hond en vruchtbare perriode

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

hond en vruchtbare perriode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 21:46

ik wilde even weten in welke tijd van de loopsheid een teefje het vruchtbaarst is. weet iemand hier een antwoord op???


Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 21:57

Als de loopsheid begint gaan tellen, op ongeveer de tiende dag beginnen de meest vruchtbare dagen, duurt ongeveer een dag of vijf. Daarna zal de loopsheid afnemen. (Ik zet ongeveer, bij de ene teef kan de vruchtbare periode iets eerder komen of korter duren......)

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 23:01

de cyclus van een teef is als volgt in te delen:
De loopsheid is onder te verdelen in:
-pro-oestrus fase, duur gemiddeld 9 dagen, heeft een spreiding van 3-17 dagen. De teef is dan nog niet dekbereid.
-oestrus, duur gemiddeld 9 dagen, spreiding van 3-21 dagen. De teef is dan dekbereid, hierin valt ook de ovulatie (vrijkomen van eicel) en het begin van de luteale fase.
-metoestrus: begint wanneer de teef de reu niet meer accepteert, duur van totale luteale fase is ongeveer 75 dagen.

Hieruit zou dus volgen dat je ongeveer met 10 dagen na het begin van de loopsheid kan reken. Alleen is er dus wel een hele grote spreiding in wanneer de eisprong precies is.
Daarnaast blijkt ook dat er een aantal dagen tussen de dekking en de feitelijke bevruchting van de eicellen kunnen zitten. In uitzonderlijke gevallen kan een dekking van 5 dagen voor tot 5 dagen na de ovulatie nog bevruchting tot gevolg hebben.

Eigenlijk is de periode dat de teef de reu accepteert het "gevaarlijkst".
Wanneer je met je hond wil fokken kan je bij de DA de hormoonspiegel laten bepalen en zo heel nauwkeurig het tijdstip van de eisprong bepalen. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 21:06

Er zijn teven die tot op de laatste dagen van de loopsheid vruchtbaar blijven!!!!! Het blijft oppassen Haha!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:48

veel mensen denken dat als de rode uitvloeiïng is gestopt dat ze dan niet vruchtbaar meer zijn. Ik heb stage gelopen bij een fokker en die zei juist dat ze dan wél vruchtbaar zijn.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:46

Mijn vorige dobermanteef was de gehele cyclus vruchtbaar,normaal tel ik altijd zo,ze zijn drie weken loops,en dan is de tweede week het gevaarlijkst met reuen,want dan willen ze zelf,maar misschien is dat bij iedere teef anders.

Paardentaxi Zeeland


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers