wie weet hoe het is om een paard te delen?!?!?!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maartje
Berichten: 51
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-01 17:43

hoi, hoi,

ik wou graag ff weten hoe het is om een paard met iemand te delen
ik weet dat je met elkaar rekening moet houden.....maar verder
is er ook iemand hier die dat doet?!?!?

doegies, maartje

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: maartje op 2001-03-17 19:22 ]</font>


maartje
Berichten: 51
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-01 19:15

P.S. misschien haalt dit mijn ouders over

maartje

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: maartje op 2001-03-17 19:21 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 20:33

In mijn vorige berichtje heb ik al verteld dat ik een huurpaard gtehad heb met een vriend en vriendin. De problemen waar ik tegenaan liep:
-Ik moest altijd overdag rijden en doordeweeks want dan kon zij niet,
-De ouders van die vriend bemoeiden zich overal mee en deden alsof het paard alleen van hun was,
-Met wedstrijden was het een beetje banketstaaf als de een hoog geeindigd was en de ander laag,
-Je moet wel een beetje op de zelfde manier rijden/denken want anders lukt het totaaal niet.
Succes! Groetjes van Laura

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 20:37

Hoi maartje,

Ik deel mijn paard niet zoals jij je dat voorsatelt maar ik heb wel een vaste groom. Deze vrouw verzorgt en rijdt mijn paard op vaste dagen en op speciaal verzoek. Ze betaalt hier niet voor, vind ik niet nodig.
Ik ken mensen die het wel doen en daar zeer tevreden over zijn. Doe het in mijn opinie alleen met mensen die het zelfde denken en handelen als jij. Zeker als je ze ervoor wilt laten betalen. Zet deze afspraken ook op papier, het schept duidelijkheid. Ik weet van mensen die er een aparte bankrekening voor hebben waaruit alles betaald wordt. Ik denk dat het goed te doen is als je het goed regelt, ga hierbij niet over een nacht ijs.
Succes Gery

maartje
Berichten: 51
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-01 17:13

hoi,

bedankt voor de reactiess
ik denk dat ik wel ff moet zoeken voordat ik iemand heb die hetzelfde denkt,
maar dat moet je er dan voor over hebben
en van dat potje is eigelijk wel een goed idee

groetjes, maartje


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 18:41

hoi Maartje!
Ik ben bang dat je op deze manier niet je ouders zult kunnen overhalen, omdat ouders vaak degenen zijn die bang zijn voor van alles: geldtoestanden (één van de twee betaalt kosten niet op tijd), ruzie over wat wel of niet goed is voor het paard, jalouzie, niet nakomen van afspraken.
Kun je niet eerst een paard verzorgen, of er eentje huren van een manege? Op sommige maneges kun je een 'vast' paard huren, waar je meerdere keren per week op rijdt, en soms is wedstrijd rijden ook mogelijk. Vaak is dit minder duur dan een eigen paard. En het is niet alleen leuk, maar je kunt dit ook een tijd doen om je ouders te overtuigen dat je het aankan om een paard te verzorgen/rijden, meerdere keren per week, zonder dat je huiswerk er onder lijdt onder andere! Je ouders kunnen in die periode ook meer wennen dat hun kind een soort verantwoordelijkheid heeft over één pony of paard, en zelf ook wat meer te weten komen over dit soort dingen. Veel succes in elk geval, wat je ook gaat doen. Groetjes, Dorine.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 10:30

Hoi, ik deel zelf geen paard maar bij ons op de manege zijn wel mensen die dat doen. Ik denk dat het ook nog verschilt met wie je gaat delen. Ik zie eigenlijk alleen maar positieve voorbeelden. Twee vriendinnen van elkaar delen een paard en hebben voor zover ik weet nooit problemen. Mijn vriendin deelt haar paard met haar zus en dat gaat ook heel erg goed. Verder ken ik nog een man die sinds kort zijn paard deelt met de vrouw die op haar reed. Die "doen het dus pas kort samen". De tijd moet het leren hoe dat gaat.

R.I.P. allerliefste Tonkie... 1987-2009

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 10:43

Bij ons op de manege kan je een paard leasen alleen of met 2 personen.

Je tekent een contract met de manege. Ieder betaald zijn deel van de huur aan de manege de ander heeft daar geen last van. De andere kosten zoals tuigage, verzekering, hoefsmid, lessen en extra voer komen voor eigen rekening en daar moet je goede afspraken over maken.

Zlef heb ik 2 jaar samen met iemand een paard geleast en dat beviel wel goed. Alleen ik wilde verder en met dat paard lukte dat niet. We hadden allebei vaste dagen in de week en een dag om en om. We maakte iedere dag een notitie in een schrift hoe het ging en we belde ook regelmatig met elkaar. We reden ook allebei wedstrijden (dressuur en springen) dat moet je van te voren even goed overleggen.

Ik had op dat moment niet zoveel geld en tijd dus het kwam goed uit en vooral omdat het een paard van de manege was had je eigenlijk nooit problemen. Ik denk dat het moeilijker is wanneer het paard eigendom is van een van de 2. Het aller belangrijkste is dat je iemand vindt waarmee het qua rijden klikt en dan hele goede afspraken met elkaar maken.

Zelfs nu heb ik 1 dag in de week iemand die hem rijdt voor mij zodat ik thuis ook wat meer tijd heb (fulltime baan) dat vind ik erg fijn en geeft ook wel war rust.

Succes Pris

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 10:58

Hallo Maartje,

Je rijdt toch twee jaar? (misschien vergis ik me...) Volgens mij is het veel verstandiger om eerst eens een paard/pony te gaan verzorgen om te "voelen" hoe dat is. Je hebt toch een hele verantwoordelijkheid voor het paard als je er een zou kopen. Een keer per dag erheen volstaat echt niet want het beestje moet eten hebben en beweging.
Een verzorgpony leert je om te gaan met de pony. En wat denken je ouders van de kosten die een paard met zich meebrengt? Dat is namelijk ook niet niks. Ten eerste de aanschaf, de huur van een stal/weide, de kosten van het voer, maar je moet ook rekening houden met extra kosten zoals hoefsmid, veearts, wormspuit, kosten van zadel, hoofdstel, dekens, etc. Veel mensen denken dat ze er zijn als dat paard er eenmaal is, maar dat is helaas niet zo.

Het klinkt allemaal een beetje belerend en ik snap heel goed dat je een eigen paard wilt hebben, maar ik wil alleen maar zeggen dat je er goed bij na moet denken.

En een paard delen heeft wel voordelen: kosten worden gedeeld, je kunt de zorg voor je paard delen. ER zijn echter ook nadelen. Als de één jaloers wordt op de ander of als de één vaker bij het paard wil zijn krijg je vervelende situaties. Ik zou echt zeggen: zoek een leuk verzorgpaard, daar kun je net zoveel plezier mee hebben als met een eigen paard en je leert er heel veel van wat je later bij een eigen paard goed kunt gebruiken!

Succes ermee!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 11:13

Het lijkt me verschrikkelijk, een paard delen! Ik zou me waarschijnlijk gaan ergeren aan die andere persoon. Of je moet wel hele goede vriendinnen zijn. Ik wil echter alles op mijn manier doen en voor mij zou het niet werken. Ik zou ook zeker niet zoiets met een wildvreemde doen, het is zo'n verantwoordelijkheid! Volgens mij is zoiets in het begin ontzettend leuk, maar valt het al gauw tegen! Ik zou eerst eens naar een bijrijdpony zoeken als ik jou was.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Sharon

Berichten: 55
Geregistreerd: 17-03-01
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 11:52

Op een paard rijden van iemand anders is ook niet altijd even "makkelijk". Ik heb dit al vaker voor iemand gedaan, en het is erg afhankelijk van degene van wie het paard is.
Robik, mijn eerste verzorgpaard, leek wel of ze helemaal van mij was, maar daar hoefde ik helemaal niets voor te betalen: zij betaalden de stalling, de smid, etc., en ze reden zelf helemaal niet meer op haar.
My Fair Lady was ook heel leuk om te rijden, daar reed ik een paar keer per week op, haar eigenaar ook nog 1-2 x per week, en ik mocht verder alles met haar, uitrijden, wedstrijden rijden, etc.
Nu rij ik dus op Kasjmir, toen ik daar een half jaar geleden mee begon, was hij net 4 geworden. De eigenaren hadden mij gevraagd omdat ik veel meer ervaring heb dan zijzelf (ze rijden net 1-2 jaar) en Kasj is nog zo jong, dus die moet nog een hoop leren.
Echter soms denken ze al een heleboel te weten, ze vertellen me (gelukkig) nog net niet hoe ik moet rijden, maar hun dochter bv. is dan weer jaloers dat ik hem beter aan het lopen krijg dan haar, terwijl zij het dan allebei nog moeten leren. (Het kind is in de puberteit, dus dat zal ook wel enigszins meespelen).
Zij zijn ook wat stugger in 'dingen' toestaan, moeten ze ook helemaal zelf weten. Maar wat ik daarmee wil zeggen, is dat het dus heel erg afhangt van met wie je een paard gaat delen/of van wie je een paard gaat rijden, maak zeer goede afspraken met elkaar en praat erover als het een of ander je niet zint.
Of misschien moet je nog wat meer geduld opbrengen (en doorsparen) totdat je je eigen paard voor jezelf kunt kopen.
Succes ermee!

