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:27

Een angst overwin je niet zomaar.. Maar hij is wel te controleren Lachen

Gewoon blijven proberen, desnoods eerst een paar keer bij een ander paard Lachen

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:27

xtostarlight schreef:
ik weet niet of het echt werkt, maar als je parfum/deo op spuit ruikt een paard niet als je bang bent.
maar ik weet niet zeker of het werkt hoor, ook alleen maar gehoord


Een paard ruikt je angst niet, die voelt hij..

Ze hebben een extra zintuig daarvoor..

Dus dit is een fabeltje Lachen