Hoeveel moet een veulen van 11 maanden Eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Hoeveel moet een veulen van 11 maanden Eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 00:06

Hallo
Ik had een vraagje.
Ik heb een tinker veulen van 11 maanden oud, en ik weet niet of ik hem nu genoeg bij voer.
hij staat overdag op de wei en krijgt genoeg hooi enz.hij is nu 1,36
Ben benieuwd of er hier mensen zijn die ook een veulen van die leeftijd hebben en wat ze precies voeren.
Alvast bedankt
Haha!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 09:00

Het hangt een beetje van het beestje af. Die van jou is een Tinker, dus je kan het niet met een Shet vergelijken. Ik zou gewoon zorgen dat ie voldoende hooi en water heeft en misschien zou je hem van die speciale veulenbrok (ik weet niet of ie er al te oud voor is) of gewone bix bij kunnen voeren

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 09:18

Bedankt Manon.

Hij krijgt dus veulen brok en preriemix.
Het is alleen dat ik het gevoel heb dat ik niet genog geef.
hij groeit heel erg hard.
er staat wel achterop de zak hoeveel je moet geven maar toch.

Groetjes
Annick

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 09:30

Ik heb een veulen in de zelfde regio van grote, hij is -als het klopt- gisteren één jaar geworden. De mijne staat hoofdzakelijk op hooi, gaat dagelijks enkele uren de wei op, krijgt s'morgens een eigen gemaakte mengeling (dikke halve kilo) van maïsvlokken en gerstevlokken met basiskorrel van Cavalor en een kruidenmengsel (painisimo van Cavalor). S'avonds doe ik het zelfde, maar dan geweekt samen met bietenpulp (twee koffiebekers op een wasteiltje water en dus met de granen erbijgemengd). Hij krijgt ook vaak brood, en als hij 's niet de wei opkan wortelen erbij. Hij staat een fractie te dun voor het moment (het is altijd een beetje een verrassing wat er onder die dikke pluizevacht uitkomt), en dus ben ik nu langzaam de hoeveelheden aan het opdrijven tot één kilo per keer granen. Ik voer opzettelijk niet de maximaal toegelaten hoeveelheden omdat hij anders nog meer last van zijn hormomen krijgt dan hij nu al heeft, hij krijgt al helemaal geen haver en de kruidenmengeling is ook om 'rust' te brengen. Heeft de jouwe nog geen last van z'n hormoontjes? Ik zou het wel héél leuk vinden om met je in contact te blijven, hebben er eentje in de zelfde leeftijd en da's toch héél anders dan alle tinkermensen op bokt, maar met een reeds bereden tink.

PS ik heb trouwens zelf het vermoeden dat de mijne ouder is dat wat ze beweren, zij manen hangen al een héél stuk uit z'n nek, z'n staart is al behoorlijk uitgegroeid, hij heeft al behoorlijke sokken ook. Vooral als ik naar de foto's in je profiel kijk ziet de mijne er merkelijk ouder uit. Hoe oud was je ventje op de foto? En blijft hij hengst?

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 13:16

Hoi Sonja.
Leuk dat ze ongeveer de zelfde leeftijd hebben.
het is voor mij de eerste paard en moet zelf dus ook nog veel leren.
Damian is op de foto's 10 maanden oud.
ik weet dan wel wat de ouders zijn en zijn Vader is King Rocky, dus best een groote PAPA ,maar dat zegt niet altijd alles.
Wat zijn gedrag betreft heeft hij er ook last van, het is nu wat minder maar toch.
Hij oefent flink met zijn gereedschap tegen z'n buik.
Het is nogal een serieus veulen, hij staat samen met een ander veulen, een kruising Tinker die kleiner is als hem en soms spelen ze wel maar hij is meer aan het bazen dan spelen.
Zijn half broer Baggio stond eerst bij hem maar dat ging niet meer omdat Baggio nu heel goed door heeft dat ie Hengst is en hij pakt Damian echt heel hard, zo hard dat hij gisteren over de draad heen is gesprongen.
Damian krijgt 1 kilo Veulen brok 1 halve kilo preriemix, sóchtens Mais en hooi 2 plakken.
Hij is helemaal niet dik maar hij is heel snel de hoogte in gegaan.
we zijn niet van plan om hem hengst te laten, eigenlijk wil ik hem zo snel mogelijk laten helpen, maar ja Hoe oud moet ie zijn he, je hoort zo veel verhalen dat ik het niet meer weet.
hij lijkt me heel leuk om contact te houden, zo leer ik weer eens wat Knipoog
Groetjes
Annick

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:31

Een King rocky zoon ... ik vraag me echt af wat voor vader die van mij dan moet hebben (moeder werd drachtig ingevoerd). Vast zo'n mega-zware hengst, of hij is echt wel ouder dan er beweerd werd toen ik hem kocht. Vooral die lengte van manen en de hoeveelheid sokken is opvallend.
De mijn slaat niet met z'n gereedschap tegen z'n buik hoor, het za(a)kje (:D) hangt af en toe tot op z'n knieën en bijten ... Da's het ergste probleem van hem, dat hardnekkig blijven bijten, geef je hem een mep bijt ie gewoon opnieuw ... Die van mij is trouwens ook meer ¨gecharmeerd van het gras dan van spelen ... en dan opeens raced hij enkele keren op en neer om dan héél cool terug te gaan eten alsof er niets gebeurt is. Vooral als hij langs ons huis staat te grazen raced ie steeds terug weg. Zotte vent hoor!!! Bokje erachteraan ... Steigeren doet ie gelukkig niet/zelden. Het gekke van zijn hormonen is dat ie niet eens intresse toont in mijn merrie'tje ook al is ze megahengstig (ze staan afzonderijk hoor). Hij gaat s' kijken, de "wapens" worden in gereedheid gebracht, hij draaid z'n kont en gaat eten ... Raar beest

Toen we vorige week gingen wandelen een gelijkaardig beeld ... merrie's voorbijlopen, hij kijkt er met moeite even naar, maar komt ie opeens een ruintje tegen ... de staart erop, de stoere borst naar voor, en showen ... My horse is gay!!!!! hahahahaha ...

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 17:58

Hahaha, gay, Ik hoop het niet voor je Haha!
Damian is wel verliefd op een Merrie die een eindje veder staat.
Maar voor de rest is het een poepie hoor.
en ja het blijven veulen's he.
Ik zag in andere berichten dat je meerdere paarden heb(gehad).
bij ons is het de eerste eigen paard.
mijn 18 jaarige dochter help met het verzorgen.
we hebben ook een site over Damian, www.tinker-damian.tk stelt niet veel voor hoor, maar wel leuk.
nou hou me op de hoogte .
groetjes
Annick

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:39

Ik had op m'n 13de een dravertje en toen haar veulen, heb toen twee jaar terug een ponymerrie gekocht, zwaar verwaarloosd, zou naar de slacht gaan, ze leek sprekend op mijn eerste merrie ... dus mei 2001 is ze bij ons komen wonen i.d.p.v. in de gehaktmolen te eindigen ... maart vorig jaar kreeg deze ook een veulen (wist van geen één van beide merrie's dat er een veulen inzat, en dan nog's twee keer een merrieveulen). Haar moeder begon echter na een enorme stap voorwaarts in 'r vertrouwen in de mens ineens gemeen te doen, lucht te zuigen, dreigen naar mijn kinderen ... dus toen heb ik haar met veel moeite een thuis gevonden (ze had bokhoef ook en arthrose misschien en dan nog luchtzuigen ook ... het is echt niet makkelijk geweest). Haar dochter zit hier nog, maar die zoek ik ook een thuis nu. Ik weet nu hoe een jaarling kan zijn met Spix te hebben .... en wat is mijn merrie'tje druk tegenover zijn "chill, take it easy" aard ... Haha!. Het besluit is dus genomen om een lieve eerste kinderpony te zoeken waar mijn kinderen op kunnen leren rijden en mijn merrie jaarling te verkopen (blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn, het stom gemis van een vodje papier maakt dat ze vrijwel onverkoopbaar blijkt te zijn nu). Haar moeder was sneller verkocht dan zij nu terwijl aan haar niets fout is.

Mja ... heb dus ergens al een beetje ervaring Haha!. Begonnen met mijn zevende, maar gek genoeg na 20+ jaar nooit behoorlijk leren galoperen bijvoorbeeld ... hihihihi ... ondanks de kennis is er dus ook voor mij nog werk aan de winkel! Ben trouwens van het principe als je uitgeleerd bent dat de lol er ook af is. En ik vind het nu nog steeds héél boeiend!

Knipoog Ben al op je site geweest hoor, ik wist er al van via het tinkerforum (op tinkerwereld denk ik?). Jullie zijn duidelijk trost op jullie ventje!!!! Wij ook hoor! We gingen vorige week wandelen (op de zelfde wandeling als de ruin-voorval) en er kwamen net mensen aan bij een huis op bezoek met een bos bloemen mee. Dat meisje wou even aaien aan het "paardje". Is het een ventje - vroeg ze - kijkend naar hem. Ondertussen was de deur opengegaan en Spix ging mooi in de rij staan om binnen te gaan! Je moest die mensen zien kijken, trekken ze hun deur open zien ze daar een paardenhoofd Haha!. Had ook behoorlijk intresse in die ruiker bloemen ... Whahahaha ... wat een humor hé! En zeggen dat iemand die niet in de paardjes zit er totaal niets aan vind! Tong uitsteken Knipoog