Astrid(dempsey)
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 12:12

ik deelde eerst dempsey met mijn zus maar dat was dus echt geen goed idee,we hadden elke keer ruzie over van alles...en je ergert je gewoon aan hoe iemand iets doet terwijl jij het heel anders doet.
Dus het is erg moeilijk..

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 12:32

Ik heb eerst een paard geleased van de manege. ik reed hem alleen en mocht altijd rijden wanneer ik wilde. Toch kriebelde het in me. Ik wilde een iegen paard waar ik zelf alles over moest beslissen.

Als je deelt is dat niet en dat is (zeker na een tijd) heel vervelend. het is wel een goede opstap naar een eigen paard.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

maartje
Berichten: 51
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 19:17

hoi,

tof dat jullie allemaal antwoorden
en ik geef toe
het is handig om eerst een verzorgpony te hebben
ik zoek me dus rot, voor eentje
en ik wil ook best helpen met alleen verzorgen en niet rijden
maar in de buurt zijn geen maneges en verder kan ik niemand vinden die het goed vind dat ik zijn/haar pony verzorg
in ieder geval bedankt voor jullie reactie's

groetjes, maartje

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 12:44

Wat ga je nu doen ???

Gr Pris

maartje
Berichten: 51
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-01 17:23

hoi prisca,

ik weet het nog niet precies
maar als ik een paard wil delen moet ik wel eerst iemand vinden
en waar haal ik die zo snel vandaan?!?!?!?!?!?
ik ga anders eerst naar een verzorgpony zoeken
want ik weet niet of ik zo snel een paard krijg

doegies, maartje




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: maartje op 2001-03-20 17:24 ]</font>

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 17:31

Ja, succes Maartje. Ik hoop voor je dat je er eentje vindt.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 20:49

Hoi Maartje!
Waar woon je eigenlijk? Misschien dat iemand van hier je een beetje helpen kan, adressen weet. En wat bedoel je met "In de buurt zijn geen maneges?" Wat is in de buurt? Want als ik naar mijn verzorgpaard ga fiets ik ook zeker 20 minuten, voor die manege ook. Misschien dat je ouders bereid zijn je minstens 1x per week te brengen/halen, als je een verzorgpony kunt krijgen?
Groetjes en succes, Dorine.

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 22:03

Ik zou het liefst iemand anders z'n paard gaan verzorgen, dan hoef je ook niet om verzekeringen, medicijnen en andere zaken rekening te houden, en als je geluk hebt betaal je er ook niks voor. Maar zoek ergens in de buurt een stal (met een aantal paarden, en ik kan me niet voorstellen dat je die daar niet hebt) en vraag of je kan helpen, dit heb ik al een paar keer gedaan en als het goed is laten ze je dan ook een/de paard(en) rijden, als ze je alleen maar voor het vuile werk gebruiken zou ik 'm wel na twee weken smeren, maar dat spreekt voor zich

maartje
Berichten: 51
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-01 15:33

hoi,

ik woon in de buurt van utrecht (in maarssen)
gagel doet er niet aan
hoogt is te ver om te fietsen (ik werd elke week gebracht)
verder hebben ze hier volgens mij niks
ik heb wel s briefjes in dirkson enzo. opgehangen
maar nooit reageerd er iemand

doegies, maartje

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-01 07:17

Hoi Maartje! Wat bedoel je met "Gagel doet er niet aan"? Waaraan? Aan verzorgpony's? Je moet eens proberen bij een ruitershop een papiertje op te hangen met verzorgpony gezocht, in Maarssen of anders in Utrecht. En ook in maneges. Ook al is de manege wat verder weg, kan best zijn dat daar ook pony's en eigenaren komen die bij jou in de buurt staan. Je schrijft gewoon op het briefje dat je uit Maarssen komt, ja toch? Veel succes! Groetjes, Dorine.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, DenieesB, GrapeshotBot, Kla4tje, marloesxx en 44 bezoekers